Gävle 2 maj
Någon som tänker anmäla?
Kanske finns en tråd redan, men jag hittar den inte i så fall:)

nej det var för dåliga lopp.

Har funderat på det men då har jag bara ett lopp att anmäla till så det känns inte som att jag gör de :)

Har redan mailat in anmälan !
jag kommer!
komme me caliber som lill syrran ska köra , och sen kval me tindra dar :)
Har anmält Kraterns Smoothie till prop.3 - Elin Fast
Vet även att William är anmäld till prop. 2 - Madelene Eriksson (Elin Fast)
Lägg gärna ut listorna när dom är klara.
Snabbloppet blev av, kul!
Listorna är från Kanal 75

GUD VAD JAG ÅNGRAR ATT JAG INTE ANMÄLDE :(
Härligt med listor redan! Hårt lopp för Fe´rgus men de bästa som kan hända han är ju att han får spår ett och får stå ensam :)
Verkligen snabba Gävle- superbra
MEN vi kunde bara anmäla en ponny av fyra pga av propparna. Himla synd, likadant ser det ut på t.ex Färjestad nästa helg. Dessa j-a penning lopp gör att det är ingen ide.Kul att anmäla en ponny till 2.47 och sämre på tillägg när den har 2.58 i rekord. Hade det varit rek.lopp hade vi haft 4 till start och gärna startat i fler lopp per ponny också.
..är inte regeln med hälften penning borttagen?
Anna Manberger, www.stuterila.se
#12 Jo. Kravet om hälften penninglopp är borttaget. Men för vissa är pengaloppen j-ligt bra så därför har Gävle valt att ha några ändå. 

Tippningar? :)
#10 Ja ibland är det lätt att vara efter klok…. Vi missade anmälan….
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#13 ja för Harmoni var ju proppen bra- men fem ponnyer i varje lopp? Tycker att det säger en del. Hade penga tillägget inte funnits hade vi kunnat ta ut Sabina i det loppet också, men nu skulle hon, som har samma rekord hamna 60 meter bakom, alltså anmäler man inte. Så kul är det inte att bara köra runt banan, man vill på förhand ha ett rättvis chans.
Jag har fyra barn nu med licens- ALLA vill ju vara med och tävla när vi åker bort en heldag, fortsätter det så här måste vi skaffa en annan familjehobby. Barnen tränar och kämpar med ponnyerna hela vintern bara för att upptäcka att när tävlingssäsongen kommer finns det inga lopp att vara med i! Verkligen supertrist..
Måste bara passa på att spy lite mer galla..varför har man ändrat kvaltiderna för ponnyerna.? Vad är liksom syftet? Om en äldre ponny inte kan gå snabbare än sitt rekord +15 sek kommer den ju ändå inte kunna tävla..delta i loppen kanske, men aldrig kunna tävla, alltså ha en rimlig chans, som alla andra att placera sig. Det är väl ändå dags att kolla på ett " nedklassningsalternativ" istället ?
#16 Så kan det vara ibland! :/ Själv har jag bara en egen shettis jag tävlar och ibland får hon skita i att tävla på en månad för att propparnas suger. Jag förstår att alla barnen vill tävla men life is life, och det är inte rättvist. 
(En sak jag alltid stört mig på med ponnytrav är att när det tar ett steg fram i utvecklingen tar det sju tillbaka.)
Det du säger om kvaltiderna håller jag dock med om till 50%! Visst kan en ponny som inte klarar att springa rekordet +15 sekunder inte vara med och verkligen tävla om förstaplatserna. Men för vissa barn är glädjen att sitta bakom en häst och få en vit rosett stor nog! 
# 16 och #17 Sen kan det vara så att en äldre ponny inte går i närheten av sitt rekord om den ska gå själv eller som i vissa fall den måste springa i från övriga. Sen när de kommer ut i lopp och får jaga eller har bra drag hjälp så går den kanske sitt rekord, eller där om kring.
Sen är det bättre för de nya kuskarna att de kan vara med och starta istället för att sitta hemma och träna å träna tills de lärt sig att köra sin ponny så fort som behövs.
Jag kan iof tycka att kval är rätt onödigt så länge det inte handlar om nya hästar eller hästar som varit oregeliga i loppen
~ Anneli ~

#15 jo det är synd när sådant händer :/
Men det är ara att ta nya tag och tagga solänget ist :)
#17 Mina barn blir alltid glada, och säkert de flesta andra också, när ponnyn får med sig en vit rosett hem -oftast blir ju utfallet så, trots perfekta förutsättningar- det finns ju konstigt nog alltid nån annan som vinner, hm - men hoppet och chansen att få stå där i vinnarcirkeln finns där iaf.
Det är inte det, utan vetskapen om att ponnyn inte har en chans att vinna, oavsett den gör sitt livs lopp- alltså att barnen själva 8 år gamla, genom startlistan, kan se att de som står framför går 10 -kanske 20 sekunder snabbare- alltså rent hopplöst att få nåt annat än i bästa fall en vit rosett ( om banorna delar ut de )
De upplever det som väldigt orättvist att snabbare ponnyer startar före och kan inte förstå det här med pengar..det går ju inte ut på att ha tjänat minst eller mest pengar- utan vilket ponny som gör bäst prestation, trodde dom..
#Vad gäller kvaltiderna så spelar det liksom ingen roll, verkligen onödigt att behöva kvala en ponny som gjort 120 starter. Det stör mig lite bara när man liksom försökt att förbättra något- vilket man får förutsätta var syftet, men liksom inte orkat hela vägen…varför inte tänka till hur dessa äldre ponnyer kan få vara " med i loppen " också- inte bara få anmäla och delta..
Finns det verkligen barn som vill va me och TÄVLA och men inte vinna? Som tycker det OK att veta att de inte ens har chansen? Liksom som en träning? Mina barn tävlar iaf för att vinna..även fast de sällan gör det- och är inte ledsna för det..
#20 Antalet prisrosetter som dela ut beror till hundra procent på antalet hästar i loppet, inte nån skillnad från bana till bana.
En häst kan faktiskt förändras mycket på några år. Om hästen startar som 3 åring och sköter sig behöver inte det att den behöver göra det om 10 år. Inte bara hästen ändras ju utan banorna och tävlingarna ändras också. Kolla tillbaka 10 år i tiden så får du se hur ponnytravet såg ut då. Däremot skulle man kunna skita i tid och bara se om hästen sköter sig.
Självklart vill alla vinna! Annars skulle man ju inte starta. Men I de allra flesta fall ser det hopplöst ut och man vet innerst inne att man inte har en chans. Varför startar man då? Av kärlek till hästen och sporten såklart! 
Är det femton hästar i loppet har man 6.6% chans att vinna. Någon gör ju det! Trav är trav allt kan hända. Även för de "dåliga" hästarna och kuskarna. (Tro mig… -_-)

#21 Jo det kan bero även på vilken bana, prisrosetterna till de placerade delas ju ut lika oavsett bana. Men vissa banor har ju faktiskt rosetter till samtliga odiskvalificerade osv. :)
# 22 ja det är ju det som behövs…samtliga odiskade, jag menar om man är 20 meter efter alla i mål räcker ju inte me rosetter till 6 plac..

När är första start och är det tänkt någon paus före lopp 4?
Ingen som vågar tippa? :)
Jag vågar inte är helt värdelös på den fronten -_-
vart 3,15 propen inställd lr??

#26 Ja, det var tyvärr för få anmälda.
#27 Ok, vad synd:/

Hejja Fanny och Carro! ( Bergsåker!) :D<3

Synd att dom inte ringer upp och säger att propen inte blir av, så att man kan ändra till en annan prop när det är så få hästar med.
#30 tänk på att man alltid kan anmäla reservpropp vid anmälan. Det måste vi göra varje gång eftersom det ofta blir inställda lopp på vår hemmabana
#30 Eller så ber du dem ringa om det blir oklarheter.
~ Anneli ~
Lycka till Juliett och Pumba J! De här grejer ni :D

#30 Jag brukar be dem ringa ifall de skulle vara något och ge reserv :)
ingen som är sugen på att tippa?:)

Jag ska inte dit, men sitter på skolan och har tråkigt så jag tippar
Lopp 1
Dålig koll på shettisar men detta borde nr 3 Johannesbergs Neon ta hem om inte nr 4 Skärgårdens Glans hittar tillbaka till rekordformen
Lopp 2
Många oerfarna hästar med Smedens Elita kvalade på en fin tid och borde kunna hålla undan enkelt hela vägen in i mål
Lopp 3
Här verkar Abdulla vara i toppform men kan få det svårt om Rondo Dar håller sig i trav eftersom kapaciteten finns! Även Rågsvedens Raksha kan nog bjuda upp till fight
Lopp 4
Betsi har verkligen hittat formen tsm med nya kusken och jag är inte förvånad om det blir tredje raka tätt följd av Rebecka Ernst
Lopp 5
Måntorps Joker - Johannesbergs Neon
Lopp 6
Dumble Ess vinner följd av voltkompisen Pumpa J, men kanske har Pumba mycket sparat? Man vet aldrig…
Lopp 7
Här borde Rain vinna om hon travar mot autorekordetoch följer statistiken annars är Harmoni först över mål
Lopp 8
Dali har en seger med en it-tid, spännande! Bergas Flisa bjuder upp till kamp
Lopp 9
Chesnut Fire eller Nallebo Sir? Jag har ingen aning!
Lopp 10
Loppet jag ville tippa :D
här står Fe´rgus på start och har ingen läskig ponny att springa förbi!( Kör så det ryker Fanny, hejja)Det är riktigt fina hästar på tillägg men det krävs nog riktig toppform av demför att kunna utmana Fe´rgus när han får vara i fred i ledningen :D
http://carolineforsner.blogg.se/

Tippar russen:
Lopp 2
1. Smedens Elita
2. Lojstamai Tai
3. Super Ted
Lopp 3
1. Rondo Dar
2. Juliett
3. Montecillo
Lopp 4
1. Spice Girl
2. Farmens Hyper
3. Kålmans Primavara
Lopp 6
1. Dumle Ess
2. Valkyria Dar
3.Pumba J
Lopp 8
1. Rama
2. Bergas Flisa
3. Garrilina
Lopp 10
1. Iva Roll
2. Celine
3. Lillsnyggen
Hinner inte motivera men det är var jag tror :)
//Mickan

#33 Taack Irma! :) Grattis till plac. på Eskil!
Fler tippningar?
Lopp 1
Här tror jag att Johannesbergs Neon får en ganska enkel match, trots ny oerfaren kusk. Eftersom Frasse var riktigt duktig sist och tog Glansen runt banan felfri är han nog den enda som kan ge Neon en match! Måntorps Harmoni tar lätt en tredjeplats om allt stämmer.
Johannesbergs Neon - Skärgårdens Glans - Måntorps Harmoni
Lopp 2
(Här deltar jag själv och jag tippar bara efter programmet här.)
Smedens Elita har enligt pappret ett enkelt lopp. Långt efter kommer Super Ted och Lojstamai Tai att slåss om andraplatsen, en strid som slutar med att Lojstamai Tai blir tvåa. (Hon blev diskad på Eskilstuna men enligt min klockning gick hon 2. 33.7 full väg)
Smedens Elita - Lojstamai Tai - Super Ted
Lopp 3
Här kommer Svartkrut att ta ledningen ganska snabbt, fäljd av sina voltkompisar. I slutändan är det dock Abdulla som tar en knapp seger. Svartkrut kommer hålla ifrån och få en lätt andraplats. Tredjeplatsen kommer det att bli hård strid om och om Juliett har en bra dag kommer hon att slå Montecillo i upploppsstrid.
Abdulla - Svartkrut - Juliett
Lopp 4
Det här kommer att bli ett hårt lopp! Alla hästar har chans och den som håller traven renast i detta lopp vinner. Jag tror dock att Gemini kommer snabbt bakifrån och vinner med en knapp längd. Rebecka Ernst kan däremot ge honom en hård strid! Spice Girl kommer utan problem att ta tredjeplatsen om allt stämmer.
Gemini - Rebecka Ernst - Spice Girl
Lopp 5
Här kommer det att bli strid mellan Måntorps Joker och Johannesbergs Neon om förstaplatsen, medans Franciska Theresa och Rovalds Zurfa kommer att slåss om andraplatsen. Om Rovalds Zurfa är lika bra som hon var förra året kommer hon att vara minst trea och kommer att slå Frallan på slutet av loppet.
Måntorps Joker - Johannesbergs Neon - Rovalds Zurfa
Lopp 6
Förstaplatsen kommer här att tas av Dumle Ess, Pumba J. har en hel del kvar att visa och kommer kanske att ge Dumle Ess en hård strid. Tredjeplatsen kommer att tas av Valkyria Dar.
Dumle Ess - Pumba J. - Valkyria Dar
Lopp 7
(Kör här också och kan säga att jag har 0% förväntningar! xD)
Det här loppet kommer enkelt tas av Rain följd av Harmoni och Måntorps Harmoni. (Bara jag som blir förvirrad av ett lopp där 3 av fyra hästar heter något med Harmoni..? O-o)
Rain - Harmoni - Måntorps Harmoni
Lopp 8
Dem flesta av dessa hästar kan bli svårtippade i början av året. Tror att alla har utvecklats mycket under vintern och den som håller sig i trav tar detta lopp.
Bergas Flisa - Dali - Rama
Lopp 9
Detta lopp kommer att tas av Nallebo Sir. Chestnut Fire kommer att ta en ohotad andraplats och Hulexa kommer att ta en enkel tredjeplats.
Nallebo Sir - Chestnut Fire - Hulexa
Lopp 10
Fe'rgus kommer att ta segern i dagens tionde lopp,tätt fäljd av hårt kämpandes Celine och Iva Roll. I slutändan kommer Iva Roll att ta andraplatsen men hinner inte riktigt fram.
Fe'rgus - Iva Roll - Celine
Lopp 11
Smulan VI behöver bara hålla sig i trav för att vinna här. Lugnets Lyra och Amiral kommer dock att slåss hårt om andraplatsen.
Smulan VI - Lugnets Lyra - Amiral

Tippar shettisarna :)
Lopp 1
Johannesbergs Neon - Skärgårdens Glans - Månstorps Harmoni
Lopp 5 kör själv.
Lopp 7
Rain - Harmoni - Månstorps Harmoni
Lopp 9
Nallebo Sir - Chesnut fire - Johannesbergs Lovejoy
Lopp 11
Amiral - Smulan VI - Lugnets Lyra
Ska väl göra ett tippningsförsök även jag;
Lopp 2
Ser lite tråkigt ut på förhand, Smedens Elita är dunderspik, bakom henne finner vi Sunds Oboy som troligen kan gå mycket snabbare än kvaltiden han gjorde för dryga året sedan. 20m bakom hittar vi LojsaMai Tai som såg riktigt fin ut i årsdebuten, men en aning stressad av det stora startfältet. denna gång är det bara 5 hästar med i loppet så nu går det nog bättre.
Smedens Elita - Sunds Oboy - LojstaMai Tai
Lopp 3
Detta lopp passar ju Rondo som handen i handsken, får han ledningen från start ser jag inget större hot för den fine Darius-sonen. Men bakom honom finns Råg. Raksha som gått två fina lopp i år och verkar kunna sänka ytterligare, även Abdulla gjorde det bra på Bergsåker och vill nog vara med där framme, liksom Juliett.
Rondo Dar - Juliett - Abdulla
Lopp 4
Ett fint startfält med många kanonhästar! Spice Girl verkar vara i form och såg fin ut vid träningen på Eskilstuna i söndags, hon vinner detta enkelt. Men det kommer bli tajtare om placeringarna bakom henne, Farmens Hyper är numera valack och kommer kunna prestera fina tider i och med detta tror jag. Betsie i ny regi verkar ha hittat rätt knappar och ger nog inte upp i första taget, liksom Gemini som åter är hemma.
Spice Girl - Farmens Hyper - Gemini
Lopp 6
Jag kan bara tala för min egen kuse och jag vet att han kan springa om han vaknar på rätt sida och håller rätt gångart, men att han ska göra det vet man först när man passerat målsnöret. Pumba J. kan nog prestera en fin tid då han är äldre och endast gjort en start. På tillägg finner vi Kumara som säkerligen utvecklats från treårssäsongen och kommer kunna gå fort. Även Valkyria Dar ska inte räknas bort!
väljer att inte tippa ordningsföljden i mål då jag själv kör i loppet
Lopp 8
Tunnt med hästar i många lopp, så även detta. Jag tror och håller en tumme för Rama som borde bli lugn om hon får komma till ledning, även Bergas Flisa har gjort bra årsdebut och lär kunna sänka än mer om det skulle behövas för seger. Det bli ett spännande lopp trots litet startfält!
Dali - Rama - Bergas Flisa
Lopp 10
Är ett snabblopp med endast 5 hästar. Borde vara ett fint lopp för Iva som gått många fina jobb på valla tidigare i år. Fe´rgus sägs kunna gå 10 sekunder snabbare än rekordet.. men ska man tro på allt som sägs? Det är en fin häst och jag tvivlar inte ett dugg på att hästen kan gå fortare än vad rekordet visar. Super Busen är nog även han laddad till max!
_väljer dock att inte tippa ordningsföljden i mål då jag själv kör i loppet
_
Info Gävle 2/5-2010
Finns på: http://gptk.webs.com/heldagar2010.htm

Kommer det att vara paus och när körs kvalen? Det står bara efter lopp på sidan, inte vilket lopp…
#44 All information om sånt kommer in i eftermiddag. :) Vår ordförande tror dock att kvalen går sist och att pausen är på en halvtimme mellan femte och sjätte loppet. // Marie

I det tryckta programmet står det, paus 30 minuter efter lopp 6. Kvalen går efter lopp 11, sist på dagen.
att fergus kan gå 1.40? det tvivlar jag på. :):):)
#46 Ok! :)
#47 Jag vet inte vad du vet om hästen, men varför inte? En bra dag kan alla hästar förvåna! ;)

fe´rgus är riktigt riktigt fin. jag vet att han kan går på som han gör hemma kan han säkert springa 10 sekunder under rekordet!;)

om*
vilken diskution om min häst… kan ju svara direkt på att han inte kan gå 10 sek under rekordet. men han går nästan alltid 5-10 sekunder fortfare i värming än i lopp, när han får springa ensam. men under montérekordet harhan svårt att klara av i lopp.
#51 Känns skönt att få svar på sak! :)

Den som äger och kör hästen brukar ju veta mest ^^
Hihi, jo men Fe´rgus är ju som han är. Han kan lika gärna gå 47 som 57. Han kan öppna ett lopp på under 50, sen när han kommer ikapp kan det gå runt 2 minuter och kör man på han då hoppar han. Helt oförutsägbar är han! :D

Han och Fighter är som lika på vissa sätt ^^

#47 frågan är väl den hur du egentligen kan veta hur fannys häst är?
fe´rgus travrek ligger på 1,53, ? (nästan 1,54) och han har verkligen visat nu i vinter att han kan om han vill lätt springa 10 sek snabbare än de. men då ska allt stämma för han! :) lugnt, ensam volt, lite hästar i loppet och stå på start gynnar verkligen han. för vi som ''känner han'' vet ju hur han är! ;)
LYCKA TILL FANNYY<3
jag sa aldrig att jag vet hur fort han kan gå. Jag sa att jag tvivlar på tiden 1.40..
att han går snabbare än hästar som Lexius, Katla, Ernst Ronaldo osv.. Det tvivlar jag på..
men han går nog bra i ledningen och loppet på söndag blir spets och slut!
Men sluta diskutera honom. Jag vet själv exakt vad han kan och det är väl huvudsaken? Går Fe´rgus 50 i ett lopp är jag hur nöjd som helst, så jag tycker ingen mer ska utrycka sig :)
Nu står det still här! D:
NU MÅSTE FLER TIPPA TILL PÅ SÖNDAG! :D

#58 ja ni får båda ursäkta att jag la mig i, mena ingenting illa utan blev bara lite irriterad.
# 60 Lungt hjärtat, bara less av att sitta och läsa diskutioner om Fe´rgus.
Nu ska det tippas, bara russloppen dock.
Lopp 2. Har ingen riktig koll på de här hästarna, men jag tror att Smedens Elita kommer vara föst i mål.
Lopp 3. Rondo Dar borde ta hem det här. Men Abdulla såg riktigt fin ut på Bergsåker sist. Kan bli hårt.
Lopp 4. Här har jag räknat ut att stallkamraten Betsie kan vinna, lika gärna som hon kan vara sist. Jämt lopp. Spice Girl, Rebecka Ernst och Betsie kommer nog att slåss om segern.
Lopp 6. Heja Dumle Ess! Han vinner, bara han inte hoppar. Om jag inte har helt fel blir han lite het då och har svårt att slappna av?
Lopp 8. Bergas Flisa vinner nog detta. Därefter kämpar Garrilina.
Lopp 10. Kör själv
Kul att det är några stycken som tippat Rondo Dar!
Han är fortfarande väldigt ofokuserad men har mycket spring i benen… Å så är jag ju partisk!
Hejja Rondo & Louise! Ni har jobbat ihop till lite framgång! 
Önskar att jag kunde tippa, men har noll koll på motståndet
Nu känner man ju nästan lite press när så många tror på Dumle! (tur att han själv inte kan läsa tippningarna ;)
Jag är bara glad om vi tar oss runt lugnt o fint, med tanke på att man aldrig vet vilket humör han är på.
#63 Lycka till! Jag tycker Dumle är så himla fin och Djinn var så speciell för mig så det är så kul att se Dumle. Kör så det ryker :)
# 63 + # 64
Lycka till båda två, jag håller tummarna!