problem !
När min häst springer i kurvorna , då känns de som han bara vill dra utåt . Liksom vända upp , jag har tryckt på honom med siso stängerna , men det händer inte mycket . Har någon nått förslag på vad jag kan prova ? 
/ malin

Är han fräsch då?

Säger som #1
Problem i kurvorna brukar ofta bero på att de har ont i framknäna

Skulle först och främst vilja veta hur gammal och hur erfaren din häst är? Är det en oerfaren unghäst så är det ju ganska vanligt att de tycker kurvorna är lite obehagliga.
Nej han är inte ofräsch, det är bara väldigt doserade kurvor på Dannero, kan ju vara därför?
#3 Han är 5 år och är startad 1 gång, så han är ganska oerfaren..Men han går ju bra på långsiderna.
// "DPTK" Malin

Om han är fräsch så förmodliggen har han kanske inte lärt sig att använda doseringen rätt.
Men det är olika från häst till häst, Tina kan jag knappt starta med på solvalla eller gävle då doseringen är lite väl mkt där för ponnier, medans mawerik älskar att springa o ta i lite extra i doseringen, tror det handlar om att han måste komma på hur han ska trava i doseringen bara.

#5 okej ! , Jag har inte startat iår än bara snabbjobb och då har jag ju kört på dannero . Där har de nyss gjort om kurvorna är doseringen är hur mycket som helst . Inte bra för ponnier . Men ska träna han mer !

Har han alltid gjort så eller har han börjat nyligen?

Om han inte är knähalt (vilket oftast tyder på att de är det när de gör så) så prova murphy eller huvudstång. Delit fick gå första två åren med det innan han lärde sig att gå rakt i vagnen.

sett på han knebelegg , :D
det funket på min ponni !
Jag tycker du ska vara lugn! :) De flesta hästar gör så i början. Sätt inte på han en massa utrustning för att tvinga honom genom kurvorna, han lär sig. 
MVH Marie

tvinge han ? . skal han ha vont da og legge seg til uvaner ? XD
nei , trenger han det så trenger han dt , det skader ikke og prøve !
han er jo 5 år , så vis du mener at han skal ta det ''lungn'' som er rolig på norsk så får du en bortsjemt hest !
#11 När man använder tex. sidostänger så tvingar man in hästen innan den vant sig. Det handlar inte om hästen är 2, 3, 5 eller 20 år utan om den är van eller inte. Om hästen är ovan gör den ofta sånt. 
Och "lugn" betyder ta det coolt. Jag kan inte säga att mina hästar är särskillt bortskämda trots att jag tagit det lugnt med dem. Faktum är att mina hästar faktiskt är helt okejbra. 
Kolla först med en veterinär att hästen är okej.
Är den okej så kan man sen börja meckla med utrustning. Man måste int etvinga en häst för att man sätter på utrustning. Knäkappor fx är ju för att de inte ska slå sig på knäna och sen lägga till sig med en stil för att slippa slå sig. Sen finns det ju massa andra saker med. Men det gäller att veta att hästen är frisk först.'Sen när man har kört med stropp eller stänger ett tag kan man kanske kunan ta bort det. När hästen vant sig vid kurvorna.
Testa även på en bana med snällare dosering…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Jag tycker inte man ska börja leta efter fel som första steg. Han är ju oerfaren så det är anatgligen bara en ovana han har. Jag hade inte gjort någonting om du inte tycker det stör väldigt mycket, när han väl förstått vad det går ut på och har fokus framåt så kommer problemet försvinna av sig själv. Men om du tycker det stör kan man testa sätta på helstängt så kanske du kommer underfund med ovanan. Det viktigaste tror jag är att få ponnyn fokusera framåt, inte korrigera med en massa stänger, för då kommer han bara "luta" sig mot dem om han inte förstår att han ska springa rakt.

Jag hade värmt upp i rätvarv också, då brukar dom förstå lättare.

det handler faktisk om at ponnien skal prestere !
man tvinger hesten ikke, man hjelper den . og ja hesten legger til seg uvaner viss den får gjøre sånn ! gang etter gang.
ja jeg vet hva lung betyr men lugn på norsk er rolig !

#15 jag provade det du skrev och han blev mycket bättre , anledningen var nog att han var för kall och ofokuserad
#16 Ja. Alla får ju tycka som dom vill men enligt mig är inte det alltid prestationen som är vikigast.

#14 Bra skrivet!
Min ena var likadan i början av året, ganska extremt faktikst! kunde släppa högertömmen totalt och ändå bröt han i kurvorna.. jag tog på honom helstängt och med mer "kurv" träning går han mkt bättre nu!
Så det är bara att ha tålamod och träna på ska det nog gå bra!