P-21 lopp?
Vad menas med högst 600 p, och punkt 21? Räknas det på antalet vinster eller är det hur mycket ponnyn har sprungit in?
**
Prop 8. P-21 lopp
**
Kategori B med högst 600 poäng, körda av C- eller D- licensinnehavare. 1**640 m. Tillägg Rekordhandicap grundtid *2.09,0.***
Punkt 21 tillämpas i detta lopp.
punkt 21-lopp är vanligare inom det stora travet. När du anmäler väljs det efter ponnyernas poäng vem som får och inte får starta. De ponnyer med lägst poäng är de som i första hand blir bortplockade.
Poängen får man efter hur ponnyn presterat i den 5 senaste starterna. Ju höger prissumma & bättre placering ger mer poäng.
Har du en ponny med väldigt lite poäng, kan det (väldigt sällan hos ponnyerna) vara svårt att komma med i lopp. Då anordnar man så kallde P21-lopp just för dessa hästar som har dåligt med poäng. De är till för att dessa hästar ska få en chans att visa att de kan prestera och bli placerade i P21-loppet och då få poäng.
Det kan bli som en ond cirkel, har du en ponny som kanske inte gått så bra och därmed har dåligt med poäng, så kan det som sagt vara väldigt svårt att komma med i ett lopp och får då ingen chans att samla nya poäng. Därför finns P21-lopp…
Känner att det här blev en väldigt rörig förklaring…
någon kanske kan förklara bättre… 

P21-lopp betyder att häst med senaste start längst tillbaka i tiden kommer först med i loppet ovasett poäng. När ett visst antal hästar får plats i loppet enligt P21 kommer resterande hästar bli plockade efter själva propisjonen med högst poäng komma med.
I ditt exempel kan man inte anmäla en ponny med poäng över 600p.
#1 beskrivelsen stämmer inte direkt, det du förklarar är vanlig handicapning i stortravet, du förklarar inte vad Punkt 21 betyder. Men förklaringen av poäng stämmer.

Tack för svaren, då kan vi anmäla och hoppas på att vi kommer med.

Sammanfattar Malenas förklaring:
Hästarna får poäng för sina prestationer. I vanliga lopp har hästar med högre poäng företräde.
I p-21-lopp har hästar med låga poäng företräde.
Nu minns jag inte exakta siffror, men jag har för mig att man får ca 200poäng för seger, och 1p för varje 100kr man vinner.
Mao ger en ponnytravseger med 600kr i förstapris 206poäng.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Räknar man på de sista fem starterna?

#5 Ja de 5 sista starterna

Inte riktigt så som du skriver.
I P21 lopp har hästar med sin sista start längst bak i tiden företräde oavsett startpoäng. En häst som startade den 2/2 har företräde före en häst som startat den 3/3 vare sig hästarna har 0 eller 600p.
Däremot är P21 loppen ofta stängda vid ett visst antal poäng (precis som man stänger lopp vid en viss vinstsumma eller vid ett visst antal segrar ) för att hästar med låga poäng ska ha en chans att komma med nånstans. Men poängen har ingenting med turordningen man kommer med i loppet att göra när det är P21 :)
#7 det stämmer som du säger. Jag är lite trött i huvudet och snurrade ihop det med B-löp
! Sånt som händer.