Byggdetrav på Åmål den 15/5
Nu finns propparna ute för Gillbergadalens Travsällskap den 15 maj på Åmåls Travbana
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Någon som vet vad dom handicapar efter i ponnyloppen? rekord,pening? "Fri handicap" kan ju innebära alt från a-ö.. Svårt att veta vilken ponny man bör anmäla när man har fler..
Förra gången handicapa dom väldigt konstigt! Halvar som har 2.13 fick stå 300 efter start och sen 60 m efter honom stod Caramell Kungen som har runt 2.02 i rekord!
Så jag vet inte riktigt vad dom handicapar efter.

hmm.. Kanske efter hur mycket pengar dom har på sig då? Iallfall så borde det stå i proppen vad dom handicappar efter tycker jag.

Fri handikapp innebär att handicappern gör en bedömning utifrån ekipagets förmodade kapacitet. Det kan tex vara så att även om en häst tidigare gått väldigt fort men fått en ny orutinerad kusk så gör man bedömningen att det ekipaget inte går så fort.
Det är altså varken rekord eller pengar som styr fri handikapp utan handikapperns bedömning av dagsformen på ekipaget.
Dett är en i mitt tycke bland de bästa handikappformerna, förutsatt att handikappern är väl insatt i de ekipage som skall handikappas.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss