Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1856 ggr
hermitage
0

Andra kör era hästar

när ni har andra som kör era hästar hur brukar ni göra då??kör dom gratis eller få dom nån peng eller nått annat???

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

NathalieForsman
0

Jag brukar göra så att om ngn vill tävla med ponnyn så får de betala startavgiften och då får de alla pris pengar för sig själva, om de bli ngt, eller om jag betalar för startavgiften ska jag ha pengarna tebax om det blir ngt (100kr då som det oftast är) så får de dem resterande pengara, om det blir ngt, sedan med kval och så så brukar jag ge en 50 lapp men ibland ha jag missa det för att jag har varit i andra tankar >.<

hermitage
0

okej för jag vill behålla priserna om den får priser och jag kommer ju betala start avgiften… så man kan betala 50 kr till kusken…

Mixie
0

Man brukar väl säga att ägaren betalar startavgift, rosett och prispeng går till ägaren, hederspris (pokal el liknande) går till kusken :) Jag skulle nog personligen inte betala någon för att köra min häst, beror lite på läget men troligtvis inte..

//Mickan

hermitage
0

#3 ne fundera med på det om jag hade kört åt andra hade jag blivit glad bara för att få köra lopp

Ammiii
0

Vi gjorde så att vi delade på startavgiften, kusken tog hederspriset/pokalen. Jag fick ev täcke och rosett. Sen delade vi på prispengarna.
Då får alla plus om det går bra och alla dela på de mindra bra starterna.

Jag har också haft kuskar som betalat allt och då självklart tagit alla grejer, men det är ju lite olika hur man vill göra så klart.

NathalieForsman
0

# jag brukar betala startavgiften när jag inte haft ngn kusk utan har frågat banan om de haft ngn :)

Tusen
0

Om vi ber kusken köra någon av våra hästar betalar vi startavgiften och tar pengar om den vinner några. Rosett och ev pokal får kusken men blir det täcke behåller vi det.

Vill kusken låna vår häst att köra får den betala allt men får behålla allt utom ev segertäcke. Om hästen inte är utlånad på foder, då får dom täcket också.

Belindaa
0

Jag personligen skulle inte behöva något för att köra någon annans ponny, jag skulle bara vara glad att jag fick över huvud taget :)

Ernst-Romeo
0

Det skulle stå i lopphuvudet i programmet vem som skall ha hederspriserna. Kolla hur det står i stortravprogrammen.

Tusen
0

#9 Kan hålla med om det.

Förr stog det även i ponnyprogrammen vem som fick vad. Vet inte varför de har slutat med det. I mästerskapsloppen står det dock fortfarande vilka som ska ha priserna. Fast så tydligt som det står i storhästprogrammen har det väl aldrig stått. Bl.a. brukar det stå prisrosetter till samtliga placerade. Då kan det ju vara svårt att veta om det är ponnyn som vunnit rosetten eller kusken. (Jag vet men andra kanske inte vet)

einarsson
0

Vi gör som #7. Vi betalar allt om hästen är i vår träning, kusken får rosett, pokaler mm. Vi behåller täcken och prispengar.

Om vi lånar ut hästar som kusken själv har i träning, betalar de allt och får allt.

Jag vet att rosetten är hästens, men vi vill inte ha rosetter som andra har vunnit.

ebba93
0

vi betalar allt och sen får kusken bokalen:) om de har gått jätte bra och hästen kanske bara kom 4a så får kusken litte pengar;)

NatthaBlom
0

brukar alltid ge kusken/ryttaren en slant om det blir nå pengar in o är det någon som har rest långt för att rida så får den pengar då med! Sedan rosette o pokal får dom å

Jag vet inte men i stortravet ska kusken ha 20% inte sant?

Dock skulle nog jag själv bara vara glad att fått köra/rida

Tusen
0

#13 Hur mycket kusken får inom stortravet är olika beroende på hur stor man är som kusk och hur villig ägaren är att betala. Det finns inga ska.  Normalt är väl dock att kusken får mellan 10 - 20% av vinstsumman men om det inte blir någon vinst så kan bara uppsittningen ge otroligt olika. Allt från ingenting till bra mycket. Resan borde vara självklart att man betalar men inte ens det vill vissa ägare inom stortravet betala. Vanliigast tror jag är att man får mellan 100 - 400 kr för en uppsittning.

Inom ponnytravet rör vi oss inte med dessa summor vilket jag tycker är bra. Vi använder oss dessutom enbart av hemmakuskar som ändå ska med till tävlingen.

NatthaBlom
0

#14 okej kanske inte ska men, BÖR.. det är den normala summan man brukar få som kusk av prispengar i gävledalatrakten iaf.

_Jag_
0

Dom flesta inom stortravet tar 200-250 kronor PLUS moms i uppsittningsavgift. Och 10% av vinsten,  finns kuskar som tar mer i procent, och mindre. Men tio är vanligast. Resan får kusken självklart betala själv. Finns ju ingen som tvingar dom att åka dit så dom får ju avgöra själva om dom tycker det är värt det.

Men inom ponnytravet kan jag ju tycka att läget är lite annorlunda. Finns nog inte många ponnykuyckar som har som jobb att köra lopp? :P

_Jag_
0

#14 "Resan borde vara självklart att man betalar men inte ens det vill vissa ägare inom stortravet betala."

Kan du utveckla det lite :P fattar inte riktigt :P

Zetter
0

Vi betalar 100 kr per uppsittning till våra "lånekuskar/ryttare"  vare sig det är lopp eller kval även om de nollas eller diskas.

skott
0

Jag brukar inte ge några direkta pengar, Kusken får pokal och Rosett.

Jag har själv aldrig mottagit några pengar när jag tävlade ävern om jag vann några större tävlingar med mer pengar i.

Tar kusken med sig hästen och betalar allt så får de givetvis prispengarna till bensinen och insattsen.

therese-persson
0

Om hästen vinner och det är täcke med, hänger man täcket på hästen. Alltså följer täcket med hästen.  
Pripengarna är ju till hästen, då får ägaren pengarna eftersom det är den som äger hästen. 
Rosetten sätter man på hästen och inte på kusken, rosetten tillhör hästen.. 
Om det är pokal tar kusken pokalen i vinnarcirkeln. Alltså är det kuskens pris.

Väldigt dålig förklaring. Men jag tycker som så iallafall, om man inte har bestämt innan vem som ska ha vad.

Annars är det väl som jag har försökt förklarat?
Glad

therese-persson
0

#14   -Resan får kusken självklart betala själv. Finns ju ingen som tvingar dom att åka dit så dom får ju avgöra själva om dom tycker det är värt det.

Om vi ska prata stortrav, ser det ut ungefär såhär..
Det finns ingen som tvingar dom. Men ägaren vill väl att hästen ska starta, och om det finns ett passande lopp någonstans åker man väl dit eftersom man tror att det ska gå bra..
Plus att transportkostnaden är dyr. Om man åker från bergsåker till Solvalla och hästen vinner ett lopp med 15.000kr. och kusken ska ha 10%. Den summa som kusken får täcker inte transportkostnaderna..(Om det är kusken som kör ner hästen) Glad
Dessutom brukar det vara 5& för tränare och 5% för kusk. Så om man tränar hästen och sätter upp en annan kusk, får man 5% var av pengarna…

Men om vi pratar dom "små", så skulle jag också säga att kusken får betala resan själv om den själv har bett om att få köra hästen! Flört

Tusen
0

#17 Tycker det är självklart att ägarna skall betala för själva rean för kusken oavsett hur det går om man enbart åker för en häst skull.

Fatta hur dyrt det blir annars om man ska åka över hela Sverige och betala allt själv. Kan säga att vissa kuskar som är väl anlitade i Sverige inte bara kräver vinstprocent och reseersättning, de vill även ha betalt för hotellvistelsen också. Inte orimligt tycker jag. Annars får man väl välja en kusk som tävlar på hemmaplan.

ruffe
0

22 men ägaren kan ju välja en annan kusk om det inte passar för kuskbn att betala resan. nu menar jag stortravet. desutom så borde det inte vara svårt att få åka med nån från samma bana som har häst till start. och 20% är sjukt mycket om man sen räknar med att tränaren ska ha 5-10%. på en 1 000 000 blir det ju 200 000kr till kusken och 50 000kr-100 000kr till tränare bara ett exempel

Tusen
0

#23 Man kan tycka vad man vill om den frågan men faktum kvarstår. Vill man ha en bra kusk får man betala.
Vinner man en miljon tror jag man har råd att betala för resa och uppehälle.Flört

savrarpstuteri
0

Om någon vill köra/rida en av våra ponnyer som vi står för alla kostnader osv för anser vi att det är en "ära" och "previlegium" att få sitta upp bakom/på och vi betalar inte kusken/ryttaren pengar för det.

Dock får kusken/ryttaren behålla hederspris medans rosett o täcke tillfaller ponnyn.

Om någon utför ett "beställt jobb" är ersättning en annan sak Glad.

ponnytrav-russ
0

Jag skulle inte vilja ha n¨ågra pengar för att köra åt andra, det är ju bara roligt :)

Joanna89
0

Har för det mesta fått när jag kört för andra.. Har fått från alla Emmeros hästar jag kört exempelvis. Dom gav alltid något litet bidrag om man vann eller liknande.

JBrunzell
0

Jag skulle då aldrig ens tänka tanken att ta betalt för att köra/rida andras hästar. Ponnytrav är en hobby enligt mig, som jag tävlar i för att jag tycker att det är kul :)

Kima
0

#28.

Jag tycker samma som du Jenny. Blir bara jätte glad när man får köra för någon annan och dom pengarna som man ev. skulle få är det bättre att ägaren/tränaren lägger på hästarna eller möjligtvis bensin!

Joanna89
0

#29 Fast det är ju deras eget val om dom VILL ge pengar, eller hur.. :)

Kima
0

#30 Jia absolut! Det räcker med en hamburgare på burger king för mig. Bara jag får mat i magen så är jag glad Flört hihi

Joanna89
0

HAHAHA du e rolig.. hamburgare duger alltid :P

Kima
0

Haha jiaaapp!! Jag har redan börjat fasta så jag ska kunna äta massamassa gott i bilen upp på lördag! !

skott
0

#33 Kima du har varit lite för mkt med mig ser jag Flört

#32 Joanna efter en helg med oss kommer även du bli som Mig Skrikandes

JBrunzell
0

#34 Fan vad ni har det bra som har Anne tjejer. Jag funderar på att bli eran maskot så jag också får hamburgare. hahaha

Joanna89
0

ohja, här håller vi igen hela veckan för att spara oss till helgen ;)

_Jag_
0

# 23 osv. Disskussionen om stortrav. Om du tar kontakt med en kusk och ber dom att åka med långt får man väl föra en disskussion om det. Men om du bara sätter upp en kusk så väljer den själv om den vill köra eller inte. Vill den det så är det dens problem att ordna resa och uppehälle. Vill den inte köra så kör någon annan. Det finns alltid någon som kör. Kuskligan är stor. ;) Men det man får räkning på om inget annat sagts är uppsittningsavgift och procent.

Ja jo, om hästen springer ion en miljon, men det är ju väldigt långt ifrån alla stora hästar som gör det eller….?