Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1829 ggr
anna90
0

Oljud i lopp!

Då jag är ny inom ponnytravet så tycker jag att det är väldigt mycket oljud från många kuskar i lopp. Att hästarna skräms till bra prestationer eller att konkurrenter skräms till galopp. Har det alltid varit så?

Winner04
0

Jag vet inte om det alltid varit så men det har blivit väldigt mycket nu av det på senare tid…

Ett exempel är under ett lopp på Mantorp senast.. då var det kanske mer än hälften av kuskarna som skrek fram sina ponnyer… vilket störde min häst en hel del.. förstår inte vitsen med att skrika fram sina ponnyer ?

bea28
0

ojlud i lopp är mycket irriterande. min häst började galoppera och tappade väldigt många placeringar på grund av att en kusk drev väldigt högjlutt bakom mig.

fast jag tror att de som skriker som mest inte alltid märker hur mycket dom faktiskt stör de andra, och ilband tror jag att många inte ens är medvetna om att de skriker heller…

Kima
0

Det har varit så ett bra tag men det är främst vissa kuskar som ALLTID gör det. Att man inte lär sig, behöver man använda sig av att skrika och gapa så att konkurenterna skräms är det något som inte stämmer!

Självklart finns det hästar som blir lite mer taggad av att man ryter på dom men inte hela lopp!!

marika-J
0

Tycker att det alltid har varit så, tyvärr.

Har ju en häst som lyssnar på minsta lilla och är det då nån som smackar extra högt så kan det leda till galopp, men samtidigt tycker jag att man borde ha rätt att få driva sin häst, vissa lyssnar enbart på rösten! Och har man då en häst som är extremt känslig får man väl köra med både tussar och gummiöron då!

Sen en sak till, tycker ni att det stör er häst så mkt får ni väl skrika tillbaka och be den hålla tyst! Flört

NathalieForsman
0

Jag tycker det är skrikigare i dem "hårdare" loppen :3 Så har jag iallafall upplevt mina starter :)

Tusen
0

Att smacka på sin häst har alltid varit tillåtet men att skrika ska ingen behöva råka ut för. Måste man skrika fram sin häst till att springa ska man nog fundera på om man verkligen ska tävla med den ponnyn.

Tyvärr är det nog så att det alltid är samma kuskar som skriker på sina hästar så man kan väl anta att de även skriker pådem hemma också.
Att driva med rösten och att skrikafram sin häst är två skilda saker.

Nästa tävlingsdag på Sundbyholm/Eskilstuna kommer det att finnas funktionärer på innerplan som kommer att kontrollera detta extra noga. Så  var beredda på att det kan komma att utdelas bestraffningar förstörande oljud under dessa tävlingar.

Kör gärna ponnyn med rösten men skrik inte så andra ekipage störs.

MagganS-B
0

# 6 Det verkar inte som om du hört V75 när vissa kuskar har mick på sig i loppen…..snacka om skrik!

Jag tycker också att det är illa om man måste sitta och skrika på sin ponny, man kan driva med rösten, men inte skrika, hästar har bra hörsel och plockar man ur lite bomull så hör dom vad man vill utan att man skriker!

Tusen
0

#7 Stämmer bra det. Har aldrig hört kuskarna då de skriker i V75-lopp. Är mest intresserad av ponnytrav.Flört

Våra ponnysar får tyvärr alltid gå med mängder av bomull i öronen och ibland även luva. Beror vilka kuskar som startar i samma lopp som våra hästar startar i. Man har ju lärt sig genom åren vilka som skriker.FlörtTyst (opps!)

StuteriSolo
0

Något för domare och funktionärer att ta tag i i de olika klubbarna!

Men ibland kan det vara väldigt svårt att bedöma vem som skriker om det är flera som låter illa. Men om man hör kuskarna inne i måldomartornet, då är nivån garanterat för hög! Eller när det hörs från andra sidan banan…

giffan
0

Min son har fått bestraffning för störande ljud under lopp.. Han låg då hopplöst sist och han brukar typ aldrig säga något då han kör. (absolut inte då när han va nybörjare)

När jag frågade varför han fick för störande ljud då han låg så långt efter de andra (han störde knappast någon) Så fick jag till svar att man ej får låta när man kör… Då undrar man varför det inte delas ut flera bestraffningar än vad det görs… För det är verkligen hemskt i vissa lopp. Det märks klart när man har en häst som är extremt känslig. När man måste köra med tussar gummiöron och huva för att ha den någelunda lugn.. då är det inte kul.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MagganS-B
0

Jodå, man kan få för störande oljud under lopp, förutsatt att det finns ex.-vis kurvdomare som är utomhus och kan höra och rapportera till tornet.

Winner04
0

#4 Man ber kuskarna att lugna ner sig och inte skrika så mycket men inte en j*vel lyssnar… Jag får jämt nu för tiden ryta åt folk i lopp för att dem skriker på sina hästar. Det är klart man ska få smacka fram sina hästar men att skrika är lite väl för mycket….

giffan
0

#12 Men det kan väll inte vara meningen att man måste sitta och smacka HELA loppet igenom. Antingen är det ssssssssssss och sen byts det till smackning sen är det sssssssss och sen smackning och där imellan är det olika typer av hepp ord som trava komigen. Ja hela tiden är det något. Det kan väll inte vara så att ponnysarna stannar om kusken är tyst? eller?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

EmmiieNilsson
0

Man måste juh få snacka med hästen. Men sen om man skriker är en annan sak.. jag skriker bara när det är någon som gör något mot mej, som på tomelilla den 22/5.  jag blev så J*vla ARG, så jag skrek tillbaka för hon framför mej plötsligt stanna och jag och min häst körde rakt in i henne. men jag gick upp till domartornet och berätta vad som hade hänt. och dom hade hört mej skrika men det var pga att jag åkte rakt in i den framför. så hon fick ju varning. men hade jag inte sagt till att jag skrek där, hade jag oxå fått en varning. Men sen och andra sidan tycker jag att alla banor ska ha lika regler om allt! Alla regler här i skåne ska vara samma på Gotland och på Solvalla och dom andra banorna..

Kiimzan
0

Jag har kört russ i 2 år nu men innan det körde jag shettis och där för dom knappt något oljud alls men sen när jag kom upp till russen så i vissa lopp så skriker dom bara för att hästen galopperar eller om det kanske ligger någon söligare häst framför dom. Jag tycker att man faktiskt borde tänka på att hästar också är levande varelser och om hästen galopperar så gör den det för att den kanske blev rädd för något och om man då skriker så kanske den blir ännu räddare.

När min häst galopperar så säger jag bara "nej" och saktar och senberömmer jag  den när den har saktat av till trav igen…

Jag har precis börjat att tävla en unghäst som lätt blir stressad när någon går om eller skriker så jag är lite osäker på hur hon då kommer att reagera på banan..

Winner04
0

#13 Nej, om det skulle vara så att ponnysarna stannar för att man blir tyst så tycker jag man ska fundera på om ponnyn verkligen gillar det den gör… Jag tycker att man inte ska behöva smacka konstant helt tiden på sin häst.. Vill inte hästen springa så vill den inte det.. that's it! Jag tänker då aldrig smacka och skrika fram min ponny till succé! Det funkar inte så tycker jag.. Ponnyn ska tycka det är kul att springa och en ponny som tycker det behöver man inte sitta och smacka och skrika på konstant.. Min ponny som jag kör är en humör häst, vill han inte så vill han inte som Mantorp senast då var han inte alls på humör men inte fan skriker och smackar jag fram honom hela tiden.. det funkar lixom inte så….

VeronicaP
0

Det är ju viss skillnad och skrika och prata med hästarna .

De här som smackar hela loppet på sina hästar kan man ju faktiskt få lite spel på för det är ibland mer störande än de som skriker till på sina hästar ibland.

Visst kan man behöva ryta till på ens häst om den är på väg att göra något dumt , många hästar lyssnar mer på röst än på töm och spö tex.

När jag kör in våra hästar så använder vi rösten jättemycket , och på det viset behöver man inte använda pisk och töm på samma vis som man ser väldigt många göra tex (även på storhäst)

Sen är det ju alltid vissa som skriker och tjoar hela tiden och vad gör det för nytta på den hästen den är väl döv pga allt oljud.

Vet att förr kunde man höra *vissa* kuskar skrika på de mer orutinerade att de skulle flytta sig då de låg i vägen typ och de orutinerade flyttade sig så snällt just för att de blev lite rädda, den sortens skrikande tycker i alla fall jag att man hör mindre av idag än förr.

Men tycker även att det är fler som får varningar för oljud under lopp idag än förr .

Kima
0

Jag tycker fortfarande att det finns kuskar som "utnyttjar" de yngre kuskarna och skriker att de ligger i halvspår osv när de kanske i själva verket ligger helt rätt! När man var yngre och lite mer oruttinerad så flyttade man ju på sig för att man alltid trodde att de kuskarna hade rätt då det oftast (tyvärr) är de kuskar som faktiskt kört väldigt många lopp.

Nu när man har blivit lite äldre så har man lärt sig att säga ifrån och i värsta fall trycka tillbakaFlört

Jag tycker inte att man ska dra sig för att springa upp i tornet och säga ifrån att man faktiskt blev störd av oljudet. I många fall lär sig aldrig kuskarna utan har dom vunnit lopp på att skrika och störa den andra hästen till galopp fortsätter de bara! Tycker defenitivt INTE att det är ett speciellt schysst sätt att tävla på!

ryttarn
0

Måste ge mig in här lite.

Man skall göra skillnad på att styra och driva sin häst med rösten och att gapa o skrika i loppen. Våra hästar är precis som #17 inkörda med mycket rösthjälper, både som drivande, förhållande och som uppmuntrande. Det betyder inte att man sitter och tjoar hela vägen, men vissa hästar behöver man prata igenom loppet. Inte för att dom inte vill springa annars utan för att hjälpa dom att hålla fokus. Men hästar har mycket bra hörsel så man behöver verkligen inte vara högljud utan mer använda "normal samtalston".

Hojt och skrik hör inte hemma på banan, det skall stävjas och dommarrådet har haft uppe detta många gånger på sina möten. Problemet faller dock tillbaka på funktionärssidan. Långt ifrån alla klubbar har tillgång till så många funktionärer som det krävs om man skall ha tillräckligt många dommare på innerplan. För skall man ha det är det viktigt att det är rutinerat folk som vet vart gränsen går och kan avgöra vilken kusk i en klunga som för oljud. Det går inte att bara ställa dit vilken förälder som helst.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kima
0

Jag är helt med på att man måste använda rösten för det gör jag mycket själv, men när det går så långt att andra ekipage störs då är det, enligt min åsikt, alldeles alldeles för mycket!!!

LouiseOscarsson
0

men hur vet man att det har gått så långt? alltså jag tänkte på, man kan ju möta en häst som kanske är grymt känslig för ljud elelr nått och den kanske inte har tussar elelr huva men då kan de ju knappast vara mitt fel som kusk? eller.
Jag själv pratar/manar på min häst konstant i loppen då hon blir taggad av det. Klart hon springer ändå men vill jag att hon ska ta i extra manar jag på henne och det gör henne taggad. Jag kan inte lägga på ett spö som alla andra kan då min häst är lite känslig om baken. Jag jobbar på det hemma. Men läger jag på det i loppen blir hon stressad och galopperar.
Jag anser att en häst som går ut på banan borde klara av ljud och traktorer till exempel annars är dom kasnke inte redo. Sen får det givetvis inte gå till över drift. men jag har dock aldrig hört någion skrika så högt att hästar blir rädda.

Kima
0

Det jag menar är att när det går så långt att man stör de andra ekipagen, medvetet eller omedvetet! Som sagt, jag är helt med på att man manar på hästarna såklart men att gala så att de andra hästarna galopperar så fort de kommer på utsidan tycker jag att det är oschysst..

Jag tror att de flesta hästar klarar av lite skrik och därför är det för mycket när dom faktiskt blir störda av det. Enligt mig!

Tycker generellt att det borde delas ut fler varningar för "oljud under lopp".

Winner04
0

#22 Håller helt med dig i ditt tyckande, precis så tycker jag med…

Klubbarna tycker jag borde jobba på att få mer funktinärer fast problemet är att det är väldigt svårt att lösa…men skulle vara bra om det blir hårdare på den biten…

Kajhugo
0

Hade precis som #23 en som blev störd till galopp då ekipaget utanför levde rövare, och då hade våran både bomull och huva…

På Örebro den 1 maj lät det hemskt bland dem första ekipagen, då skäms jag när jag står vid banan och ser våra ponnykuskar, de tjoade något hemskt på sina ponnier.

Jag har väldigt lugna och snälla ponnier men har börjat tävla våra hästar med bomull då de blir stressade av andra kuskars oljud i lopp.

Jag vet att detta har diskuterats på domarkurserna, men som många säger, det är svårt att få funktionärer och det kan vara svårt att urskilja vem det var på långt håll.

anna90
0

Vad tråkigt att många upplever att det skriks för mycket. Hoppas det går att komma tillrätta med skriket. Tråkigt när ens hästar galopperar för att andra skriker och tjoar.

Inom stortravet kanske det skälls lite från start i trånga situationer samt till slut. Jag upplever att inom ponnytravet så väsnas det hela tiden.

Tusen
0

Som jag sa tidigare. Det kommer att vara funktionärer utplacerade runt hela banan av just denna anledning under Sundbyholms tävlingar nästa gång dvs den 6 juni. Så är det i alla fall planerat.

Småprat, smackningar och glada tillrop kommer ingen att få en varning för däremot rena skrik vid drivning av ponyn eller om man skriker åt en medtävlare. Det kan skrämma den lugnaste häst och kusk för den delen.

Enda gången skrik kan vara befogat är om man genom att påkalla uppmärksamheten kan undvika en olycka.

NathalieForsman
0

Jag kan inte ha bomull då jag kör, för dem tycker det är obehagligt då de inte hör när det kommer hästar bakifrån. Måste även prata med hästen hela tiden, sen så mana jag alltid lite högre när jag vet att vissa kuskar är med. Det är riktigt fult med dem som tränger/skriker för nykomlingar, inte shysst.

thilda-
0

oja! skrik och oljud under lopp har jag varit med om mycket! min bla 1 gång så blev jag omkörd av en liten klunga och lite mer än halva skrek som f*n på sina ponnysar och luddan blev kraftigt störd av det och galopperade och hoppade mellan hästarna (åt sidorna) bara för hon visste inte vart hon skulle ta vägen för hon trodde att hon gjorde fel! (tex sparka) för det är enbart då jag ryter till

LouiseOscarsson
0

aa okej, jag har dock aldrig vart med om att hästar blivit rädda för att någon skrikit. men kan ju vara vissa personer som alltid skriker.
Men självklart ska man inte skrika så man stör sina motståndare så att deras hästar galopperar, det håller jag helt med om!

Colt
0

Jag har aldrig upplevt problemet med att kuskar skriker på sina hästar så att det stör andra hästar men däremot tycker jag att det skriks väldigt mycket på varandra i loppen.
Folk kastar ur sig svordommar till höger och vänster, inte minst äldre kuskar så de skrämmer livet ur de yngre och oruttinerade.
Självklart måste man höjja rösten om det är påväg att hända en olycka men det är inte nödvändigt att slänga ur sig svordommar och andra glåpord i loppen, detta tycker jag också borde bestraffas.