Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 639 ggr
iiirma
0

Hö i transporten?

Har ni hö eller ngt annat hos hästarna när de åker transport? :)

equuleus
0

Han får hö när vi stannar för att äta efter vägen =) INte annars

FridaNyberg
0

Eftersom jag bor på gotland, så måste vi åka båt när vi ska iväg och tävla. Då har dom alltid hönät i transporten, eller hö-pressening. Dom blir lite lugnare om dom har nått att pilla med i transporten på båten :)

iiirma
0

Ok, det har inte vi. Har fått för mej att de kan sätta i halsen :P

Miii4
0

Japp, nästan alltid.

Zamir bråkar ännu mer annars och det är nästan en säkerhet o ha Hö hos honom.  

Annars bryr dom inte sig sååå mycket, men känns bra för dom att ha ngt att tugga på om det är en lång resa :).

juliapettersson
0

Oftast inte. Hästar kan bli illamående av att äta när de åker, så försöker undvika det.

jaegeer
0

Jag har alltid hö!

Boode
0

aldrig hö, har varit med om kompisars hästar som ätit hö som satt i halsen och varit nära på att kvävas. Så aldrig hö.

Tycker att de absolut inte borde få hö i transporten hem, hästarna är då trötta och tuggar kanske inte så mycket som de ska och tillslut kan det leda till förstoppnings i halsen.

Hannna
0

Nej, aldrig haft hö i transport mer än om man åker långt och hästen inte tävlar samma dag. Får aldrig hö på tävlingsplats heller.

ElisabethA
0

Brukar inte ha hö i transporten till eller från tävling. Däremot brukar jag hänga in ett hönät när jag transporterar Gardenia Örebro-Skåne, men det är mest för syns skull för hon äter aldrig i transporten…

iiirma
0

Har era hästar spån/halm att stå på då?

Trav_
0

Alltid hö förutom när vi åker in till hemmabanan då vi endast har 3.7 mil till.. Våra står på spån!

Hannna
0

spån i transporten!

Pinto_4ever
0

Pinto har hö i transporten, om vi inte ska åka en liten bit…

Svartkrut
0

Mina hästar få hö ibland i trabsporten. Men jag gillar inte det, då jag känner en som råkade ut för en "olycka" p.g.a. det. Men jag har däremot hö med mej som dom får OM man väntar länge tills nästa häst ska ut i lopp. Mina hästar står på spån. =)

_JonnaRoos_
0

Mina har hö i transporten och på tävling, ser det bara som lugnande att få tugga lite på det dom älskar:P jag har spån i transporten:D

LinnJ
0

Mina har hö i transporten om vi skall någon annanstans än till tävling, då får de endast hö på vägen hem. Om vi skulle åka med båten så får dom hö under resan.

Mina hästar står på spån eller halm, lite olika.

Min foderhäst var så rastlös att hon hoppade över bomen, därför har mina hästar alltid något att äta när vi står stilla. Annars försöker jag få ut dom så fort som möjligt..

divansson
0

samma som #1.. Bara när vi stannar och äter eller så..

amandahandersson
0

Mina har ett hönät, fast ibland fyller jag inte på om vi bara åker in till Bodentravet, tar 5 minuter dit så…

DubbelE
0

mina har alltid hönät och får hö på tävlingsplatsen efter dom gått lopp.

Colt
0

Har alltid hö i transporten.

Nitro
0

Alltid hö.

SofiaLindh
0

har bara hö i transporten på vägen hem från tävlingen.

Ylva_Sundbyholm
0

Alltid hö i transporten, även om ja bara åker dom tjugo minuterna ned till sundbyholm.

Har halm i transporten, med spån under.

ylva

AK47Kalashnikov
0

Jajamän! Min får hö i transporten, både till och från tävling, annars far hon runt som en illbatting! Hon får även hö på tävlingsplatsen, men dock efter avslutat/avslutade lopp.

Har även spån/halm i transporten.

hannibal-roll
0

Mina ponnyer brukar få hö i transporten om vi ska åka långt, inte så mycket bara 1 kg var. Ibland får dom hö på tävlingar med, om jag vet att det blir lång väntan.

Brukar ha spån på golvet i transporten. Halm kan bli halt om det följer med ut på rampen när ponnyerna backar ur. En av mina halkade och gick ner på framknäna en gång! Så nu blir det spån, suger förövrigt bäst också!

Anna_
0

När det är tävling får han inte hö på ditvägen, men på hemvägen.

thilda-
0

har alltid hö i transporten! :) så hon har ngt att knapra på under tiden hon åker bil :) och vi brukar ha lite spån i transporten :)

Kratern
0

Vi har hö i transporten.

Bumbi
0

alltid hö i transporten, men inget att stå på. bara gummimattan som ligger på golvet i travsporten

ryttarn
0

Har alltid hö… I transporten hänger vi upp IKEA-kassar med hö, i lasbilen har vi en pressening….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Trav_
0

#29 är det inte lag på att man ska ha ett litet tunt lager av antingen spån eller halm vid transportering? eller har dom tagit bort det? Någon som vet..

ozzkan
0

Oftast har vi inte hö.

muskot
0

#31, Våra står också "bara" på gummimattan om vi kör turer upp till typ 10mil. Har aldrig hört att det skulle vara lag på att ha strö i transporten..

Colt
0

Jag brukar ha strö i transporten när vi åker längre.  Min prins ska åka första klass<3 (A) :)

amandahandersson
0

Jag har då alltid strö, även om vi bara åker in till Bodentravet (5 minuter). Det är ju enklare om hästen skulle pissa och sen står dom lite mjukare.

casandra
0

Nästan alltid hö i transporten.
Oftast inte något strö.

ozzkan
0

Vi har självklart spån i transporten, varför skulle man inte ha det???

Jessika87
0

Inte när man åker…. men på båten… osv

Colt
0

Strö underlättar också rengöringen av transporten och hästarna trivs bättre när dem har strö, dels för att det blir naturligare underlag för dem att stå på och sen stänker det inte lika mycket om dem pissar eller bajsar, hästar tycker inte om när dem får sina "behov" på sig och undviker det i största möjliga mån.

Bemydream
0

Har inte hö i transporten…

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

Impulz
0

Våra ponnyer får hö innan dom åker och sedan på vägen hem från tävlingen, för då har det gått så många timmar att dom är hungriga och börjar bråka med varandra… Annars så undviker vi nog det så mycket som möjligt. Vi har spån/torv i transporterna!

Jag tror oxå att det står i djurskyddslagen att man måste ha lite strö i transporten faktiskt, men jag är inte säker

Trav_
0

#41 jag är inne på samma om dej om att jag har för mej att det stått i djurskyddslagen att lite strö skall alltid finnas..!

Kristina-
0

Det stämmer att man måste ha strö i transporten när man transporterar hästar.   Tidigare hade vi alltid spån, men numera kör vi med torv och det suger bäst !  Våra hästar får alltid hö i transporten när vi åker långt.