Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1141 ggr
_JonnaRoos_
0

Transportskydd?

Har ni det när ni åker? Själv har jag bandage + toffler på hovarna x) haha.. Ibland har jag även på svansen om dom åker långt, typ kalmar, gotland, italien, norge också..

Trav_
0

Jag lindar alltid när jag ska iväg på tävling.. Och transportskydd när jag åker in och tränar..

Hannna
0

Har aldrig haft någon typ av transportskydd på mina ponnier, inte täcke heller. Mer än om de varit blöta på hemvägen så får de ha täcke på sig.

Det har hänt 1 "olycka" under alla år, 2001 tror jag det var till axevalla, det var Billy som fastnade med hoven under lemmen, den var för högt uppsatt(anpassad till varmbloden) så en ponnyhov fick precis plats där, så den kilade sig fast där och det blev ett lite skav på bakhoven.

divansson
0

jag har alltid transportskydd, och täcken.. har bara tunna täcken när det är varmt, eller så har jag inget alls..

EllaMarine
0

Ponnyerna jag lånar på licensen har;

På vintern; Täcke, 4 transsportskydd

På sommaren; 4 transportskydd

Odena
0

Brukar inte ha transport skydd men svansen brukar jag linda på odena för hon skaver av den annars… Täcke brukar dom ha om dom är svettiga.

Lina-
0

Har alltid lindor på tävling.. Förrut hade jag transportskydd istället..

linnrisedal
0

Har vaddstycke +  lindor. täcke beroende på om de är rakade och vad det är för väder.

ElisabethA
0

Har aldrig transportskydd eller lindade ben. Ibland har de täcke på i transporten, men det beror lite på väder eller om vi är på väg hem efter tävling/träning.

thilda-
0

jag harw Underlägg + benlindor på alla 4.. Eftersom hon står o sparkar o skrapar med benen efter väggen på transporten.. ( hon är ganska bökig i transporten )

Colt
0

Jag har Transportskydd jämt.
skippar det ibland när jag bara ska åka på körträning med shettisen, då hon inte har några skor och träningen ligger bara 8 km bort.
Skulle gärna ha banage då det är snyggare men min herre är SÅÅ jobbig att linda, kan aldrig stå still. Så transportskydd är smidigare! ;) har aldrig svansen lindad.

russingar
0

Ni som inte har något skydd på benen på era hästar vid transport - är dom oskodda?  Annars kan jag inte förstå hur ni vågar åka utan. När jag var i unga år så såg jag min kompis häst lastas ut ur en transport (hon hade inte haft skydd) och så trasig som hon var runt kronranden hoppas jag att ingen häst ska behöva bli! Jag kan lova att det är inget roligt när det väl hänt. Så jag hoppas att alla skyddar sina hästars ben antingen med lindor + tofflor eller  transportskydd. Och att det skyddar hela vägen även kronranden.

FridaNyberg
0

På varmbloden lindar jag med bandage, och då lindar jag ner till halva hoven ungefär. PÅ russen lindar jag hela vägen ner bak och har tofflor fram :)

Svartkrut
0

Jag har alltid transportskydd. På russen och varmbloden bandagerar jag med vita bandage fram från knä till kota och sen har jag tofflor på hovarna och bak från has till kota. =)

ozzkan
0

Jag har inget, har aldrig haft o kommer nog inte att ha.
Min syrra har, o hennes hästar skadar sej mycke mer än mina!

Hannna
0

#11 Shettisarna har alltid gått barfota bak. Russen släta järnskor runt om. Mina ponnier har aldrig trampat sig i transporten. Var det i släp eller lastbil som ponnyn hade skadat sig? Våra ponnier åker alltid liten lastbil och det är stabilare och bättre för hästen att åka i än i släp.

Bergas-Flisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har transportskydd jämt! även fast vi har 5-10 min till banan bara! och så har hon täcke på sig utom när det är jätte varmt

muskot
0

Mina har alltid transportskydd när dom åker transport :)

Colt
0

Har sett MÅNGA travare som bara lindas ner över kotan men INTE över kronranden! :S fattar inte varför? det är ju där dem oftast trampar sig!!

Trav_
0

#18 oftast kan dom ha haft tofflor på dom då men tagit av dom innan dom skrittar av dom efter transport!

SofiaLindh
0

bandage på tävling och transportskydd när man åker och tränar.

johanna9
0

min ena stor har backontrack paddar lindor fram och ibland bak. spelar ingen roll vart vi åker.mitt andra varmblod som jag lånar måste ha höga transportskydd på sej för hon är jätte rädd för att åka släp. står lite stillare i bilen men hon tycker inte om de. dom har alltid täcke på sej. sen dom små varierar det på. ibland skydd ibland inte. men täcke varierar ox. beror på väder.

casandra
0

har underlägg & lindor, eller transportskydd. beroende på vad som finns tillgängligt, och hur mycket tid man har och vilken häst som ska ha skydden. Men alltid skydd.
Ibland även svansen lindad då en av hästarna skaver grymt mycket annars.
Och oftast täcken, beror ju lite på årstid/väder osv men.

Emmma
0

De är lite till o från, ibland lindar vi benen på ponnyerna och ibland inte. Har aldrig vart med om att nån trampat/ skadat sig.
De funkar bra utan .

_JonnaRoos_
0

Transportskydd är en så enkel hjälp mot nå så hemskt som att man behöver ta bort dem eller inte mer kan tävla, (om dom kliver, eller fasnar så illa på att en sena eller liknande blir skadad)

Miii4
0

Lalala, alltid tranportskydd på Zamir och Ina.

Zamir för han e stökig o busar i transporten, och Ina för att.. ja, i förebyggande syfte. Hon brukar nämligen få åka långt :P.

amandahandersson
0

Mina får damp på transportskydd, shettisen lyckades linda in sig helt och hållet i en benlinda. Men kör på så gott det går ändå, vill inte att nått ska hända mina hjärtegull.

Jessika87
0

Jag använder Alltid transport skydd.. korta som långa sträckor.. Skulle man strunta i dom en gång så händer de säkert något.. och Rixi e Lite "galen" i transporten.. hehe

Colt
0

#19 ja så kan det ju iofs vara. Men jag vet att jag har sett dem som åker så utan tofflor.

_JonnaRoos_
0

#18 Oftast har dem stora travarna bandage mest för att värma benen och så, inte så mkt för skydd.. så då skiter dem i tofflor:P

Colt
0

#29 Det är ju dumt. Varför inte skydda hästarna också genom att linda banagen ända ner….

_JonnaRoos_
0

jag lindar aldrig ner:P det är fett fult;) haha men jag har tofflor ist;)

Colt
0

#31 ja då blir det en annan sak om man har tofflor också, Men jag sa att jag sett många som inte har tofflor. utan bara lindar dem över kotorna och inte längre ner och kallar detta för "transportskydd". Jag i frågasatte en gång, och då svarade dem bara att det va onödigt att linda ända ner för där gör dem ändå inte illa sig. Om man säger så tycker jag man är väldigt okunnig.

Bemydream
0

Jag lindar med bandage på mina hästar, från knä till halva hoven ungefär.

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

MonteMira
0

jag har transportskydd till tävling och oftast Bandage hem efter tävling.

Hannna
0

På mitt varmblod lindar jag alltid ner om hon ska till banan, trampade sig i transporten en gång så hon får stå med lindade framben. och jag tycker det är fult när man bara lindar till över kotorna. Haha:P

hannibal-roll
0

Använder alltid någon form av skydd, lindor+padd+boots eller transportskydd. Om jag lindar, lindar jag ner till kronranden eller har boots på alla fyra. Täcke har jag bara på vintern då ponnyerna är klippta och om dom skulle vara nyduschade på väg hem.

Det har hänt att vissa ponnyer VÄGRAT att ha skydd. Då har det iaf gått bra med boots. Alltid nåt=)

Impulz
0

Vi har alltid transportskydd (träning) eller lindade ben (tävling), jag har sett resultatet av att inte ha det och skulle aldrig köra våra hästar utan! Och argumentet "han står helt stilla iaf" köper jag inte, man kan aldrig veta innan man åker om man under färden blir tvungen att veja tvärt eller göra en häftig inbromsning. Om man gör det så är det svårt för hästen att hålla balansen och dom måste troligen trampa om fort, vilket mycket väl kan bli på sig själv.

#31 Jag lindar alltid ända ner, för att ha "ylleboots" är mycket fulare, ser ju ut som morfars gamla tofflor eller nått!Flört

Hannna
0

#37 Håller med dig om yllebootsenFlört

Trav_
0

hahaa håller med dej sandra. Finns inget fulare än morfars gamla tofflor haha, gud vikket gott skratt jag fick mej!Flört

Kristina-
0

Alltid transportskydd på hästarna när dom transporteras.

equuleus
0

Jag lindar aldrig min inför transport.

_JonnaRoos_
0

Haha massa olika funderingar om detta, jaja huvudsaken är att man har på någotvis tycker jag:P och jag har inte ylleboots;) jag har sportiga i svart materiel x)x) HÄHÄ

LinnJ
0

Jag använder alltid transportskydd när jag skall in och tävla. Mina hästar hatar det men det får faktiskt gå, jag gör det för deras skull och inte min egen. Jag använder back on track under transportskydden vilket är det bästa uppfinningen ever!

Cherriese
0

Jag lindar alltid mina, o så har de såna fina svarta tofflor ;) det händer att min ena åker uatn hemifrån o till travbanan (ca 6km) det är jättedumt o jag vet inte varför jag inte slänger på honom transportskydden menmen.. ofta har jag täcke när jag åker på tävling inte de dagar det är supervarmt men annars har jag ett tunnt täcke för chikita fryser ju när det blåser lite för mycket på sommaren o hon är i skuggan så det är onödigt att hon ska bli kall i transporten..

Jenniferohlson
0

Jag lindar alltid när dom ska åka. har även tofflor, men inte alltid. det är ju ett enkelt sätt att förebygga skador, eller åtminstonde mildra.

_JonnaRoos_
0

Här ser man lite hur han har det med bandage och tofflisar:P

juliapettersson
0

Lindar alltid. Ner till halva hoven, lindar inte knäna. Tycker att de flesta transportskydd är kassa som skydd, ska man ha sånna ska de vara rejäla och inte kosta typ 200 spänn på Börjes/Hööks. Då är paddar och lindor bättre alternativ.

Eufemia
0

Hade inte det förut men har skaffat de nu:)

Brotorp
0

Jag har alltid tävlingshästarna lindade i transporten. Lindar övanför knäna ner tillochmed ballarna. så är man helgarderad.

dom åker alltid me täcke för det drar oftast i släpen även på sommaren. o mina brukar vara klippta. det är bara extremt varma dagar som dom åker utan. Den stora hästen har även bomull i öronen.

snabbe-abbe
0

jag lindar benen…det känns säkrare så det inte blir några skador.

juliapettersson
0

Hur kan hästarna gå när man lindar knäna? :O

_JonnaRoos_
0

#51 Haha men julie, det är bara att gå, man lindar ju inte stenhårt precis;)

juliapettersson
0

#52, mäh! xD Men blir det inte bli knas med lindan&padden när hästen böjer?

_JonnaRoos_
0

Näj då:P

_caroline_
0

jag lindar alltid bena och sätter på tossar på fötterna. man vet aldrig om man skulle behöva bromsa fort ellet så så dom trampar sin.