När kör ni igång efter vintervila?
De flesta av våra ponnyer har nog vintervila nu. Tävlingssäsongen ligger några månader framåt i tiden.
- När börjar DU träna din ponny inför tävlingssäsongen?
- Hur lägger du upp uppbyggnadsträningen?
- Hur viktiga är vårsäsongens tävlingar för dig?
- Är din ponnys vintervila total eller hur mycket motioneras den?
Berätta i den här tråden hur DU tänker och resonerar! Sen läser du hur andra resonerar och kanske kan du revidera Dina åsikter!
INGET flams och trams i denna tråd tack!
MIn häst har fått varit ut 4 gånger sedan sista tävlingen den 22 oktober, hon ska smått börja tränas igång nu i december kommer jag jobba henne lite i backe o så. Sedan så får hon ut och tränas ca 3 gånger per vecka i januari, sedan i februari så kommer jag att börja snabbjobba henne lite mera så man får upp snabbheten och mjölksyran i bena..För då har hon jobbat lite tungt 1 månad så då är det dags tycker jag att börja dra igång på allvar i februari med regelbunden träning i stort sett varannan dag ibland får hon stå 2 dar innan vi är ut och tränar.. Jag kommer att träna igång henne så hon är klar till dom första tävlingarna..Brukar alltid ha igång mina ponnyer tills dess..
Sedan så har vi en 2 åring..Men den håller på att köras in så den hålls igång nu hela tiden och ska byggas under vintern.. Om allt går som det ska så ska hon vara ut till dom första tävlingarna med!

Våra har totalvilat sedan sista starten den 26 oktober (tror jag det var!) och ska sättas igång i början på jullovet, eller idag faktiskt!
Följdfråga:
HUR lyckas Ni med att sätta igång och hålla igång dem under vinternmånaderna? När både snö och mörker är begränsande faktirer…

Jag ser snön som en tillgång!
Det är kanonbra att bygga muskler när de får pulsa i snön. Köra/rida dressyr i snön ger mjuka, smidiga hästar. Det bygger muskler, uthållighet och kondition!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Mina ponnys har vilat sen den 20 oktober, och sätts igång i början på Januari. 

Dockie sätt igång i januari februari och kantarell imon
#5 Snö är bra att träna i, i måttlig mängd. Risken för överansträngning är stor om man inte är väldigt försiktig…
(men jag håller med om att det är härligt att galoppera ordentligt i lagom djup snö!)
Vi har plogade vägar kan köra på vägar där det är snö med om man vill pulsa med dom..Jag som går i skolan hela dagarna har jättesvårt med träningen men eftersom det är en familjesyssla hästarna så har jag en snäll pappa som tränar alla hästarna i veckorna sen så sköter jag det mera på helgerna!

Chikita vilade helt i två veckor efter sista starten, nu skrittas hon i en tung rockard för varmblod ca en gång i veckan (hon hade hellre travat o fattar inte alls hur nyttigt det är att skritta :D) nu efter jul så ska jag öka skrittadet till två gånger o jogga henne en gång är det tänkt.. efter nyår börjar vi träna normalt igen o hon brukar gå sitt första lugna banjobb sportlovsveckan (nu när man inte går i skolan längre kanske man ska säga v.8).. vår tävlingarna är lika viktiga som andra tävlingar (dessutom brukar konkuransen(eller hur det stavas) vara lite sämre då så man får ju passa på), nu kommer förhoppningsvis proppen till elitloppet i januari så man vet om man behöver satsa extra mycket på försäsongen.. Chikita brukar ha god form tidigt, hon vann ju årsdebuten 14e april iår på färjestad - om proppen passar nästa år kanske det blir en ny långresa.. 
edit: jag har ju turen att ha mina hästar stående inne på halmstadstravet så jag har fina slingor att träna på hela året..
#8 Snö är bra att träna i, i måttlig mängd. Risken för överansträngning är stor om man inte är väldigt försiktig…
Alldeles rätt!!

Jag brukar bygga muskler på ponnyerna genom att pulsa i snö. Hur mycket anser ni är lagom?
#12 Om jag får ge ett råd…?
Kör 30 sek - 1 min intervaller i djup snö. Då menar jag inte att du ska köra /rida snabbt. Kör där det är plogat, men har möjlighet att köra ut i djupsnön i kortare intervaller. Gärna i trav men absolut ingen käk. Hästen ska gå med huvudet så lågt som möjligt och jobba med rygg/rumpa och framparti. Sen tillbaka till plogat en stund och ut i snön igen. Det här kan du hålla på med i en ½ - 1 tim beroende på hästens tidigare träning. Naturligtvis ska det finnas skrittpass med.

Ni som ska jobba upp ryggen på era hästar, kom ihåg att länga ryggstycket på selen! Det är jättemånga som kör med för kort ryggstycke så hästen inte få möjlighet att jobba med hela ryggen!
Speciellt viktigt om ni ska köra dressyr!
Sedan jag var på körkurs med Camilla Hech (jätteduktig!!!) så har jag längt ryggstycket i snitt 4 hål på varje häst! Och ännu mer när jag kör dressyr!
Ge hästen en ärlig chans att jobba med ryggen och bygga bra muskler

#14, menar du att du länger ryggstycket när du bygger ryggmuskler eller även i ordinär travträning/tävling?

Jag länger ryggstycket extra mycket vid träning avsedd speciellt för att arbeta ryggen.
Men efter att ha vart på Camillas körkurs så har jag längt allas ryggstycken, vid all form av körning. Det underlätar ju alltid hästens rörelsearbete att få utrymme att jobba med alla ryggmuskler.
Har du kännt efter hur hårt ryggstycket sitter någongång mitt under träning? I stallet känns det bra, för då är hästen avslappnad. Men när du kört en stund? Är ryggstycket helt rakt och spännt då? Eller vilar de fortfarande i en svag båge? (svagt U)

Men blir det inte jätteknas i snabbjobb? Om jag inte har ryggstycket hårt spänt i ett lopp så åker selen framåt, käken blir längre och hästen går inte bra.

Jag insåg precis att jag faktiskt inte har svarat på grundfrågorna i denna tråd. Bara kommenterat inlägg! (Typiskt mig!)
Mina ponnytravare fick vila slutet av oktober till mitten av november. Sedan mitten av november har de hållts igång och vart ute och luffsat i skogen ca 1 gång/vecka. Jag sätter igång träningen av mina ponnytravare på allvar runt februari.
Då blir det intevallträning för att bygga konditionen. De kommer att tränas i omväxling mellan körning och ridning. De kommer att köras och ridas i dressyr och de kommer att backtränas för att bygga muskler. De kommer även att få pulsa i snön, som jag nämnde tidigare.
Jag brukar inte köra snabbjobb med hästarna som har startat tidigare. De kommer att gå snabbintervaller. Men jag brukar inte ta ut dem en enda gång på banan föränn tills första träningstävlingen i slutet på mars!
Dock kommer jag att vara en del på travnbanan med min ostartade 3-åring (2½år nu). Han ska vänja sig vid banan och han ska gå snabbintervaller för att lära sig att öka, bredda och för att jobba upp uthålligheterna på musklerna. Men jag kommer absolut inte att tjata om banan! Han ska fortfarande tycka att den är rolig! Det kanske blir banträning 4-5 gånger innan träningstävling och kval.
Vårtävlingarna känns inte så viktiga i prestationssyfte. Dock håller jag med #10 som nämnde at konkurrensen inte brukar vara lika hård på våren så jag kommer starta en del då. Min 3-åring ska nog ut ganska tidigt på våren. Och så får vi väl se hur Elitloppspropen ser ut om man ska formtoppa snabbhästen eller inte.

17# hur ligger din sele mot hästens manke egentligen? Om den åker fram så mycket? Du kanske har för mycket ludd under deckeln så den inte får stöd av hästens kroppsform?

Jo det är sant. funkar bättre på vissa hästar än andra…
Men få inte dina hästar tryckskador vid svansroten om nu svanskappan får bära så mycket vikt från uppchecken?

Nja, jag har den inte såå spänd… Den är vågrät men man kan inte spela fiol på den direkt ;)
På mitt russ så är ryggstycket rätt så löst, ibland när jag har kört så ser man hur det kan glida åt sidan för det är löst.. Men hellre löst än spänt..Har det hårdare på tävling..

Ja ställr aldrig av mina efter säsongen. Dom går året runt! ca 4 ggr i veckan!
#24 Lessnar inte din hästar? Eller har dom inte startat så mycket i år?
Om jag skulle fortsätta att träna på min som vanligt 4 gånger per vecka så skulle hon inte direkt hållas fräsch hela säsongen även fast man underhåller dom med massage mm..

Min häst ska förhoppningsvis få sig en ordentlig Vinterträning.:)
Ponnierna som tävlade under året brukade få vila från sista tävlingsdagen i september/oktober tills februari/mars. Ungefär vid jul sattes de igång lite smått, rida och köra lite lätt 1 gång i veckan.

körde igång för typ lite mindre än en månad sedan.. fasst ja har inte kommit igång riktigt ennu.. han ska Verkligen få banta i vinter ;) Hade tänkt snöpulsning under sadel och med vagn.. Men… de är ett Stort problem.. Det Finns Ingen Snööö..! haha..
Våra går helt på vila nu, ngn gång har vi ridit ut med Arnold och Bonzon. Vi börjar sätta igång typ i Januari - Februari…Först skrittar vi med dom mest sen travar lugnt för att sedan i mars april börja köra fortare me dom. Vi brukar inte komma ut me våra förräns i slutet av April i början av Maj…om vi ska försöka få med ngn i elitloppet så satsar vi ju såklart mest på att den får mest träning o så att den kommer igång och är i toppform till sista helgen i Maj :)…

* Ja börjar träna igång mina igen på jullovet!
* Mina har inte stått helt och hållet men nästan så jag börjar skritta/jogga igång de första dagarna - sedan ska jag börja med styrketräning (klättra, pulsa i snö förhoppningsvis), - snabbjobben kommer sedan i januari nångång, först hemma sen på banan ett par gånger.
* Hur viktiga?? (?) Jag har dem iaf klara tills de första loppen kommer och då är jag med !! :)
* De vilar från sista starten ungefär, sedan vilar de inte helt och hållet utan jag brukar rida ut eller köra ibland ochså - men det är väl bar ca 1-2 ggr i veckan, i lugn takt.
X)

Jag har börjat sätta i gång Colt nu, körde honoom 3 gånger förra veckan och han har inte tappat all kondis, han har mycket kvar! Så jag joggar som vanligt med honom i sakta trav 4 km till och börja med! :) sen ökar jag på det om ett par veckor! Men som sagt kondisen finns kvar, bara att den är lite ringrostig! ;)
Men han har gått en gång i veckan/en gång varannan vecka hela vintern för att hålla i gång lite, + att han inte ska bli så rastlös och bråka för mycket med tanterna i hagen! ;)
Jag vill gärna börja tävla i vår och sen tar lite mindre tävlande mitt i sommaren sen mer på hösten i gen! eftersom höst och vårvädret gör att Colt mår mycket bättre än heta sommarvärmen!
Nu kör jag så mycket som möjligt!
Det är dock lite jobbigt nu när jullovet är slut, man hinner knappt ut efter skolan : / Jag ska dock köpa massor av ficklampor och sätta på lite här och vart på rockarden, sen blir det jäklarns Vinterträning som heter duga!
Någon "mjukstart" har det int blitt, hästarna har varit helt galna och dragit på i sitt tempo. Och även fast jag kör milen med hästarna och drar på mellan åt så blir dom INTE svettiga…
Har hunnit med att köra lite fort med ruset en sväng också, han fick testa sina nya rycktussar och sprang neråt 2.10 tempo och för en gångs skull saktade han inte in de sista 100 meterarna ^^
I vinter tänker jag främst satsa på mitt russ, han behöver verkligen sina muskler och kondition! Shettisen har en ordentlig grund, och tidigare år har det räckt att köra två veckor aktivit sen har han fått upp ett riktigt bra flås. Jag tänker dock träna shettisen mer än vanligt i vinter också, sista året jag får köra honom så jag tänker satsa allt.
Vårens tävlingar… Ja ^^ Jag satsar mot Elitloppet med shettisen, och om proppen passar kommer han inte starta innan det. Russet tänker jag tävla lite med, han har ju bara gjort 8 starter på två år så!!
vi i vårt stall låter hästarna vila i ungefär en månad eller kanske lite mer under november december då det är alldelse för mörkt för att hinna ut!

Våra hästar brukar vila från sista tävlingen till januari. I år får de dock vila till en vecka till då Cissi är i Skara och pluggar. De vilar helt under denna period, de kan möjligtvis ridas lite i skritt någon gång. När de sätts i gång skrittas de först i några veckor innan travjobben börjar, långa och långsamma. Efter det långa och långsamma kör vi intervallträning och snabbjobb. Under försäsongen körs våra hästar tre gånger i veckan och under tävlingssäsongen två gånger inkl. tävling.
För oss är vårtävlingarna viktiga och våra hästar brukar alltid gå bra under våren och sänka sina rekord.
hästen får vila men jag kör den ändå. Dvs jogga runt lite bara, för att förhindra att den får t.ex korsförlamning eller något annat onödigt som den kan råka ut för. När jag sätter igång den beror mesta dels på när jag ska starta, och hur bukig den har blivit.

- Började 1 januari
- Mycket skritt, o lite backträning.
- Satsar på Sprintermästaren o Derbyt. Så dom e inte så viktiga(Tävlingarna på våren)
- Total vintervila från 23 oktober till 1 januari.
-Kör i snön såklart, de e ju skit bra!!