Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 4870 ggr
Tyfon
0

Konstig häst!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min pappas varmblod är riktigt konstig igår när va ute å töm körde så börja han bråka men efter en stund så tröttna hästen å bara satte sig ner som en hund:P

Nitro
0

Hahha så snygg häst :D

stuteriess
0

Han är inte den förste…….Glad

Kratern
0

#0 En liten fråga bara. Varför tömkör ni med check?

Tyfon
2

#3 för att dom ska vänja sig med å ha check

_JonnaRoos_
0

#3 Dom flest varmblod gör det!!

Kratern
0

#4 Hmmm….kan iofs vara en orsak till varför han bråkar. OBS! Kan….behöver inte vara det.

Tyfon
0

han va rädd för vattnet på bilden men han bråka innan va satte på checken också

Miii4
2

Hahah men Linnea va har  ni för häst?! xD

#3 vet otroligt många ponnysar som körs/körts in så också. Däribland shettisen Ceasar (fin fuxkille som sprang snabbt), när han var i Halmstad. Är väl lika bra att vänja dom från början, den är ju inte direkt i "tävlings" längd.

Trav_
0

haha vikken häst;)

_JonnaRoos_
0

Japps, och det är ju bättre att ha dem vid tömkörningen en att dem bråkar första gång i vagn för käken..

Millaaann
0

Hahahaha x)

Julius
0

Haha han såg ganska söt ut när han satt ner Räcka ut tungan

Kristina-
0

Jag fick mig ett gott skratt , rolig häst !

SofiaLindh
0

jag har käk på mitt russs som är 1,5 år.. för att han ska vänja sig. alltså rättså långt käk.

Kris_J
0

#0 Han blev lite tjött….

Har också käk när jag tömkör i början,(vill inte ha en damsugare). Lika br att vänja dom vid det från början. Brukar ha den riktigt lång och kortar lite ibland. Jag är för det mesta ensam.

Veritas odium paretFörvånad

Johansson
0

Nästan lika roligt som hästen som satte sig på stubbar. SkrattandeSkrattandeGladRäcka ut tungan

LinnJ
0

Är det så att man slipper "dammsugare" om man har käk på dem från första början?!

Nitro
0

#17 Oftast, ja .

Kratern
0

#15 Tanken har inte slagit dig att hästen jobbar bättre med ryggen/stärker ryggen utan check.

En häst behövar kunna sänka sitt huvud (en hel del) under träning. Checken ska endast finnas vid snabbjobb. Och oroa er inte hästen vänjer sig vid checken.

Gnäll inte sen när hästen går sönder (om ni fattar att den har ont någonstans). Oftast hör man bara att hästen blivit "dum".

Nu är det fritt fram! Ser fram emot svaren.

Nitro
1

#19 Under träning ja! Man kan väl knappast kalla tömkörning & inkörning för träning. Jag kör in mina hästar med check, och sedan tar jag bort den när de är fullt inkörda. Jag har aldrig haft en häst som gått sönder!

natalie_
0

hhhahha jag har en som sätter sig på stubbarSkrikandes

Colt
0

#0 hahahahah! säker på att det inte är lite shettis i honom? :D

Liiiiiiinn
1

Hehe vilken skoj bild=) 

#19 man har ju såklart inte checken i tävlingslängd! utan den bara är där löst för att hästen ska vänja sig!

Tyfon
1

#22 jadå han e 100% varmblod

oskarflorhed
0

Min gjorde så när ja spännde gjorden för hårt

ozzkan
0

Vårat russ Säby´s Allan Cross la sig ner på åkern när han protesterade. De gjorde han några gånger. Härligt att du fick bild på det oxå. :P

_JonnaRoos_
0

kortet är grymt kul:D

Kris_J
0

#19 Käken är väldigt lång, inget som påverkar ryggverksamheten i negativ riktning. Jag är inte helt outbildad. Jag är före detta "tränigsnarkoman" som dressyr ryttareFlört 

Jag gillar inte att köra "stelopererade" hästar. Dom ska kunna göra sidvärts rörelse såväl på töm som i vagn.

casandra
0

Snygg bild xD

Eufemia
0

Snyggt bara inte mitt russ gör så när jag ska köra in han bara:P

HugoBoss
0

#0 , HAHHA , :P fan va ball häst ;P

Johansson
0

Han behövde nog fundera lite på vad som var meningen med livet. Skall det vara så här nu i fortsättningen?????

Tyfon
0

#32 vet inte han har inte vart tömkörde sen dess han hade söönder sin sele senare så

Jessika87
1

hehe fick mig ett gott skratt…! hehe de där med uppkäk vid inkörning är bra tycker ja, då lär sig hässten att gå med de.. och ja hästarna ska jobba med huvudet "nere" men alltså när du väl fått hästen i vagn och den förmodligen inte sparkar så har man ju sjävklart inte uppkäk på…

HugoBoss
0

#19 , alla gör ju på sitt sätt , men när man börjar tömköra en häst brukar man inte ha den på tyglen, att den ska jobba i rätt form osv….
klart att hästarna vänjer sig vid checken , men det är väl bättre att de vänjer sig vid check när de tömkörs, istället för att de kanske börjar bråka när de sätts i vagn …

muskot
0

hahah xD ´kul häst!

DubbelE
0

#19, vi har alltid check när vi kör in varmblod/ponnyer, inte för att det är damsugare utan att dom kan inte få ner huvudet och sparka lika lätt. Det är en säkerhets åtgärd. men den plockas bort när dom är färdig inkörda och man märker att det går bra o att dom inte slår.

E.melie
0

hehe,. snygg bild ;)

BodenPerre
0

HAHA LOL cool häst
CoolRäcka ut tungan

Carolrita
0

Han är nog väldigt intelligent att jag är säker på att han kan lära sej lite tricks!!! Typ agility Räcka ut tungan

_jonna
1

haha mitt russ satt sig i snödrivor när vi red in han, och där satt han ett tag ! ;)

HugoBoss
0

han kanske ville klia rumpan ;)

ozzkan
0

#42 HAha! :P:P

F_aanyy
0

Vi kör in våra hästar med check också. Det funkar bra tycker jag.

shirley
1

tyckte faktiskt inte alls de såg kul ut. för mej är det en häst som vill komma undan något obehag å hittade bara den utvägen!

gejsa
0

Ja, något fel är det ju. En häst som är normal sätter sig inte bara så där.

_JonnaRoos_
1

#45 #46 Har ni aldrig vart med och kört in en häst eller ? hmm :/

Tyfon
1

Jonna dom verkar anse att en normail häst gör inget annat än det man ber den om

Johansson
0

Hur går det har du och pappa Göran fått honom på fötter ännu ?

Tyfon
0

pappa har åkt till Usa men kommer snart hem så men han håller sig snäll ut å in till hagen i alla fall:P

_JonnaRoos_
0

Det jag menar är att DEM SKALL HA LITE HYSS FÖR SIG, inte för att det dära är ett speciellt farligt hyss, tycker det bara är en vanlig sak för en "bebis" att göra när dem körs in;)

MinnaA
0

#47 jag har kört in några hästar men ALDRIG varit med om att hästen satt sig ner eller liknande.

_JonnaRoos_
0

Nej men vi kör in 20 varmblod varje år, klart nån är lite bråkigare en den andre och busar lite:P

MinnaA
0

#53 jojo men på dig lät det som att en sittande häst under inkörningen var vardagsmat.

_JonnaRoos_
0

Nej men asså det är ju med 100% inget "fel" på hästen.. bara lite humor i den:)

divansson
0

wohoo, snygging! :D haha, han kanske har sett för mkt. på hundar ? :o  ;) haha!  när vi skulle köra in Bertuzzi så hoppade han upp på vägkanterna (skogsväg) och lade sig där å bara stirrade.. men han satte sig också nåra gånger ;)

shirley
0

#47 kört in många hästar. förstår iallafall inte vad ni ser det roliga i den bilden.

Millaaann
0

När vi körde in Bonzon så va han ganska bångstyrig och ville absolut inte ta höger o vänster.

En dag när vi tömkörde honom på en volt och skulle styra åt höger, så satte han huvet mellan frambenen och blev helt förstelnad, sen stod han där en stund..det såg helkonstigt ut, men efter det så kunde han höger och vänster hur lätt som helst..man kan tro att det trillade ner en polett hos honom..hahaha!! xD

Kratern
0

#57 Nej, dessutom är det inte den enda hästen hos familjen som är "konstig".

#58 Tanken har inte slagit dig att han gjorde det för att han inte förstog vad som "krävdes" av honom?

Millaaann
1

#59 Onej, ska du börja kommentera det jag skriver nu igen…??!

Jo, det förstår jag, men det roligare är att han liksom fattade allting sen när vi skulle hemåt…Om du läst hela texten kanske du hade förstått vad jag menade!

Kratern
0

#60 Varför skulle jag inte få kommentera dig? Är du helig eller…?

snabbe-abbe
0

Den där bilden va ju klockren!Räcka ut tungan haha..

Jossaa
0

hahhaha, snygg bild Skrattande

- Jag har aldrig sett någon häst köras in utan check. 

checken ska ju inte vara kort. Men när man kör in hästar är det heller inte meningen att dom ska gå nere på tyglen direkt, finns annat att tänka på.

och tro mig under hela min uppväxt har jag sett hästar köras in varje dag Flört och jag har då heller aldrig sett någon häst som har misslyckats med inkörningen.Glad

Millaaann
1

#61 Du gör ju alltid så att det leder till tjafs…det är inte bara mig du skriver spydiga kommentarer till utan även till andra, i andra forum…Nej, jag är inte helig!

HugoBoss
1

# 59 ,  en häst behöver väl dock inte vara konstig för att den sätter sig ner när man tömkör , den ville kanske klia rumpan .. Oskyldig
Hon lägger in en bild för att den ser riktigt kul ut , det tycker de flesta som har kommenterat den än , varenda tråd behöver väl inte sluta med att folk börjar bråka!!!

Mixie
0

64# håller med dig om #59 har inte sett många posetiva kommentarer från dig.. tråkigt. har inte själv kört in någon häst men alla jag varit med och sett har använt check både för att den inte ska gå med huvudet i backen och för att den inte, om den av ren protest, börjar slå ska få så mycket "medvind".. har också hört talas om den mesta både sittandes och liggande hästar..

//Mickan

shirley
0

tur att vi alla tänker olika. kör in utan check. men hoppar disskusionen nu, den leder ändå ingen vart.

FridaNyberg
0

Vi kör in utan käk. Orsaken är den att om dom tänker slå, och drar ner huvudet, så kommer ryggstycket spännas, och då är det större risk att dom slår. Och han som jag är hos, har kört in hästar i säkert 30 år, och aldrig haft käk på dom :)

Kratern
0

#68 Låter som en riktig hästkarl! Flört

Trav_
0

Vi har aldrig käk när vi kör in, börjr sätta en lång käk innan vi ska börja köra på banan med dom. Men om jag skulle köra in en häst som bara var ner i backen o damsög så skulle jag sätta på käk!

LinnJ
0

På tal om sittandes och liggandes hästar. Jag tänker på min förra häst Pepsis avkomma Piona. Det var den jävligaste häst jag nånsin sett. Det enda hon gjorde var att ligga ner med vagn. Hon Vägrade att röra på sig. Och det var inte för att hon inte förstod, det var för att hon skulle jävlas!

Hannna
0

Har alltid kört in våra ponnier med käk, även när jag körde in min travare för drygt 1 år sedan. Det är ju inte så att man lägger på käken det första man gör, utan först vänjer man ponnyn vid sele och huvudlag och se så att den fungerar bra när man tömkör, och efter ett tag innan man sätter ponnyn i vagn har den haft lång käk på sig.

Tycker det är bra att vänja dem med käk innan man sätter de ivagn, så de inte skulle bli rädda i vagn sedan när man sätter på käken för första gången. Det kanske inte blir så lyckat om hästen blir skrämd i vagn och börja slå.

Flygis
0

haha, vilken buse xD

Jagz
0

Jag har kört in mina utan käk. Det har fungerat alldeles utmärkt.

Jagz
0
Kratern
0

"71 En häst kan inte "jävlas". Den intelligensen finns inte hos en häst.

LinnJ
1

#76 Då har du bara haft osmarta hästar då. Du tror inte att hästar vet att gräset är grönare på andra sidan?

amandahandersson
1

#76, jo en häst kan jävlas utav helvete! Shettisar (och russ med för den delen..) är nog smarta för det - och dom är sjukt duktiga på att jävlas.

Boode
1

ursäkta #76 men på vilken fakta baserar du det svaret på?

oskarflorhed
1

Inger Torstenssonska du alltid tycka tvärtom hela tiden ,,och alla andra gör allt fel är du så bra själv!!

juliapettersson
0

#80, alla får ha olika åsikter, det är det som gör den här sajten så kul tycker jag.

Carolrita
1

#19 De flesta proffstravtränarna brukar faktiskt ha CHECK på unghästar när de ska tömköras/körs in. Så konstigt är det faktiskt inte. Checken sitter inte hårt, utan ganska löst för att hästen ska lära sej o vänja vid det.
När det är dags för den hästen att börja tränas har den checken på sej oxå. Finns en del som går utan checken o det funkar bra oxå.

Har du nån erfarenhet av trav,eller? Eftersom du klagade om checken.

Kratern
0

Proffstränarna skiter ju fullständigt i hur länge hästen håller, bara den springer in pengar så länge det går.

Ja, jag har erfarenhet av trav OCH UNGHÄSTAR då min mammas fd man födde upp travhästar (och startade)

Tyfon
0

proffstränarna skiter defentift inte i om hästarna går sönder!!!!!!!!!

casandra
0

#83, nu drar du väl ändå alla lite över en kam/kant..

Carolrita
0

#83. Inte ALLA om du nu menade Flört Många proffs som jag känner har väldigt god hand om unghästar o även under deras karriär ute på travet.
Sen finns det säkert rötägg kanske såna som du stötte på?
De som bara tänker på pengarna o kör sönder unghästar GÅR BORT!! för mej iallafall.

Trav_
1

#83 du Verkar veta så himla mkt. Har du ens jobbat hos en proffstränare eftersom du säger att alla dom skiter i sina hästar om dom går sönder.

Jag kan tala om för det att det finns fler proffstränare som sköter om sina hästar, än dom som skiter i dom. Genom åren så har jag stött på fler "ponnytrav" folk som inte sköter om sina ponnyer och kör dom fast dom inte är schysst!

Så sluta dra alla proffstränare över en kam, så länge du itne träffat alla i hela Sverige som finns!!! Dom vet nog vad dom gör!

_JonnaRoos_
0

#83 Herregud, blir lite less, tala inte om saker du inte vet, dom är ju iaf "proffs" lite kan dom nog.

divansson
1

MEN TRÅDEN HANDLAR OM EN HEEEEEELT ANNAN SAK ÄN OM ERAT TJAFS! man blir less på att Alla trådar börjar bra och slutar i ett stort BRÅK! GE ER!!!!!!!!Skrikandes

Carolrita
1

#89 Skrattande Vet du…..Nr 83 provocerade ju oss,och vi måste ju säga ifrån att så var inte fallet vad gällande proffstravtränare o deras unghästar. Som #87 och #88 sa….Eftersom dom är PROFFS vet nog dom mycket väl vad dom gör….
Lite tjaffs är det nog, men vi måste iaf kunna yttra oss.

Kratern
0

#88 Att vara proffstränare är inte samma sak som att vara proffshästvän. Jag håller fast vid att pengarna styr för mycket inom travvärlden.

Som #87 nämner så har det tydligen kommit till ponnytravvärlden också. Tänk så rätt jag kan ha ibland.Flört

Nitro
1

En proffstränare som inte bryr sig i hur länge hästarna håller eller hur de mår skulle knappast få ett bra rykte. Utan ett bra rykte får de inte in några hästar i träning och utan hästar i träning finns dessa "proffstränare" inte mer. Så jag tror verkligen inte på din teori.
Dessutom, om man jobbar i proffsstall så ser man hur mycker de kollar hästarna, hur mycker de masserar, böjer igenom och förebygger skador just ifall att! Det kallar inte jag att skita i hästarna!!

PippiL
0

Ha ha ha  sööööt. Vilken härlig uppsyn han har. Skrattande

Millaaann
1

Jag tror att det är Inger Torgersson som har fått travvärlden om bakfoten.. för hon säger emot alla här som kör eller är aktiva inom ponnytravet..så ngt fel måste det ju vara!!

Kratern
0

#94 Feeel, jag säger inte emot ALLA.

Millaaann
0

#95 Nää men mer än hälften!!

Kratern
0

#96 Säger bara emot dem som har sina hästar som redskap. Så känner man sig emotsagd så kanske det är så.

Barrow
1

#97 Inger förklara vad du menar med att " ha hästen som redskap.

Göran Albinsson

Kris_J
1

Har inte alla här mer eller mindre hästen som ett redskap? Om hästen själv fick välja, skulle den ju fortfarand var vild. Även om man bara har häst för att det är trevligt utnyttjar man ju den för att tillfredställa sitt eget behov och fylla sin tid med någonting. Vilken etik är mest rätt.

Missförså mig rätt…..

Det finns en liten test på djurskyddsmyndighetens hemsida man kan göra och se vilken etisk filosofi man tillhör.

Kratern
0

#98 När man har hästen för sina egna framgångars skull. Och sen dessutom gärna byter häst när den gamla inte duger längre. Då har den "älskade " hästen blivit ett redskap istället för en familjemedlem. Är det klart nog?

Millaaann
0

#100 och vilka har sina hästar som redskap då?? Jag tror att många proffstränare har sina hästar mer än som redskap…annars borde dom förlora kunder ifall deras hästar som är i träning bara håller 1-2 säsonger..

Carolrita
0

#100 Jag ser mina hästar som FAMILJEMEDLEMMAR o inte några redskap även om jag har ett travsto som inväntar ett TRAVFÖL till maj o den fölungen ska jag ha till TRAV. Men det är ta mej tusan att hästen ska oxå må bra o jag ser till att den får allt den behöver, såsom rätt foder, rätt träning, även får den vara ute sålänge som den själv vill, dvs.lösdrift.
Mina pållar går på lösdrift o trivs kanon. Jag sitter ofta o studerar mina hästar, stoet främst "talar om" för mej vad hon tycker o s v.
Jag har jobbat inom trav periodvis, men jag har stött på de flesta PROFFS som älskar sina hästar. Det finns proffs som även föder upp hästar som de ofrivilligt säljer.
Men inte alla, dock.
Det finns även rötägg inom travvärlden, JA. Men det behöver INTE betyda att alla proffs ska vara det bara för att man råkat stöta på några rötägg.

Pengarna styr inom travvärlden, ja det är väl inget nytt. Men då måste hästen komma i första rummet, den ska må bra o ha rätt foder o motion o även hagvistelse för att den ska kunna prestera bra på travet.

juliapettersson
0

Det är såklart det är skillnad på hästfolk som har hästar som sin hobby och människor som har hästar som sitt jobb, ex. proffstränare som tidigare nämnts.
Jag tror att Inger menar att kärleken till individen inte finns på samma sätt hos en proffstravtränare som hos en person som har häst på fritiden. Travtränarna blir tvugna att sålla ut de hästar som inte duger om de själva ska överleva inom dess yrke. Annars skulle det ju inte finnas någon travsport.

Trav_
1

#100 man behöver inte se sin häst som ett redskap bara för att man byter ut dom!!! Tro mej du vet inte allt, och du vet inte ens kanske varför dom byter ut sina hästar?
Hur skulle det se ut om alla sparade sina hästar och bara låter dom gå i hagen? Är det schysst mot hästen? Jag skulle inte tycka det hellre så säljer jag den till en som kanske vill ha den som en ridhäst! Och som vi som hyr in våra hästar kan absolut inte samla på oss massa hästar det funkar helt enkel inte..

Proffstränare är mer mån om sina hästar än mycket ponnytravfolk är!!!! Jag kan ärligt säga att jag skäms för att vara hästägare då jag träffat på folk som bara kör med sina hästar och aldrig kollar upp dom.

Även om jag byter ut mina hästar då är det för speciella skäl jag gör det. Jag ser inte mina hästar som redskap bara för det. Om jag såg mina hästar som redskap så skulle jag inte slänge ut flera tusen kronor per år bara för att hålla hästen i skick. Jag och min familj älskar våra hästar, och tro mej det finns proffs som har sådan kärlek till sina hästar så dom ahr till och med svårt och släppa den ifrån sig när ägaren kanske väljer att flytta den!

PÅ dej Inger låter det som att du är bäst, Lyssna på mej för jag kan allt!!! Du får ju alla emot dej! Jag tycker som att det låter på dej att man ska spara alla sina hästar det spelar ingen roll om man får 20 hästar som bara går i hagen så ska man ha dom kvar för dom är inga redskap!!!!!!!!!

Kris_J
0

Vad gör det mer rätt att sälja en häst för att ge plats för nya uppfödningar än att sälja den för att den inte uppfyller ens förväntningar? Vad gör den ena orsaker till en felaktig handling men den andra orsaken helt legal? Oavsett orsak till att man säljer en häst är väl sannolikheten att den får det bäst där den uppfyller ställda förväntningar om än som tävlingsponny eller endast som gräsklippare, där den är till glädje för sin ägare och inte ett bekymmer.

[jenny-]
0

sorry att jag kommer och avbryter er lilla (STORA) disskusion här men,

Nea! Vilken otroligt SÖT bild Skrattande det var kul att se!

LoVe ShEtTiSaR <3<3

Bumbi
0

Vilka diskussioner?! Käk eller inte käk vid tömköring. Vi använder käken vid tömkörning som en ren säkerhetsåtgärd. kan inte alla får använda den utrustiningen som dom vill? iställetoch ja verkar inte vara ensam om det. den sitter ju knappast hårt. hästen/ponnyn är ju rörlig ändå.  

#94 får nog faktiskt ta och hålla med. det låter som att alla ska göra på ett sätt, och gör man inte så då är de fel?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.