Hur?

Jag tkr att din sitter rätt! Men det är min åsikt:D

Jag tycker din sitter bra, sätter min typ lika!
Hur pass hårt ska slaggjordar sitta egentligen?

Linn om du sätter den mer snett bakoåt har den större effeckt

Okej! ja sätter den faktiskt ganska hårt, för när hästen går ut från stallgången blir den alltid lite slappare;)
#4 Okej =)

#3 det beror helt på hur väl din häst behöver den. alltså om den slår elr inte och hur mkt den slår. :)
# 6 Jo, men ajg tänkte lite mer generellt. Hästen ska ju kunna trava också.

Jag har slagjorden hyffsat hårt på min shettis, han slår… Men på russet har jag något lösare så han får arbeta ordentligt med bakdelen.

Tycker att det ser bra ut, sätter min likadant ungefär=)

#11 Okaj så bra;)

#0 Du har satt den helt rätt. Jag har sett skräckexempel på hur folk sätter slaggjorden! För långt fram gör den ingen nytta och för långt bak kan den faktiskt störa hästen så att den slår på grund av det!!
Den ska sitta strax bakom korset och du ska kunna få in en hand under slaggjorden på varje sida om korset. Då sitter den lagom hårt. Sitter den för löst så gör den ingen nytta när olyckan är framme. Och sitter den för hårt så kan den hinsra hästens rörelsemönster och kapacitet att springa.
Det brukar finnas fäste (ögla) för slaggjord på ryggstycket på selarna. Men det är sällan som det passar!! Om det inte passar så rekommenderar jag att du köper en ögla till förbugel (fins bla. på Bidermans) och fäster ett spänne i öglan. Då kan du sätta den vart du vill på ryggstycket och på så sätt anpassa höjden själv.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#0, Tycker din sitter bra Linn :) Musse har ju också slagrem och den sitter typ på samma ställe som Filurs :)

#3 jag brukar sätta den så jag kan sätta handen med knuten näve under.. då tycker jag att det funkar bra..

beas förklaring är hur baa som hellst!!!

bra*

#13 o 14
Okej! så bra! blev lite fundersam när jag häromdan fick höra av en att den skulle sitta så långt bak de bara gick :P de lät lite kontisgt tyckte jag, då ja sett ponnyer som blivit lite sura för de!

Jag sätter min ungefär som #0. kanske lite lösare då damen slår om den sitter lite för hårt.. sen har jag också lärt mig att man ska sätta den under ena "svanskappspännet". gjorde det en gång men gör aldrig om det då hon började slå när vi körde i en ganska skarp sväng hemma och den drog i svanskappan.. det uppskattades inte. sen har jag också hört att den ska sitta ca 5 cm från svansrotens början men det tycker jag också verkar lite väl långt bak.
//Mickan

#0 För att slaggjorden ska ge bäst effekt, så ska den sitta ungefär en hand bakom korset.
#13 Tycker inte att man kan säga exakt hur hårt slaggjorden ska sitta. Kanske inte lösare än en handsbredd, men ibland måste den sitta hårdare. Jag har sett exempel på hästar som trots rätt sittande slaggjord lyckats sparka kusken ur sulkyn och där har man då fått spänna åt den mer. Dock ska man vara försiktig att spänna åt den för hårt, då en allt får åtsittande slaggjord kan göra så hästen inte kan röra sig ordentligt och i värsta fall skada sig för livet.