Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2672 ggr
AK47Kalashnikov
0

Nya Kvaltider?

Hänvisar till kvalificeringsbestämmelserna på sptf's hemsida.

Kat A: 3,40 & Kat B: 2,45

Har det varit så här länge, eller är det ett nytt påfund? Var ett par år sedan som man kvalade en häst senast! =D

amandahandersson
0

Har dom ändrat!? De har jag totalt missat :P Ja, de märks att de va ett tag sen man kvala en häst ^^

Ylva_Sundbyholm
0

Kaltiderna 2005 var 3.50 för kat a och 2.55 för kat b.

det här är säkert ett steg i riktning mot stortravet att minsta antalet sekunder mellan snabbaste hästen och kvaltiden.

juliapettersson
0

#2 sakta men säkert… Snart ligger kvaltiden på 2.15

amandahandersson
0

Nog för jag personligen tycker att ett russ som ska tävla ska gå 2.45 och en shettis 3.40, menfan. man får ha lite överseende!

Ylva_Sundbyholm
0

ja kan tycka att för oss i mellan sverige är det bra att kvaltiderna sänks lite. För det är inte många noll lopp(russ) som går saktare än 2.30. Om man sänker kvaltiden tror ja att flera har chansen att hävda sig i loppen när dom väl startar. Och visst behöver hästarna rutninen i lopp, men kankse kan man då starta i flera kvallopp och på det sättet "slippa" ett rekord. Att man ska slippa rekordet anser ja vore bra om man har en häst som gått tex 2.45 i ett lopp och så vill man starta i ett 2.50 lopp då får man ganska mkt tillägg på hästar som egentligen kankse går lika fort eller fortare än min häst.

Hoppas att ni förstår hur jag menar.

Colt
0

Jag tror att det är med tanke på nya regeln om penninghandicap som de sänkt gränserna. För att dem vill rensa bort dem saktaste ponnyerna!

amandahandersson
0

Mmm.. De söligaste loppet jag har kört har vart ett 2.35 lopp, å de va me Zolle då han hade problem me traven å inte kunde fortare.

Men jag tycker ändå att ett russ som går 2.50 - hur kul är det i lopp med den? 2.45 är en lämplig kvaltid, det är vad russ i tävlingsmässigt skick ska gå tycker i alla fall jag. Sen att det finns tjuriga och sånt - det är ju självklart.

Men jag förstår vad du menar #5, och jag håller med!

juliapettersson
0

Fast samtidigt, det finns hästar dom går 2.45 och tävlar mycket! Sånna som inte går speciellt mycket fortare. Och de måste också få en chans, bredden måste finnas kvar! Minns att det var ganska mycket diskussioner hurvida man skulle sänka från 3.00 till 2.55, och nu sänker dom hela tio sekunder bara hux-flux! Sånt skrämmer mig, att nu börjar dom få kontrollen…

amandahandersson
0

Mm.. De har blivit mycket kvaltidsänkningar. Vi alla vet vart vi är på väg. Egentligen måste vi få slut på det, men det måste ändå finnas gränser på vad som ska vara tävlingsmässigt skick på en ponny.

Men jag tycker inte det är något större fel på dom kvaltiderna vi har nu, men jag är inte så mycket emot en säkning nu. Men man märker ju hur sjukt mycket som gör bakom vi aktivas ryggar… Fult spel av SPTF….

Ylva_Sundbyholm
0

Men en häst som "bara" går 2.45 har ju ingen chans att hävda sig i loppen om den inte har potensial att sänka sig. De hästarna tävlar sällan mer än en säsong. Både hästen och kusken tröttnar på att komma bland dom sista.

Sänker vi kvaltiden kan dom hästarna springa i kvalloppen tills dom är redo att hävda sig i lopp.

Nu låter ja kanske jätte elak men ja försöker tänka ett steg längre och se hur det faktiskgt blir för de kuskar och hästar som alltid kommer sist i loppen.. Jag har haft elever från travskolekurserna som har haft hästar som har råkat ut för just det att dom har fått ett rekord runt 2.35, antingen har dom fått gå ut i 2.30 lopp och inte haft en chans eller så har dom fått starta i 2.50 loppen och då fått enorma tillägg. ja kan bara se till dom ja har haft kontakt med och dom har ju inte varit jätte inspirerade att fortsätta…

juliapettersson
0

Är det ens NÅGON som hört något om att tiderna skulle sänkas? Tog dom upp det på ungdomstinget? För det ska väl vi vara med och bestämma! Eller?

Ylva_Sundbyholm
0

#11 nej dom tog inte upp det på ungdomstinget… iaf inte vad jag kan minnas.. det är bedrövligt att dom fortsätter att göra saker bakom våra ryggar. Vågar dom inte skicka ut sina förslag på remisser? Ponnytravet börjar likna en diktatur….

amandahandersson
0

Jag var inte med på ungdomstinget, men det har inte nämts någonstans och jag har läst ganska ordentligt tycker jag… Ännu en sak SPTF bestämt bakom våra ryggar.

#6, jepp.. Dom vill utrota ponnytravet.

juliapettersson
0

#10 du har rätt, det blir ett rent h-e för hästar som landar på 30-tider. Fast det handlar ju mest om taktik och att välja rätt lopp? Jag kvalade min 3-åring på 2.33, men startade inte förän han kunde gå 2.20 på bana.

AK47Kalashnikov
0

Jag var på både ungdomsting och rep.möte och hörde INGENTING om sänkning av kvaltider. Å andra sidan så sades det ingenting ang. enbart pengahcp from. 2008 heller…!

juliapettersson
0

#12, DIKTATUR var verkligen rätta ordet Ylva!

Ylva_Sundbyholm
0

#14 precis.. men hur lätt är det för nybörjarna att veta? Det är ofta dom som kommer i klämm. Hur kan man förklara för dessa att dom inte bör starta sin häst som går 20 sekunder under kvaltiden för dom kan iaf inte hävda sig i loppen?

Vi som varit med ett tag vet precis vilka banor vi kan debutera våra treåingar på och hur snabbt som helst ska gå innan.. men det är många som inte vet..

Becca_jansson
0

Varför kan dom inte informera för?????? Hade ingen aning om de nya tiderna…Det känns som om dom går bakom ryggen på oss faktiskt. Ponnytravet verkar inte vara riktat mot barn o ungdomar längre.

august
0

#18, vadå dom har väl gett information, du vet ju i alla fall om det.

2.45 för ett russ är väl ingen tid att prata om. Starta ett russ som inte kan springa det är inte juste mot hästen. Synd för ponnyn att se dom andra ponnyerna försvinna i fjärran om man bara har tränat 2.50, det är inte bra för ponnyn psyke.

Teja-Bea
0

Vad är det här nu då?

0# Var hittar du de här bestämmelserna? När blev det ändrat?

Jag har inte så många kommentarer om själva beslutet. Men det känns som om än en gång så har man gått över huvudet på ponnytravsverige och tagit egna beslut!!

Jag tycker att det är (ursäkta språket) såå jä**a fult gjort!

Översittarfasoner!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

juliapettersson
0

Bea, du hittar de nya reglerna på sptf.nu under propositioner!

Forsete
0

#8 sist kvaltiderna sänktes, sänktes dom med 15 sekunder för kat B. och 5 sek. för kat A.
2004 hade vi följande kvaltider:
För kat. B: 3.10
För kat. A: från till 3.55

Håll dig till sanningen istället för att hetsa upp folk med osanningar.

Dessutom så behöver hästarna gå massor snabbare för att kunna hävda sig i ett lopp.

Men varför ska vi ha kvaltider överhuvudtaget?
Visa upp hästen, att den kan volta och springa på banan. I Finland finns inget kval.
Sen är det väl upp till tränaren om man vill starta eller inte. Om man kommer med en otränad häst plockar ju vet. eller måldomaren bort en.

Kval behövs endast om hästen blir ålagd kval pga. ex. oregelighet mm.

Idag är det flera hästar som får kvala själv (ev. med sparring) och har svårt att klara kvaltiden. Sen kommer dom ut i ett lopp och sänker 15-20 sek pga. att dom har fler hästar att springa tillsammans med. Vad har då kvaltiden för betydelse egentligen? Ingen!

johanna9
0

2005 va de andra kvaltider. de va 2,55 för russ så mkt vet ja.men shettis minns ja inte.

Colt
0

#22 det är väl självklart att hästen ska gå ett kval innan den kommer ut i lopp!  Hästen måste faktiskt visa att den kan sköta sig på banan! Skulle inte vilja ha en okvalad häst i mitt lopp som man kanske inte kan lita på! Det kan bli olyckor och gud vet jag!  Jag tycker kval är jätte bra! Och om jag inte minns fel så får man ha med en såkallad sparringshäst i loppet om hästen som ska kvala är helt ensam.
Och dessutom en häst som ska gå på banan ska inte vara så beroende av andra hästar! utan ska lyssna och lyda sin kusk.

Jenniferohlson
0

Va dåligt! att inte ta upp det nån stans hlr…Jag tycker att de nya kvaltiderna är dåliga, min egne häst skulle till exempel inte ha klarat kvalet om tiderna va så under förra året, men hon har endå visat att hon kan gå fort nu. O så äre säkert för många andra oxå.

men att monté kvalet är borttaget är väl okej, det betyder väl att om min häst är kvalad i trav behöver hon inte kvala i monté väl?!

Men med minst 3godkända lopp i raden betyder det att många hästar måste göra ett kval, det bra de har gjort nu är att kvaltiderna gäller för alla, då har ja fattat de som att 15sekunders regeln gäller inte?! eller?

Men att ändra kvaltiderna så kraftigt, och inte ens ta upp det på ett möte, det tycker ja är skit (ursäkta utrycket). borde göras nånting åt detta. Om ponnytravet går under vad händer då? Det är liksom travets framtid. Och jag har hört fler än en kusk som kör storhästar säga nånting i stil med: tänk om man kört ponny tidigare, och att de skule göra dom mer rutinerade. Men så tänker nog inte styrelse medlemmarna.

Lillen
0

Det är nog många många nya i ponnytravet som missuppfattat detta med kvaltider tidigare och trott att hästarna var tillräckligt snabba för att starta bara för att dom klarat kvaltiden. Sen har man blivit väldigt besvikna att det inte har räckt att ponnyn bara kunnat gå så fort. Så de nya kvaltiderna är bra ur den synpunkten. Dom som är rutinerade vet ju hur fort hästarna måste gå för att ha en chans i lopp.

VeronicaP
0

Jag fattade faktiskt inte riktigt det där med 3 godkända lopp i raden , det står ju samtidigt att man måste ha 2 st godkända av 5 …  Menar de att om du ändå har 2 st gokända lopp högst upp och de 3 sista är tex 2 diskningar och en Rapportering måste kvala om eller vad menas med det hm

FridaSimonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Självklart håller dom på att utrota ponnytravet som amandah säger, dom vill ha bort ponnyerna ?

Vissa banor här uppe i norr när de anordnar insprängda lopp så är det inte bra, tex i skeå där får man inte värma på banan :S

men ett russ skall självklart kunna gå 2.45

och en shettis 3.40 : ))

DubbelE
0

Det här börja likna andra världskriget… Diktaturen tar form sagta men säkert… om 12 år kommer det inte finnas något ponnytrav längre för en översittande mansgris kommer peka o bestämma.

kvaltiderna har huggits av 25 sek på 3 år.. ren hysteri i min ögon.

2004 var kvaltiden 3.10.0 som sedan sänktes kvaltiderna nyår 2005 till 2.55.0. för att 2007 sänkas till 2.45…

amandahandersson
0

#29, det är hemskt… Är det inte 2.50 och 3.50 nu till och med?? Snacka om att göra allt för att få bort dom ponnyerna som inte är såå snabba.

Men visst, en ponny som ska tävla bör ändå gå 2.45 och 3.40, men mycket är ju kuskfrågor. En ovan kusk kanske inte får fart på en ponny som har kapacitet att gå 30-tider.

HugoBoss
0

#19 . asså du är ju verkligen otrolig . håller du ens på med ponnytrav ????

DubbelE
0

#31, jodå.. August klarar allt, säker bäsis med hela styrelsen också.. om det inte är nån förklädd styrelse Diktator..

giffan
0

Ja det stämmer, man ska ha minst två godkända tider i raden, men har man ej de tre senaste godkända så skall hästen kvala.

Kan vara många som behöver kvala om nu i år….

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

DubbelE
0

måånga.. dom vill verkligen att vi ska bli som stortravet… slakta eller sälja en häst som inte duger föratt göra plats åt ett nytt hopp, ponnytravarna kommer tillslut vara iklass med dom snabbaste kallbloden, totalt genmanupulerade och kommer inte se ut som urrasens Gotlandsruss eller shettis som i framtiden endast kommer vara historia. Alla russ och shettisar kommer vara helslimmade med kantiga rumpor och långbenta som inte är protioneliga till kroppen.. ack, var är vi påväg?

Becca_jansson
0

#18 anonyma människan!

Det jag menar är att jag fick veta det här med nya kvaltider igår och det var ett sms på från en vän det är inte så kul ne…

VeronicaP
0

#33 är det samma regler för storhästar ?? Har de också att de måste kvala om , om de också har de 3 sista loppen inte godkända?

och ett inte godkänt lopp är väl även när de får rapportering och den reglen börjar väl inte gälla förrän i år ? De som har 3 icke godkända lopp /de sista. lär ju få gå ut i år , så måste det ju vara för reglen är ju ny för i år.. haha ja det verkar som att de vill att vi ska kvala hur mycket som helst , har de inge annat för sig kan man tro….

jessssica
0

#25 Va!!? :S Är montékvalet borttaget??!! Förvånad Varför?

StuteriTrot
0

Jag tycker inte att den nya kvaltiden är för snabb. För några år sedan var det många hästar som tävlade i den klassen men utvecklingen har gått så mycket framåt så om man inte kan springa 2,45 har man inget att göra i loppen. Å andra sidan så är det väl upp till var och en om man vill ge sin häst rutin och kanske struntar i om man kommer långt bak varje gång. Jag skulle inte vilja det men det finns faktiskt de som inte har krav på segrar eller placeringar varje gång. Om man jämför shettiskvaltiden och russkvaltiden tycker jag däremot att det är lite vridet. Om russen ska kvala på 2.45 borde shettisarna i alla fall gå 3,30. Men som vanligt, den som lever får se hur det blir.

StallBakhet
0

Jag fick per telefon ikväll reda på att kval-tiderna sänkts och jag blev mäkta förvånad. Jag var närvarande vid repskapsmötet nu höstas och jag kan inte på villkors vis dra mig till minnes att detta var uppe till diskussion. Vi har heller inte erhållit någon föregående information till klubben om att detta var i görningen.

Jag håller med #20 - översittarfasoner! eller vad man nu ska kalla det för.

Sen huruvida det är bra eller dåligt - positivt eller negativt för sporten kan jag inte yttra mig om för jag har inte satt mig in i det hela än. Lite kan jag nog ändå hålla med #10 Ylva_Sundbyholm om att oftast krävs det ju lite mer än kvaltiden för att få placeringar. Dock måste vi komma ihåg att ALLA måste få vara med och tävla både hästar och ungdomar - annars har vi snart endast en liten klick kvar som vill hålla på med ponnytrav.

Jag tycker att ALLA klubbar måste ta sig en funderare på hur vi ska bemöta SPTF´s tilltag och föra en konstruktiv diskussion för att komma vidare och slippa ägna energi åt att bli irriterade på deras sätt att hantera oss medlemmar och alla aktiva ungdomar och ponnyer!

Miii4
0

Jag blir ledsen och arg, avsätt styrelsen.

amandahandersson
0

Jag har tyckt styrelsen ska avsättas ända sen det där med penninghandicapet. Dom gör allt bakom våra ryggar… *suck*

tearsofmemories
0

jag bryr mig int så mkt om de bya kvaltiderna.

DubbelE
0

#42, ne för du kanske inte ska vkala en häst ivår?

Kratern
0

Kanske någon förstår nu varför vi slutar med ponnytrav…? Flört

[Ponny]
0

Alla reglementen, allmänna bestämmelser, tillämpningsabvisningar, kvalificerings bestämmelser och rapporterings anvisningar.

Är varje kusk/tränare/målsman skyldig att känna till.

D.V.S. man måste läsa igenom allt varje år när de nya kommer ut.

De finns att tillgå på internet och de brukar skickas ut till alla licensierade varje år, plus att man får det på licens kurserna. 

Klubbarnas medlemmar väljer sin styrelse, och representanter till SPTF´s möten.

Nominerings listor till SPTF´s styrelse sänds till alla klubbar, alla medlemmar får nominera vilka de vill.

Om allt är så dåligt skriv motioner och gå på medlemsmötena ta kontakt med din styrelse, erbjud dina tjänster, ställ upp själv.

Att ''gnälla'' på ett forum hjälper föga, gå på mötena och agera där det ger resultat.

amandahandersson
0

Men du #45, jag tror det här inte har med dålig aktivitet från oss aktiva att göra. Sptf har blundat för vad vi tycker - kolla till exempel på det här med penninghandicap!! Gång på gång har vi röstat emot, men dom tog ändå beslutet?

tuffing
0

De sista två åren har vi sänkt kvaltiderna, hur mycket sänker vi de nästa år???

Kommer vi att bevara blodslinjerna eller blir det så att vi endast kan avla på de hästar som lämnar tidiga avkommor t.ex. Tyson (som är en fin travare, har en sådan avkomma själv). Priserna på unghästar kommer att bli dyrare då vi alla måste få tag på sådana hästar som går fort tidigt.

Kommer detta att gynna aveln på sikt??

Redan idag föds det för lite föl för att säkra Russets överlevnad?

[Ponny]
0

Det handlar inte om för dålig aktivitet utan att vi agerar på fel ställe.

Vi måste nominera de som vi har förtroende för till både lokala och SPTF´s styrelse, det gäller oavsett om man håller på tid eller pengar.

Sedan tror jag inte att man ska sitta för länge på samma post för man blir fort ''hemmablind''. Så sätt igång och nominera.

TorpetsGynna
0

#42 precis jag säger som dig Lina , jag bryr mig inte heller om det nya kvaltiderna..

tuffing
0

#45 Du skriver:

Alla reglementen, allmänna bestämmelser, tillämpningsabvisningar, kvalificerings bestämmelser och rapporterings anvisningar.

Är varje kusk/tränare/målsman skyldig att känna till.

D.V.S. man måste läsa igenom allt varje år när de nya kommer ut.

De finns att tillgå på internet och de brukar skickas ut till alla licensierade varje år, plus att man får det på licens kurserna. 

Hur gör du med de kusk/tränare/målsman som inte har tillgång till internet????????

De nya bestämmelserna ska gälla från och med 2007-01-01 och som tur är har jag internet för jag har inte fått de utskickat via vanlig postgång.

Tävlingsreglemente för Svensk travsport 2006 gäller den fortfarande????

Har inte fått någon annan som ska gälla för 2007!

Borde inte rutinerna ses över, eller…….

TildaLinge
0

Ska kval tiderna sänkas det har jag inte hört ngt om ??

Teja-Bea
0

#51 De är sänkta.

Kat A 3.40 och kat B 2.45

jessssica
0

Är det bestämt så alltså: Att man inte behöver kvala in sin häst i monté???? Är det bara att starta om man får starta i "vanligt" lopp???

Teja-Bea
0

#53 japp! Det är bara att ut och rida!

ryttarn
0

Rent principiellt tycker jag att beslutsgången för detta är ganska underlig. Beslut som starkt påvärkar verksamheten tycker jag personligen skall gå ut på remiss till klubbarna, mig veterligen är detta inte gjort med några frågor i år, kan ha fel men tror inte det. Detta pekar på en mer centraliserat ponnytrav där styrelsen inte är intresserad av vad medlemsklubbarna har för åsikter.

Däremot har jag inget emot de nya kvaltiderna. Med tanke på ponnytravets utveckling är det rimligt med en högre tröskel. Själva har vi som princip (ingen regel utan undantag) att vi inte tar ut ett russ som på träning inte går under 2.30 och gränsen för schettis har vi satt till 3.20. Går hästarna inte dessa tider har dom ändå ingen chans i loppen. Bättre då att vänta, köra lite bygdetrav och förbereda hästen för kommande stordåd. Vill påpeka att detta INTE är någon pekpinne utan enbart en redovisning av hur vi gör.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

HugoBoss
0

Jag tycker att det är dumt att de har tagit bort montékvalen , men det är kanske fler hästar som kommer att starta i monté när man har tagit bort kvalen …

[Ponny]
0

Alla licensierade får det hemskickat per post, men det finns på internet redan nu. Det skrev jag redan i mitt tidigare inlägg.

Det finns redan nu reglements förändringar som gäller fr.o.m 2007-01-01 även i STC´s reglemente  t.e.x. att man får galoppera 150 m om galoppen påbörjas före mitten av första sväng räknat från grund distansen oavsett hur många tillägg man har.

och om man har en resultat rad som ser ut som denna 1-1-d-d-d- då måste man kvala för man får inte ha mer än två ogiltiga prestationer i rad däremot d-5-d-6-d kräver inget kval.Detta kräver dock att resultaten uppstått i år om man slutade 2006 med en sådan rad skulle man inte bli drabbad enligt vad som stod i Trav och Galoppronden. Jag har inte fått hem 2007 års STC reglemente men jag måste likväl följa det,

Samma sak som om det blir förändringar i lagar och förordningar i svenska samhället måste jag själv ha koll på dessa hur konstigt det än verkar

LindaBlomberg
0

Snart är väl vi som inte har en 2 minutare välkommnen på banan, kvaltiderna sänks hju hela tiden.

Millaaann
0

Men om man har en häst som har denna rad: 1-0-4-4-1 och blir diskad i år.. alltså kommer raden se ut följande 0-4-4-1-D och då måste ju hästen kvala..eftersom de tre senaste prestationerna i raden måste vara godkända..då måste man ju kvala 3 ggr..fattar inte denna ny regeln..den e helkonstig? ngn som kan förklara?? alltså måste man kvala om efter varje gång ens häst har blivit diskad. kommer bli en jäkla massa kval iaf..

Epos_best
0

jag håller med august om att ett russ som inte går 2.45 har inget på en bana att göra i dagens läge (vilket jag tycker är synd!)

juliapettersson
0

#59, nej då behöver hästen inte kvala. Om raden ser ut 0-4-4-1-D så har den ju tre godkända, en 0:a är ju också godkänd. Raden får inte se ut 4-4-D-D-D, alltså vid tre diskningar på raken = omkval. Den regeln fanns ju förra året med, fast då fick man inte ha mer än två diskningar i raden, nu är det BARA när de är på raken.

johannafl
0

om en häst har två diskningar på raken måste den kvala om då?

juliapettersson
0

#62 nej, vid den tredje.

Millaaann
0

men d står ju att de tre sista i raden ska vara godkända..

VeronicaP
0

men du måste väl kvala om även om det ser ut så här

02dd2(r) för en rapportering räknas väl även det som inte godkänt lopp eller?

Millaaann
0

japp om ett r kommer upp i raden så blir det kval..

VeronicaP
0

Usch vad de krånglar till det , är ju ännu löjligare att vi måste ha samma regler där med som storhäst , jag vet att tex untersteiner sa att det är klart mycket svårare att få en shettis(ponny) att trava ett helt lopp än ett varmblod och därför är det lättare för oss med våra ponnyer att bli diskade.

Det är ju faktiskt svårare för dem tex att hålla traven i kurvorna just pga lutningen..

juliapettersson
0

#65 fast vänta nu… Som du beskrev, så var det FÖRRA året. Man fick alltså inte överhuvudtaget ha 3 ej gdk starter i raden.
Som jag har fattat det, så gäller i år att man ej får ha tre icke gdk starter på RAKEN. Alltså skulle 2-D-D-2-R vara godkänt, dock inte 2-2-R-D-D

russmamma
0

*65 Kvalificeringsbestämmelser 20070101

1 Vilka ponnyer skall deltaga i kvalificeringslopp?

b) ponnyer som inte i minst 2 av sina 5 senaste starter gjort godkänd prestation eller har tre icke godkända i rad (de tre senaste).

haha
0

i kombination med att sänka kvaltiderna och ändra till pengahc tror jag gör att våra ponnier kommer gå snabbare ner i tiderna och kanske därmed bli mer slitna tidigare… har jag jättefel?

amandahandersson
0

#70, långt ifrån alla ponnyer kommer gå snabbare - jag tror snarare detta kommer psyka ner fler ponnyer.

MaiTai
0

Visste inte att kvaltiderna var sänkta till 2.45. Informationen är ju inte alltid så bra. Jag tycker att kvaltiden lika gärna kan vara kvar på 2.55 som den var innan eller 3.10 fö den delen också. När jag börja med ponnytrav -99 körde jag med ett välstammat russ under tre säsonger hon gick aldrig snabbare än 2.41.3 och kvalade på 3.08 men blev å andra sidan aldrig diskad. Vi kom för de mesta sist men knep ibland några fjärde och femteplaceringar. Jag hade väldigt kul med den här hästen, hon var totalt stabil att volta och köra med, men hon ville inte springa så snabbt och jag förmådde inte att få henne att springa. Men vi hade kul och vi kämpade på, vilket många verkar har missat med det här med ponnytrav.

Hon är numera ridhäst och jag kör andra hästar som jag får att springa snabbare, men bättre läromästare får man leta efter. Efter att ha läst inlägg där det står att "hästar som inte springer dem tiderna är inte i tävlinsmässigt skick och hör inte hemma på banan" gör mig upprörd, okej att man inte vinner något lopp det gjorde jag inte mina tre första år men att vinna lopp är ju inte det viktiga med ponnytrav, det viktiga är att ha kul. Förra året var det en hel del nollopp som faktiskt vanns på tider sämre än 2.40. Många är också de hästar som kvalat på tre minuters tider och som sänkt till två minuter. Men vissa hästar behöver många lopp, tid och engagemang. Hoppas att fler är villiga att offra detta på sina ponnysar, ponnysar är ju inga slit och släng saker utan framförallt våra bästa kompisar.

//Cecilia

Ps. Viktigaste är inte att vinna utan att kämpa väl.Ds

AmandaZ
0

Har dom ändrat kvaltiden.Det var ju länge sen man kvalade en häst.

Lina-
0

Jag tycker det var onödigt att sänka kvalgränsen, iaf för shettisar. Min lillasyster & hennes kompis (10 år gammla) hade inte klarat kvalet förra året om reglerna varit annorlunda då. Ponnytravet måste vara till för alla! Även dom långsamma. Dom är med och tävlar för dom vill ha roligt med sina ponnyer. Och i slutet av förra året lyckades mina lillasyster få sin ponny att gå 3:16. Alltså betyder det inte att hästen inte är i tävlingsbart skick!

Eufemia
0

va ska det bli av ponny travet o ska inte det bara bli pengarhandikap i loppen då?

Lite dåligt tycker jag

ryttarn
0

En intressant sak med de nya kvaltiderna är att man tagit bort rekord+15 sekunders regeln för startade hästar som skall kvala. Däremot ger man dommarna makt att underkänna en kvalprestation även om det är innom tidsmarginalen. Gäller mao att man inte blir ovänn med dommarkåren…..

Jerker Klang,

www.isil.se

DubbelE
0

Jerker va e de du säjer..har dom gjort det? Förvånad

sjuktsjukt… det här har ju gått aläled över styr.. visst, jag hade väll inget behov av rek+15 när jag kvalade ville.. men det finns ju många fler. ne, nu får man allt smöra för dommarna o ge dom ett presentkort varje gång man ser dom så dom inte underkänner en när man ska kvala för hästen "sprang för snabbt", "hästen breddar för mkt bak" eller "selunderlägget skär sig med hästens färg"

Jlu
0

Alla ska ju få vara med och tävla, hur sakta deras ponny än springer.Det är ju upp till var och än om man vill starta med en ponny som springer 2,50 eller inte.  Vi är ju med för att det är roligt aiight?

ALLA SKA FÅ  VARA MED!

fan_idole
0

#76 Den "makten" har domarna alltid haft.

DubbelE
0

#79, men inte +15, nu har dom ju delitat det o bara gått på hur hästen travar.. daah

Teja-Bea
0

#76 jag är inte så påläst. Visste inte att de tagit bort  +15s-regeln.

Hur funkar det då för de hästar som startat? Jag har en 8-åring som har 2.21 i rekord och som ska kvala i år..? Vad ska jag sätta för mål med henne?

ryttarn
0

#81 För ett godkänt kval räcker det med att hon går 2.45 på kvalet. Det finns dock en passus i regeln som säger att dommaren kan underkänna kvalet även om tiden hålls.

Formuleringen är:

"Dock kan måldomarnämnd underkänna ponny om den "totala prestationen" bedöms som otillräcklig även om godkänd kvaltid uppnåtts."

Alltså lite subjektivt vilket jag inte gillar… Man kan tänka sig att dommaren bedömmer att din häst inte gör en tillräcklig prestation om den går 2.40, men det finns inga regler som styr utan detta överlämnas uppenbarligen till dommarna…. Skall bli intressant om någon dommare skulle vilja uttala sig i detta ämne.

Jerker Klang,

www.isil.se

Nitro
0

Hääääääärligt, jag ska aldrig kvala på Värmlandsbanorna iaf!  Skrikandes

HugoBoss
0

#78 . Men man kan inte ha så många lopp. Och det är kanske inte så kul att ha en a-ponny som går 4.10 ungefär & behöva tävla mot de som går under 3.40. Eller ?

Jag tycker att styrelsen ändrar lite för mycket regler nu . Vad blir nästa grej ? Skrikandes

ruter
0

#81# Mål, lämpligt mål med din ponny är väl att ponnyn bör kunna springa i närheten av sitt rekord. Orättvist mot ponnyn och gå ut och kvala/starta om inte hästen är tränad ordentligt.

Mixie
0

Men!

Jag hade klarat kvalet med hästen jag kör men var fortfarande anmäld till ett annat ifall vi inte ksulle klara det. då tänkte ja att vi kunde ställa upp ändå för rutinens skull men det fick vi inte =S så uppenbarligen kan man inte kvala och kvala tills hästen e redo. Såvida man inte vill köra ett lopp om året!

//Mickan

Travarn
0

Jättebra skrivet "Ponny" Alla kuskar/tränare MÅSTE läsa in sig varje månad om nya regler som kan komma. Det läggs ut på SPTF`s hemsida och står med i propositonen. Precis som att man måste kolla karenstiderna om något ha blivit ändrat där. Det är en skyldighet i ponnytravet såväl som i stortravet.

Sen kan jag inte tycka att kvaltiderna var så blodiga precis. På mellansveriges banor så går de ångsammaste Kat B loppen 2.35 ch då är det väl inte så konstigt att ha e kvaltid på 2.45. Som sagt utvecklingen har gått mkt framåt de sista 20 åren och jag skulle tro att medeltidn vid kval nog ligger någonstans kring 2.35. Även på shetts sidan har det j hänt mkt. Nu finns det ju 3åringar som kvalar på 3min tider.

PippiL
0

Varför ska vi ha kvaltider överhuvudtaget? Är kvalet till för att prestera en tid, eller för att visa up att hästen kan springa på banan, med voltning mm?

Om jag sedan vill starta min långsamma ponny så är det väl upp till mig om jag alltid vill vara sist? Eller upp till veterinären att ge mig omkval för otillräckliga prestationer eller nåt likn. om hästen bedöms vara i så dåligt skick.

Det finns faktiskt ponnyer som tränas för full, alltså INTE är i "Ej i tävlingsmässigt skick", men som inte springer fort.

Colt
0

#88 Jag tycker absolut vi ska ha kval aven anledningen att ponnyerna får visa att de kan uppföra sig på banan! Jag vill inte riskera få nån halvgalen häst i min volt sen i riktiga lopp!
Vi måste tänka på säkerheten!

Jennie_A
0

#89 Fast då kanske domarna ska ta hänsyn till det också när hästen visas upp i kvalet, och inte godkänna hästar som beter sig galet! Såg ett kval på Solvalla förra året, då en häst var uppe och flög i luften och betedde sig galet i början av loppet. Den lugnade ner sig och sprang på sedan och kom i mål på en godkänd tid, och blev godkänd trots sin "urflippning" efter starten. Det kallar inte jag säkerhet!

Asagard
0

När jag läser denna tråd blir jag faktiskt ledsen.

De tog bort prispengarna inom ponnysporten, hoppning/dressyr, för att minska "pressen" på ungdomarna, att de skulle tävla för att det är roligt.

Inom ponnytravet gör man tvärt om. Här sätter man ännu mer press på barnen/undomarna, vilket istället kommer resultera i att sporten till slut försvinner och bara de "bästa" blir kvar. Tänker också på min sambos dotter som fyller 7 i år, och som jag lovat ska få gå licenskursen till nästa säsong. Börjar nästan fundera på att strunta i det, för jag vill inte att hon ska köra ihjäl sig, bara för att hästarna måste gå så fort!

Ska de sänka kvaltiderna för shettisar, anser jag att de även ska höja minimiåldern, så vi slipper olyckor med orutinerade små kuskar som ska köra i "elitloppstempo".

Det är ju en barnsport, inte ett krig på liv eller död!!

ryttarn
0

#90 Tycker inte sådant skall accepteras i kval, har sett liknande grejer ske. Kanske därför som det står i de nya kvalreglerna:

"Dock kan måldomarnämnd underkänna ponny om den "totala prestationen" bedöms som otillräcklig även om godkänd kvaltid uppnåtts."

Kan inte minnas att det stod i de gamla, men där kan jag ha fel

Jerker Klang,

www.isil.se

juliapettersson
0

#91, håller med dig!

Vad har barnen att göra på banan i framtiden, om de är orutinerade och har en lite sämre häst?

ryttarn
0

#91 Nu är väll iof 3.40 resp 2.45 inte direkt elitlopstempo. Ingen tjänar på att man gör kraftiga överdrifter. Anledningen, tror jag, att man sänkt kvaltiderna igen är att man inte vill ha ut ponnyer i tävling som inte är tränade för uppgiften.

Oavsett kvaltider har vi i får familj beslutat att, om inte speciella skäl föreligger, inte ta ut en A-ponny som inte går under 3.20 eller ett Russ som inte går under 2.30 på träning till start. Istället tar vi då ut och lopptränar dessa hästar på byggdetrav och i provlopp/träningslopp.

Diskussionen om pengar eller inte är en helt annan diskussion, om än väldigt intressant, och förs i ett antal andra trådar….

Jerker Klang,

www.isil.se

Nitro
0

Under 3.40 går väl alla shettisar efter en stunds träning ändå? :/
Jag menar inte att alla ska vara 2.40 ponnyer, jag älskar att titta på de lite långsammare ponnyerna!
Det finns en del shettisar som gjort massa starter med rekord 3.20-3.40. Klart de ska få fortsätta!!

juliapettersson
0

Ett väldigt bra exempel är Cissi som skrev #72. Hennes första russ gick aldrig snabbare än 2.41, hon tävlade i tre år med den hästen för att hon tyckte det var kul. Dessa ska också få ha en plats på banan!

PippiL
0

Vart har ni fått att "Dock kan måldomarnämnd underkänna ponny om den "totala prestationen" bedöms som otillräcklig även om godkänd kvaltid uppnåtts." är nåt nytt?

Jag har sökt fram mina kvalificeringsbestämmelser från 2006.01.01 och det står där också???

Innan jag skickade detta sökte jag reda på kvalificeringsbestämmelserna från 2005.01.01 och det står där också!!!!

Vem har hittat på att detta skulle vara något nytt? Fundersam

Teja-Bea
0

Denna del av regen är inte ny. Domarna har länge haft mäjligheten att icke godkänna en häst trots att de gått godkänd kvaltid. Dock har detta i princip aldrig tillämpats.

Man vill lyfta fram detta i den nya reglen för att det troligen kommer att användas i mycket större omfattning. Ett russ som har 1.50 i rekord behöver egentligen inte trava snabbare än 2.45 i kval, men visar ju egentligen inte att den är i tävlingsmässigt skick på en sådan tid. Därav bör domarna ej godkänna denna häst.

Denna del av regeln är alltså inte ny, men belyses igen då den kommer att användas, vilket den i princip aldrig gjorts förut.

ryttarn
0

#97 Du får nog skylla på mig, jag har ställt frågan här några gånger då jag inte hade kvar tidigare kvalbestämmelser. Efterssom jag inte fått något svara på frågan tidigare antog jag att det var nytt. Men jag skrev dörför oxå att jag kan ha fel….vilket jag uppenbarligen hade :-)

Jerker Klang,

www.isil.se

Lozzan
0

#91 jag håller helt med dig. Nu ska allt vara på fullt allvar hela tiden. Om en shettis inte går under tre minuter är den inget att ha, om ett russ inte springer under 2 minuer är den inte värdig att tävla. Jag tycker rent ut sagt att det är hemskt att dom sänker kvaltiderna ännu mer bara sådär. I hoppning tex gör det inget om hästen inte klarar av att starta på LA-höjd. Den används kanske som barnponny och tävla lite clearounder istället.

fan_idole
0

Ni gotlänningar kanske kan svara - var inte russkvaltiden fär "länge" sedan 2.37,0 för att få starta på Skrubbs ordinarie tävlingar?

Mille
0

Vad ni väljer att köra i er familj behöver väl inte nödvändigtvis vara det som gäller i hela Sverige? Alla har inte möjlighet att loppträna i bygdetrav/provlopp/träningslopp och en del (de flesta?) hästar behöver gå några lopp för att lära sig. De flesta hästar som kvalat på knappt 2.55 går runt 2.40 efter ett par lopp, men det ÄR skillnad på lopp och kval.

Jag har svårt att förstå den här strävan efter att få bort långsamma/hästar som inte vinner från banan; det är väl ändå upp till var och en vilken häst man väljer att köra? namäler man till ett 2.40-lopp med en 2.55-häst frå man väl räkna med att komma sist om hästen inte går 2.40 och se en ev. placering som en bonus.

Mille
0

OM det nu fanns en sådan regel så tycker inte jag att den var helt fel, för att köra lite större lopp med stor publik ska man ha med de mer rutinerade hästarna

MEN

Då kan man ju tävla vanliga tävlingar tills hästen går 2.37…

jullan
0

Någon som kan berätta för mig vilka kvaltider som gäller i montén för kat. A?

Tack på förhand.

ryttarn
0

#102 Har heller inte sagt att det skall gälla hela sverige, vi har en stor förmån här i värmland med bygdetraven. Tyvärr är det alldeles för få som utnytjar den möjligheten. Anledningen att vi tagit det beslutet är att det finns inga lopp för långsamma hästar, bättre då, tycker vi, att träna hästarna på olika sätt, bla bygdetrav, tills dom är redo för större utmaningar. En annan fördel med bygdetrav är att det varken är start eller boxavgift.

#104 I år är det inga särskilda kvaltider i monté, utan det är samma som gäller för alla typer av kval. Det är heller inte krav på att du skall montékvala hästen.

Jerker Klang,

www.isil.se

Mille
0

#105 Ja, bygdetrav ÄR bättre, men vi har inte den möjligheten att köra våra långsamma hästar där. Här nere är det inte ovanligt med 2.40-2.45 lopp, MEN det hade kanske varit bättre att köra lopp med lägre grundtid och starta de långsammare i bygdetrav, vad vet jag. Men så länge vi inte kan det så tycker jag inte man kan sänka kval-tiden med motiveringen att de långsammaste loppen går 2.35 i mellansverige.

Vi måste ju fortfarande lita på att kusken/tränaren anmäler hästen till lopp de vet att den klarar av. Det spelar ingen roll vilket tid hästen kvalar på eller vad den tränar på, utan vad den går i lopp. Vill man anmäla en 2.50-häst till ett 2.40-lopp är det upp till kusken, liksom om man vill vänta tills hästen går 2.30…

divansson
0

hur smart får man vara!? håller med.. de vill utrota ponnytravet..  hallå?  :P kan man inte typ… protestera stort.. alla som är med om de ändrar en till dålig sak.. :P  ?  vore vel värt ett försök..

LinnJ
0

#107 Jag håller med dig! jag åker ta mig f*n upp till de där människorna och demostrerar!

AK47Kalashnikov
0

#101 Det har tidigare varit så att ett russ var tvungen att springa snabbare än 2,40 för att få vara med i russlopp ihop med stora travet. För de ponnyer som inte sprang i de tideran fanns det lopp på klubbtävlingarna i stället.

Hur det ser ut framöver har jag ingen aning om..!

PippiL
0

#99 Det är ok, trevligt med någon som för en gångs skull kan erkänna att "oj jag hade fel" Glad

#107 Menar du att pga. sänkta kvaltider skulle ponnytravet utrotas? Men hallå!! Kvaltiderna har ju diskuterats i flera år, att dom är för långsamma. Det är ju knappt någon shettis som kvalar under 3.15. Har sett flera som kvalt på 3-minuter och till och med snabbare.

Nog finns det saker vi kan gnälla på, men kvaltiderna?
Varje år kommer ju förändringar i vårt regelverk. Men det är ju vi själva som önskat så lika regler som stora travet som möjligt. Då det är väldigt bökigt och svårt att hålla reda på alla tillämpningar hit och tillämpningar dit.

Tycker absolut att kvalet ska vara till för att visa att hästen kan volta, springa på banan, att det inte dummar sej och att den är säker.

Domarna borde oftare ge kval till hästar som kastar sej eller tvärnitar och ställer till kaos i fälten. Dom hästarna är ju farliga för alla. En häst som kvalar på 3-minuter (kat B)men sköter sig, so what? Vill man tävla en sån långsam häst, men gör det då. Ägaren älskar väl sin häst ändå. Kyss

Att monté kvalet är bortaget är bra.

ryttarn
0

#110 I princip håller jag med om det mesta du skriver, men det finns några frågeställningar runt de nya kvalreglerna man måste ställa sig.

Om jag inte kommer ihåg alldelles fel var denna fråga uppe på ungdomstinget 2005 och ungdommarna ville då sänka kvaltiderna mer än vad som gjordes inför säsongen 2006. SPTFS styrelse ressonerade is til med att "sänk i ettapper i stället för allt på en gång". De tider som ungdomstinget då ville ha är i paritet med de kvaltider vi ser i år, eller? Någon som var med och kan bekräfta/demmentera detta? 

Den gamla regeln med rekord+15 sekunder är inte helt tokigt tänkt, förstår inte riktigt varför den är borttagen. Låt oss säga att en ponny gått 2.00, klarar den inte en kvaltid under 2.15 kan denna häst, åtminstone i teorin, vara en säkerhetsrisk i loppen. Dessutom kan man fråga sig varför en häst som gått ett vist rekord, i ett kval inte klarar det? Antingen behöver hästen förberedas bättre eller kusken.

Monté kvalet är borta, varför? Att den första varianten på monté kvalet där rekord+15 gällde även i monté var rent ut sagt okunnigt skriven. Däremot är det väldigt stor skilnad för hästen att köras eller ridas. Vi har infört separat monté licens för ryttaren, men hästarna behöver inte visas upp att dom är ridbara, detta om något är väll en säkerhetsrisk?

Jag tror 90% av ponnyägarna här aldrig skulle ta ut en häst i ett lopp den inte klarar av, ett problem är de andra 10% en, jag tror iof inte kvaltiderna råder bot på detta men jag anser att dommarkåren borde få sig en liten uppläxning vad gäller att bestraffa(omkval, vet intyg mm) hästar som uppenbarligen inte skall vara på banan. Antingen dom är hispiga i volten, skenaromkring okontrollerat eller är skadade. Även det som heter otilräcklig prestation används för lite, iof faller mycket av styrkan i omkval då rekord+15 är borta, se mitt resonemang ovan.

Att, som vissa här, profetera om ponnytravets död så fort en regeländring görs är inte speciellt intelligent. Vad som däremot är ett stort problem, vilket jag skrivit på flera ställen här, och på sikt kan hota hela ponnytravet är SPTFs styrelses oförmåga att förankra regeländringar och beslut i organisationen. Mycket skulle behövas skickas på remmis till klubbarna. Detta är inget unikt problem i föreningssverige, men det är ingen ursäkt för att inte göra någonting åt det.

Jerker Klang,

www.isil.se

PippiL
0

"111 På ungdomstinget 2005 diskuterades bla. kvaltiderna. Man tog upp redan då innebörden i kvalet. Man diskuterade 8-månaders regeln eller 12-månader eller endast ett grundkval (som skulle räcka livet ut om inte hästen ålades med omkval pga. nåt). Man diskuterade också tiderna, och alla var överens om att det var tider som gått kunde sänkas, men röstade för att det skulle vara lika 2006 som det varit under 2005.

Det var också på det ungdomstinget man röstade för att återinföra kravet på säkerhetsstigbyglar i montén, istället för bara stigbyglar.  

Jag tycker att det är bra att +15 sek är borttaget. Och det beror på att då kan en orutinerad köpa min rutinerade men lite snabbare häst, kvala den och starta. Även om den inte går på sitt rekord. Men jag förstår vad du menar med att den borde kunna gå +15 sek, annars kanske den inte är i tävlingsmässigt skick. Men jag vet också, det har jag sett själv, hästar (spec. russ) som med orutinerad kusk går 20-30 sek under sitt rekord. Och det betyder inte att hästen inte kan springa, den är bara så jäkla smart… Räcka ut tungan 

Om en häst har startat i sulky lopp och inte är tokig där, utan kan volta och springa på banan. Då tror jag inte att den är tokig och helt plötsligt inte kan det, bara för att jag sätter en sadel på den. Det är nog fler ponnyer som först är ridna, än körda. Men visst det finns säkert någon, men då tycker jag precis som du. Domarna och vet. måste skicka ut sådana ekipage.

Visst borde vissa saker ut på remiss. Men jag tycker inte att alla saker ska det bara för att det betyder en förändring. Både kvaltider och rekordhandicapet är diskuterat i så många år. Så här kan nog styrelsen fatta ett beslut utan remissgång. Om vi sedan vill skicka in motioner för att vi inte gillar det, så är det ju ok. Men vi ska också veta att remisstider är långa, och tar tid. Jag har själv suttit med på både rep.möten och förbundsstämmor där det har "krävts" av styrelsen att dom ska våga ta ett beslut för antingen det ena eller det andra systemet (jag pratar naturligvis om rekordhandicapet). Klubbarna, och ungdomarna, har inte velat ha blandade system. Men nu då dom vågade, så klagas det över att det inte har varit ute på remiss, vilket jag kan tycka är konstigt. Det är diskuterat i så måååånga år. Men det är en annan diskusion. Här pratar vi ju om kvaltiderna….   fy på mig… Räcka ut tungan

ryttarn
0

#112 Även schettisar är smarta. Glömmer aldrig när vi skulle kvala Lilla Ross Man i Örebro 2005, ordinarie kusk kunde inte vara med utan vi "lånade in" en väldigt rutinerad kusk. Kvalet gick åt skogen, trots att kusken var mycket rutinerad så lyckades hon inte få Rosse ens under 3 minuter (hade ett rekord på 2.35 då). I ett träningslopp en timme senare körde ordinarie kusk Rosse på 2.34, då fattade rosse vem som satt i sulkyn ;-)

Tyvärr är det inte så att ponnyer som gått i vagn även är ridbara, har sett alldeles för många exempel på motsatsen, de senaste två åren har dessa stoppats i kvalet….

Tack för resumén från ungdomstinget 2005, fick ta det ur minnet från andrahandsuppgifter….

Jag vet att penga hcp har diskuterats sedan 2004(om min källa är korrekt) men att det har varit stor oenighet om hur, när och om man skall gå vidare. Denna oenighet är orsaken till att det dragit ut på tiden. Detta i sig är skäl nog för en djupare förankring, dvs ett remisförfarande. Ett problem är dock de olika klubbarnas syn på hur man förankrar den typen av remmiser i den egna klubben. En del drar det lite snabt på ett årsmöte o så är det bra med det….

Nu halkade jag visst in på mitt favoritämne, föreningsdemokrati… får väll bli en egen tråd….

Jerker Klang,

www.isil.se

Lillen
0

#113  Det är väl så att i många klubbar kommer inte andra synpunkter fram än dom synpunkter som stöds av dom dominerande i klubben även om dom är i minoritet.

Prillan
0

Jag tror inte att det behövs "klumpiga" beslut från SPTF:s styrelse för att ta död på ponnytravet, det klarar de som sitter i de egna klubbarnas dtyrelser själva att göra. De har oftast egna barn som kör och sitter själva som domare. Inte konstigt att alla andra som kör och inte har Pappa i tornet som kan bevaka egna intressen tröttnar….för det har många redan gjort.

ryttarn
0

Det finns flera sidor av just det problemet. Det ena är att väldigt få vill engagera sig på annat sätt än att klaga på sittande styrelse. Dessa glagonissar dyker aldrig upp på årsmöten och försöker få till en förändring.

Det andra problemet är att vi som vill ha förändring motarbetas av "etablisimanget" i klubben på alla möjliga sätt. Då man troget kommer på årsmötena, gör sin stämma hörd, är övriga i klubben som tycker likadant inte där och hjälper till utan det gamla etablisemanget sitter kvar och på sikt dör föreningen sotdöden.

Detta är inte ett problem bara innom ponnytravet utan innom hela föreningssverige. Att snacka om förändring går bra, men att på ett årsmöte stå för dessa förändringar är det tyvärr få som gör, och då får vi de styrelser som klubbarna förtjänar…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Prillan
0

Det är kanske tur att förbundet tar beslut om förändring. Annars skulle ingenting hända. Dom som har mest inflytande i klubbarna har lärt sig dra mest fördel av det system vi haft. En förändring blir då livsfarlig för den kullkastar deras position.

Prillan
0

Det tråkiga i kråksången med allt tyckande om sänkningen av kvaltider är tt de som skriker högst är de som har hästar som inte alls har några problem med de nya tiderna. MEN de vill ju så klart ha så många långsamma hästar som möjligt att möta…annars blir det ju mycket svårare att vinna! 

Tyvärr tror de med långsamma hästar att de har större chans bara de får vara med, men de blir ifrånsprugna ialla fall. De snabba kan ta fler segrar bara

Asagard
0

#94 Hm, menade kanske inte bokstavligt, utan mer att ju mer man sänker kvaltiden, desto större krav blir det på hästarna och ingen kör då en "långsam" häst utan alla hästar går runt 3 minuter och ännu snabbare, vilket också påverkar säkerheten för de små nybörjarna. Här på Gotland är det i alla fall så att det inte finns några sakta lopp, vilket det var för några år sedan och då fick nybörjarna en mjukstart. Nu känns det mer som att efter licenskursen så ska barnen ut i snabba lopp med snabba hästar och det kan bli lite för tufft för barnen. Jag hade planerat att skaffa mig en långsam häst till nästa år till nybörjaren, men får väl behålla de snabba jag litar på istället, OM jag ens låter henne gå licenskursen.

Trollet
0

#119 Det vore kanske läge för klubbtävlingar eller bygdetravloppför att de yngsta skall få en mjukstart?????

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.