Var är alla kvalhästar?
Hur ser det ut på banorna runt om i landet med nya kvalhästar? Är det normalt för året?
//Cecilia
Våra har inte kommit till kval än men vi har 5 hästar som skall kvala varav en har tävlat förut.
Tror det är rätt normalt att inte så många kommit till kval ännu. Vi har en som ska kvala.

Jag har två som ska kvala. De kommer nog ut i maj-juni. Som #2 säger så tror jag det är normalt att inte så många kommit ut ännu.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Vi har också en ostartad 4-åring som ska kvala, hon får dock vänta till maj/juni. I slutet av 90-talet och början av 2000-talet känns det som det var betydligt fler hästar som kvalade mars/april. Inte ovanligt med 8 hästar. Tränar vi mer innan kval nu än förr?
//Cecilia
jag har en som ska kvala snart :)

Många har inte kunnat träna alls i vinter
, och ligger nog lite efter.

#4 Kanske tränas det mer eftersom kvalgränsen har sänkts rätt rejält sen för 10 år sedan. Men vi har aldrig kvalat tidigt eftersom vi oftast kvalat 3-åringar och de inte alltid är mogna, mentalt, att gå ut så tidigt som i april. det beror ju också på när de körs in.
Det jag tyckte var bra förr det var att mankunde kvala flera gånger fastän man redan var godkänd. Dels gjorde det att det var fler hästar vid varje kval (alltså mer likt en tävlingssituation) dels kunde man vara helt säker på att hästen inte bara "lyckades" ta sig imål på ett godkänt vis. Jag tycker det är synd att den möjligheten har tagits bort då många som bestraffats med omkval inte får den tävlingssituation som de ibland skulle behöva visa uppp att de klarar av.
#9 Måste dementera mitt inlägg då jag fått bassning av Malena.
Vi har kvalat en ponny tidigt och det var Montró men hon är ett undantag. Hon har fattat allt vi lärt henne så himla snabbt.

Vi skulle kvalat nu den 10 men då det strulade med att SPTF inte hade lagt ut att det skulle vara kval även om det var godkänt sen innan så fick vi inte kvala denna helgen , väldigt irriterande …
Så nu hoppas jag att de klarar av att lägga ut kvalet på SPTF den 17 i stället och även kvalen som ska vara den 8 maj och 5 juni så vi inte missar fler kval tillfällen hm ..
ska kvala lady i maj/juni
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Våra treåringar kommer tidigast att kvala någon gång frammåt sommaren. Tänker inte stressa fram något utan det blir när det blir. Palle hoppas jag på att kunna kvala i början på sommaren, Han kom i vagn för tre veckor veckor sean så han behöver lite mer tid innan kval.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Våran treåring kommer att kvala den här månaden :)

jag har 2 stycken som ska kval. en förhoppningsvis nästa helg och en som kvalar senare mot sommaren..
jag ska kvala tindra nu i helgen ! :) , var in och körde snabbjobb, och vart helt förvånad över tiden eftersom jag aldrig klockat henne förut :O:O så då vare ju bara att kvala :D:D
Det är i allafall tänkt att jag ska kvala en shettis nu den 17 och förhoppningsvis blir det så också :)