Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 1163 ggr
Troj
0

En fråga om balansering

Hej! Måste bara fråga, idag när jag skulle löshoppa min ponny fick hon springa lite lös i ridhuset som uppvärmning. Jag tycker att min ponny har ett väldigt kort baksteg men då när hon sträcker ut i traven ser jag att hon tar så långa kliv hon kan med bakbenen för tar hon längre kliv slår hon i frambenen. Alltså bakhoven i framhovens sula. Hon tar inte så långa kliv med frambenen heller men det är i alla fall lite bättre.

Nu undrar jag hur jag ska få henne att bredda mer i bak för jag vill hellst inte korta framsteget.

Tack för svar! :D

amandahandersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en russgosse med liknande probelm. Visserligen hade han lite skadeproblem, blev lätt stel och sånt, men han tog inte ut steget ordentligt heller (lite rädd för att slå i, kan jag tänka mig).

Jag löste det så här:
1. Först och främst tränade jag upp honom ordentligt, särskilt "baken". Backträning är bra - kör dock inte för mycket och se upp för dåligt underlag, det kan göra mer skada än nytta då. Men i måttlig mängd är det superbra, han fick ett helt annorlunda tryck i steget efter bara ett kort tag.

2. Skydd bak kan hjälpa om man vet att hästen slår på sig på något sätt. Zolero slog ihop bakbenen i varandra och gick med strykkappor, ibland hade han lätta gummiboots bak också (skyddar fossingarna lite om hästen slår ihop fram-bak).

3. När jag fått ordning på hästens fysik och kört ett tag på lite boots-balansering ägnade jag mig åt framsteget. Om hästen är kort bak kan det ju bero på att det helt enkelt inte finns nog plats att ta ut steget. Du skriver att din häst har ganska kort framsteg, det kan vara en idé att försöka förlänga det.

Det första jag gjorde var att lägga på en raymondcheck - och det är det bästa jag gjort på Zolero. Den fungerade superbra! Den påverkar framsteget, exakt hur kan jag inte riktigt förklara nu men den gör skillnad.

Sen testade jag lite små detaljer som gjorde skillnad och var bra. Först bak-och-framvänd framsko som ger snabbare överrullning - alltså ett snabbare framsteg. Det var lite besvärligt, hästen trampade av sig skon ofta. Då testade jag tåvikter = ger tyngd i tån som gör att hästen lyfter framsteget ordentligt.

Det här är ju ingenting man gör på en vecka, och det finns miljontals andra lösningar. Men testa dig fram, och glöm inte - fysiken är grunden!

Troj
0

Tack för svaret! Det var många bra tips!

Undrar nu bara hur ett raymond check fungerar, vet hur det ser ut men hur det påverkar? Någon annan som vet?

Verkar ju vara värt att testa.