Elitloppet 2010
Nu börjar vi äntligen närma oss!
Vi hade tre riktigt bra test på Solvalla i lördags där vi fick se riktigt fina hästar och lopp! Igår satt vi i styrelsen och bjöd in de ponnysar vi tyckte skulle starta i Elitloppet!
Så har ni några funderingar och synpunkter, så får ni gärna höra av er till mig direkt här på PM eller på min mail som ni hittar på http://www.spts.nu
Här kommer iaf listorna till tävlingarna! Ses den 30 maj!
Välkomna!
//Martin Orrebrink
SPTS
Martin,
Tackade Ernst Rolf och Piggybank nej till voltloppet?
Eller fick dom ingen inbjudan?
Det hade varit en extra "krydda" med Norska hästar också..
F.ö ser jag fram emot dessa lopp! :)

Härligt!! :D

Fina lopp!!!
Citerar mig själv:
"Så har ni några funderingar och synpunkter, så får ni gärna höra av er till mig direkt här på PM eller på min mail som ni hittar på http://www.spts.nu"
Det som sagts inom styrelsen och vilka som är inbjudna och vilka som tackat nej, är ju inget som kommenteras så här! Vill du veta så kan jag bara ge dig rådet att kontakta rätt person, hästens tränare!
I övrigt så är detta årets bästa travhelg och vi kommer få uppleva så sjukt bra ponnytravsport. Vi har massor med fina blå/gula ekipage som kämpat hela vintern och våren för att komma med och alla kan inte vara med! 8 stycken i respektive kategori får plats i årets ponnytravlopp. Det kommer bli åka av när bilen släpper fältet!
Alla ni som är inbjudna ska vara stolta över er prestation och er inbjudan och jag hoppas att er glädje smittar av sig på alla andra! Det är bara 364 dagar kvar till nästa års inbjudningar! :-)
Pm och info angående elitloppet kommer att skickas ut till alla inbjudna och även läggas ut på SPTS hemsida.
Så vi ses på Solvalla den 30 maj. Även ni som inte blev inbjudna, ni har möjlighet att rama in dessa lopp till något ännu mer otrolig upplevelse för de aktiva!
//Martin Orrebrink
SPTS
Ser fram mot tre fina spännande lopp och hoppas att Solvalla gör själ för sitt namn precis som senast !
Ojojoj, fina lopp, det här ser jag fram emot att få se! 
lycka till Fanny ich Fe´rgus!

Håller också tummar och tår för Fanny och Fe´rgus! :)
Vad roligt att ni håller tummarna för oss, blev överlycklig igår när jag fick inbjudan! Nu när vi väl är där kan vi ju hoppas på att han visar sin bästa sida :)
Varken vinnaren av Bjerke Grand Prix Piggybank eller tvåan Ernst Rolf har fått någon inbjudan av SPTS till årets Elitlopp. Däremot Karamellen som slutade ca 8 sekunder efter Piggybank och Ernst Rolf.
Synd kan man tycka
Det har alltid varit diskutioner om villka som får komma och villka som inte får komma. Vissa blir glada och vissa blir inte glada. Vi får glädjas åt dom som blev inbjudna.
Jag tycker att det var JÄTTE roligt att Super Busen blev inbjuden, då vi har bestämt att detta blir hans sista år på tävlingsbanan.
Kör så det dammar Madde.
Jag är redan nervös.

Ser ut att bli ett nästintill lika tråkigt lopp som försöket. Om man kolla på vad hästarna har i rekord, så visst ser de bra ut men om man kollar vad endel hästar har presterat iår så kan man ju faktiskt undra vad dom har där att göra!

Hejja Ylva och Thyra Tyrann! Den här gången håller hon sig på benen heeeela vägen in i mål;) Och då har inte dom andra en chans:)
Det hade ju varit kul om Laser Ess blivit inbjuden, han har ju i alla fall sprungit sina tider i Norge….hade inte så bra rekord när han blev exporterad, dessutom vann han Norska Mästerskapet i fjol…..
#10 Det har sina orsaker och de inblandade vet om detta! Så nu blickar vi framåt mot de som är inbjudna och nu hejar vi fram de som står där på respektive volt. Nu får ni hitta era nya favoriter då era inte kom med denna gång!
#11 Ja ibland önskar man att vi hade möjlghet att bjuda in alla! Men vi kan inte göra alla till lags! Men det är sunt och ett gott tecken på att vi alla har olika tankar och funderingar!
#12 Vi hade våra grundidéer när vi gjorde propparna i vintras! Men under resans gång har mycket skett, hästskorna ligger på hyllan, vissa sysslar enbart med avel, vissa har inte valt att komm a ut ännu, vissa kan inte komma ut pga andra orsaker! Så detta var det närmaste vi kunde komma ett så jämnt lopp på förhand!
Vi har alla olika favoriter så det är bara att packa picknick väskan och kom till Solvalla den 30 maj och heja på just ert favorit ekipage!
//Martin Orrebrink
SPTS

#10 Ursäkta mig, men tycker kankse inte du ska utala dig såhär. om du har några synspunkter tycker jag du gör som #4 säger och skickar en mail.
Piggybank får inte tävla i sverige eftersom hon är för hög. ernst rolf vet jag inte, men dom har 15timmar till solvalla iallfall. Förövrigt vet inte du vem som har fått inbjudan, då man kan tacka nej.
Jag tycker inte du ska utala dig om prestasjonen til Karamellen om du inte var på bjerke och såg loppet live. Karamellen fick startgalopp pga av att han är orutinerad med startbil, och blev generad i första sväng av två ekvipage framför sig, så han fick stanna upp helt. Ändå så kämpade han sig ikapp fältet och plockade häst efter häst och blev 5 i mål på nytt auto rekord första loppet ut efter behandling.
Vil inte påstå det är någon dålig prestasjon direkt. Men vad "kul" att du tycker så.!
Jag är värkligen jätte tacksam för inbjudan, det betyder otroligt mycket för mig, jag ska göra mitt bästa. /christina&karamellen
#16 Fyller på lite kring gissningar. Ernst Rolf har nog för mycket pengar på sig för att delta i Elitracet. Lilla Elitloppet är han för långsam för i dagsläget. OBS!! Gissningar alltihopa. 
Sen är det som någon skrev, alltid är det någon som blir besviken men det blir också alltid någon som blir överaskad och glad. Det kommer säkert fler chanser i framtiden, speciellt för de yngre hästarna.

Lycka till alla :D lite extra till Halmstadskuskarna.
Man får hoppas att någon gång få någon häst inbjuden dit :D
Äh, nu ser vi fram emot 3 toppen lopp. Jag ska iallafall vara där och jag kommer nog stå och heja på alla, superfina hästar med i alla 3 loppen. Det här kommer bli så kul och det kommer bli bästa trycket ever på Valla!
Ses den 30:e 

Det ska bli riktigt spännande att se hur Karamellen ter sig mot dessa hästar! Det är ett fint och spännande startfält i alla avseenden! Vi hoppas att de som är lite mer negativt inställda kan så småningom glädjas med er som är glada för inbjudan!
Jag vet att du kommer göra ditt yttersta och det ska bli spännande att se hur detta lopp slutar, även de andra två loppen ser vi väldigt mycket fram åt!
//Martin

Fina lopp, bra jobbat! Ska bli jättekul att se ;)
//Mickan
#17 & #19
Visst är det så, det är alltid samma visa varje år, men det är sunt! Utan enskilda åsikter så kan vi inte utveckla denna underbara sport!
Men som ni säger, dags att klappa de som fick en inbjudan på axeln! Bra kämpat under vintern och våren! Nya tag till de andra pokal-loppen och till nästa års elitlopp!
Ses nästa söndag!
//Martin
"22,
Jag tycker det är naturligt sunt att ställa frågan varför de två överlägsna ponnisarna i Bjerke Cup inte har fått någon inbjudan till det svenska elitloppet.
Självklart kommer publiken som är på Solvalla heja fram de ekipage som startar, det behöver ingen tvivla på.
Nu finns det EN ponny från annat land, än Sverige. Det är synd att SPTS väljer att vara så egenkära när man väljer ut vilka ponnisar som får starta. Här väljer SPTS en annan taktik än vad man gjorde för några år sedan.
Synd att SPTS-Martin sprider än massa snömos-prat här. Det får Torsten Flink att vara helt glasklar.
Jag kommer också heja på de ponnisar som startar, synd att publiken inte får se de bästa ponnisarna i klassen.
#23 Jag säger inte att du har fel i nån av dina synpunkter och tycker att alla ska få tycka/tänka vad de vill !! MEN vågar man inte stå för vad man tycker så ska man vara TYST !
Ett STORT grattis till alla de inbjudna o lycka till !!
Jag TYCKER att det är dax att ta bort alla anonyma "tyckare" de förstör mer än de till för !!
Jag heter Jan Nilsson och bor i Harlösa. Är 39 år. Hoppas att det stillar din nyfikenhet.

Hei :)
Jeg fikk ALDRI noen invitasjon….. jeg ville starte men invitasjonen kom ALDRI…..desverre
Ernst Rolf er god nok til å starte i voltløpet, han har 61 750 kr
Synes bare dette er trist og alt for dårlig
Hilsen Stine

og vi er ikke redd for å kjøre ca.15 timer en vei for å starte….. han gikk 46,4 i sin siste start….. hvorfor er ikke dette gått nok……
En liten undran, blir aldrig svenska hästar inbjudna till Norska lopp, tex Oslo Grand Prix? Om inte så tycker jag inte att de noska hästarna borde ta för givet att bli inbjuda till Solvallas Elitlopp, men det är min åsikt

Til Oslo Grand Prix må alle melde til løpet… på sollvallas løp står det inbjudningslopp ;)
#29 ok
#26 Men får inte han penningpålägg då han kommer till Sverige?

Ja, han får 60 000 når han starter i sverige, men han har tjent 1 750 etterpå…. dermed 61 750 kr når han er i sverige
Det är en helt felaktig uppgift här vad gäller Piggybank.
Hon är nu slutmätt på 1,30 kan jag då medela.
Däremot så var hon inte exportregistrerad vid inbjudningen.
Vilket hade gått att ordna på tre röda sekunder.
Ett papper som kommit bort! Under mycket märkliga omständigheter.
Dessutom har de som valt ut hästar till loppen medelat tidigare ägaren att det inte var aktuellt att bjuda in utländska hästar.
Vilket nu när man läser startlistan ser som mycket märkligt! Tydligen är det så att man skall bjuda in sig själv om man bor i andra länder. Enligt arrangör. Ingen nasmngiven här.
De barn som kör Piggybank och Ernst Rolf måste vara mycket ledsna och besvikna!
Yvonne Ericsson

#33 RIKTIGT TRÅKIGT! Jag undrar personligen vad de pysslade med när inbjudningarna skulle göras.
#33 och #34 Förstår inte er indignation och i #34:s fall även ren oförskämdhet. Om du nu undrar personligen vad de sysslade med är det väl bättre att kontakta någon i styrelsen för att stilla din undran istället för att göra dig lustig här.
Ernst Rolf, som tidsmässigt tillhör det snabba loppet, platsade helt enkelt inte i år. Åtta "svenskar" var snabbare. Skulle någon av dessa petas för att få ett "exotiskt" ekipage till start. No way.
Piggybank, var vid förfrågan inte officiellt exporterad och kunde/kan därför inte tävla i Sverige. Det kan knappast lastas SPTS att ägare och ex-ägare inte har sina papper i ordning.

Helt ärligt tycker jag det är löjligt att tjafs om vilka som är inbjudna eller inte alla vill vara med , sen så skit samma om de kommer från sverige, danmark, finland eller Norge…
Nu är det så att de som är bjudna är 8 jäkligt bra hästar och kan man inte glädjas åt dem som har kommit med ja då tycker jag att de är lite dålig stil ….
#36 håller med dig…
Det är alltid samma visa varje år! De 8 främsta 2010 är aktuella för Elitloppet, och då i första hand svenskar som toppar den listan. Så har vi inga utländska hästar som kan konkurrera så får det bli vad det blir! Men som #35 säger så står det och väger på en norsk eller svensk häst så får man försöka ta ett beslut! Vi har massor med svenska barn och ungdomar som tränar som attan för att få vara med! Vi har fullt sjå att hålla reda på de svenska ekipagen hur de tränar och tävlar under inledningen av året! Så att ha hundra koll på de utländska är befängt att tro, så därför, har man sin häst i träning utomlands så bör man visa lite eget intresse, i god tid innan inbjudan, att man vill vara med!
Vad beträffar Piggybank så valde vi att inte bjuda in denne då papprena inte var i sin ordning! Det är inte upp till oss att se till att alla papper är i ordning. Så en häst med startförbud i Sverige bjuds inte in och kommer aldrig att göras heller!
#34 Du om någon borde ju lätt kunna ta reda på hur styrelsen tänkte!
Dessutom så är detta fortfarande SPTS lopp, vilket innebär att de har rätten att bjuda in vilka de vill! Tyvärr så kan vi inte bjuda in alla som vi själva vill, inte heller alla som hela svenska folket vill. Så därför kommer det att alltid bli någon som blir besviken! Det enda råd jag kan ge är att skriva en motion till förbundet om att ni själva vill annordna ett lopp där inbjudan endast sker efter en omröstning. Folkets lopp: Ta en frihandicap propp, låt svenska folket rösta på sin favorit! De 8 med flest röster är inbjudna av Folkets Ponnytrav Klubb - FPK…
Nej seriöst, besvikelse tillhör sporten, men man kan faktiskt ha någon typ av förståelse också! Det är bara hittills en enda som hört av sig och frågat om varför dennes häst inte bjöds in! En enda som vågar ringa direkt till oss och ställa frågan istället för att bara spy galla på ett forum! Vilket inte gynnar någon!
Helt rätt inställning! Just för tillfället är det 8 riktigt bra hästar som är med i vardera kategori och dessutom så är det 15 russ till i voltloppet som kommer göra allt för att visa att de förtjänar den platsen som många vill ta ifrån dem! Vi bör glädjas med dem istället för att indirekt trycka ner dessa barn och ungdomar som fått inbjudan och som är stolta över det!
Så något att tänka på inför nästa års elitlopp:
*Ha papprena i ordning
*Visa intresse att ni vill vara med
*Var bland de 8 snabbaste under 2011
*Är ni utlandsregistrerade, ta kontakt i god tid innan inbjudan och visa att ni finns där ute i världen! Vi kan inte ha koll på alla!
*Ha en humanare inställning och visa mer respekt till era mot/medtävlande som fått inbjudan!
//Martin Orrebrink
SPTS
Jag har inte spytt galla på ett forum!
Det gör mig däremot trött att läsa ett inlägg längre upp i detta inlägg där det står att Piggybank vara för stor. se inlägg #16
Vilket alltså inte stämmer.
Om det dessutom skulle varit aktuellt att bjuda in henne hade hanläggningen av det saknade exportintyget varit en bagatell som endast tagit några minuter att ordna.
Det som hänt nu är att vi som tidigare ägare blivit uppringda och satta till svars för att inte Piggybank kan starta i lilla elitloppet. Vilket känns mycket tråkigt då hon inte ens var aktuell.
JAG om någon önskar alla de deltagande lycka till i Elitloppet 2010!!
M.v.h. yvonne ericsson
tel.0733521358
vänligen Martin, ring mig
Hej,
Synd att SPTS lägger ut "spelreglerna" till Elitloppet efter det att de officiella startlsitorna är klara.
Hade varit mkt lättare för de aktiva att ha koll om SPTS lagt ut det exempelsvis någon månad före inbjudningstidens utgång. Dels på sin egen hemsida samt även på annat lämpligt forum.
Nu verkar SPTS vilja lägga över ansvaret till de aktiva. Har man skrivit in i sin proposition att loppet är ett inbjudningslopp så har man som arrangör ett väldigt eget stort ansvar.
Att SPTS har ett ljumt intresse till att ha utländsk representation i sina Elitlopp förstår lätt om man tittar efter hur många sk "utländska" hästar som fått starta de sista åren. Förstod också det för två år sedan att de utländska hästarna inte är så populära. Då startade vår tidigare häst Ernst Rolf i det snabba russloppet. Fick då höra från SPTS styrelse " Vad kan han tillföra?" Då fick han trots allt en inbjudan, kanske för att jag själv var lite enveten. Ernst Rolf slutade då trea.
Är det sant det som beskrivs om SPTS-medlemmen Tuffings anmälan till årtes Elitloppstest förra veckan, så är det i min ögon en katastrof
Att SPTS ringer upp till kretsen kring Tuffing vid anmälningstidens utgång (Tuffing anmäldes till voltloppet) och meddelar frankt - Ni ska inte tro att ni får någon inbjudan till Elitloppet även om Tuffing vinner testet.
Vad är det för inställning från SPTS gentemot en av de allra mest intressanta hästar som finns i Sverige och dessutom en egen hemmahäst?
Att kräva av en häst som gjort 23 starter att möta Tyson&Co i snabbloppet efter 8 månaders frånvaro från banan är hål i huvudet från arrangören. Vill de starta i voltloppet (test) så ska de få göra det, utan att arrangören ska styra något. Nu blev det utpressning från SPTS sida som gjorde att Tuffing inte hade något annat val än att gå ut i snabbloppet om han skulle få någon elitloppsbiljett.
Riktigt fult gjort av SPTS, om än fult ärligt.
SPTS har ett framtida arbete att göra gentemot sina Elitlopp som är så attraktiva att få köra i. Hoppas att de lär sig läxan.
Bästa Hälsningar
Björn Hammarström
f.d. ordf. SPTS

Tusan vad less man blir på att alla gnäller!!! Ta er i kragen, acceptera att saker är som dom är eller kontakta de ansvariga personligen om ni vill komma någonstans med era synpunkter!
//Mickan

#40 Nu har du nog varit borta för länge…
Jag tror inte (eller väljer att inte vilja tro iaf) att kretsen runt Tuffing fått riktigt det beskedet. Eftersom man förmodligen strävat efter att få så jämna och spännande lopp som möjligt såg man förmodligen att han skulle platsa bättre i det "snabba" loppet eftersom han är så pass bra som han är. Det andra loppet är väl till för dom "som inte riktigt når ända fram för dagen". Personligen tycker jag han är så pass bra att det är på tiden att han börjar möta dom bästa i dom största loppen. Han är riktigt läcker att se.
Lycka till alla "Eliloppsdeltagare" + ett litet extra lycka till för gotlänningarna!
Hoppas dom visar på TV i år, kan vi inte hjälpas åt att bombardera TV4 iår igen. Det funkade ju till Hugo Åbergs efter förra årets fadäs på Elitloppet…

#39 Jag som var säker på att det var för att hon var för hög hon inte kom med! Hon ser ju så stor ut i banan så räknade med at det var orsaken til att hon såldes till norge eftersom att norge även tävlar med C-D ponnyar. Ber om ursäkt.
Jag kommer vara där och fota massor!
Säg till om någon vill ha extra mycket bilder på någon häst så fotar jag det :)
#44 Du får fota Tejas Monita, nr 5 i voltloppet, så mycket du orkar. Hon brukar vara svår att få bra på bild så det kan behövas mängder med fotoförsök på henne.
#45, Visst det gör jag gärna :) Det fixar jag :D
Det Björn skriver angående Tuffing är helt sant!

Fota gärna Born Fighter nr 3 i voltloppet :D
http://carolineforsner.blogg.se/
#46 Tack!!
Jättesnällt.
#48 Det fixar jag! :D
jag kan oxå fota, om vi får en bra plats oså :) haha
Vi hållar tummar för dom 3 super-sto: `Chikkan´, Iva Roll och Katla !
Tyson II är nog favorit, men vi hoppas också att dom andra ´herrer´ gör ett bra lopp - kanske en överraskning i vänta ?
Lycka till alla från os på russ-park.dk
Ni får gärna fota Lill Snyggen i voltloppet och Ernst Ronaldo i autoloppet :D
Ni får jätte gärna fota Fe´rgus i voltoppet, nummer två :)

fotta gärna skärmnäs pigall :) om någon har lust:)

#50 tack! :D
#51 Du får kriga dig fram :P
http://carolineforsner.blogg.se/
#52 Tack så mycket !
/ Iva Roll med familj.
#56 haha jag ska göra de ;)

Det är klart att man vill ha så många bilder på sin ögonsten som möjligt! Du får väldigt gärna fota Chikita! :D
#53,54,55,59 - det fixar jag, jag skriver upp o fotar extra mycket på era hästar :)

#60 tack va snällt:)

De som fotar får gärna fota Iva Roll. Jag kommer inte vara på plats, så det skulle vara roligt att se :o)
#60, Tack så mycket :D

Det närmar sig med stormsteg!

Varför är inte gumino med? :)

#65 Han har väl inte startat i år?
//Mickan
Håller tummarna för Born Fighter och Fe'rgus! :) Heja!

Lycka till Lollo och Imponera hoppas ni får en fin placering och får en underbar helg på Valla!!
Dynamit II är struken i shettisloppet pga av att han lämnat ett postivt dopingprov från Vaggeryd den 13 maj. Det innehöll kortison.
Detta står att läsa på STC:s sida:
Positivt A-prov av ponnyn Dynamit II
100528 kl 09.52

Kategori A-ponnyn Dynamit II, som tränas av Ritva Elofsson, har lämnat ett positivt A-prov efter en start på Vaggeryd den 13 maj 2010. A-provet som togs efter loppet visar på förekomst av kortisonsubstansen dexametason. STC utreder nu ärendet och B-provet har skickats till Frankrike för konfirmering.
Dynamit II skulle ha startat i ett av ponnylopppen på elitloppssöndagen, men blir nu struken.

"71 Läste också detta för någon timme sedan. Fy för vad tråkigt för alla inblandade.
LYCKA TILL MADDE OCH SUPER BUSEN. JAG ÄR JÄTTE NERVÖS.
KRAM "MAMMA CARIN"