Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1839 ggr
VeronicaP
0

Fri handicap ??

Kan någon förklara för mig hur man räknar ut fri handicap och hur de räknar ut vart hästarna ska starta någonstans ( vilken distans)

Vart går de efter , är de de 5 sista starterna eller ?

Jag har aldrig lyckats lära mig det och sitter och kollar på Jägersros fri handicap och fattar nada *ler*

VeronicaP
0

Här kommer jägersros lista kan någon förklara lite lätt för en som inte vet vad som är vad haha

http://www.montetravsport.se/ponnytrav/Handicap%20J%20100525.pdf

VeronicaP
0

För läser man rekord så har ju tex Ijor och Pearl lika rekord 1543 men Ijor står 60 m bakom och Zob Zob och Kålmans Polly har ju tex då 1537  och 1524 och vad jag kan se så räknar de neråt från 2050 tex från den hästen som står i första volt någon som kan förklara detta för mig

giffan
0

Du behöver egentligen inte kolla endast på fem senaste starterna, för fyra av dem kan vara från förra året eller senare och är då ovesäntliga. Om du handicapar ett sådant lopp är det säkrare att du känner till hästarna och kuskarna. För en ny orutinerad kusk kan man ställa längre fram oavsett hästens senaste rekord. Samtidigt som en häst med en kusk man förväntar sig kunna köra hästen snabbare kan man ställa den på tillägg oavsett rekordet.

Så i det stort hela så handicapar man efter hur man fförväntar att hästarna normalt brukar prestera.

Har man en ponny som har rekord 1.58 men i senaste åreet endast gått runt 2.10 så förväntar man inte att den ska gå sitt rekord igen. Men har en ponny gått sitt rekord nyligen så kan man förvänta att den kan göra det snart igen.

Fri handicap tycker jag är super bra att använda men man bör ha en tids anpassad propp så man vet att man får någelunda jämna hästar och inte för många volter.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MarcusJohansson
0

Som ovan redan sagt. En handicaper skall placera ut hästarna efter hur han förväntar sig att loppet ska gå. Det gynnar framför allt  hästar som inte går sina tider.
Vi använder det för att få tajta spännande insprända lopp. Pengapropparna brukar inte vara så bra propaganda för sporten.

I Brizy Cup valde vi i samarbete med sponsorn frihandicap för att det skulle vara kusken som påverkar mer utkomsten av loppet än hästen.

I Ijors fall rankas han som en häste med bättre form och kapacitet för tillfället om Pearl som ges gottgörelse. 

Jag gillar Frihandicap! Cool

nemesis
0

#4 Pearl vann i senaste starten så formen kan ju inte vara så dålig…. hehe

MarcusJohansson
0

#5 Stämmer men det är tiden man tittar på. Jag använde Pearl som ett exempel helge! Pearls egentliga form känner väl bara ni till.

nemesis
0

#6 ha ha ja den känner bara vi till:-)

tror det kommer bli ett jämt lopp.

VeronicaP
0

#7 ha ha nope jag känner också till den , vet vad hon gick i Vaggeryd :P och då menar jag inte slut tiden ;)

Zob Zob gick väl 54 även i sitt sista lopp om jag inte har helt fel ;)

Jo men Marcus vad menas med rekord tiden som står efter är det något de har räknat i hop eller ?

Jag är som sagt inte så inne i det här med Fri handicap så man måste ju lära sig ..

giffan
0

#8 Jag skulle inte skriva ut resp ponnyers rekord i en start lista då det inte är relevant io det här fallet. Om vi tar ett russ som går stadigt runt 2,00 med nuvarande kusk så betyder det ju inte att den gör det om vi sätter upp en 12 åring att köra som nyligen tagit licens. Då spelar det ju helt plötsligt ingen roll vad den har i rek.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus