Välja hingst
Vill du kolla vad russhingstarna har för travrekord eller kolla vad deras avkommor presterat.
Tack Bengt för trevlig o intressant läsning
!
Du har betydligt bättre koll på morfarshingstar än jag……
om du vill får du gärna berätta alla 6 som Intrig har
!
Ha en skön sommar
!
mvh
Annette

Kan berätta att statistiken jag omfattar 4465 russ som tävlat och det gör att jag noterat ca 18.000 (arton tusen ) årsresultat för att sammanställa denna statistik.
Jag kan gå tillbaka och se hur det ser ut efter varje års slut.
Därför är det inte att bara justera en siffra för att exvis få med något stos avkommor som exporterats och aldrig startat i sverige.
Men tack vare det stora statistikmaterialet har jag möjlighet att se många fakta och tendenser i ponnytravet som man inte ser om man enbart tittar på nuläget.
Bengt

#2 Vad drar du själv för slutsats gällande "travhingstar" icke "travhingstar" t.ex?
Existerar det såna utifrån statistiken? Kan vara kul att höra din syn eftersom andra diskussionerna ofta drar in på att alla kan trava och att det är tråkigt med matadoravel…

tre kriterier tycker jag skall uppfyllas
1 Hästamning för prestaton.
2 Egna prestationer.
3 Avkommor med prestation.
Tyvärr får många hingstar chans i avel alldeles för sent för att man skall kunna bedömma deras nedärvning iannan de är för gamla att användas.
Och även de ston som är duktiga på travovalen sätts i avel alldeles för sent för att ha en chans att föra goda anlag vidare.
Jag saknar Vagabond.

Matadoravel är ju inget att eftersträva i russrasen som är så liten, men det är intressant att se hur olika hingstar förärver sig.
Tyvärr blir det väl så att många inte vågar köpa/prova hästar med "fel" stam, även om de kanske verkligen kan trava. Det är ju inte förrän man sett ett större antal avkommor efter en viss hingst som man kan säga att det blev bra eller inte.
Bara för man sprungit fort/varit vacker betyder det inte att man nedärver de egenskaperna även om det såklart är större chans.