klippa?
kan man klippa sin ponny såhär års?
han fäller väldigt dåligt har har tjock päls
putt… vad tycker ni?

Klipp inte! Ge b-vitamin i maten och om inte det hjälper ta ut veterinär som ger en b-vitaminspruta, det brukar göra susen!
//Mickan

Det är väl kanske inte att rekommendera. Vi försöker att inte klippa efter 1 januari just för att inte "förstöra" sommarpälsen det året. Men det är ju inte farligt. Brukar han fälla sent?
//Cecilia

kan man väl.. finns folk som klipper sina hästar mitt på sommaren så varför inte klippa nu?

Det finns väll regler för vilka tider man ska klippa? Eller är det bara rikt linjer? (kan inte tiderna)
Vi har klippt sent (mars-maj) någon gång och det har inte förstört sommarpälsen utan den har växt ut mycket snabbt efter så jag hade nog klippt om vitamintillskottet inte hjälper.
han ställs ju inte ut så kvittar i om sommarpälsen blir lite konstig, han är inte speciellt snäll att spruta så b vitamin spruta skippar jag

Har du provat ge honom i maten då? Det gjorde underverk på min efter bara en vecka.
//Mickan

Det är bara riktlinjer, finns inga regler på häst om klippning. Förutom utställningar bör man kanske tänka om hästen ska gå på bete och inte kan söka skydd från regn, tar ju ett tag innan pälsen blir får "vattenmotstånd".
En utflikning på B-vitaminerna. Förutom gav man foderjäst som är rikt på protein och B-vitamin vid fällning/sättning. Sedan har man gett B-vitamin i flytande form på senare tid. Men det är proteinerna som det kan bli lite brist på vid fällning och sättning och det var väl i första hand det man ville komma åt med foderjästen. Hästar producerar hela sitt B-vitamin behov i mag/tarmkanalen.
//Cecilia
Har faktiskt funderingar själv på att klippa vår gamla shettis. Han fäller alltid så sent ,i juni, och sätter sedan vinterpälsen redan i juli. Hade inte tänkt klippa honom men nu börjar han gå så ofta att jag lider med honom då han får släpa runt på sin tjocka björnpäls. Enbart vitaminer räcker absolut inte till honom. Har försökt ed det förr och det händer inte ett dugg.
Nu är han 21 år gammal så jag tror inte han bryr sig om hur han ser ut i pälsen, om den nu skulle bli förstörd. Något jag aldrig sett på någon av våra även då de är klippta sent.

Jag har funderat på att göra det på Swenton, då han har en förjäkla tjock sommar päls :O Men ha inte vetat riktigt hur de va som med tider o så :/
har hästarna tjock päls klipper vi oavsett vilken årstid det är (vi har dock inte klippt denna vinter då det ju varit extremt kallt)…
Men märker vi att när travsäsongen drar igång och det är dags för första start så klipper vi hästarna om de har vinterpäls kvar…
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#12 Så gör vi oxå.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus