Intervallträning, underlag
Hej! Vad kör ni på för underlag när ni intervall tränar era hästar?
Vad för underlag är bäst att köra på? Vad är skadligast?
Har bara en rockard att träna med som dessutom är för en stor häst och ganska tung. Blir hästen seg av att springa fort med denna? Kan även köra med sulkyn på en grusväg men denna är då väldigt hård. Hur stor skada gör det på hästen?
Vad är viktigast att tänka på när man väljer ut en väg att köra mycket intervaller på?
Hej! nu när snön håller på att smälta är vägen perfekt när den är lite mjuk och hästarna sjunker ner ca1-2cm, men till sommarn i allafall hemma hos oss blir vägen stenhård som asfalt så det går inte att köra men nån gång kan man ju köra,
En lägda är jättebra att köra på. jag har tränat på lägdor jämt för att få upp styrkan med en tung speedcart med min shetlandsponny så hon blir riktigt stark , Men att riktigt få upp snabbheten ta då sulkyn.
det är min teori/mvh Ebba

Under förutsättning att ponnyn är van att gå på hårt underlag så är det ingen fara att köra fort på hårt underlag heller. Ett riktigt mjukt underlag kan däremot vara skadligt att köra på för mycket överhuvudtaget då framförallt ligamenten tar stryk.
Det alra bästa underlaget är ett lätt sviktande underlag som hästen inte sjunker ner i.
Hurvida din häst reagerar på tung rockard är svårt att säga. Olika individer reagerar olika.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

när jag köra intervallträning så har vi lite olika ställen som man kan välja på. på våran väg har vi markerat ut 200m så där brukar jag köra mäst intervaller med mina ponnysar då jag tycker att de blir perfekt att köra 200m snabbt sen 200m söligt och så är de lite uppförs i slutet av vägen och de är uppförs vi travar fort och tar de lungt nedför. dock är de inte mycke lutning men de märks på hästarna efter ett tag, sen har vi även en 800m raksträcka där man kan köra intervaller och då är även mitten markerad om man vill köra 400m intervaller.
de är olika underlag beroende på årstid men på sommaren är de inte hårt så men de är inte mjukt heller. de är grus på lång sträckan och typ grus jord på den korta. tycker de är alldeles perfekt hårt för min hästar. vad jag kör i är olika, shettisen går oftast i rockarden men även i speedkart och russet kommer träna i speedkart. =D
Bilden: när jag körde Mattino i dag, de är lite lerigt den här årstiden men de funkar bra iaf. :)
Vi har Mantorptravets rakbana som är en typ av sandbana, sen kör vi backintervaller på en grusväg :) Jag kör i vagnen på bilden!
Är det inte bra att köra på varierande underlag ? Jag har iallafall hört att det ska vara bra med variation!
Winner och jag under provloppet igår den 11/4 :)
foto taget av: Lilly Hellman :)