Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: sptf-st
Läst 2403 ggr
Tusen
0

Från SPTF`s ordförande

Läs gärna denna länk och säg lite vad ni själva tror och tycker med anledning av andra trådar.

SPTF´s nyhetsbrev.

NathalieForsman
0

Jag tycker det låter bra, bortsätt från att jag tycker att alla krav, hur som helst, om proppar ska endast avgöras av den egna klubben? För dem borde väll veta mest om vilka som anmäler osv? Annrs lätt det jäkla bra :D Men det är min åsikt.

ryttarn
0

I grund är det väll bra. Men precis som #1 reagerar jag på pekpinnarna angående proppskrivning. Klubbarna kommer inte att skriva ut proppar som man redan på förhand vet att det inte kommer att anmälas till. Endast klubben vet hur kuskarna i klubben resonerar runt olika typer av proppar och det måste ju vara den egna klubbens hästar som är basen till proppskrivandet.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MarcusJohansson
0

Jag håller med om att SPTF bode insett nu att proppskrivningen är något som klubbarna har bättre koll på än förbundet.

Klubbarna måste se sig själva som tävlingsarrangörer och anordna så bra tävlingar som det går. Med den grundtanken kommer man långt.

savrarpstuteri
0

Ibland ser man kanske inte det som är bra innan skogen skymmer för att träden står ivägen………Glad!

Man kan skriva pengahcp på många sätt………

Om jag inte missuppfattat det hela så vill man ha bredare utbud i proppskrivningen?

OBS! jag skrev här som privatperson, inte för någon klubb!

NathalieForsman
0

#4 visst kan man skriva pennigalopp på många sätt! :D Men det är väll ändå vad klubben känner att de får mest anmälningar till som "betyder" :D Finns klubbar som får jätte mycket anmälningar för att de har penniga lopp men det är många som får bättre anmälningar  när de har record dagar :D Så därför tycker jag att det ska vara klubbens beslut :) ;; men det är då min åsikt

StuteriLA
0

Våra regler säger "att grunden för tillägg skall -".med undantag av vad som sägs i § 7 i TR- vara i första hand ponnyns startprissumma.Kommande propositioner måste därför skrivas med ett mer varierande sätt att handikappa hästarna på.

Jag övertygad om att en mer varierande typ av proppar enligt de regler och intentioner som jag skrivit om ovan är att föredra, då jag tror att fler får då möjlighet att hitta en propp som passar just "min" ponny.

Jag fattar ingenting!!

Vi ska ju ta bort pengarna nästa år för shettis, eller kuskar 8.-12 men de blir ju samma sak  ( och det lär bara vara början ) varför ska vi då handikappa i första hand efter startprisumma? Borde det inte vara tvärtom- lära oss att prisumman inte har nån betydelse??? ett övergångsår…

Jag vill inte ha nåt varierande typ av proppar alls, jag vill anmäla och veta om min ponny hamnar på start eller står på tillägg. Jag vill veta att ingen hittat en propp som passar just min  "ponny" utan att loppen blir rättvisa för alla. Jag vägrar anmäla till " lotteri lopp "

Jag måste säga att det ser väldigt mörkt ut för ponnytravet- om vi fortsätter på det här sättet. Jag tycker att de inställda dagarna visar på det, har vi behövt ställa in någon rek-handikapp dag?

Jag vill ha mer tävlingstillfällen!

Vi tränar ju hela året för att kunna tävla och sedan är det rena rappakaljan när man ska anmäla..tillägg 20 m efter 201 kr.- hur sjutton ska jag veta att det gynnar eller inte gynnar min ponny..och eftersom man inte vet på förhand , förrän propparna kommer, vilka som kommer att skriva dessa proppar som passar " just min ponny" dvs bara nån enstaka ponny i Sverige, så är det svårt att planera vilka tävlingar man vill åka på..vilket gör att övriga familjen hinner boka in nåt annat den helgen..om jag visste att det var rek-dagar så hade jag kunnat boka in tävlingsdagarna när tävlingskalendern kommer.

ponnytrav går ut på att komma imål först, den som gör loppets bästa prestation utifrån sina förutsättningar, det är ju det som är kul!  inte tjäna pengar- alltså måste spelreglerna byggas efter det. Som vi har gjort i och med rek.handikapp…

Tänk om hoppningen skulle göra samma- liksom lotta ihop klasserna- va spännande om Du tävlade i msv , fast ponnyn bara har kapacitet för Lätt D och tänk va kul för msv-ponnyn som hamnar i lätt D klassen ..PERFEKT " JUST FÖR MIN PONNY " inte så kul för de andra i klassen dock,..

Om ponnytravet ska överleva och bli starkare bör vi väl istället diskutera hur en normal unge ska kunna ta licens? Dessa vansinniga 15 veckors kursen omöjliggör ju detta- har vi verkligen belägg för kuskarna med den " nya utbildningen " istf läger som det var tidigare kör bättre..?

och va spelar det för roll hur bra de kör om det inte finns lopp och kuskar att köra emot ? Den efterapning av stora travets sätt att ta licens passar ju bara 8-åringar med egna körkort…eller arbetslösa med mkt pengar och tid.

Monten, ett utmärkt sätt att få in ridungar i travet- omöjligt, p g.a licenskravet på 10-15 veckor. Dessutom, mina ungar , skulle gärna rida monte..men jag har inte tid och lust att de ska gå en ny licenskurs ( 5ggr ) för att ta licens igen! Helt vansinnigt. Det är ju samma sak som trav! bortde väl räcka med travlicensen..

Så mkt frågor som borde prioriteras istället..superbra att STC ska sköta tävlingsadmin. men den blir ju inte så himla tidskrävande om tävlingsdagarna blir inställda …

fy va trött man blir..

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Tusen
0

Det jag undrar över är hur de vill att propparna ska bli mer varierande. Jag har inget emot penningproppar men vill inte att de ska vara en majoritet. Jag är FÖR variation då jag tycker att fler olika hästar ska få chansen att vinna. Skulle vilja att SPTF ger förslag på varierade proppar som folk faktiskt vill anmäla till. Jag förstår inte riktigt vad de menar.

savrarpstuteri
0

#6 Det kan väl ändå inte tullas på att en licenskurs skall gå över minst 10 veckor???

Hur skall man kunna lära/träna barnen på alla regler och spår de skall känna till på kortare tid?

Jag hoppas innerligt att inte föräldrar vill släppa ut sina barn till tävling där barnen skall klara sej på "egenhand" i ibland tufft klimat utan en ordentlig grundutbildning.

Sen behöver man inte köra enbart det ena eller det andra. Man kan skriva en grundlag med högst eller lägst en startprissumma (vips ett pengahcp)då är det lätt att läsa proppen och den blir nog så rättvis som det går att få den.
Lätt att se vart ponnyn står också.

Skall ponnytravet överleva och bli starkare skall nog mycket krut läggas på de nya licenskuskarna och de som är intresserade av att vilja ta licens och sen anordna aktiviteter/utbildningar/tävlingar för dem Glad! Här vore nog ett samarbete med travskolorna/klubbarna kanonbra!

Det är så himla poppis att klaga på STC o SPTF hela tiden men i klubbtävlingar kan ju klubbarna göra egna lopp/tävlingsdagar prcis som man vill ha dem och dessutom som du skriver -lära oss att inte prissumman har nån betydelse- utan alla kan tävla för nöjet och utvecklingens skull! Nästa steg kan ju vara propagandalopp/dagar.

Jag tror med en dåres envishet på pyramiden, dvs en stark grundplatta med många aktiva/aktiviteter som sen skall smalna av och som "mål" bära eliten som finns längst upp!

Jämförelsen med "ridsporten och lotteriet" ……?
Oavsett vad det står för handicapform i en propp, hur väl den än passar en ponny så är det kanske 12åringens första lopp där den kan möta 14 st mycket rutinerade kuskar i 25årsåldern.!?

Än en anledning till att utrymme för de nya måste skapas på lämplig nivå för dem så intresse att vilja fortsätta och gå vidare för att senare klara av att möta "riktigt" motstånd på "riktiga" tävlingar. Det skall väl vara som ett mål att komma dit?

Tusen
0

#6 Jag tycker nog också att 10 veckor för att ta licens för en 8-10 åring kan vara befogat och ibland kanske det t.o.m. behövs mer tid. Men om man är över 18 år gammal kan man nog lära sig detta fortare. Dels är man duktigare på att ta in fakta och dels är man ofta lite vuxnare i huvudet. Att en 20 åring behöver 10 veckor på sig att ta licens känns ibland lite "ûber". En viss flexibilitet borde kunna accepteras.

#8 Jag tror inte att ett grundlagslopp med en maxsumma räknas som penninghandicapad. Handicap innebär ju ett påslag och då är väl penninghandicap påslag efter intjänade pengar?Obestämd

Sen: Tror inte ens det finns 14 st aktiva kuskar i Sverige i 25 årsåldern. Flört Hi-hi.

Mille
0

Fast enligt sptf ska en licensdeltagare:

"- ha kört/ridit snabbjobb med ponny regelbundet under minst 1 år, samt ha erfarenhet av voltning och rundbanevistelse

- ha genomgått Guldkursen i travskolan eller ha likvärdiga kunskaper."

och med de förkunskaperna så bör det inte ta 10 veckor att ta licens.

juliapettersson
0

#6 håller helt med dig i allt du skriver.

Speciellt licenskurserna. När jag själv skulle ta licens hade de närmsta banorna (10 mil) licenskurs på 10 tillfällen en torsdag, tror jag det var. Omöjligt för mig att kunna ta mig dit en vardag så ofta.

Då erbjöd Eskilstuna en form utav intensivkurs för oss som redan kunde köra häst, som var över på ett par tillfällen. Något man borde satsa på tror jag! Många avstår nog att börja med ponnytrav just för den långa processen med licensen, alla hundra avgifter och registreringar som ska fixas, dress och så vidare…

På galoppen betalade man in medlemsavgift och sen var det bara att tuta och köra Flört Kanske inte det mest ultimata, men ändå…

StuteriLA
0

#8 Det är verkligen inte meningen att " skälla på SPTF och STC", jag vill bara, som en rapport från en verklighet..min verklighet belysa och göra t.ex Dig uppmärksam på problem som jag uppfattar finns inom ponnytravet. Och generöst bidra med mina ideer om lösningarGlad

# 8 Jo visst kan tulla på det,varför inte?  de e nåt vi haft ett par år…innan det nya licenskursbestämmelserna körde vi med licensläger- även för 8-åringar…det har ju fungerat i 50 år.  Naturligtvis ska barnen ha de förkunskaper som beskrivs i #10´s inlägg. Det är ju en förutsättning..man kan ju också underkänna elever som inte klarar det, de kan gå ett till läger..fortfarande enklare och billigare. Jag har ingen koll på olyckor etc men det känns som om kursen gjordes om bara för att stortravet kör med det upplägget, inte för att det finns massor av 8-åringar som inte kör säkert eller kan reglerna..Om de nya upplägget betyder att ingen tar licens vad är då vitsen?

Nån som faktiskt vet? Hur gick det till? Vad låg till grund för förändringen?

Sen vad gäller rek/penning -russen kan ha kvar penning-så länge de kör med pengar..de är shettisfolket jag tycker man hånar genom att envist hålla fast vid att vi ska ha det, fast vi tar bort pengarna. Handikappas genom nåt vi inte ens får…men bergis återkommer jag när vi börjar med russ, heheFlört

Jag vet inte hur det ser ut f.ö med andras barn, men ungar lär sig rätt fort. Vi är iaf 6 barn härhemma med två till " på tillväxt " Min 6 -åring tränar sin ponny i väntan på att få tävla. Hon skulle bli jättebesviken om hon , om två år var hänvisad till nån slags utbildningstävling..hon vill tävla " på riktigt " som sina syskon..om hon får " stryk " av en mer erfaren kusk..så får hon lära sig köra bättre, erfarenhet ger färdighet..

en annan fråga som borde prioriteras och diskuteras är nån slags nedklassning av äldre ponnyer så min 8-åring kan ta över min 14-årings ponny utan att det tar 6 år för henne att klara köra ponnyn lika fort som den handikappas efter..

ryttarn
0

#12 Först vill jag säga att du har rätt i väldigt mycket av det du skriver.

Ett problem jag ser är att så få banor vågar skriva ut lopp med fri hcp, detta är nämligen prwecis vad du efterlyser i slutet på #12, en form av nedklassning. Handicappern skall titta till vad ekipaget skall kunna prestera. Det ärdärför det inte är tillåtet med kuskbyte i dessa lopp. Någon form av automatiserad nedklasning för att en yngre kusk tar över en häst efter en mer rutinerad tror jag inte skulle fungera.

Vi har i vår klubb valt att i år ha enbart rekord hcp på de två första heldagarna (MAj o Juni) Heldagen i Maj blev riktigt bra anmält på russidan, personligen tycker jag dock det var klent på shettis sidan.  Är det fler som sett samma tendens? Isåfall är det alarmerande för det är ju dagens shettiskuskar som sedan går över på Russ, dåligt i dom leden och det blir dåligt i nästa led.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

NathalieForsman
0

Måste bara säga att jag tycker att det är helt nödvändigt med att iallafall ha 10 veckor licens! Jag har jobbat hos travskolan och en del lär sig nästan på en gång medans andra tar jättelång tid på sig. Men det tar mycket tid för dem som är inblandade, vägen dit osv, men det behövs.

Tycker även att dem 5 provloppen man måste göra för att kunna ta monte inte är något att ta bort! Även om det är mycket likt trav, så är det stor skillnad som enligt mig måste testas på innan man kan starta i monte.

*Min åskit*

[vigalund]
0

#8 #12

Det finns ju många aspekter att se på det här med licenskurs på 10 ggr.

Barn är ju olika, med olika förmågor att ta in kunskap, en del är "teoritiskt lagda" andra praktiskt, men de flesta yngre barn fungerar ju enligt "in nötningsmetoden" Dvs massiv information som de får på kort tid kommer de bara ihåg i samband med själva inlärningstiden, efter ett kort tag har de glömt mkt av vad de lärt sig, om kursen varit  intensiv. Nu generaliserar jag, det finns givetvis undantag!

Men genom att nöta in kunskap och information med "andrumsdagar" emellan, tenderar kunskaperna att stanna kvar hos barnet, därför är en licenskurs om 10 ggr att föredra för de yngre barnen, det är så mkt de ska komma ihåg under en lång tid, inte bara just för stunden.

De ska komma ihåg både praktiska övningar(hur man voltar från de olika spåren, hur man tar ner en galopp utan att impulsivt "bara göra det" och störa andra mm)

De ska komma ihåg det teoretiska tävlingsreglemente de lärt sig, och att kunna omvandla teorin i praktiken!

Det är mkt för ett barn att komma ihåg!!

Sen kan man ju tycka att en äldre kusk har lättare för sig, om man tar licens och är 15 år så har man ju helt andra förutsättningar, men var ska man dra gränsen???

Jag tycker man ska ta det säkra före det osäkra och hålla en licenskurs om 10 ggr för ALLA (det skadar knappast någon, och ger säkrare kuskar) det skulle ju bli lite konstigt och godtyckligt om en del bara behövde 2 ggr och nån annan 5 och en tredje 7, dessutom godtyckligt inom klubbarna och travskolorna.

Ska man jämföra det med att ta körkort så finns det ju de som kört A-traktor, Moped, Mc och kanske vuxit upp med allehanda maskiner på gården,och de som aldrig kört ett fordon. Men de obligatoriska delarna i Teori och riskutbildningar är de samma för alla ändå!!!

Du ser dessutom som utbildare vilka barn som kommer ihåg vad, från gång till gång, och vilka barn som behöver träna mer och repetera, det tror jag är svårt att se på en "intensivkurs"

Sen förstår jag givetvis "tänket", har själv 3 barn från 6-13 år, hade varit väldigt smidigt att skicka dem på "intensivläger", men jag tror vi vinner på längre licenskurser i slutänden, för säkerhetens skull!!!Glad

StuteriLA
0

Men är det säkrare nu? Var det osäkrare förr? Jag menar för tre-fyra år sedan? Sker färre olyckor nu? eller förr?

Självklart är det lättare för ett barn att lära in på 10 grr eller 20 grr eller varför inte 50 ggr- då skulle det vara super säkert. MEN det jag undrar är om det är nödvändigt?

Hur kommer det sig att kuskarna klarat köra ponnytrav i femtio år med licenslägerkurs , men nu så måste vi göra därför att ?

Finns det någon som vet? Nån som vet att förändringen har bidragit till säkrare lopp och att loppen innan 2006 var osäkra, eller är barn trögare nu?

[vigalund]
0

# 12 glömde….

Sen tror jag det är lite upp till oss föräldrar att "färga" barnen i vad som är att "tävla på riktigt".

Uppmuntra barnen till att göra sitt bästa i en klubbtävling, kanske vinna en rosett, sänka sitt rekord , och vara jättestolt för sin prestation ihop med ponnyn, vem kan ta ifrån barnet att det inte "var på riktigt"???Skrattande En klubbtävling måste ju absolut vara lika mkt värd som vilket annat lopp som helst, om man utgår från barnets perspektiv och inte de vuxnas….Glad

amandahandersson
0

Kortare licenskurs!?!?!?! Tycker många ungar kör riktigt illa faktiskt… Vet inte hur många gånger under mina två sista shettisår (jag var 14-15) fick "gapa" åt någon yngre unge som höll på att kapa benen på min ponny. Känns ju inte kul att behöva säga till, men man vill ju köra ett lopp och behålla benen på hästen efteråt.

Dock kan ju kursen vara intensivare, en gång i veckan är ju ganska lite, man behöver nog köra 2-3 gånger i veckan för att få den där "feelingen". Men inget mindre nej! Det är faktiskt vårdslösa kuskar på banan och många gånger undrar man om ungarna fått licensen i flingpaketet, ärligt talat.

Det kanske låter hårt och jag är mycket medveten om att det är barn! Men så pass små barn behöver lära sig ORDENTLIGT från första början! Annars kan det bli jättefel.

Min lillasyster tog sin licens när hon var 14, alltså äldre och hon hade ju kört och hållt på med hästar lääääääänge, hon var en riktig hejare på att köra! Men hon blev då arg som ett bi när en lika nylicensierad kusk som henne, dock ganska många årgångar mindre, totalsabbade hennes start - ett riktigt misstag som bara visade okunskap.

[vigalund]
0

# 16 Kan inte svara på om det är säkrare nu än innan, MEN när jag var liten, red och körde vi utan säkerhetsväst, vi åkte bil med våra föräldrar utan bilbarnstolar, vi blev som barn skjutsade på cyklar utan barncykelstol, vi cyklade på cyklar utan cykelhjälm….ja listan kan göras lång, självklart vinner vi i längden på bättre och längre utbildningar!!!! Frågan är vad som anses "nödvändigt" för att ta ponnytravlicens….? jag anser att 10 ggr licenskurs (ibland längre för en del) är ett minimum med tanke på allt barnen ska ta in!

Det är ändå levande djur (med alla tänkbara scenarion….) de ska kunna hantera på ett så säkert sätt som möjligt!!Glad

juliapettersson
0

Självklart är det såklart bäst med lång utbildning. Men om man nu bor långt ifrån en travbana så är det inte bara att åka in en gång i veckan… Tror man skulle kunna värva fler kuskar om man förenklade hela processen lite.

[vigalund]
0

# 20 Tror också helt klart att man skulle värva fler kuskar med "lättare utbildning", men till vilket pris??? Hur "lätt" ska det vara att ta licens, måste man inte uppfylla kraven på kunskap innan man får licens? Vet av erfarenhet klubb där man genom att "lägga orden i munnen" och traggla tills de säger rätt svar, och på så vis ser till att licenstagarna vid teoriprovet  "klarar sig"!!, kan ju vara såna kuskar som # 18 beskriver sig ha stött på!!Obestämd

savrarpstuteri
0

Jag tycker nuvarande licenskurskrav är bra för de som skall ta ponnytravskörlicens Glad!

Märkligt resonemang att äldre skall ha kortare kurser/tillåtas ha intensivkurser för att de är äldre och lär sej fortare.

De som skall ta licens för storhästkörlicens skall gå minst 15!!! ggr på lika många veckor.
Märkligt för där är ju alla äldre och borde kunna lära sej fortare.

Tusen
0

#22 Där tror jag nog att du har fel. Storhästlicens tar man på 10 veckor (om man är duktig)  Har för mig att det diskutarats att ponnykuskar ska enbart ska få göra de obligatoriska spåren om de är kända hos licensledaren för stortravet. Tror mig veta att det redan skett på någon/några banor.

Kan berätta en liten rolig episod på korkadheten inom ponnytravet. En äldre kusk som haft ponnylicens i många år och som dessutom är godkänd att genomföra licenskurser och provlopp, har själv inte tävlat de senaste två åren. H*n måste nu göra provlopp på ponny trots att det är h*n själv som håller kurserna. Lite småkorkat och skrattretande faktiskt, tycker jag. Skrattande

Men nog skulle man kunna ha lite mer flexibilitet. Alla som är 20 år kan inte köra men om kusken är känd och kan allt innan kursstart så borde det inte vara helt uteslutet att kunna korta kursen för den personen. Idag är det nästan tvärtom: Har du bara kört dina 10 provlopp så är du godkänd. DET är inte okej, tycker jag. Hårdare krav innan de släpps igenom men flexibilitet då man är helt klart duktig. Du kan ju t.o.m. ta körkort för bil på kortare tid. Och där kan det ju vara riktigt farligt.

MagganS-B
0

Jag har varit aktiv i ponnytravsammanhang sen början av 80-talet (körde själv första russloppet -61 eller 62…..), och jag vill verkligen inte ha mindre utbildning för kuskarna! Vi på Gotland var tvugna att ha kurser för våra kuskar mycket tidigt, eftersom alla russloppen på sommaren gick/går på toto. Det var både lektioner och provstarter, dom allra flesta blev jätteduktiga, det såg vi inte minst när vi kom till "andra sidan" och tävlade, fanns ungar som t. ex. inte visste vad springspår var, licensen skrevs ut efter ett varv på banan och lite frågor. Livsfarligt ibland!

Jag kan dock hålla med om att äldre ungdomar som vill ta licens och kanske kört häst eller i varje fall ridit och har stor hästvana skall kunna få sin licens lite lättare, alltså inte så många provstarter….det teoretiska provet skall givetvis vara lika för alla!

# 23 Det du skrev om att göra om licensen ja…..Jag har varit med i måldomarnämnd, haft B-tränarlicens för stor häst mm. mm. t.o.m. hållit ponnytränarkurser. Men OM jag skulle vilja träna igång ett av mina russ nu efter några år, så måste jag ta ponnytränarlicens!!!!!!!

GhandiM
0

#23 Inom stora travet är det 15 provlopp varav minst 10 ska vara godkända.

GranoStall
0

En lång utbildning innebär ju inte per automatik att barn/utbildning kör bättre. Det handlar ju om utbildningsplan, pedagogik hos instruktörerna mm. Tycker det borde vara intressant med någon form av mentorsystem för barn. Visst lär man sig en del på licenskurserna men i praktiken behöver du aldrig varit på ponnytrav någon gång innan du går licensen, kan nog bli en chock första gången man kommer ut på en travbana och ofta då med en grön ponny. Sedan är ju kvalitén på ponnytravskolorna väldigt varierande över landet.

//Cecilia

StuteriLA
0

#19 det är sant att det var mer så förr och på grund av att personer dog/skadades så införde man lagar och regler som säkerhetsbälte, hjälm etc..

men det är det jag menar..har licenskursens förändring tillkommit pga att man har konstaterat att barnen körde dåligt/farligt och därför behövde en förändring/förbättring? Kör barnen bättre/säkrare nu? Har licenskursernas nya upplägg- som innebär att färre har möjlighet att ta licens, resulterat i ett säkrare ponnytrav?

Jag har varit med om båda uppläggen , på min tid 1977 behövde man bara " köra upp " och skriva teoriprov. Min äldsta dotter tog licens via läger och de yngsta barnen via 10-15 provlopp/kurser.

Jag tycker inte att det är nån skillnad på mina barns utbildning. Alla lyckades lära sig teorin och alla kunde volta från alla spår efter avslutad läger /kurs. Kört har de alla gjort sedan de nått fram till fotstegen i sulkyn..alltså ungefär i 1,5-2 år innan kursen. Det är ju en grundförutsättning- annars finns ingen möjlighet att kunna tävla säkert,  en 8-åring kan inte lära sig köra ponny- oavsett typ av upplägg på licenskurs..på så kort tid. Syftet med kursen är ju att lära sig tävlingsreglerna.

Sen har jag ett stort ansvar som förälder att förvissa mig om att ponnyn jag låter mitt barn tävla med är en säker ponny- så säker ett levande djur kan vara. Det är därför jag tjatar om nedklassning/ sänkning av rekordet för ponnyer som byter kusk. Jag tycker det är sånt slöseri att inte kunna använda dessa hedersponnyer som faktiskt kan startkommandona själva…

Jag skulle aldrig argumentera om licenskursens upplägg överhuvudtaget om jag visste att anledningen till att vi tyvärr blir färre och färre kuskar, berodde på att förändringen av licenskursupplägget verkligen är nödvändig för allas säkerhet.

Tusen
0

#25 Konstigt, för så verkar det inte vara på alla banor i så fall. Kan man läsa något om det någonstans? De personer jag vet som tagit licens på banorna häromkring har fått den efter 10 godkända lopp. Inget annat. Enda kravet är att de skall ha kört alla obligatoriska spår. Kan det vara så att det är upp till kursledarna att bestämma det?

Tusen
0

#22 Tycker du inte att både hastigheterna på hästarna och hur tätt det är i loppen skiljer sig rejält mellan stora och små?

Jag säger inte att det är fel med en ordentlig utbildning bara att den borde kunna anpassas efter förkunskaperna. Inom stortravet finns det glada amatörer som knappt pysslat med hästar innan. Dessutom har just dessa vuxna aldrig satt sin fot på en travskola. Deras förkunskaper innan provloppen kan vara lika med noll. Dessa kuskar skulle verkligen behöva en längre utbildning.

Tusen
0

Fast jag tror vi hamnat lite snett i diskutionen. Alla vill ha välutbildade kuskar men nog finns det annat att diskutera runt detta inlägg. Titta gärna i länken igen.Glad

savrarpstuteri
0

# 27 Jag ser flera klubbar som har många licenstagare som sen inte kommer ut alls i lopp så där finns ett annat problem än att licenskursen är för svår/krånglig/dyr.

Dessutom har Bengt mer än en gång visat sina statistikuppgifter som visar på ett stort tapp av kuskar efter ett par år.

Här kommer återigen klubbarnas ansvar att arrangera aktiviteter/tävlingar som är lämpliga och sporrande för dessa kuskar som tyvärr försvinner och inte verkar komma tillbakaGlad!

Klubbtävlingar, propagandatävlingar, inbjudningstävlingar osv…..där kan du också ge de hedersponnyer du nämner ovan en Nedklassning/jag tror du menar rekordhöjning?

Här tror jag också att det är lättare att få andra som har trygga lämpliga läromästare att kanske låna ut sin ponny till en kompis tex för att denne skall få köra lopp. I sådana tävlingssammnhang blir ju varken plac, pengar, straff belastande för ponnyn.

Det är min fullaste övertygelse att det är så här vi kan bygga upp en stark ny/inrekrytering till ponnytravet där sedan flera av dessa nya kuskar  kommer att gå vidare till de officiella tävlingarna.

Alltihop låg i den nya tävlingsstruktur som SPTF presenterade. Är det någon som åter blir nyfiken på vad den innehöll så hittar ni info om bla propagandalopp/dagar på SPTF:s hemsida och det är bara att arrangera och ha roligt!!!

Tusen
0

Visst vore det roligt om travskolorna själva kunde ordna dessa tävlingar. Inte bara mixtrav utan riktiga lopp, typ bygdetrav eller träningstävling. Men när skulle tävlingshästarna kunna lånas ut? Många vill ju tävla själva och har sommaren uppbokade för egen del och på vintern vilar hästarna. Travskoleponnyerna är väl inte tillräckligt många för att alla ska kunna få köra och många lopp samma dag för dessa få ponnyer lär det ju bli i så fall.

Jag tycker idén är jättebra men vet inte hur man skulle kunna lösa problemet. Kanske det behövs fler travskolor på samma ort. Så som ridskolor har det.

GhandiM
0

#28 Det står i licensbestämmelserna att teorin ska ligga över minst 15 veckor. Det står inte specifikt om antal provlopp.

savrarpstuteri
0

# 32 Travskolornas uppgift är inte i huvudsak att arrangera ponnytravtävlingar utan sk. MIXtrav där det även ingår körning på travbanan.

De tävlingarna du "ser" att de skulle kunna arrangera borde gå alldeles utmärkt i samarbete med en ponnytravklubb.

Jag tycker du ser hinder i stället för möjligheter i ditt resonemang om ponnyer. Det finns betydligt fler ponnyer som kan komma till start i klubb/propaganda då regelverket är lättare att få dem till start. Sen finns det säkert de som tävlar men som inte åker på så många tävlingar som gärna kan låna ut sin ponny tex.

Det här är ju en typ av aktivitet/tävling som skall locka fler till tävling, inte motarbeta redan befintlig verksamhet Glad!