Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: foder-utfodring
Läst 3739 ggr
hermitage
0

betfor till russ

hur mycket ger ni era russ??och vad ger ni dom mer??

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Cnox
0

Min får 5dl blött betför varje kväll och så får han 1 liter havre och 1 liter hippo basic. han får steeljoint och vitaminer och mineraler också!

ryttarn
0

Betfor använder jag enbart vid uppladning inför tävling och vid återhämtning då jag vill att dom skall återhämta glyckogenreserverna.

Min foderstat utgår alltid från vilket grovfoder jag har, sedan får man kompletera med olika komponenter för att foderstaten skall bli balanserad.

Man skall vara försiktig med för mycket kraftfoder då det gör mer skada än nytta. Utgå alltid från ett annalyserat grovfoder och gör en riktig foderstat.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Polenta
0

Jag gav Polenta betfor förut men har slutat med det nu. Hon äter för tillfället havre och müsli samt att hon får lite flytande B-vitamin nu för pälsfällning.

Tusen
0

Försökte ge våra betfor då de skulle få medicin eller maskmedel, men har slutat för de avskyr betfor. Har även haft lite i vatnet på tävlingar för att söta upp vattnet. Det har vi också slutat med. Funkade sådär.

Numera får de ingen betfor alls. Däremot får de havrefri mûssli, mineraler och salt. Ev får de lite vitaminer om det skulle behövas.

ryttarn
0

#4 Ja, russ är olika. Våra skulle kunna mörda för lite betfor :)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Jennie_A
0

Vi gav våra betfor tidigare, men slutade med det. På senare tid har vi endast gett dem betforvatten på tävlingarna.

MagganS-B
0

Nu finns det ju dessutom nästan ingen svensk Betfor, utan den mesta kommer från Danmark…..

Förut när det odlades sockerbetor här på Gotland sparade jag alltid en "hög" och gav i stället för morötter, dom tyckte att det var jättegott, vissa av våra som tävlat har fått betfor, men då mycket lite och mycket lite havre, eftersom dom kan bli helknasiga av det, i så fall havrefritt (eller nästan) pellets eller müsli + ev. vitaminer/mineraler. Grunden är bra hö! Även om dom tävlar!

MarcusJohansson
0

#7 Maggan nu är du ute och cyklar riktigt. När det gäller sockerbetor är det en skåning du ska fråga.

Absolut det mesta av betforen som används i landet kommer från Örtofta sockerbruk, Europas största aktiva sockerbruk, utanför Johan Glans och min Flickväns hemstad Eslöv. (Johan Glans föräldrar är grannarna mitt över gatan, bara sådär utan anledning)

Vi kör förbi Örtofta under hela betkampanjen och det är fler lastbilar som passerar där då i timmen än det finns russ på gotland!

Betorna kommer också via järnvägen.

Men du har rätt i att Betfor numera inte är svenskägt eller ens danskt. Numera är det tyskt.

Lite Betinfo såhär på kvällen

Teja-Bea
0

Jag har heller inte gett betfor på flera år. Tycker hästarna om maten så känns det onödigt att hälla på socker…

mina tävlingshästar får några deciliter av müssli som grund. Sedan tillskott på tex protein eller havre efter behov.

Alla hästarna får mineraler, salt och tocosel. Och bra hö såklart!! De har även fått B-vitamin nu under våren när sommarpälsen bildats.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MagganS-B
0

# 8 Jag har nog gallrat mer sockerbetor än du i mina dagar…..när min bror slutade med betor när bruket la ner hade han 40 tunnland! Visserligen gallrade man inte då, men i alla fall…..Dessutom jobbade min son i betvågen i 8 år när det var säsong! Ursäkta då att jag missade Örtofta, men det är väl bara en tidsfråga när all sockerbetsodling ligger på andra sidan Östersjön…..

Vi kom ifrån ämnet….. Flört

MarcusJohansson
0

#8 Jag betvivlar att vi slutar odla betor häromkring. Det är en storindustri och dessutom har Skåne bland världens bästa jordar.

Vi får gå en match i betgallring så får vi se om du har en chans frun.

Back to ämnet. Betfor är bra mot mycket och jag ser det som en naturlig del av foderstaten.

CarinaA
0

# 10Tyst

#11Oskyldig

[Russ-park]
0

Vi användar bet-pellets utan socker varje dag:

- 35 gr. bet-pellets torr form ( blödt i vatten ) 2 x pr. dygn pr. russ

- toppar med lite Fiber performance med örter för smakens skull

- ger också Salvana Hästmineral i pellets 25 gr. pr. dygn

- hø 4 - 6 kg - ad. lib. i slowfeeder

- et par morrötter eller annan frukt som ´belönning´

Voran russ gå i Paddock Paradise - inte på grönt gräs - fast vi har nog av det.

Mvh. bj

Lise
0

Pratade med en vän i lördags som berättade att två av hans hästar haft magsår och behandlats i Helsingborg, där hade de sagt att man inte ska ge hästar betfor för det kan orsaka magsår. Någon som vet något mer om detta? Själv ger jag inte betfor då vår veterinär alltid sagt att betfor är till kor och inte till häst.

MagganS-B
0

# 11 Men Gotland hade alltid högst sockerhalt, det är väl det som räknas…..Skrattande

# 14 ligger nog en hel del i det…..liksom att havre inte är naturligt hästfoder, bara en energikick!

VeronicaP
0

#14 Fast magsår kommer oftast pga de får för lite grovfoder , var iväg på en föreläsning om det och det var den största boven i det hela , för lite grovfoder/gräs och för mycket kraftfoder..

Har aldrig hört att betfor skulle ge magsår.

Våra hästar får betfor, de som ska ha kraftoder.

På tävlingsdag får de betfor+ lite kraftfoder(olika till vilken häst det är), efter de har tävlat färdig får de lite mer betfor + kraftfoder , , just för att de ska återhämta sig snabbare och transportera bort slaggprodukterna.

GranoStall
0

#14 Det där verkar taget ur sitt sammanhang. Kanske fick hästarna lite grovfoder och mycket betfor och då är det ju bristen på grovfodret som är problemet och inte betforen.

//Cecilia

Lise
0

#17 Jag tycker också det låter konstigt, men det var så de hade sagt. Jag tror också att det är brist på grovfoder.

Själv ger jag krafft energi + havre och mycket hö.

[Russ-park]
0

# 14

Magsår uppträder  vid utfodring i ´måltid´ var dom icka har tillgång till fx hø ad. lib. ( grovfoder ) i mellan ´måltiderna´.

Vi får läre os att hästar är djur som skal äta lite, men hela tiden i 16 - 18 timar i dygnet - motsats människor som äter i måltid.

Om inte de kan det, - vid måltider 3- 2 x i dygnet  - får dom syror i magen och det blir småningom till magsår.

Ursäkta min ´inter-skandinaviska´, men det forstås vel.

Mvh bj

Colt
0

Våra hästar får alltid betfor varje kväll tillsammans med den andra kraften, det har dom alltid fått så det har blivit till en vana.

Teja-Bea
0

#16 "efter de har tävlat färdig får de lite mer betfor + kraftfoder , , just för att de ska återhämta sig snabbare och transportera bort slaggprodukterna."

Kraftfodret (beroende på innehåll) kan hjälpa till att återställa mineral-, energi- och framför allt saltförlusten efter träning/tävling. Men kraftfodret har ingenting med borttransport av slaggprodukter att göra!!

Vill man transportera bort slaggprodukter, såsom mjölksyra, så ska man jogga hästen efter loppet! Inte bara från banan till stallet, utan 1-2 bakvarv och sedan skritta lite. Men jogga är mest effektivt! Inte alls lika effektivt att börja träcka (leda i skritt) hästen 10 min efter loppet…!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[Russ-park]
0

Fakts om roepiller ( bet-pellets )

Skriver på dansk:

- roepiller befinder sig mellem kraft- och grovfoder

- energi 2.33 Mcal / kg

- råprotein 10 % og kostfibre 18 %

- roepiller har et lavere glucose-index ( sukker ) end korn ( havre )

- roepiller har et lavt stivelsesindhold

- roepiller skaber kun en lille eller ingen stigning i blodsukkeret

- energien tildeles i form af flygtige fedsyrer fra gæring  i blind- og tyktarm

- roepiller er en relativ god kilde til calcium 0,62 %

- roepiller understøtter tarmfunktionen og modvirker kolik

Roepiller er ´lykkepiller´ til naturheste, som Gotlandsruss og Shetter !

Mvh bj

VeronicaP
0

#21 Självfallet ska man jogga av , det gäller även oss männsikor men kraftfoder och annat kan göra att de återhämtar sig snabbare och får lättare att transportera bort slaggprodukter precis som vi ;)

pluttanna
0

#23 Det finns studier som säger tvärt om. att hästar med mindre kratfoder har bättr eåterhämtning än dom som får kratffder.

dessuom vad i kraftfoder skulle dte vara som gorde att slaggprodukterna försvann när kraftfoder inte alls igenltigen ä nödvändigt?

Det är skillnad på en häst och vi människor. Vi måste ha vårat kraftfoder. En häst skall igentligen inte ha det alls.

GranoStall
0

Betfor är faktiskt ett av få kraftfoder till häst som det finns vetenskapliga studier gjorda på som påverkar prestationen positivt.

Det är kombinationen av framförallt betfiber och socker som har visat sig att mjölksyrahalten till travhästar sjönk då man bytte ut delar av havre givan till betfor.

//Cecilia

pluttanna
0

#25 Ja men studierna visar att fett, fibrer och socker ger mindre mjälksyra än kolhyderater men påvisar inget om hurvidare dom transporterar bort mer efter ett jobb utan enbart att topivån är mindre.

GranoStall
0

#26 Var lite otydlig i mitt inlägg. Toppnivån av mjölksyran i blodet blev inte så hög som enbart havreutfodringen men i och med det var ju hästarna nere efter 23 min på 2 mmol/liter istället för ca 4 mmol/liter som det blev på havredieten.

//Cecilia

pluttanna
0

Ja, men fortfarande säger inget i studien att kraftfoder transporterar bort mer möjksyra. Eller att betfor gör det. I och med att toppnivån var något lägre från början så är det inte konstigt att den även är det 23 min efter.

GranoStall
0

#28 Jag har inte skrivit att betfordieten transporterar bort mer mjölksyra i mitt inlägg. Jag skrev att mjölksyrahalten sjönk iochmed att man gav betfor, sjönk kanske är fel ord eftersom mjölksyrahalten inte nådde samma topp som de hästar som gick på havre. Och det var det jag kommenterade i inlägg #27.

//Cecilia

pluttanna
0

Men det var just de ursprungpåståendet var.

GranoStall
0

# Vilket ursprungspåstående menar du?

//Cecilia