Plugg
Ni som är 15+, vad går ni för linje på gymnasiet? Ni som slutat gymnasiet, vad gör ni för något?
Ni som går/har gått sam, natur eller något annat studieförberedande, hur får/fick ni tiden att gå ihop till att plugga och samtidigt träna hästar?

Jag går andra året på samhäll med ekonomisk inriktning. har då tre hästar att träna efter skolan, och några till att ta han om. Men det funkar ganska bra tycker jag, har inte jättemycket i skolan nu. var värre första året.

Jag går andra året på Medialinje med inrikting rörlig bild.
Jag åker hemmifrån vid 7 och kommer hem vid 4 nästan varje dag. Jag försöker så gott det går att träna. Kör på helgen och sen en eller 2 gånger på vardagarna när jag har sovmorgon eller slutar tidigt.

Kan väl berätta vad jag själv går.
Tvåan samhäll med inriktning teater.
I ettan sket jag totalt i pluggandet och tränade mycket häst. Nu i tvåan har jag ryckt upp mig och satsar stenhårt, men snacka om att jag känner mig stressad med allting. Åker halv åtta, kommer hem 5 nästan varje dag. Längtar tills ljusare tider!
Jag har gått naturbruk, inriktning jordbruk. Tog studenten -02. Just nu är ja bagare på Pågen AB. Men vill börja mjölka kor igen.
Jag jobbar mellen 01.12 och 08.48 så jag kan ta hand om mina hästar på dagen o så sover jag på kvällen. Det fungerar bra. Det är kanon att jobba natt när man har hästar. Och så tjänar man bra så man har råd att ha så många hästar. Om jag börjar med kor igen så kommer jag förmodligen att jobba två pass/dag o vara ledig på dagen. Så då kan jag fortfarande ta hand om hästarna när det är ljust.

#3… du går lika långt som jag…trotts att jag "bara" går i 9.an. jag har sökt en linje som jag både har tid att träna ponnyerna och få gå en linje som jag får göra det jag tycker är riktigt kul, Billackering 

Jag går sista året hantverk- textil design!, nu har vi skönt schema åker typ halv 9 och kommer hem vid typ 3-4 i stort sett varje dag.. Under vintertid så blir dte dåligt med hästar för mej, men eftersom det är ett familje intresse så hjälps vi alla åt med träning av hästarna..

Jag går omvårdnad, andra året, har det slappaste schemat man kan ha!
Mån:08.30-12.00
Tis:08.30-11.30
Ons:08.30-15.00
Tor:Ledig
Fre:08.30-11.00
Nån som är avis x) ??

#5 jag går oxå så länge fast jag går i 9an, blä! men jag har sökt inpå strömsholm så jag får rida på skoltid:D

Jag läser på universitetet till Socionom. Pendlar från eskilstuna till örebro. har hästarna kvar hemma, har snälla föräldrar och kompisar i stallet som hjälper mig ett par dagar i veckan. Försöker träna dom 3-4 gånger i veckan. Funkar rätt okej.
jag gick natur med samhällsinriktnig på gymnasiet då hade ja inga problem alls att hinna med hästarna. Då hade ja dessoutom elevrådet i skolan som ja va ordförande i så det gick åt 5-10 timmar per vecka åt det.
Ordet för att hinna allt är nog planering, annars funkar ingenting..

Mitt schema är inte heller så dumt!
Måndag:8:00-14:20
Tisdag:8:00-11:50
Onsdag:8:00-12:45
Torsdag:9:30-11:50
Fredag8:00-13:40

Jag går sista året på samhällsprogrammet med inriktning samhälle.. tycker det funkar bra med att hinna med, har bra schema, slutar fyra på måndagar men resten av dagarna slutar jag aldrig senare än två, och det är tur för jag tar hand om mina två själv så jag måste vara där varje dag.

jag går första året på naturbruksgymnasiet i rättvik med inriktning häst.. har rätt så slapp schema jag med:P
Måndag: 13:40- 14:55
Tisadag: 8:30- 15:00
Onsdag: 8:30- 11:00
Torsdag: 8:30- 11:00
Fredag: Ledig

Jag går andra året på krokslöttsgymnasiet i mölndal. G¨r socialmedicinskavårdprogramet.

jaha, jag gick naturteknisktprogram på gymnasiet, under tvåan hade jag det jättejobbigt för då läste vi typ 1200p o jag gick till fyra varje dag o pluggandet blev lite lidande eftersom fritiden gick till hästarna, men trean va jätteslapp o jag va ledig minst en dag i veckan (dåligt planerat av skolan)!!!! nu jobbar jag mellan 8 o 14 tis-tors och 8-16 måndag o fredag ibland är det lite längre o ibland lite kortare dagar.. så det funkar bra nu, ju ljusare det blir desto mindre behöver man stressa o det är ju ganska bra för ponnierna eftersom jag trappar upp träningen till max nu under januari-februari o då blir det ju ljusare hela tiden.. varmblodet har fått gå de dagar ponnisarna vilat om det blivit för mörkt..

#12, du har ju så för du inte läser kärnämnena mupp :P
Jag går första året på lillerudsgymnasiet, naturbruk inriktning trav. bor på internat så man hinner en hel del. ingen stress eller nånting
börjar 8:30 och slutar runt 3, 4 varje dag=P
vad har hänt med dagens samhälle?? När jag gick i skolan så var de absolut inte så slappt!!! Inte konstigt att det saknas folk med kompetens numera.

#17, inte vet jag för jag levde inte på 70 o 80 talet så jag kan inte säja.. lärare som saknar kompetens kanske?
Jag går tredje året Samhäll ekonomi, typ 3 månader kvar sen säger jag bara ÄNTLIGEN! Mitt schema nu är:
Måndag:.8.15-16.00
Tisdag:8.15-17.00
Onsdag:8.15-12.35
Torsdag:8.15-16.00
Fredag:09.25-16.00
BLÄ! Det vore ju kul om man hann med hästarna också? :) haha

Jag går i 8:an o kommer hem 16.10 varje dag förutom måndag, då jag kommer hem 14.00 ibland.

Jag gick teknikprogrammet med inriktning data. Första året gick ajg från 8-16 varje dag men det var bara ut och köra när man kom hem. Fick ju planera bra för att det skulle gå ihop med läsandet. Sista året hade jag max 2h/dag då vi hade läst klart nästan alla ämnen redan så då blev det väldigt lätt med hästarna.
Nu jobbar jag extra på Granngården i sundsvall, men vill helst av allt ha en kvälls/helgjobb då det passar bäst när man har häst.

Jag går andra året på samhäll med ekonomi-inriktning… Vi har det inte så slappt direkt, ganska mycket att göra… börjar 8.30 varje dag, och slutar 17.00, 14.20, 15.00, 16.00 och 15.00…Sen tar det ju en stund att ta sig hem oxå… Man får trixa lite och ibland så blir ju skolan lite lidande för att man har hästarna….
Just nu pluggar jag på miljö och hälsoskydds programmet vid Lunds universitet.
Jag pendlar mellan Löderup och Lund vilket betyder att jag har ca. 2,5 timme till plugget (beror på om jag tar buss, tåg el. bil) och lika lång tid hem igen. Oftast börjar jag 08.15, då går jag upp 04.50, åker hemifrån 06.00 och hinner precis fram i tid! Händer att man börjar 13.15 också då behöver jag inte åka hemifrån förrens typ halv tio. Sen slutar jag nästan alltid klockan fem, så jag är inte hemma förrens runt halv 8 på kvällen.
Som tur är tar min svärfar hand om hästarna hela dagen tills jag kommer hem. Så jag hinner inte mer än fixa det viktigaste på kvällen, sen är det bara äta och sova som gäller! Tränar ponnyerna på helgen och de dagar vi har självstudier.
När jag gick på gymnasiet gick jag barn och fritidsprogrammet inriktning häst, läste vanliga ämnen i Simrishamn och häst delen på Bollerup. Även då hade jag långt till skolan, bodde hemma i Lövestad. Jag gick upp 05.15 varje dag, det gick bara två bussar till skolan, en dit klockan 07.20 och en hem klockan 15.30. Så det var tiderna som gällde vareviga dag! Då tog jag hand om hästarna helt själv, morgon och sen när jag kom hem vid kvart över fyra. Eftersom jag inte har något emot att köra i mörker så tränade jag en ponny varje kväll.
Efter gymnasiet läste jag även ett år på hippologen i Flyinge (travinriktningen) men trivdes inte alls. Så jag började på komvux och läste in full naturvetenskaplig kompetens på 2 år och sökte sen till miljö och hälsa i Lund. Trivs super=)
Hur jag hinner plugga?? Tja, jag har två ledord, PLANERING och PRIORITERING! Och så läser jag på bussen och på lunchrasten och innan jag somnar och……

Jag går i tvåan på Lillerudsgymnasiet i Värmland…i ettan hade man ganska mycket arbeten att göra men det gick bra att träna ponnyn efter skolan. Jag är ändå en sån som inte klarar av att plugga på dagen och eftermiddan.Kan bara koncentrera mig på kvällen och natten:P hehe så då gör jag mina läxor. De dock lite svårt att träna efter skolan på vintern då det är så mörkt.Jag kommer hem från skolan vid 17-tiden. Då blir de mer träning på helgerna. Men allt går ihop bara man håller i..

Kan inte ens mitt nuvarande schema exakt, ska byta igen om 2 veckor. Men det är 1000ggr bättre än innan:) Och det tar bara 20min med moppe eller 1 timme med buss att ta sig hem. :)
Måndagar 8-12
tisdagar 8-16.30
onsdagar 9.40-16.40
torsdagar 8-15
fredagar 11.45-16.00
Läser förresten naturvetenskap 2:a året:) Räknade våra prov i 1:an, det blev mer än snitt 1 prov i veckan. 2:an är inte mycket slappare den, svårare kurser nu med.
Men jag har medvetet dragit ner med hästarna för att skolan inte ska bli lidande, så jag har bara en pålle nu.
Jag går första året på Berga Naturbruksgymnasium! just nu går alla ettor samma inriktinig på skolan, man får lixom prova på allt! men om några veckor är vi indelade i nya klasser, och då går jag Häst-Sam. sen väljer jag "trav" som individuellt val.
Det bästa med Berga är att men gör så mycket praktiskt. Vi har 5 veckor praktik i ettan (i tvåan vet jag inte exakt, men det är 5 eller fler) och i trean har man möljighet att praktisera utomlands i tre månader på skolans bekostnad! perfa tycker jag!
jag går långa dagar, för det mesta till 16.00.. (börjar 08:40) men det är det värt, för skolan rockar ;) trivs som fisken i vattnet..

Jag går första året på Nordvikskolan som ligger utanför Kramfors :) Går hästhållning där, skolan är jättefin :) Men rekomenderar att inte söka hit om ni har tänkt satsa inom trav/ridning … är nog en bra skola för dom som vill lära sig grunden inom hästhållning/ridning .. men ska man komma vidare så är det nog inte alternativt att söka hit.
Jag har nu sökt till Wången, så jag hade tänkt börja om ettan om jag kommer in där .. :) Hoppas mkt på det iaf.
18# Strömsholm går bara på betygen vid intagning till ridsportgymnasiet. Men har för mig att man måste iaf ligga på nivån att man måste kunna hoppa en 90 cm bana och typ L:B dressyr…Rätta mig om jag har fel….Min bror går där sista året nu. JAg sökte dit förra året och då var lägsta poängen 275 men har sökt igen så nu e de bara hoppas att man kommer in=P

Jag går bara i 8am ^^ höhö ^^,
vi får väll se vad jag vill i nian ; P om jag kanske vill satsa mer på hoppningen elr på travet, isf söker jag nog med en polaee = )))
vi har rätt okej dgr men man har ju 7 hästar därav man tränar 5 st : )
mkt mkt slit, men brukar ta hjälp av en kompis, mohahah ^^
mån: 8.30 - 13.40
tis: 8.30 - 15.20
ons: 8.30 - 13.30 just nu ^^ men annars 15.30
tors: 8.30 - 15.30
fredan: 9.30 - 13.00
#28 hur mycket poäng har du då

#29, ohojaja inte lite poäng xD typ… 85p mer en vad jag har nu. men jag trodde att man va tvungen att rida msv… min morsa sa det när jag var ganska lite så då sattsa man väldigt mycket för att komma in dit på hopplinjen, men man har ändrat sig genom åren.. :P
Jag valde LP det vill säga Livsmedelsprogrammet med inriktning Bageri och Konditori på donnergymnasiet i Klintehamn Gotland. Lp programmet finns endast på två ställen i Sverige. Göteborg och Gotland. Jag hade väl egentligen velat jobba med hästar men kände inte riktigt att det var lönande. Det är mer ett fritidsintresse än ett arbete för mig helt enkelt. Kanske är det för att jag inte tycker att jag är tillräckligt duktig eller att jag inte ville specialicera mej.
Nåja jag trivs mkt bra där ute och vill utbilda mig till en riktigt skicklig konditor.

Jag går andra året på mediaprogramet, har rätt långa dagar :( Sökte till strömsholm men kom inte in :( Men det är rätt skönt att gå en skola i stan också. Jag prioriterar hästarna före skolan :P
Jag går Barn o Fritid med inriktningen Rättkundskap och Psykologi :)
Måndag = 08.10 - 14.30
Tisdag = 08.10 - 14.50
Onsdag = 10.00 - 14.00
Torsdag = 08.10 - 15.00
Fredag = 08.10 - 13.30
Jag kör ponnyn direkt efter skolan :)

Jag går Rebecca-programmet . HAHA . helt special typ för att jag bytt skola och inget passade . Det är en variant av sam-ek iaf. Går 2an.
Jag går:
Mån 08.00-11.30
Tis 10.00-16.00
Ons 13.00-16.00
Tors 10.00-11.00
Fre 08.00- 16.00
Dock går hästarna före skolan , ganska mycket också (a)

#36, Bexo, torsdagarna såg riktigt obehagliga ut! xD

Pluggar på universitetet i Örebro. Har bra schema och är bara i skolan några timmar i veckan (olika beroende på delkurs). Vi har väldigt mycket självstudier, men det passar mig perfekt. Då kan jag sticka till stallet och fixa precis när jag känner för det och sedan plugga lite längre på kvällen istället. 

#38 Vad läser du för något?
jag läser också på örebro universitet:)

#37 Jaa , så obehagliga att jag faktiskt brukar strunta i dem . Hahah , känns så onödigt att åka så långt för en ynka timme :P

Och de säger att det är tuffare på gymnasiet , HAHA ! :P har man ju fått bevis på nu ;)
Jag funderar på att gå estet bild, nån som har nån erfaranhet av den linjen??

#31 jag hade 190 då jag gick ut … men hört att man komma in på vilken poäng som helst vid andra intagningen en bit in på terminen ..

#42, jag går inte estet men jag går samhäll med estetisk inriktning. Det är precis som samhäll fast istället för ekonomi, språk osv. kan man välja teater, konst eller musik. Och jag trivs som fisken i vattnet! Jag var nämligen rätt skoltrött, ville gå sam men ändå ha det liite slappt, så då var detta ett bra alternativ. Går man estet får man mest läsa A-kurser, vill du ha en bredare utbildning kan jag rekomendera att gå sam/bild (om det finns något sådant program "däruppe").

Så trevligt! Vi kanske har setts utan att veta det ;o) Jag pluggar till lärare i idrott och engelska. Inne på sista året *tjohoo*

På gymnasiet gick jag Barn och fritid, slappt men det var ju ett par år sedan… Nu jobbar jag 75% som personlig ass. samtidigt som jag pluggar 100% till fritidsledare så timmarna rullar iväg, hästarna hinner man med pga av planering och lediga helger! plus att vi bor nära flyplasten så man kan köra trots att det är mörkt för deras belysning lyser upp en hel del!:) kanon.
Shit va långa dagar många verkar gå xD:O

#42, gå INTE Estet bild, min syster går där.. riktigt approgram som man inte blir något efter ><, gå en utbilning där du inte behöver plugga vidare efter för att bli nånting. om jag kommer in på det jag vill blir jag färdigutbildad lackerare/bilplåtslagare när jag gått ut 
#49, haha, någe sånt sa min pappa också om de ;) Jag tror jag ska gå natur, samhälls, eller så blir det Wången.. Får se hur det blir med Wången, dels måste man läsa upp efteråt om man vill bli nått annat än något som har med trav att göra, sen kommer jag ha två tävlingsruss som ska tränas, å det är mer än vad mina föräldrar har råd med att ha inhyrda X)
Samhäll är en jättebra linje. Själv går jag SamSam. Det är (de flesta) intressanta ämnen så det fungerar bra. Visst kan det vara mycket plugg i perioder, men lite får man kämpa och det är desto skönare om/när det går bra sen! Att ge rådet att gå ett arbetsförberedande program bara för att man själv inte vill gå ett studieförberedande program tycker jag är ett lite konstigt resonemang.

Jag hatar alla sam-ämnen xD Usch och blä för historia, religion, filosofi, psykologi och sånt!? Haha .
Barn o fritid är ett perfekt program för folk som är lata (A) aha

Jag vill gå NaturVetenskap (NV) men vi får se, va brukar de va för intagnings poäng??
Kanske har missa, men e d nån som går på Strömsholm?? Bra??
Håller med Jagz: "Att ge rådet att gå ett arbetsförberedande program bara för att man själv inte vill gå ett studieförberedande program tycker jag är ett lite konstigt resonemang".
Jag vet inte vad som ger jobb o inte,s ka välja om ett år men är tyvärr inte speciellt insatt i det än.
Enligt mamma måste man nog plugga vidare hur som helst… Vad man än går för linje.
Jag funderar på att gå natur - det är ju den ända linjen där man verkligen kan bli vad som helst! Det ända är att kemi och fysik är dom ända ämnena jag verkligen HATAR! Ingent är lika sjukt segt som dom…
Natur har nog inte såå höga intagningspoäng. Tror det är samma som samhälls om jag inte minns fel.

#55, om du hatar kemi och fysik ska du inte gå natur. Man ska gå något man trivs med och stå ut i 3 år.
Man kan bli nästan vad som helst i sam med.
#49, om man är intresserad av bild så är det väl inget fel med att gå det programmet? Jag går sam, jag är ingenting efter gymnasiet, men vissa VILL plugga vidare efter.
#56, joo jag vet.. Men det är läkare som man bara kan bli om man läser natur, och jag funderar på att bli nått i den stilen. Fast främst vill jag ju syssla med trav, drömmen är att en dag bli egen proffstränare och kusk. Men man vet ju aldrig, därför vill jag gå en linje så jag kan bli exakt vad man vill…
Min bror går samhälls, jag tror han haft ett eller två prov?? ^^ Sen har just han ganska chilla ämnen, ingen fysik eller kemi :)
Jag håller med # 56. Välj något du trivs med och har chans att få bra betyg. Då brukar man klara sig som bäst. Jag vet flera som har valt natur för att "kunna bli vad som helst" (och kanske haft svårt för matte, kemi, fysik och biologi t ex) men när det väl kommer till kritan har gymnasiet varit så pass jobbigt så att personerna varken orkar eller vill plugga vidare till något. Eftersom gymnasiet mest har varit jobbigt har inte betygen varit på topp heller, och det har varit svårt att komma in på nåon utbildning efter gymnasiet. Fast tycker man bara att ämnena är tråkiga, men har lätt för dem, kan man kanske överväga att stå ut med "tråkigheten".
Vissa säger att Sam/estet-linjer eller studieförberedande linjer över huvus taget, bara är onödigt plugg för att man inte blir något av dem. Det håller jag inte med om. Jag går SamSam och har planerat att plugga vidare efter gymnasiet, men även om man sedan skulle bestämma mig för att inte plugga till någonting alls så skulle jag vara nöjd med mitt gymnasieval. Jag gillar nästan alla ämnen, och har lärt mig väldigt mycket om samhället (och ändå går jag bara i tvåan), man lär sig verkligen väldigt mycket, och får lära sig att ha en åsikt, stå för den och bry sig. (vad flummigt det lät! ;P) Jag har i alla fall utvecklats som människa, och jag vet många andra som gått estet-linjer och liknande som också har gjort det. Att gå en etset-linje och ha bra betyg kan vara bättre än att gå ett studieförberedande program med dåliga betyg. Man borde alltså inte bara stirra sig blind på vad man kan bli/vilka jobb man tjänar bra på. Går man t ex. Sam och vill bli veterinär sen (krävs naturkompetens) så är det bara att plugga upp dessa ämnen sen, efter gymnasiet.

#54 NV brukar väl ligga runt 180+ skulle jag tro. Tror det var 210 intagingspoäng i min klass. Så intagningspoängen är ju inte höga.
#55 Om du inte gillar fysik kommer NV bli en pina för dig, i NV är det obligatoriskt att läsa 250p fysik!! Fast det beror väldigt mycket vad man får för lärare med, har jättebra lärare överlag, speciellt i kemi:) Men om du gillar matematik så kommer det gå det galant!
Sedan kan man välja till att läsa samhällskurser på NV programmet om man vill. Man får en mycket bredare grund att stå på, man stänger i princip inga dörrar om man inte vet vad man vill bli.
Någon som funderar, eller har gått IB?
Jag har VG-MVG i fysik och matte, och G-VG i kemi. Fast i kemi har vi då den klart SÄMSTA läraren som går att ha X) Han kan inte förklara ett skit - ingen i min klass fattar nått! ^^

#60 Okej, men det är ju lovande:) All fysik vi haft hittils har ju varit matte iform av problemlösning och liknande. Ingen teori alls, mer än det nödvändiga för formler och sådant. Kemi har varit både räknande och en hel del teori.
#61 Jag läser just nu 10p Miljöfysik på universitet och jag tycker att det är först nu man har användning av alla formler man lärde sig på gymnasiet! Så om du tänkt läsa vidare inom naturvetenskap så håll ut! Man får användning för nästan allt
#61, okej :) Det låter ju inte allt för svårt… Att laborera är kul tycker jag, så kemi funkar ibland ^^ Kanske blir NV ändå :)

#63 Ja! Fler Nv:are :) En del plugg får man ju räkna med, det är ju inget att välja om man är skoltrött.
#64, haha, skoltrött är man nu när man längtar till sommaren, men annars funkar skolan ju - bortsett från att det är det ända som hindrar mig att köra häst på dagtid ^^
NV är ju dessutom den ända linjen där man verkligen kan bli allt!