Träning på Vintern
Jag undrar mest hur ni alla tränar era hästar på vintertid med tanke på att det mörknar väldigt fort , använder ni lampor av ngt slag eller liknande ? Berätta…. =)
Just nu vilar dom och har det gått i hagen :) När det är snö så lyser det upp ganska mycket :)…men jag har ibland pannlampa..även satt lampor på sidorna av vagnen…och massa reflexer plus reflexjacka :) Försöker även köra på dagarna om jag slutar tidigt i skolan o så :D

Just ni går alla mina hästar på vintervila. Jag brukar mjukstarta efter nyår. Nång gång i mitten av januari.
Då kör jag i den mån jag kan på dagarna, eller på eftermiddagen, innan det blir för mörkt. Som sagt så lyser snön upp ganska mycket vilket ät skönt.
Annars är det bara att packa på med en massa refelxer! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Eftersom mina hästar står uppstallade inne på halmstadstravet behöver man inte oroa sig så mycket för trafiken o på onsdagskvällar är banbelysningen tänd till kl 21 så då kan man ju jogga några bakvarv om man inte vill ut på slingorna.. Och alla andra dagar är det tänt längs halva slingan vid banan hela natten så det är bara kolmörkt på ca 500-700m.. :)

Vila nu. Men sen kommer ju snön och ljusar upp lite

Sen sätter i pannlampor i huvudlaget på hästen ibland. Det tycker dom är jätterolit.

De är islandshäst-tränare som sätter upp lysen efter vägen jag och de tränar på på vintern :D så de é perfekt! ;)
jeg trener helt som vanlig jeg, Monark skal ikke gå før i mars eller neste år da. Men tenkte meg ut med 1 desember i løp, så skal han gå lokal, det ska forresten saimon å! Så trener helt vanlig om vinteren , men ikke med monark han går ikke løp nå så..

Vi har ganska mycket lysen här omkring så d går bra när det är snö iaf för då lyser den upp också :)

Jag har just satt igång två av våra ponnyer som ska börjas att konditionstränas och bygga upp lite muskler eftersom dom aldrig varit ut till start! Jag tränar dom genom att jogga lugnt i skogen upp o ner för backar just nu. Jag pulsar även i snö på vintrarna. På vintern lyser snön upp det mesta utav vägn men jag kör ALLTID i reflexjacka, reflexbyxor, reflexer på vagn och häst samt en pannlampa på hjälmen! Jag försöker köra hästarna när det är ljust.

Jag kör på helgerna, kanske på vardagarna när jag slutar tidigt i skolan. Kör aldrig när det är mörkt..
Just nu så har ena hästen en kort vila men ska snart sättas igång, våra ponnyer kommer att jobbas tungt fram till februari då träningen lättas då och mer snabbhet tränas! Då blir dom perfekt tills säsongen börjar igen!
Just nu så har ena hästen en kort vila men ska snart sättas igång, våra ponnyer kommer att jobbas tungt fram till februari då träningen lättas då och mer snabbhet tränas! Då blir dom perfekt tills säsongen börjar igen!

Det är kul att köra när det är mörkt! Vi har ganska mkt snö här uppe på vinter så då lyser det upp bra. Det ända som är läskigt är att man inte ser älgarna!
min går på Lektions kurser just nu så hon skrittas runt lite och joggar lite men snart så börjar den riktiga träningen ;) så vi kan sopa banan till våren :D

Det är verkligen lyx att komma åt en riktig travbana på vintern med belysning , rena rama drömmen ! Men hur har ni det med skor på vintern , antar att alla hästar har skor med broddar har ni ngt mer speciellt , eller speciella skor ?
Berätta….

#16 Jag har vanliga travskor med 4 brodd i varje. Dessutom snösulor så det inte packar sig snö under hovarna . Skönt när de slipper stappla fram på 10cm höga styltor ;)

Jag måste köra när det är mörkt om jag vill få upp hästarna i en någelunda kondition… kommer hem från skolan mellan halv 5 - 5… o då är det redan helt kolmörkt ute så det är bara att packa på med reflexer.. jag har aldrig reflex jacka och arbetsbyxer med reflexer (och fler alager med långkallingar under!!!)..o så massa reflexer på hästen o vagnen..man kan aldrig ha nog med reflexer xD
Mina går barfota nu men sen så får dom nog skor framåt jul, 4 brodd i varje och sulor.

nu vilar de men vid jul skos de med vinterskor och 4 brobb i varje.. använder inga lampor drar med en kompis då hinner man inte tänka på att det är mörkt:P

jag kör på åkern bakom stallet med lyse soom vi har i stallet så lyser det ut=) men kan nästan inte köra i mörkret efter som Effi e mörkrädd
Sätter på en massa reflexer och beger mig ut i mörkret=) men saknar verkligen snö, har inga körvägar nu =(
Kan det KOMMA snö någon gång eller så man kan börja sätta igång hästarna eller? Det är KOLSART nu när man kommer hem, just nu kan jag bara köra på helgerna eftersom jag slutar 4-5 varje dag :(