Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1421 ggr
amandahandersson
0

Ny häst?

Det är så att vi skaffat oss en till grabb, och jag tänkte vad som är bästa sättet att få in honom i flocken?

Jag har då två valacker just nu, och den här trejde pysen är också valack. Dom två jag har nu står och äter ur samma höhög, gnäggar efter varann osv. Den nya är enligt ägaren också en snäll häst, låg i rang och tycker det är onödigt med bråk.

Hur gör ni när ni skaffar en ny? Släpper ni bara ut allihopa i hagen, låter ni dom hälsa på varann i stallet eller får nyieng stå i en egen hage nån dag?

Kramar /Amandah

equuleus
0

När vi fick hem våran storhäst sist så släppte vi bara ihop dem och dem chivas lite och testar varandra men dem hade hittat sina positioner efter några minuter. 

Men om jag skulle ha det som i ditt fall så skulle jag nog släppa ut den nye med en av dem andra i taget, inte alla tre på en gång.

DubbelE
0

när vi hämtar ny häst så låter vi dom stå inne över natten o känna lukten o så o "prata" genom gallret. dagen efter brukar vi släppa ihop dom.

TildaLinge
0

Vi släpper bara ihop dom hemma de blir några rejs runt i hagen och lite sånt men efter ett tag så lugnar det ner sig.

Eufemia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi hämta den nya så släpte vi ut han i hagen alltså blev det 2 ston o en vallack. men Effi e ju jätte sur o bäsetemer Dollan är typ "ivägen för effi" bara går där o Ture har ju väldigt låg rang men va ska man igentligen göra för att få det på bästa settet?

Kanske skulle släpt ihop dom lite mot våren då effi brunstar:S o så dom gillar varann för dom ska få gå fram till höst i hop.

juliapettersson
0

Jag brukar släppa ihop dem direkt. Mina ston höll på att slå ihjäl varandra (såg det ut som) från och till första halvåret. Till sist kom de överens om vem som skulle vara högsta hönset, och idag är de bästisar.

Miii4
0

Brukar ställa in dom i sin box först, det är där dom ska bo, så lika bra o göra sig hemmastadd.

Sedan brukar den oftast få gå ihop med den som ska bli hagkamrat. Eller om den ska gå med "alla", så brukar vi släppa in den tsm med den som är högst i rang först :P

thilda-
0

Hos mig får dom först snusa på varann genom boxgallret.. o sen då får den nya stå i egen hage ute brevid dom andras.. :)

thilda-
0

glömde skriva att min är ju Ranghög så det är inte bara o släppa ihop dom

amandahandersson
0

Tror ni det kan funka att dela av hagen som vi har (den är STOR), alltså bara med nån tråd så vänjer dom sig vid varandra litegranna?

juliapettersson
0

#9, ja det brukar gå bra.

ozzkan
0

Men en tråd är nog inte så bra, för då kanske dom rymmer till varandra om dom "tycker om" att rymma.

amandahandersson
0

#11, givetvis stoppar vi inte bara en tråd, utan det blir välla minst tre elade trådar ^^

Jagz
0

Min erfarenhet är att det absolut bästa är att låta hästarna stå inne tillsammans under dagen/natten för att sedan gå i olika hagar ett tag, och sedan släppas ihop. Jag skulle absolut undvika att släppa ihop dem direkt, det har aldrig fungerat speciellt bra för mig, och nu när de kanske har broddar på sig skulle jag aboslut inte släppa ihop dem direkt.

Hannna
0

Nej usch, skulle inte släppt ut nya hästar tillsammans med brodd i skon. Brukar släppa ut ponnierna direkt med varandra, de flesta står ändå ute dygnet runt så de skulle inte kunna hälsa på varandra på något annat sätt ändå. Oftast brukar de vara skolösa på bakhovarna när de släpps ihop.

Trav_
0

Vi brukar släppa ihop våra direkt..Enklast så, då gör dom upp dirkekt sedan är det frid och fröjdFlört

_JonnaRoos_
0

Varette och Pondus släppte vi ihop dagen efter varette kom:P men hon bara rymmde in till den andra hagen, haha… hon vart så kär i en islänning:D så då gick hon med dom i typ ett halv år, sedan provade jag igen och det gick kanon attt ha dem tsm. Nu kan dem nästan inte vara ifrån varanndra, (varette och pondus) så söta ihop:) men det gick iaf bra, inge slaggsmål x)

Asagard
0

Bästa sättet, anser jag, är att transportera den nya hästen med en ranghög häst som sedan tidigare går i flocken. Hästar som transporteras med varandra brukar få starka band till varann. Så, har du möjlighet, ta med dig någon av hästarna som sällskap när du ska hämta den nya.

Ett annat knep är att låta den hästen som är högst i rang, gå i en egen hage med den nya hästen den första tiden.

Hos oss släpper vi aldrig in nya hästar i flocken direkt när de kommer, pga smittorisken.

hannibal-roll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar låta den nya hästen göra sig hemmastadd i sin box ett tag först. Helst över natten så kan den hälsa på sina boxgrannar genom gallret. 

Sen har jag alltid släppt ihop den med de andra direkt. Inga brodd och inga bakskor så brukar det lösa sig. Brukar dock kolla till dem sisådär varje timma under dagen så att allt går bra. Brukar också undvika att fodra dem ute de första dagarna om det går.