Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 638 ggr
Colt
0

Rida dressyr?

Hur många av er tränar dressyr med era travruss/shettisar?

equuleus
0

Jag tränar min i dressyr för hand =)

Jenniferohlson
0

Min tränas i dressyr=)

klant
0

Jag brukar rida dressyr ibland =)

MonteMira
0

Min håller på att utbildas i dressyr =P

thilda-
0

jag har ingen som vill rida min buse :(

divansson
0

rider han i dressyr ibland bara, men jag brukar longera han och då kan han göa massa hopp och springa med sånnadär typ "studs, korta travsteg" haha.. vet ej hur jag ska säga.. ;) och spanska skritten börjar komma innom synhåll nu ;)

amandahandersson
0

Russet har tränats i dressyr, dock med min lillasyster.. Shettisen ska vara utbildad (framdelsvänding, bakdelsvändning, galoppskänkel och hela baletten), men det har ingen som har ridit honom märkt av..

Jag tycker personligen att dressyr är jättetråkit (A) När jag väl rider, vilket jag INTE gör ofta, blir det nån galopprepa i skogen - roligt för både häst och ryttare!

linnrisedal
0

Ibland rider jag det, när jag har nån som håller lektion för mig, är inte så bra på dressyrmoment själv.

linnrisedal
0

Ibland rider jag det, när jag har nån som håller lektion för mig, är inte så bra på dressyrmoment själv.

FridaNyberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider bara varmbloden och kallbloden, är för stor för russ :(. Men när jag red russ, red jag ganska mycket dressyr på ett av dom.

På bilden jag och Atoms Julia :)

Asagard
0

Våra hästar både körs och rids dressyr och hoppning på.

Jossaa
0

dressyr e kuuul Skrattande

Teja-Bea
0

Jag tränar mycket dressyr med mina hästar. Både hemma och innan loppet på tävlingsdagen. Det gör hästen mjuk och smidig och bygger öven mångsidiga muskler.

Min Valter är en stjärna på dressyr.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Impulz
0

Jag rider dressyr med mina! Fast dom blir väl inte direkt så jättehögt utbildade, men jag vill iaf att skänkelvikning,fram- och bakdelsvändning, galoppfattningar och liknade ska sitta! Det är kul att rida dressyrSkrattande

LindaBlomberg
0

Min ponny behöver gå mkt dressyr för att jobba med huvudet och inte bara kroppen, hon är mer tillfreds att jobba med när man gör annat då.

SofiaLindh
0

Jag rider och tömkör racki så att han går i form. skit bra träning.

Liiiiiiinn
0

Kanske dum fråga, men hur får man hästen till att gå dressyr eller i form i vagn? har aldrig provat o så men skulle gärna vilja ha lite tips :D

Nitro
0

#17 Haha det har jag heller aldrig fattat . Kan knappt när jag sitter på hästryggen, fast jag har tråcklat mej igenom en LB en gång i tiden faktiskt  . Stolt :P

Colt
0

#17 det är inte så svårt som det låter, det är precis samma princip som när du rider, bara det att du inte har skänklar.
Mycket frammåtbjudning krävs! och sen får du sitta och tragglar precis som när du rider.

amandahandersson
1

Varför ska hästen gå i form när den går i vagn? Visst är det säkert bra, men jag kör alltid på det okomplicerade x)

Liiiiiiinn
0

#19 okej! hehe saken är den att ja har aldrig ridit dressyr :P haha men ahde gärna velat prova köra lite! hmm men man får la prova sig fram ;)

Liiiiiiinn
0

#20, mest för att bygga andra muskler och variera träningen skulle ja tro!

Nitro
0

#20 Håller med dej :D haha.

amandahandersson
0

#22, äh, vi kör på kilometerbackar me däck baki vagnen, de bygger muskler ;) hihi ^^

#23, haha X) de e ju jobbigt å krångla till de ^^

Jagz
0

# 22 Det bygger inte speciellt mycket ryggmuskler …

HugoBoss
0

#20 ,  för att stärka ryggen & ge dem omväxling , det är inte alls komplicerat ..

Bumbi
0

Ja red mycke dressyr förut. men nu har ja vuxit ur min stjärna så de blir mest skritturer i skogen. Men Dressyren funkade inte så bra förut heller. ingenting för oss. Pilla hatar dressyr, de går för sakta och jag tycker samma sakRäcka ut tungan

DubbelE
0

jag rider inte dressyr på ventil men kör honom i form.

juliapettersson
0

#24, när hästen går i form arbetar den med ryggmuskulaturen, vilket är otroligt viktigt att träna eftersom våra travhästar går med huvudet uppspänt i en käk så ofta och det sliter.

Colt
0

#29 håller med dig Julia! det är klart dem får ryggmuskler av dressyr!!
Det är dessutom roligt för hästen att få lite variation!!
Jag sitter inte och dressyrkör Colt, det är Felicia jag tränar kördressyr med eftersom vi tävlar klassisk körning där dressyr ingår.

amandahandersson
0

#29, som sagt - jag tränar mycket i uppförsbackar, en del brantare än andra. När mina hästar jobbar uppför drar dom ner huvudet, och det måste ju också träna ryggmuskulaturen? Sen har jag däck bakom ibland, vilket gör att det blir några extra kilon ^^

Geminii
0

Jag försöker att rida dressyr på alla våra hästar somär ridbara men det är bara isor som uppskattar det..de andra två är antingen föör lat å ovillig att ens försööka anstränga sej medaNS den andra gör allt för att få sej en galopptur :P….

Mixie
0

#20 dressyren är jätteviktig även om jag kan håll med om att det är fruktansvärt tråkigt men när hästen verkligen släpper och jobbar på rätt sätt blir det rätt roligt.. vill man att hästen ska hålla är det viktigt att dom tränas även på detta sätt :) om hästen stretar emot och trycker upp huvudet kan man använda en gummisnodd (se bilden) men denna gör inte att hästen trampar under sig så bara för att den böjer på nacken så går den inte i form.

//Mickan

Mixie
0

Måste tillägga att jag inte längre rider då jag är för stor :)

//Mickan

amandahandersson
0

#33, jag menar inte när man rider, utan när man kör ^^ Jag rider inte nå ofta ^^

Nitro
0

#29 Julia, hur ofta går hästarna med check? 10-15 starter som mest per år.. Och oftast är det ju inte en check som lyfter huvudet så speciellt mycket…
Jag har ju heller aldrig haft en häst som gått sönder.. :/

Mixie
0

#35 jo.. har försökt klura på d där me dressyrkörning men inte riktigt kommit på hur man gör :P det är iof lättare att tömköra än att köra :P kommer åt hästen på ett annat sätt

//Mickan

amandahandersson
0

#37, exakt ^^ Därför kör vi backträning, bra sätt att träna rygg :)

Mixie
0

Jo det gör vi oxå.. tråkit är bara att det bygger mest muskler om man bara skrittar och det går ju inte direkt fort :P

//Mickan

ozzkan
0

Gjorde det för men nu når jag (Bokstavligt talat) nästan hela vägen ner till backen med fötterna.

equuleus
0

Dressyr är även väldigt bra för hästar som är ojämna i muskleaturen, det kan man inte träna upp i vagn. Sen dem som går på trav springer ju bara rakt fram, får aldrig böja sig, även där är dressyren viktigt att få dem och böja sig och bli mjuk.

Min ponny var väldigt ojämn märkte jag när jag började träna han "för hand" han orkade knappt galoppa ett varv på volten, men med dressyren fick jag till ojämnheten så du orkar han flera varv. Och han har blivit mycket bättre och stabilare på banan också.

amandahandersson
0

#39, haha nej, det är ju segt att skritta ^^Jag brukar skritta där det är brantast och lunka när det inte är liiika brant.

juliapettersson
0

#36, men även om en travhäst inte går med check, hur ofta jobbar den under sig? Uppgiften den har är att springa rakt fram med huvudet uppe.

Nitro
0

Så länge min ponny inte har några besvär, går bra och ser bra ut tänker jag inte försöka mej in i dressyr-djungeln :P
Fick skäll av min ridlärare då jag höll på med hoppning för att jag var så dålig :P

amandahandersson
0

#43, min shettis går inte med huvudet uppe.. Han springer med extremt avlång hals.

Malu
0

Jag tävlar både stor häst (travare)och min shettis i dressyrkörning (shettisen går även på travet). Tömkörning är a och o för all träning! När hästen tränas i form så stärks rygg och bakdelsmuskler. Den lär sig trampa under sig som många travtränade hästar INTE kan göra! Se hur travhästar vänder i voltning t.ex! De ställer huvudet tvärtom mot det håll den ska svänga! Hästar som alltid går med huvudet högt o har check på får ihoptryckta ryggkotor till slut.Hade min stora travare fått tränas på rätt sätt (balans o form) hade han kanske klarat att gå på travet ,men de som hade han där tränade inte så därav misslyckades han också!

juliapettersson
0

#45, men jag gissar att den inte trampar under sig.

#46, bra förklarat!

Jagz
0

# 45 Att springa med halsen lågt är inte samma sak som att jobba under sig. En travhäst ska (när man tänker på farten) inte joba under sig, utan istället länga baksteget och sänka ryggen, för att nå maximal fart, vilket de flesta också gör.

HugoBoss
0

#42 , så när du börjar en träningsrunda börjar du direkt med att trava då? skritta är lika viktigt som att trava & det är väldigt nyttigt för dem att skritta & dessutom blir musklerna varma !
Att skritta upp för backar är bättre än att trava , för de får jobba väldigt mycket mer ..

Mixie
0

#44 vet inte hur mycket du satsade men i hoppningen kommer man ingenstans utan dressyren. jag brukar tänka på samma sätt om allt.. en lösgjord häst är välmående häst (kroppsligt)

//Mickan

Mixie
1

#49 vi snackade om att klättra i skritt! läs allt :)

//Mickan

Nitro
1

#50 Hoppade mest för skojs skull men tävlade en LA en gång . Tävlade på LC nivå i dressyren, jag e helt enkelt för dålig som dressyrryttare..

Mixie
1

#52 äsch man kan ju alltid lära sig :P ska inte säga nått själv har inte ridit "på riktigt" på så många år nu så man e ju inte liite ringrostig :P

//Mickan

FridaNyberg
0

Förrut, när jag bara red och hade ridponnyer, så tävlade jag upp till LB i dresyr, red väl LA på träningar :). Men man tappar allt bra fort, för om jag skulle rida lektion nu skulle jag nog ha glömt allt :P!

Hannna
0

Har aldrig ridit eller kört dressyr med mina pållar. Om en ponny/häst har dåligt med ryggmuskler, hur ser ryggen ut? Sticker ryggraden upp så att de får en "spetsig" rygg?

Nitro
0

#53 Jag kan verkligen inte :P min lärare brukade säga att jag var hopplös . Haha!

amandahandersson
0

#49, nej absolut inte! Jag skrittar en kilometer innan jag börjar trava!

Lozzan
0

Jag tycker att dressyren är väldigt viktig även för en ponnytravare. Det hjälper inte hur snabb och uthållig din häst än är, den måste vara lydig och lyhörd. Dessutom ger dressyren hästen musker som den även i travlopp men som den inte får av att bara springa runt med nosen i vädret.

Mixie
0

Jag skrittar också alltid ett tag innan jag börjar trava men det var en tjej som en gång frågare mig (dom för övrigt hållt på med hästar sen hon föddes) "när du ska ut och jogga, brukar du börja gå då? eller börjar du inte jobba i princip direkt? svaret blev ju ja, jag "värmer inte upp" genom att gå innan jag börjar jogga. Samma princip sade hon att det var med hästarna. att det allra vktigaste är att varva ner och skritta av dom länge.. och det är samma för oss.. vi är mer lika än vi tror :)

//Mickan

Stormo
0

Jeg rir dressur med min shettis, det er veldig artig. her fra LD. 120 p og kom på delt 3.plass med frieser..Skrattande

hannibal-roll
0

Jag brukar tömköra på volt och på fyrkantsspåret för att få ponnyerna att sätta under sig ordentligt. Det bästa med att tömköra är att man ser hela hästen, man kan lätt se om den går rakt och om den drar snett nånstans. Oslagbart även om man vill låta ponnytravarna galoppera å man är för stor för att rida.

Mer dressyr mässigt så lär jag mina ponnyer att göra halt ordentligt, rygga på röstkommando, flytta sig i sidled, göra någotsånär runda volter och trav-skritt övergångar, när jag kör. Övar galoppfattning på röstkommano när jag tömkör.

Strävar alltid efter att ponnyerna ska jobba avslappnat men ändå med god framåtbjudning, rund i ryggen, lagom stöd i bettet och lika stöd i båda tömmarna när jag kör. Dom ska tycka det är kul att jobba och ska aldrig tvingas göra saker som är över deras förmåga. Om hästar pressas leder det bara till stress och skador!

Visst frångår jag en del av mina "regler" när jag tävlar eller kör fort men jag tror inte att det påverkar så mycket om man är noggrann alla andra dagar=)

Trav_
1

Inge dressyr här inte, dels så kan jag inte alls dressyr! så mina får nöja sig med att bygga muskler på andra sätt!

Kratern
0

#62 Dressyr är inte bara bygga muskler, det är mjukgörande och det behöver verkligen travare som annars bara springer rakt fram.

SofiaLindh
0

Man sliter inte lika mkt på hästen vid ridning om hästen går i form. När den trampar under sig med bakbenen bär den ryttaren med bakbenen och med ryggmusklerna.

Trav_
1

# jajja mjukgörande, men det finns andra saker att mjukgöra sin häst med!!! inte tror jag varenda människa med travhästar rider eller kör sina i dressyr!!! eftersom jag mest är intresserad av trav så är det, det jag håller på med!  Såja fram med dina mothugg nu då om hur bra dressyr är!! Men spela roll, jag skulle aldrig träna/tävla en stelhäst, jag har verkligen regelbundna kontroller på mina hästar, såsom massör m.m.!!!!!

Mixie
0

#65 självklart kanske inte alla dressyrtränar sina hästar men det kan inte jämföras med att man regelbundet tar ner en massör till stallet :)

//Mickan

Trav_
1

nä, om man kunde lite om dressyr kanske man skulle använda det lite då man inte träna hästen. men jag är inte så intresserad av det att jag går en kurs för att lära mig det, där går absolut gärnsen!!

juliapettersson
0

Varför denna ilska? :)

Dressyr är toppenträning för hästar, that's it, man väljer själv om man vill träna det eller inte.

_caroline_
0

Roffe brukar gå lite markarbete i skogen när han rids. Det för att han ska jobba lite mer och vara lite lydigare. Men han går inte riktig dressyr.

Jagz
0

# 68 Exakt, acceptera att det är bra, det är ett faktum!

divansson
1

SLUT med bråket! gå tillbaks till vad tråden handlar om på Riktigt nu!

marika-J
0

jag tränar ingen dressyr. jag tycker det svårt när man har växt ur sitt russ/shettis o inte kan rida längre, det blir inga skogsritter eller någon galoppträning men Grann gillar inte att bli riden utan föredrar att bli körd, så för mig funkar det..