Karleder
hejhej! Någon som har stor häst eller ponny som har problem med karlederna nu på vintern? vad gör ni för att få dom mjuka ? Vårat varmblod blir helt körd i karlederna när vintern kommer och blir torr o spricker. Får inte riktigt bort det heller. Någon som har nått tips man kan testa? Vi har sänkt havren utifall det har att göra med det. Att det blir helt annat protein på vintern då vi övergår från hö till hösilage.

jag smörjer inte mitt varmblod med 4 ess salva å då blir hon bra i karlederran men det hjälper bara om jag gör det varje dag på henne

smörjer oxå in med 4 ess salva, det är helt överlägset. vi smörjer 5-6 ggr i veckan och det funkar bra

vårt ena russ hade mycket problem med sina karleder innan, speciellt vid fodebyten eller om han bytter hage/omgivning. de enda som hjälper på han är att hålla en jämn foderstat och inte byta en massa foder typ, brukar också smörja me hälosan när han är torr!
När de va som värst hade vi nån jättebra smörja som de läkte av på bara nån dag, men den fick man bara använda i max några dagar :P kommer dock inte ihåg va den hette!

Vi använder oss utav helosan
vi använder idomin eller helosan

Helosan eller "superbra hästsalva", har dock inga problem med karlederna på mina hästar.

Min shettis hade mycket mugg förut. Höll det rent och mjukt med Helosan och klöpp bort hovskägget.

tvättar med såpevatten och sen helosan på det.

Hovskägget är väl till för att just skydda karlederna mot smuts? Fast om hästen har mycket mugg och behöver riktigt få det omlagt med bandage så kanske det mest är i vägen.

#9, hovskägget är ju egentligen till för att skydda, men på min shettis fyllde det inte riktigt sin funktion. Hennes tjocka skägg stängde bara in fukten och det förvärrades.

okej, hon är hur fin som hellst på sommaren så vi börjar undra om det är att det går från hö till hösilage på vintern då hösilaget är väldigt proteinrik, vi smörjer varje dag för att hålla henne mjuk, men dock varenda gång jag är ut och kör/rider henne så spricker hon upp lite grann och blöder. Det är inte bra när hon ska in på banan oh springa. Och allra hellst inte nu när det kan finnas salt på banan med.. Hon är ju varmblod och har inte så mycket hovskägg. Helosan har vi använt men den är inte lika fet så den håller det itne lika mjukt.

Jag hade en shettis som hade mugg, han hade 4 vita ben. Var rödskäck. Han fick fruktansvärt mycket mugg vid ett tillfälle blev nästan lite halt utav det, fick lägga om båda frambenen med bandage med helosan på ett par nätter. Fast det blev bra sedan och hade inga problem efter det.
Min stora sköthäst, han har väldiga problem med karlederna, särskillt på vintern. Honom tvättar vi först rent karlederna med en saltlösning med jodopax i och sedan smörjer vi på hästsalva och lindar sedan om det, han har lindat dygnet runt! Om vi inte gör så då så börjar han blöda när man kör honom!

#13 okej, vi tvättar extra noga när vi är in på banan med henne då hon fick in nått förut ifrån banan och åkte på karledsinflammation, vi smörjer i stort sett varje dag med fyra ess salva. Den har funkat bäst nu, vi får se hur hon blir nu då vi sänkt havren också. Ni som har stora travare, hur mkt kraftfoder ger ni era? typ havre o sånt?

Våra travare får inte havre. Bara KrafftGroov och Sport. Det kan variera lite från häst till häst så klart. Men max är 2+2+2 alltså 6kg om dagen.

okej för våran får typ 2.5 kg havre per dag, men minsta lilla för mkt havre så sväller hon i benen. sedan så får hon åsebro det är typ som krafftsport.

Ja vi har ju sådana hästar som får så lite krafftfoder om dagen så att det inte ens räcker till frukost för en som får 2kg. Men för just den hästen är det för att hon blir så stel i sina muskler av för mycket krafftfoder.

okej, men vi får testa oss fram lite grann. Hon är iaf mjuk o fin nu så länge man smörjer dom, men det som är att hon går sänder varje gång man kör. Men vi testar o sänker havren då hon får annat i sin mat också. så får man se om det blir någon skillnad.. På sommaren smörjer vi aldrig henne karleder då dom är 100% bra;)

#0 Att smörja med idomin är jätte bra, den är så fet så det håller sig mjukt länge

Det är viktigt att hålla rent så tvätta och lägg på helosan och sedan ett par RENA bomulls vaddstycken då och då..

en av våra hade mugg när han kom hem till oss och vi fick inte bort det med helosan så vi hade typ nån pencelinsalva och då gick de bort på bara några dagar sen dess har han inte haft nå mugg..

ja, helosan är bra att ha.. men det är viktigt att hålla rent, och inte låta det bli torrt.. alltså.. ja, ha på salva..
Har själv haft ett varmblod med mycket problem med karlederna. Också det mestadels på vinterhalvåret. Tror att ett stort problem är att de blir blöta och sedan kylan gör att de får "torrsprickor". Jag tvättade med såpa när det var som värst, var alltid noga med att torka med en ren handduk så torrt jag kunde få det. Smörjde med fyra ess och hade ofta bandage på i hagen, lindade ned över karlederna med ren bomull mot såren.
Nu vet ju inte jag exakt vad din hästs problem beror på men hos min tror jag att det berodde på kylan mycket. Jag gav föresten ca 2 kg havre/dag + fibergi. Fri tillgång på hösilage året runt.

mjo det är svårt det här med karlederna. Våi har haft vårat varmblod 2 vintrar nu och lika bägge gångerna. men förra gången var det speciella förhållanden som vi vet vad som var orsaken. Nu hyr vi in våra hästar hos en jättebra hyresvärd och vi bestämmer vad våra hästar ska ha för mat osv. Ella visar direkt i ben om det blir för mycket havre. och det vi funderar lite över nu är om hon är känslig för protein för under sommaren är det hur rba som hellst men hon går på vanligt hö då, under vintern är det hösilage och den är i jättefint skick har aldrig sett finare hösilade så det kan vara så att det är så mkt protein i detta hösilage så man måste sänka havremängden för henne. Vi börjar med det för o se om det blir bättre. För det visas ungefär att det kanske är något för mkt som hon inte tål så det går ut i karlederna. Annars så tar vi väl ett blodprov och kollar värdena för då syns vad det är för mkt av.. Så länge vi smörjer dom nu så är hon mjuk o fin.

Fick ett bra recept en gång av en gammal "hästtant". Man måste tvätta ordentligt med tvål och vatten, det finns mycket bakterier i hagarna, allrahelst om det är geggigt….Sen skall man torka ordentligt, se till att få bort ev. sand och små gruskorn (det är dom som gör så det blir sår). Man köper torskleverolja på Apoteket och lägger omslag med, det skall sitta ett par dagar, sen kan man ta bort bandaget och alla skorpor och smuts sitter där! Huden blir mjuk och fin tack vara AD-vitaminet i torskleveroljan! Jag lovar att det hjälper! Lycka till!

Fick ett schampo av veterinären när min hade som värst, kommer inte ihåg på rakarm vad det hette med eg var det ett hundschampo. Smorde även med Socatyl.vet men de va bara första vändan. Nu tvättar jag med schampot så fort de har minsta antydan till mugg och då är det borta till nästa dag. Har hästen mycket mugg fick jag råd av veterinären att raka benen så att det skulle gå lättare att hålla rent och att de skulle torka fortare.

Jag kan säga att det inte är mugg hon har, men hon ser mkt bättre ut nu sedan vi minskade på havren så vi får se hur det utvecklar sig.
Jag har skulle börja med att byta från Hösilage till Hö.
Tvätta med grönsåpa och smörja med en vattenfri salva.
Då bakterier och svampar(sporer) växer och trivs mycker bättre i stärkelserik miljö.
Jag har aldrig fodrat med hösilage men det luktar mycket sötare än hö och jag inbillar mig därför att det innehåller mer sockerprodukter, visserligen borde det finnas i gräs också men då är det i naturlig form och inte konserverat/plastat.
Förmänniskor rekomenderas det att man minskar på sockerintag om man får svamp eller vissa bakterie infektioner, (enligt vissa ´´skolor´´) för att göra tillväxt miljön mindre gynnsam.

mjo det förstås eftersom hon går på hö hela sommaren och är hur bra som hellst det finns inga tecken alls då, men då vi hyr in våra hästar så måste vi rätta oss efter hyresvärden som valt att ha hösilage på vintern. Vi tvättar för det mesta när vi är in på banan då vattnet ofta torkar ut hennes karleder ännu mera och hon blir torrare av det, vi använder 4 ess salva vet inte om den är vattenfri men kan hända. Den står iaf mot vatten..