Startklara?
Hur se det ut för er? Anser ni att era hästar är startklara?
Funderar på hur det ser ut runt om i landet, speciellt efter det att två banor fått ställa in sina travdagar pga dåligt med anmälningar.
Beror det på en ovanligt sträng vinter så att många inte anser sig ha hästarna startklara eller är anledningen någon helt annan?
För samtidigt som två dagar blivit inställda har både Eskilstuna, Solänget, jägersro och Färjestad haft helt normalt med anmälningar.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Min ena har varit startklar länge han hade inte tappat ngn speciel kondis under vintern utan springer lite lätt under 2 när han få köra sina snabbjobb, shettisen har det vare svårare med för jag har flyttat och inte haft samma tid men nu är han startklar så båda min ska starta på Solänget :)

För våran del så är våra hästar i bättre form än någonsin. Den här vintern med mycket snö har varit perfekt för våra hästar och dom känns jätte fina.
Dessvärre är jag inte förtjust i penninglopp, mina står inte bra till i dom. Så jag anmäler ju hellre till en propp där man kan se att man har en mer rättvis uppgift framför sig än att få stå 40- 60m tillägg på några som går precis lika fort.
Att man har fått ställa in tävlingsdagar kan väl bero på så mycket. Att man som sagt inte har kunnat träna som man brukar i vinter, eller att man inte har en ponny att tävla med i år, eller att många i det området kanske har lagt av med tävlandet? jag vet inte……
Själv åker jag till Färjestad i morgon med två stycken och de ska bli så kul
.
Fe´rgus är startklar. Han gjorde sitt livs bästa travlopp förra veckan.
Vi har bra träningsvägar på vintern, bra med snö och mycket backar där vi kan köra och träna bra under hela vintern. Men det är sämre på våren, som tur är, är Fe´rgus oftast tränad då så han bara kan springa lungt under våren.

Vi har 3 startklara , sen har jag blivit sen däremot med inkörningen av våran 4- åring tack vare kastrering och vintern.
Vi hade noramlt med anmälningar i Halmstad med när vi hade de i april..

Jag har 6st startklara utav 7st men jag tycker varken åby eller axvalla haft så bra proppar till mina.

Vi har våra startklarar och tycker att vi har haft väldigt bra teräningsmöjligheter under vintern, däremot håller jag med Anne, propparna har inte passat våra hästar. Sen tror jag att Åby, Kalmar och Färjestad slåss om samma upptagningsområde.
Ang proppar som inte passar så hade vi det likadant i fjol då våra två tillsammans bara gjorde 10 starter, (och då är vi inte rädda för att resa).

*Ja anmäler inte heller tll penga lopp då Hagbard har nästan 19 000 och går bara 2,05 de blir lite väll hårt :)
Hihi jag ska köra första banjobbet IDAG, så startklar kan man väl inte säga att Musse är….
MEN vi har haft lite problem under våren, annars hade han vart helt startklar i slutet av april med banjobb i kroppen och allt. Så konditionen eller liknande är det inget fel på, hästen känns fin. Bara banjobb som saknas! Och sen är jag så jäkla petig, tar inte ut hästen om det inte är ett perfekt lopp och hästen känns perfekt… Här körs ingenting "bara för att"!

Jag anser hästen vara startklar när den är konkurrenskraftig i sin klass. I år så har vi en kanske två starthästar. Gemini va i så dåligt skick när vi fick hem honom i höstas så de har tagit ett tag att lappa ihop honom så vi kunde inte börja träna förrän i slutet av feb. Sen så finns de inte så mycke lopp i hans klass då alla banor envisas med att köra russerien och de skulle vi aldrig ta ut honom i då han får så fruktansvärt mycke tillägg. Så de blir nog inte start förrän i juni för hans del. Sen så har vi två treåringar, den ena kan kanske starta i höst och den andra är jag glad om den blir inkörd iår. Har ingen panik att starta dom, vill som sagt att dom ska känna att dom hänger med när jag tar ut dom i lopp.
Jag har suttit och kollat resultatlistor, är de inte väldigt många hästar iår som har fått startförbud av veterinären efter lopp, lr brukar de va så här många?
#9, Det där med startförbud kan jag tänka mig är en följd för at tman tar bort rapporteringarna. Alltså istället för att ge hästen rapportering sätter man startförbud, om jag förstått det där rätt?
#10 japp, så är det..
Våra är startklara nu… träningsförhållandena har varit super nu i vinter med mycket snö :)

#9 sen finns det ju veterinär som ger startförbud utan att kunna förklara sig ordentligt heller och när det frågas om varför blir h-n otrevlig och talar om att nästa gång så kan ni få 7 dagar i stället om ni ska fråga sätta (ungefär så sa h-n) , där inte bara kusken själv blev förvånad av startförbudet utan många andra , så vissa har nog lättare för att ge startförbud än andra …

#8 Hoppas de går bra du kan ju höra av dig sen :)
luddan är startklar.. men det sitter i mig för att vi inte har anmält ut ännu.. har inte skickat in tränarlistan och jag har heller inte skaffat någon hästtransport eller körkort ;) men det ska inte va nå större problem! vi kommer snart ut på banorna igen :)
Som övriga säger har även jag haft perfekta träningsmöjligheter i vinter och båda ponnyerna var redo för start i början av april om jag så ville, men sen fick den ena lite skadeproblem men är nu på gång igen. Den andra har fått gå två lopp och är i form, men p.g.a att det inte finns några passande lopp här framöver blir nästa start i mitten på Juni för hans del 
Gävle förra helgen exempelvis, många lopp där det enbart var 5 hästar i.. lite tråkigt blir det då men jag tror att en av anledningarna är att många går direkt över till stortravarna, att antalet aktiva inom ponnytravet har minskat. Kan det stämma?

Det är för dåliga proppar

#12 Behöver inte ens vara vetrinären som ger startförbud, utan måldomaren kan göra det med.
I min familj så är det en måldommare som värkar ha något emot oss. Ger alltid startförbud/raportering på stor häst när det är han som är måldomare till våra hästar, säger att hästen var dåligt skick osv, medans vetrinären säger att det inte var något fel och att vi har fått genomsöka hästen utan att något fell har hittats. Andra har även kommenterat detta då våra hästar sett mkt bättre ut än andras. Vi har klagat på den här måldomarn som många andra har och dem säger alltid att de ska göra ngt år det men inget händer :/ Detta har lett till att man längre inte anmälder till den banan vilket är synd. Samma sak med många andra.
Förstår inte hur en måldomare kan sätta P för något som bara en vertrinär igentligen kan se? Måldomeren har ingen träning i det? Eller?

#17 Måldomarnämnden är den högsta myndigheten under tävlingsdagarna. I frågor som rör banveterinärens arbetsområde skall nämnden om möjligt samråda med banveterinären innan beslut fattas. Men dom får sätta startförbud utan att samråda med vet.
#12 Jag har fått förklarat att veterinär som sätter startförbud inte skall ge någon förklaring p.g.a att en fullständig veterinärundersökning skall göras av en annan veterinär. Det är väl också så att utan en veterinärundersökning skulle banveterinären bara chansa på vad som ev. kan vara fel. Dom ser ett "avvikande" rörelsemönster och sätter startförbud utifrån det.

Enligt min åsikt tycker jag de finns många hästar som hade behövt startförbud eller vetrinär intyg. De finns en del hästar som både travar väldigt dåligt och inte är i "tävlingsmässigt skick".Speciellt nu på våren och även höstar.
Vi fick startförbud på en av våra ponnysar förra året redan innan start. Vi kallades till veterinärvolten där veterinären inte kunde hitta något fel. Ändå fick vi startförbud och vet.intyg utdömt av måldomaren. Vi kollade ponnyn redan dagen efter och det var inte det minsta fel på den. Den hade bara varit ouppvärmd då måldomaren tittade på den. Tycker det var lite väl taskigt. Ska man inte ens kunna få värma sin häst utan att den ska få startförbud? 

#20 Ja ibland undrar man faktiskt vad de håller på med , de kan ju också vara lite stela precis som vi människor hm , jag är glad att jag inte är häst i alla fall *S* jag hade varit utdömd för länge sen ;)
2 av mina 3 är igång.. tyvärr är den 3e behandlad.. så får se om han kommer ut i år.. Valde bort tävlingen på Åby nu ihelgen eftersom vi ska på 3-årstest med vårat sto…

Men ibland sätter veterinären det och de kan bli förvånade de där som sitter i domartornet också.
#18 då det är barn/ungdomar som kör , så ska de kunna fråga varför hästen fick startförbud utan att veterinären ska vara tjurig och hota och klumpig i munnen om man säger så . Då de bara får startföbud och inte krävs veterinärtintyg så tycker inte jag det är fel av barnen att fråga/rådgöra med veterinären varför ..
jag kan ta startförbud eller rapportering som det hette förr men jag kan inte ta vuxna människor som svarar otrevligt när barn/ungdomar frågar och undrar varför,det gäller alla även de som sitter i domarnämnden , det är ju *utbildning* för barnen att köra pponnylopp och de ska tex även kunna gå upp till måldomarna och fråga varför fick jag en B eller A varning osv för får de ingen förklaring så kan de ju inte rätta sig heller …

#19 Fast en del beror det även på att kuskarna kör för fort och i stället för att börja galoppera som en del gör så kan de gå orent .
Har haft en shettis som aldrig galopperade iloppen utan när det gick för fort tappade traven och då var kusken så orutinerad och klarade inte av att lösa det och då blev de oren trav utan att det var ett enda fel på hästen , kollad dagen efter med veterinär ;)

Visst kan de vara så, men om jag ska titta på en häst som man tycker ser lite "knackig" ut så gör jag inte de i full trav med käk utan i jogging tempo.
Nu är jag ingen veterinär men jag kan ju tänka mig att de står och följer den hästen som de inte tycker är i tävlingsmässigt skick eller ska ha veterinär intyg både i loppet och efter när den joggar ut, kanske t.om innan loppet fast är kanske inte travar så farligt då utan vill se om den travar bättre i högre tempo eller när den fått springa in sig lite.
Tycker de är super bra med veterinärer på banan som står och kollar hästarna, då de säkert är en hel del som fått veterinär intyg trots de inte tycker de är något fel på deras häst, men visar sig sen när de kommer till veterinären de är det.

#24 Kan ju oxå vara så att hästen som fått veterinär intyg trampat fel och visat hält under loppet som sen släppt efter att den kommit hem och fått vila. Det är ju inget en veterinär kan stå och avgöra när den ser hästen i loppet, men kan heller inte strunta i att ge veterinärintyg ifall den verkligen är halt.

Tycker vetrinärer och måldomare osv gör ett bra jobb! Men man kan bli irriterad när dem säger att det är något fel och det inte är det, men det är jhu som ex #26 säger och då är det igentligen rätt av dem att sätta startförbud m.m.
Men sedan finns det dem lite mer extrema måldomare som man inte kan förstå varför de får jobba kvar.. Enligt min åsikt så tycker jag att någon som fått så mycket anklagelser på sig borde bli utredd.(stavning)

Min har varit startklar istortsett hela vintern, lätt att hålla iform. Då har det endast blivit ridträning i backar o i djup snö. (och det har vi haft mycket här i värmland! :P) Men senare i slutet av januari har jag börjat kört snabbjobb och han har gått riktigt bra. Så han har varit startklar istortsett hela vintern.
Visst gör de flesta funktionärer ett bra jobb. Och visst kan en häst visa lätt hälta för en sten eller ett snedtramp. MEN när banveterinärar inte hittar något fel och man får starförbud innan man ens hunnit värma upp hästen (som i vårt fall) då tycker jag nog att man varit lite väl nitisk. Så illa var det inte ens under den tiden man blev rapporterad elle diskad för orent trav. Då han man i alla fall värma hästen innan man ev fick startförbud.

#29 Jo det är väll lite o ta i ^^