Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1429 ggr
Troj
0

Halt under körtur!

Hej! Måste få skriva av mig då jag är orolig för min ponny.

I torsdags plockade vi av skorna och verkade min ponny, visst sliter grusvägarna här hemma mycket på hovarna men hovarna brukar växa vädigt fort under sommarmånaderna. Därför ville jag testa att ha henne oskodd.

Fundrar på om det var dumt av mig då jag har praktik nu och ska bara köra henne lite lugnt för konditionens skull men ändå vill kvala henne så snart som möjligt. Dessutom var hon på väg att bli öm i hovarna i våras, enligt hovslagaren.

Nu är det så att när jag körde henne i söndags började hon halta/markera med ett framben (eller båda, tycker det är svårt att se och det är väääligt lite hon haltar)

Nu får hon gå i en jordpaddock/liten upptrampad hage utan gräs då jag inte vågar släppa hene på gräs ifall detta är början till fång? Men om hon är öm kanske det bara blir värre av att stå på jord? Tycker hon har blivit stelare/tar kortare steg nu som om det blivit lite värre nu än i söndags. I volter/svängar blir det lite värre.

Vad tycker ni man ska göra? ringa vet? vänta en/ett par dagar till och se? Slå på skor? Boxvila? Släppa ut på gräs där det är mjukare?

Jag är väldigt nära att släppa ut henne på gräset igen och se ifall hon blir bättre då det lutar åt att hon bara är ömfotad. Det finns ingen värme, puls, svullnad eller liknade på benen.

Kima
0

Det låter som att hon är öm i hovarna, testa  och köra henne på mjukt underlag (typ gräs om du inte gjorde det) och se om hon haltar då också!

Tusen
0

Jag tycker också att det låter som om hon bara är ömfotad. Jag skulle sko henne eller skaffa ett par easy-boots som man kan ha på hovarna bara då de tränar.

Vi har en shettis som är så ömfotad att han tidigare inte ens kunde gå på mjukt underlag utan att markera. Det kan han idag men det har tagit nästan 5 år att vänja honom vid att gå barfota.

Visst är det bra att låta hästar gå barfota men om de inte mår bra av det så tycker jag gott att man kan ha dem skodda, i alla fall.