Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1677 ggr
Kima
0

Jägersro 2/5

Vilka har anmält hit?

Marimo skulle egentligen anmälas men formen är inte riktigt där den ska än (halmamagen måste tränas bortFlört)

skott
0

Du är anmäld på Biela och Ravenna Kima.

Zob-Zob, och Dooleys är oxå anmälda.

VeronicaP
0

vi har anmält Ijor och Mary

Kima
0

ingen mer?

det blir inte mycket lopp med 6 hästar anmälda ;) hihihi

EmmiieNilsson
0

Jag kommer :)

Nathalie_p
0

Startlistorna är på sptf nu :D

VeronicaP
0

De var bra och snabbt jobbat :D

ErikaAndersson
0

12 välfyllda spännade lopp! Kommer vara där förhoppningsvis hela dagen och fota i alla loppen! :)

StallTolanga
0

vi har alla tre hästar till start men bara tre lopp loppRynkar på näsan

/mi

Lina-P
0

Ni får gärna fota Namnlöse Glad

Liichaa
0

Kunne inte tävla ska flytta hästen till bollerup och så har man fortfarnade ingen vagn :(

Nathalie_p
0

Det finns kvarka på Jägersro i ett galoppstall, blir det tävling ändå??

Emmelie93
0

Jag har 3 hästar med mig och jag fick loppen 3,4,5 :O

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Winner04
0

#11 det låter väl inte speciellt smart att ha tävling då men jag vet inte…

ellinorrasmusson
0

dom ska ju ha trav imorgon och galopp på torsdag.. så jadu, haha :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

carna
0

om  det  blir tävling, vill du  fota mina hästar då erika??  ;)

hannabrink
0

Många spännande lopp, hoppas nu att tävlingarna blir av!

Ni som har kameran med får gärna fota Skottlight i lopp 8! Jag tar också med min så säg till om ni vill ha era hästar på bild! :)

VeronicaP
0

Låter väl inte så smart att ha tävlingar om det går kvarka på jägersro ???

Hur är det då om man vill stryka pga risk för smitta på banan ?

Står det någonstans att de har kvarka ?

VeronicaP
0

Såg att det stod idag att de var kvarka där , har ju bara kommit ut idag så kör de verkligen tävlingarna då ?

[cancan]
0

Stod så här inne på STC :

Kvarka
Länsstyrelsen Skåne: 26/4: Konstaterat hos hästar i galoppstall (Bodil Hallencreutz) på Jägersro, Malmö kommun. Stallet är isolerat.

ellinorrasmusson
0

står såhär på jägers hemsida:

Kvarka har konstaterats i ett galoppstall inne på Jägersro. I stallet finns 22 hästar. Flertalet av dessa har/har haft feber. Hela stallet är isolerat sedan en dryg vecka tillbaka.

JTG har efter kontakt med STC:s veterinär Stig Hägglund vidtagit de åtgärder som rekommenderas i detta fall och stallbacken är öppen som vanligt och tävlingarna 27/4 och 29/4 genomförs som planerat.

http://jagersro.se/index.cfm/n/nyheter/id/119

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Emmelie93
0

#16 skulle du vilja fota:

*Minisorken i lopp 3

*Kavat i Lopp 4

*Monami i lopp 5

Tack på förhand :D

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

MarcusJohansson
0

Angående Kvarkan

Vi har känt till detta några dagar. Det påverkar inte våra tävlingar. Smittan är enligt JTG isolerad till en galopptränares stall. Kvarka är inte heller luftburet som exempel A2-viruset utan överförs via kontakt. Ingen tillåts besöka andra stall än de som vi har som gäststall.

För att vara på den säkra sidan önskar vi i SPTK att alla undviker att ta i varandras ponnyer i onödan. Klappa osv.. Detta är enbart en säkerhetsåtgärd!

JTG har fått instruktioner från STC hur detta skall hanteras och följer detta.
Alltså kort, tävlingarna påverkas inte över huvudtaget.

ellinorrasmusson
0

Det låter super Marcus. :)

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

VeronicaP
0

FSt jag har jobbat i ett stall där de hade kvarka och även om hela den gården var stängd och de hästarna inte ens var i när heten av de andra så fick inga hästar lämna området och det skiljde då flera km mellan hagarna.

Jag vet att kvarka inte är luftburet men hur vet jag att inte att någon av skottkärrorna , verktygen (finns ju dåligt av det på jägersro) inte har varit i de stallarna innan de har brutit ut?

Jag vill absolut inte få hem någon smitta till mitt stall då jag har dräktiga ston bla.

Sen kan ju jag tycka att har man vetat om att risken har funnits på Jägersro att de fanns smitta så kunde man väl lagt ut om det så kanske man inte hade anmält dit …

MarcusJohansson
0

#24 Absolut har jag full förståelse för din oro. Men utrustningen skall inte användas mellan olika stallar. De få kärror som finns kvar på Jägersro (De flesta har tyvärr fått ben) används bara till gäststallarna. Hallencrautz som drabbats har egen utrustning.

Jägersro har garanterat oss att smittorisken är inte större än vanligt.

Kvarka överförs som sagt via kontakt. Ett luftburet virus är däremot betydligt svårare ett isolera. Kvarka är en otrevlig och smittsam sjukdom men isolerar stallet är risken minimal.

JTG har som tidigare skrivigts beslutat att genomföra både trav och galopptävlingar med hästar värda 100 000-tals kronor. Detta skulle man aldrig göra om man inte var säker.

VeronicaP
0

#25 Nä säkert inte men som i HD om de var förra året eller förra året igen då körde de stortrav men ställde i ponny tävlingarna , Det var inte hpts som bestämde de då utan stortravet. Vet ju också att det är kontakt smitta , men då folk ändå har fått med sig smitta hem just pga någon har varit oaktsam :) på tävling.

Jag har som sagt jobbat i stall där de gått kvarka ( ett stuteri) inget trevligt och där stona födde levande föl men många dog sen och där hingsten inte fick något sto dräktig året efter och som sagt det är ju inget man vill ha hemma :)

Tycker ändå att man kunde fått någon info om att det fanns risk om att det fanns kvarka på Jägersro , för helt ärligt jag hade inte anmält dit då ..

Lise
0

#26 Håller med dig, tycker också att man kunde gått ut med info innan anmälan gick ut. Jag har ston här hemma som snart ska föla och vill absolut inte få kvarka. Nu har vi anmält och vi kommer att starta, men kommer inte att använda någon box.

MarcusJohansson
0

Som sagt tidigare har vi haft en kontakt med stortravet om riskerna och svaret är att vi inte behöver oroa oss för smittan. Anledningen att informationen INTE spreds i förra veckan var att proverna inte var klara.

Detta är en katastrof för stackars Barbro Hallencrautz som är drabbad, men stallet har ända sedan misstanken uppkom varit isolerad. Vi kunde inte heller sprida ut någon info, innan det som innan var misstankar och rykten, blev bekräftatde. Det vore helt oetiskt speciellt mot Hallencrautz som ni säkert förstår drabbas mycket hårt av detta. Både ekonomiskt och känslomässigt. 

Flera hästar är på tillfrisknande.

Jag måste också be er att inte drabbas av panik!

Kvarkan ÄR isolerad i ett stall. Det råder besöksförbud och stallpersonalen har fått strikta förhållningsregler angående stallhygienen.
Kvarka sprids via överföringa av snor och var mellan hästar, eller via stallskötare.

Det ända som händer med oss är att vi skall hålla oss borta från stall Hallencrautz. Det finns ingen anledning till oro.

Låt oss istället ladda för en riktig toppendag tillsammans. Det är riktigt roliga lopp, speciellt snabbloppet kan smälla högt, vi utlovar pokaler i alla lopp! Vi kör P75 och lotterier! Klubbjackorna är klara!

För alla vinnare är det en hel säck Salsafoder i förstapris och i lotterierna finns det både foder och mineraler!

Mycket nöje!

VeronicaP
0

Fast Marcus man behöver inte skriva namn man hade kunnat skriva misstanke om kvarka finns i ett stall på jägersro, stallet är isolerat fram till bekräftelse från provsvar Flört Inga namn men ändå information .

självklart är det synd om den drabbade och det kan som sagt drabba vem som helst.

EmmiieNilsson
0

#16, du får gärna fota Mig oh Missan i lopp 5 ;D

Alla ni andra får oxå fota oss :)

33miliaa
0

Jag ska dit :) och min kamera oxå ;)

Kiimzan
0

Alla fotografer som ska till dit, skulle ni vilja fota mig och Laponia i kvalet kat b om ni är där så tidigt? :)

Rajmon
0

Ni får gärna foto så mycket som möjligt på båda mina hästar=) Ramiina häst nummer 3 i lopp 5   & Ripadals Ramona i lopp 3 och i montéloppet.

Tonisen
0

ni får gärna fota skräcken i lopp 1 och monten ;)

Liichaa
0

jag ska dit med marmor och göra snabbjobb och mätas :)  kan se om man fpr tag på lite bilder med kanske ;)

EmmiieNilsson
0

Alla får fota mig oh missan i lopp 5 :D

skott
0

Ta gärna på alla mina med :) Ravenna Ernst, Zob-zob, Biela och Eventuellt Skott`s Dooleys