Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 663 ggr
Ogge
0

Vinterpäls

Har era hästar börjat fälla vinterpälsen änn? Vad tycker ni är det bästa att använda för att få bort så mycke som möjligt av håret? 

Sindy (shettisen) har börjat tappa vinterpälsen nu,och jag använder svettskrapan till at ta bort med och det funkar jättebra..Glad

Nitro
0

Mina som tränas är rakade så de fäller ingen päls Flört 
Unghästarna har kvar sin päls, de går ju ute dygnet runt så den behövs.

linnrisedal
0

Cato är rakad, dockie har inte börjat fälla än, men Kantarell fäller som aldrig förr. Jag brukar stå med en pimpsten eller an gummiskrapa som jag kör i sirklar med. det funkar bra!

FridaNyberg
0

Mitt lilla russ har börjat fälla nu. Jag använder dusch-skrapan jag med, en sån med "piggar" på.

Hannna
0

Lady har börjat fälla nu fastän hon står ute dygnet runt. Brukar använda ryktsten eller gummiskrapa.

Boode
0

börjat fälla redam ? :O mitt russ börjar inte fälla förrens i mars /april :P

Ogge
0

Jo tycker det är tidigt! Men mitt russ har inte börjat släppa ännu,bara Sindy och ikväll fick jag bort jättemyke med svettskrapan, bra när det är piggar på den då tar den jättebra…

amandahandersson
0

Mina fäller då inte än… Och det dröjer till mars/april, och jag tycker personligen att det är ett helvete är dom tappar pälsen x)

Jennie_A
0

Om de fäller/sätter päls har väl också med ljuset att göra… Primusa och Iva är klippta, så det är skönt att slippa det jobbet. Lillstrumpa har inte börjat fälla än men det kommer väl snart… :o(

juliapettersson
0

Om jag inte klipper mina har inte de fällt klart föränn i maj/juni!

JennyBrunzell
0

Shit, va tidigt era fäller :) Pärres päls sitter fortfarande hårt som sten.

Hannna
0

Jo det är ljuset, men kylan måste spela in lite också tror jag? Vi flyttade ett varmblod med jättefin kort sommarpäls till en utebox med samma belysning som inne i stallarna, ljuset släcks vid ca 22.00 varje kväll. Han har satt lite päls nu.

Rozzie har redan fällt något tidigare i vinter, kommer väl börja fälla lite till snart igen och få riktigt kort och fin sommarpäls:)

FridaNyberg
0

Men mitt russ började fälla för att jag la på honom ett vintertäcke nu när det började komma snö och blev kallare ute. Innan gick han utan täcke. Kan tänka mig att det är en orsak.

Colt
0

Colt är HOPPLÖS!!! Han släpper inte pälsen förens i typ JUNI! den sitter som sten för tillfället medan alla andra hästar fäller som bara den…Jag vill inte raka honom….men blir kanske tvungen till det.
Helt klart bästa sättet att få bort hår när dem fäller tycker jag är att använda en ryktsten! Den är kanon!  Dessutom tycker dem att det är såååå skönt! :D

Miii4
0

Hehe, något hårstår då och då, men för et mesta runt april/maj.

Shettisen fällde av i JULI och va skitsnygg i 3 veckor innan han satte vinterpälsen igen xD.
Kan ju säga att när vi klippte han tog det typ ett år för pälsen att växa ut, haha, så ful han var då! :)

Anna_
0

Här nere börjar dom fälla lite smått. Fast jag använder inga medel till att skynda på det. Kan gärna få sitta ett tag till. :)

hannibal-roll
0

Mina pållar har faktiskt också börjat fälla lite. Dom är ju klippta men inte på benen och över ryggen. Brukar ha fällt klart i april/maj! Jag brukar använda gummiskrapan för att få bort det värsta…. Finns inge jobbigare än att få hela munnen full av hår när man kör!

Geminii
0

min fäller som bara den..han går ute dygnet runt med täcke men när han har tränats så står han innee för att han inte ska bli förkyld…

wilson
0

Mina är klippta annars blir man galen, de torkar ju aldrig när man tränat! Annnars tycker jag att svettskrapa med piggar på är klockren samt ryktsten. Jag brukar ge dem extra B vitamin vid sättning och fällning av päls för att de inte ska bli så trötta.

jullan
0

Lite smått….

thilda-
0

min fäller inte än :) brukar bli runt April nån gång :)

Liiiiiiinn
0

dem har inte börjat fälla ännu men när de kommer blir de bara te o borsta bort de så gott de går! brukar använda skrapa, eller ryktsten. ibland använder ja gummiskrapa oxkså!

_JonnaRoos_
0

saker som hjälper till med fällning och i allmänhet få pälsen fin!

• B-vit
  • Linfrö
  • Sol (låta dem gå utan täcke när det är som soligast på dan mellan 12-15)
  • Lampor är nog den bästa, ha lysrören på till ca 22 på kvällen.
  • Dra med ryckstenen lite då och då;)
casandra
0

plexis har inte börjat fälla, där sitter pälsen hårt som sten  xD
men brian och delicious har börjat fälla en hel del redan.
de andra (douglas, dexxa, gorbatjov) fäller lite smått.

Millaaann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nix mina har inte börjat fälla..och man märker när Rosalind har börjat fälla..då e man helvit efter man har ryktat henne x)