Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 928 ggr
iiirma
0

Vatten under tävling

Har ni några knep för hur man ska få i en häst vatten som inte vill dricka under en tävlingsdag? Plexus dricker i princip inget mellan sina lopp, vilket känns lite sådär halvbra!

Hur funkar de för er?

Winner04
0

Våra dricker för det mesta men om dem inte dricker så har vi i mycket vatten i betfor och då dricker dem :)

Ibland kan det ju vara att dem inte tycker om vattnet där man är så ta med eget vatten? En del hästar är ju väldigt kräsna :)

iiirma
0

Just de, kan ju tillägga att betfor inte funkar på tävling. Hemma går de alldeles utmärkt..

Winner04
0

Okej, har du testat att ha med vatten hemifrån? Har inget annat knep, men det är så det funkar för våra :)

Nitro
0

Jag klyver äppelbitar och häver i en vattenhink. då måste dom sörpla i sig lite för att kunna få äpplena. Det är inte mycket, men bättre än inget alls.

gotlandsruss
0

lägg i äpplen lr morötter?! kan funka…gjorde det på shettisen en tävlinsdag på östanåkra(var närmare 40 grader i solen) hon ville inte dricka något nänmvärt så dränkte henne i vatten och la i äpplen i vattenhinken och då drack hon

iiirma
0

#3 nej, de tyckte jag lät jobbigt ;) men tror verkligen inte de skulle hjälpa för just han :)

#4 Ja, de är ju värt att prova!

Winner04
0

#6 haha ja, kan ju vara det men funkar det så är det värt att det är jobbigt ;)

Polenta
0

Jag brukar lägga i lite havre, det hamnar på botten efter en stund och då brukar hon få dyka lite i hinken för att få tag i de :)

ryttarn
0

Mercan var riktigt jobbig med drickandet. Vi körde ett tag med betfor, vilket han älskar, tills han kom på att om han körde ner huvudet i vattnet och blåste ut allt vad han orkade så försvann det mesta vatnet, men betforen blev kvar….,,,,,

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StallBakhet
0

Häll i lite outspädd äppeljuice i vattenhinken.

Prova olika temperaturer på vattnet, vår ponny vill ha riktigt kallt vatten medan andra vill ha lite mer ljummet vatten.

giffan
0

Hur har du testat att göra mellan loppen? Vissa hästar vill gärna stå lösa och kunna rulla sig andra fungerar att ha upp bundna. Tar du av alla saker? duschar du mellan loppen? Dricker han inte ur slangen eller iaf leker med vattnet då?

Om han får dricka ur en pet flaska? Vissa gillar det och tycker det är kul. Testa att ge ljumet vatten även på sommaren. Regnvatten i hink att ta med (jobbig jo, men fungerar det så testa)Pressa äpple och späd i vattnet.  Det finns så många olika varianter så det är bara att använda fantasin

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

Allra bäst är det om man kan ta med lite vatten hemifrån. Man behöver ju inte ta med sig flera liter. Blanda sedan i lite betfor (mycket lite så det bara ger ifrån sig lite sötma)  eller något annat sött. Man kan också träna hästen hemma med att dricka vatten med lite äppelvinäger. Då tar man bort mycket av smaken på vattnet och då brukar även annat vatten fungera. Ett knep som svenska ridlandslaget ofta använder sig av då de ofta reser.

MagganS-B
0

Såg att du tyckte det var jobbigt att ha med vatten hemifrån…..

Hästar är jättekräsna på vatten. Vi har/har alltid haft med eget vatten och egen vattenhink till våra hästar och det har funkat alldeles utmärkt. Pröva! Det är inte jobbigare än att komma ihåg att få med sulky och sele…..

iiirma
0

#13 det var lite ironi i det hela också, därav en blinkers! :) Jag förstår ju naturligtvis vikten av att hästen får i sej vatten, annars hade jag aldrig tagit upp frågan här!