Föräldrar
Blev lite inspirerad av att några hade skrivit i en tråd att de gillar att tävla utan föräldrar, för de blir stressade av dem.
Såå, hur beter er era föräldrar på tävling? Hur pass insatta är de i ponnytrav/hästar överhuvudtaget?

Haha min pappa gör mig skit nervös, han typ sätter pres på en:P men han är intresserad och försöker vara duktig;) mamma fattar inte mkt, men hejjar så gått det går;) men hon för otur med sej:P jaja, bäst utan dem:P

juste pappa brukar säga attt varette har fint steg, att hon har utstrålning och ett jävla driv i steget, så pampig och spänstig haha:D

Haha, ja d va la ja som tyckte dom va jobbiga xD
Nee men det e bra o ha dom på plats, men så långt ifrån stallet som möjligt även om det ibland är omöjligt att hålla dom borta. När man va liten ville man ha mamma med sig, nu räcker det att hon checkar på :)
Är ganska avslappnande och mentalt härligt att kanske få va ensam me hästen, känna av atmosfären och sådär. Blir jag stressad blir min häst det. Har hellre med mig en kompis eller syrran i stallet :P
Dock e min käre far en KLIPPA på banan, inte klockat fel på år och dar :P Har en grym förmåga att se hur hästarna rör sig och fungerar. Trots d har han aldrig ens tyckt om hästar som djur!
Dessutom har har ja nästan alltid lyckats pricka in mina (få) segrar när det varit en eller inga päron med.

Mamma är den enda av mina föräldra som är insatta. pappa kommer vel och tittar men mer än så blir det inte. Mamma står i inskrivningen på tävlingarna, jag sköter mig själv för det mesta, sen kommer hon ut och ser loppet bara… Jag blir bara så arg på mamma om hon ska titta på hur ajg selar, bättre att hon håller sig undan , och det vet hon själv.

Mina föräldrar kan inte så mkt om hästar, har sköta mig "själv" från början och de e bra tycker ja.. såklart hjälper dom ju till så gott de går, mamma e lite häst rädd, men om man tvingar henne så kan hon hålla hästen om man har tur:P pappa e ju lite modigare, han e gärna ute istalelt o pysslar med rixi, som nu tex när ja e i luleå så e han ute o går med henne ngr dagar i veckan=) heh på tävlingar brukar dom mest vara i vägen o är nog bäst att dom inte är i närheten av mig då:P

Kul å höra…!
De är väldigt ofta tycker jag, att man hör ungar som gormar på sina päron i stallgångarna :P
Ingen av mina föräldrar är särskilt intresserade, men pappa tycker i alla fall att det är kul och är den som oftast kör till tävlingar. Jag tycker om att ha pappsen med! Blir alltid så lugn av att ha honom med, han stressar aldrig eller är i vägen, hjälper bara till med saker jag ber om.
Saker som kan vara irriterande är tex. efter en värmning. Då vill jag ha av käken så snabbt som möjligt, så ser man honom komma och gå lååångsamt, låångsamt. Då blir man lite surig :P

Pappa följer aldrig med på tävlingar, mer än om vi tvingade honom om vi hade anmält ut lite hästar till start så stora lastbilen behövdes. Fast då försökte han oftast hitta någon annan som kunde köra dit oss. :P Men han var på plats i alla barnens debutlopp i alla fall! När det är insprängda lopp brukar han vara med och försöker alltid ge tips, som om man inte kört ponny innan liksom! haha
Mamma har alltid fått köra varje helg, ja utan henne så hade det inte gått! Hon brukar väl mest agera som uppkäkare, men om det regnar sitter hon i bilen och läser tidningen;) Nej, mamma är alltid bra att ha med, lägger sig aldrig i. Finns där(om man har tur) om man behöver hjälp:)

Min pappa är väldigt intresserad likaså min storebror men mamma är inte ett dugg intresserad, Sällan hon är nöjd med någon av våran prestastioner eftersom hon inte förstår sig på trav. Men jag sköter allt på tävling, pappa får bara checka upp. Han trivs ganska bra med att bara kunna ta det lugnt på travdagarna också.

# 6 tror det har lite me hur säker man känner sig som kusk att göra, upplever ibland att de kuskar som kanske har lite större självförtroende inte "gormar" lika mkt :P
Ja, långsamt går det till avcheckningen i många lägen här också ;).

Pappa är den som skjutsar för det mesta och är den som hjälper till, mamma står mest och pratar med hästen man ska ut med, och när man säger till hon så flyttar hon sig, men hon finns där och är glad, pappa försöker ge tips och det är bra! :) hehe

Min Mamma är alltid med när jag tävlar. Skulle kännas tomt annars! Hon hjälper till med allting. Men hon är väldigt nervös när jag ska köra. Inte av den anledningen hur det ska gå utan mer för att hon tycker det är så läskigt när man voltar och hon är väl rädd att det ska hända någonting.
Hon är verkligen ingen tävlingsmänniska utan tycker som jag att huvudsaken är att det är kul.
Men hon grinar alltid glädjetårar när det går bra. Precis som jag (A)
Förövrigt är hon inte så insatt, Hon ser till att hästarna mår bra och rider sin egen, träningen och planeringen av mina hästar får ja sköta själv. Tycker det är skönt att ha en mamma som inte är SÅ insatt…
Pappa är inte alls insatt. Han blir glad när det går bra för mig. Och betalar ^^ haha

Pappa är typ "coatch". *haha* Han går la och kollar in motståndarna och berättar hur dom går och så och ger mej tips om vilka som är värda att ta rygg på. Fat oftast kör jag inte som han tycker, och då gåre la bättre. =P Men han är rolig han. Fast vi blir oftast ovänner tack vare mitt humör när jag är nervös. Han går alltid 5 minuter innan jag kör ut och säger Lycka till.
Mamma däremot är domare typ, så henne märker man inte av så mycket. (Som tur är!) Innan dess var hon den stirrigaste av oss alla. Hon stirrade alltid upp mig och så. Till slut fick vi henne till att sitta kvar i bilen till starten gått, sen kan hon komma. =P *hehe*
Men jag tycker det är rätt roligt när föräldrarna verkligen engagerar sej i barnens intresse! =)
Ingen av mina föräldrar är speciellt intresserade/engagerade. De ställer upp och skjutsar, sätter sig in lite i det osv, men annars är de inte speciellt intresserade, fast de tycker det är kul om det går bra osv.
Det är oftast mamma som är med på tävlingar, och hon stressar upp mig så himla mycket, klagar på hur jag selar t ex. och sånt, som gör att det lätt blir bråk, därför vill jag helst att hon ska hålla sig en bit ifrån stallet och så på tävlingar. Hellre tar jag hjälp av en kompis eller så. Pappa däremot är väldigt lugn och är lite mer intresserad än mamma på tävlingarna t ex. frågar saker och så. Han är väldigt mycket lugnare än mamma, och blir inte arg/irriterad pg.a mitt ganska dåliga tävlingshumör, och då går det lättare för mig att ta det lugnt, hehe. Det har gått som bäst när mina föräldrar lagt sig i så lite som möjligt, känns det som ;P

#9, du har rätt. Beror nog på hur man är som kusk!
Själv är jag rätt lugn av mig, har nog nästan aldrig varit direkt nervös inför ett lopp. Det får gå som det går, tänker jag.
Men jag vet att måånga är tvärtemot ;)
Varken mamma eller pappa är så mycket för travet, utan det är min morfar som har blivit riktigt travintresserad! Han kör transporten, sitter och tare lungt i sin stol, läser travprogram och det… Jag sköter hästarna själv, ibland har jag med mig nån kompis ^^
Men annars är det pappa om följer med. Jag har lärt honom sela, så ibland blire lite selhjälp. Men annars är fixar jag det mesta själv.
Morfar är nog ändå den mest drivande i det hela, han betalar ;)
Jag är egentligen inte nervös för hur det går i loppen, jag tänker också att det får gå som det går, dock är jag nervös ändå, för vad vet jag inte riktigt faktiskt! ;P

Min pappa är den som försöker säga till ig hur jag ska köra loppet, vilka jag ska ta rygg på och så. Så räknar han jämt ut hur fort jag måste köra för att vinna och massa sånt tjaffs ;). Men jag gör alltid tvärtemot vad han säger, brukar funka bäst då! Men han är aldrig nere i stallet före tävlingar och under tävlingar, ibland efter bara. men han är väldigt insatt itrav och är speaker på ponnytravet.
Mamma däremot är min hästskötare :)! Utan henne får jag sammanbrott flera gågner om. Men hon får inte hjälpa mig att sela på, det vill jag göra själv. jag är lite pedant av mig när det gäller hur det ser ut, så då vill jag göra det själv, så det blir bra. haha! Men sen så är det alltid hon som får ta hästen efter loppet nästan, och duscha och träcka och så. Men det gillar hon, och när jag har haft flera hästar har hon vart till mycket hjälp! Sen är hon förste påcheckare med :P!
Det är mamma som checkar på mig på Solvalla på bilden :)

Min mamma är näästan alltid med. Det brukar funka bra :) är bara där och hjälper om det behövs. utan henne hade det inte gått. Hon är en klippa :D .

Mamma & styvfar e med på trav jämt. :)
Mamma är en riktig pina ibland, vi står jämt och bråkar efter värmningen . Mest eftersom jag e så petig och aldrig nöjd så då blir hon vansinnig på mej. :P
Men hon är en klippa, sköter betalningen, inskrivningen och kollar andra hästar i värmningen. Sånt tycker hon e kul!
Sen hjälper hon gärna till med balansering och att skvallra med de andra ponnytravmorsorna :P
Styvfar kan inte så mycket, men tycker jättebra om hästar och det är han som äger två av dem här hemma! Kolugn och har jättebra hand med dem, jag har hellre han nere i stallet än mamma . :D
Min morsa är asjobbig. Hon springer bara runt och gnäller. Vinner man inte så blir hon oftast sur. Hon har sagt ett antal gånger att jag och min syrra har gett bort segrarna…Min mormor och morfar är avlidna sedan länge annars hade dom garanterat varit inne och tittat. Farmor och farfar bor bara en liten bit ifrån men är aldrig inne och tittar. I min släkt har de flesta varit idrottare så trav är väl antagligen inte intressant?!
Pappa är aldrig inne och tittar. Ringer man och säger hur det hara gått så säger han bara
-hm…när kommer ni hem?
Det är rätt synd med tanke på att han för tur med sig. De få gånger han har varit där innte har jag eller min syster tagit dubbelsegrar.

Min mamma och Tord är alltid med mig när jag är och kör lopp.De hjälper mig med allt. Men så är vi alla i familjen intresserad av trav,vi har två ponnytravare och en stor travare

Min mamma är nästan alltid med när jag tävlar. Hon är jättesnäll och ställer upp och kör oss till banan, och hjälper till så gott hon kan. Inte dåligt för någon som bara hållit på med ridning hela sitt liv! =D
Pappa, däremot, brukar bara se på trav på teve! =D

Mamma & pappa är väl insatta så dom är alltid med och fixar! Pappa coatchar och mamma fixar med alla grejer & hästarna! Jag är supernervös jämt, men blir ännu mer nervös om dom inte är med och hjälper till! :P

Verkar som om att mamma oftast inte är så poppis att ha med sej :P

#25 joooooo =) de är min mamma som är med mig jämt!

Min mamma är väldigt intresserad av trav, hon körde själv när hon var i min ålder. Hon kör mig in, hjälper mig med hästarna men jag selar själv! Hon gör nämligen på gammeldags vis och det går ju inte :D Om jag säger att hon skall göra ngt så gör hon det och hon är oftast inte i vägen. Men jag har ett jävla humör och kan bli väldigt arg på henne trots att hon inte gjort något. Hon brukar även värma och skritta mina hästar när loppen ligger nära. Mamma säger aldrig hur jag skall köra i loppen och hon börjar gråta när det går bra :P

Hur skulle vi (jag och min syster Annelie) klara sig utan våra föräldrar! Både på och utanför banan är de till mycket stor hjälp!
Mamma "ansvarar" för inskrivning av hästarna. Sedan får hon agera "mattant" och se till att hästarna äter och dricker under dagen (något hon är van med hemifrån). Pappa kör alltid till tävlingarna. På banan hjälper pappa till med att "spionera" på konkurrenterna i värmningen :o) Nä, skämt åsido så är han mycket intresserad av detta och tycker att det är kul att titta. Flaggvakt är något som går under hans "ansvarsområde" på en tävling också!
Jag och Annelie (som inte får köra längre) agerar coacher och hjälper till med goda råd och utrustningen till hästarna. Sedan är vi nog mest nervösa också :o)

jag blir irriterad ja! :S ja får inte enns sätta på han huvudlaget utan att de ska vara där å jävlas! :@ jag skulle tycka det var lugnare om inte de var där.. :P fasst.. i o för sig.. ;) man slipper ju sela på då ;) haha.. de gör ju dom ibland.. hehee båda är liksom, välldigt insatta.. ;) haha.. fasst de kan inte så mkt. i ponnystammar eller så.. men de håller ju på med varmblod så.. :)
på bilden ser jag helt sjuk ut, ja veeet! men de va örsta starten!.. i min ÖVERstora dress!!
Min Pappa skjutsar varannan gång.. Och han är mest bara ivägen och gör mig nervös och förbannad. och försöker få mig presentera bättre än vad jag gör.. Och han vill att jag ska uppfylla hans dröm som inte han kunde! Osv…
Min mamma skjutsar då pappa inte kör transporten.. Och hon är oxå bara ivägen.. så hon brukar bara få sitta ibilen och läsa tidningen :P hehe hon får inte ens agerar som uppkäkare :P haha :D

Mamma är bra att ha på tävling, hon får agera som uppkäkare eller flaggvakt som man ska va i samma lopp man kör på Visby tycker att det är pucko varning på det för då behöver man hitta en extra uppkäkare lr flaggvakt. Men när brorsan och pappa skulle in och se gick allt dåligt, dom bara stressade en och gnällde att man körde för sakta och den gången galopperade Odena bara och en stäng flög helt oväntat loss och de var låsmuttrar men men. När jag och Odena vann så var bara mamma med och stängen hade vi svetsat fast…

#20 din mamma är väl rolig. HAHA XD

pappa är inte med så ofta, men det är bra när han är det.. han e ju intresserad o så men han försöker inte hjälpa till om jag inte ber om det.. mamma är nästan alltid med, brukar vara jättenervös fast hon berättar nästan aldrig det för mig förräns efteråt.. :) ibland blir jag sur på henne men oftast går det bra.. Ni skulle sett hennes min när jag sa att jag kunde köra själv första gången, hon har nog aldrig varit så nervig som då..!! det va roligt för jag glömde ringa o säga att vi kommit fram o så hon va ett vrak när jag kom på att jag skulle ringa.. hehe!!

Vilken roande tråd detta var!!! Kul att läsa 
Jag är visserligen inte kusk, men min ponny startar ju så jag svarar i denna tråden jag med 
Jag kör själv hästen till tävlingarna, men när Gardenia startar nere i Skåne brukar mamma följa med (hon är tränare till Gardenia). Hon är väl insatt i hur det ska gå till och det känns alltid bra att ha mamma med 

Mamma hjälper mej med ALLT!! Har men en lite konstig häst så. Hon selar på åt mej när jag byter om o allt men nummerbrukan får jag oftast hjälpa till med men hon har ju oxå tävlat en gång i tiden så hon tycker de e jätte kul. Men jag bli ganka lätt uppsträsad då så det kan slta med att jag bara lör iväg.
Mamma och pappa är alltid med. Pappa kör alltid till bortabanorna, till Mantorp kör jag ner med sulky, så nära ;) Båda föräldrarna är insatta och tränar varmbloden hemma, så de hjälper till med allt möjligt :) Men på hemmabanan får jag oftast klara mej själv nu för tiden, de har fått så mkt annat att göra på tävlingarna.. lite väl mkt, får hitta andra som kan checka på ibland :S

Min mamma får hälst av allt stanna hemma, som mental cotch ska hon bara lägga sig i o peta med hur jag ska tänka inför loppen o bla bla… ne hon får vara hemma. de e pappa o jag som styr runt på tävlingar, det är då det går bäst också… Men jag har nästan alltid med mig nån av mina kompisar då jag oftast har 2 hästar med mig.

Mina föräldrar e skit bra att ha med!!! Dom hjälper till med uppkäckning o så ibland, men oftast är det väl att dem skjutsar sen klarar vi oss rätt bra själva. På Åmål står mamma i inskrivning o pappa är starer så då klarar vi oss verkligen själva! :D Men de kan va rätt skönt att ha dom där, men pappa kan bli lite nervös åt "fel" håll. :/ Men de går bra! :P
jag har världens bästa mamma och pappa ^^ <3
Från början åkte vi alltid iväg hela familjen. Pappa var inte alls insatt i hästar när vi började, mamma hade ridit som ung. Så pappa körde transporten, mamma packade matsäck och jag och mina syrror tog hand om ponnyerna.
Med tiden blev dock päronen mer och mer intresserade och backade upp oss med allt man inte har när man är ung, bil, chaufför, pengar mm men dom hjälpte också till med utselning och sånt på tävling. Annars var det alltid vi syskon som praktiskt skötte pållarna och tränade, fast pappa hjälpte till att mocka och släppa ut varje skolmorgon klockan 6 (Tack Pappa=)). Tillsist var dom så insyltade ponnyföräldrar att Pappa blev vald till ordförande i hemma klubben Tomelilla. Förutom ordförande var pappa även programmakare och mamma en del av tävlings-komittén.
Sen flyttade jag hemifrån, Pappa gav ordförandeklubban vidare och mina syskon ville inte ha egna ponnyer mer.
Så nu rår jag mig ju själv, har eget stall, bil, transport osv. Föräldrarna kommer å tittar ibland när jag tävlar å det är ju trevligt=) Träffar faktiskt inte dom så ofta som jag skulle vilja… Har inget minne av att jag tyckt att färäldrarna varit i vägen på tävlingar, visst tjatade dom väl, men bara i välmening tror jag!
Intresserade föräldrar är guld värt, utan mina föräldrars engagemang hade jag och mina syrror aldrig kunnat nå dom framgångar inom sporten som vi gjort.
Tack Mamma och Pappa, ni är bäst!

#40 - Oh mina favoritsystrar i Skåne ;).
Nee Elin jag kan hålla med dig, dom gör det i välmening. Men ack så iriterande välmening kan vara ;) haha.
Vill bara påpeka att utan föräldrar med någolunda intresse för sina barns aktiviteter skulle ponnytravet dö ut ganska snabbt.

Mina föräldrar är jämt med, jag tycker det är skönt att veta att man har någon som hjälper en..Pappa fixar alltid med inskrivningen till mej! Men jag vill oftast fixa all selning själv så jag vet att det är rätt gjort
Mina föräldrar är guld värda, utan dom tar vi oss inte till tävlingarna! Bästa man kan ha!!!<3

Mina föräldrar hjälper till när jag vill, men håller sig undan om jag inte vill. De är skit bra att ha där!
De bryr sig heller inte om det går dåligt, men blir såklart glad för ens skull om det går bra :)
De har haft travhästar och är väl insatta.
De hjälpte väll till mer förr, nu tycker de vi kan klara oss själva mest ;)
Mina föräldrar är också helt enkelt bäst ^^

Det är olika vilken av mina föräldrar som följer med till tävling, ibland är både där och kollar. Ibland bara en. Och jag tycker det är något grymt skönt att dom är med och skjutsar och hjälper till och bara finns där.
Dock är pappa lite mer häst & djurintresserad än mamma, så av han får man hjälp med selning osv, och hantering av hästen, man kan t.ex. vid nödfall bara kasta över tömmarna till pappsen så tar han hand om det. Och han är lugnet själv, och det är bra för det smittar av sig. Han peppar en alltid, men tycker inte att det är viktigt att vinna & ta placeringar osv, så länge hästen presterar sitt bästa och vi tycker det är kul så är han nöjd.
Mamma är lite halvrädd för hästar och henne kan man precis inte bara kasta över tömmarna till med vilken häst som helst. Hon är rätt osäker i det, och kan inte sela på osv. Hon peppar, tar kort, hejar så gott det går, springer och betalar avgifter och hämtar ut vojlockar, och kan hjälpa till att sela av och hålla i hästen om det skulle behövas.
De hjälper till med allt och det uppskattar jag något grymt mycket, skulle inte fixa det utan dom! De är helt enkelt bäst :D
Jeg må ha med foreldrene mine på løp. Det er pappa som er med mest, mamma er med til hjemme banene og storløp! (: Ikke til trondheim liksom (70mil el no?)
Hadde uansett ikke klart med uten pappa, han er vel en av de foreldra i Norge som har sett flest ponniløp, så han er veldig med å bestemme hvem utstyr hesta ska gå med :)
#41 The lovely Nilsson sisters!=) Vad hade ponnytrav varit utan Börjes bullar?
Och min mammas matsäck, packad i den karakteristiska rosa kylväskan…. Det är ju det föräldrar är till för på tävlingar, se till att magen inte klagar=)

# 46- Dagens SANNING!
Pappsens hembakade bullar har uppskattats av många vänner till familjen ute på banorna! :) O Evas matsäck har allt man kan önska, och lite till!
Ja, föräldrar kanske inte är så pjåkiga, sålänge dom sköter det dom är bäst på :)