Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 2519 ggr
Tusen
0

Är det bara vi som...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det bara vi som inte brukar köra snabbjobb på banan?
Läste i en annan tråd om snabbjobb på banan och började då fundera på hur vi gör. Kom fram till att vi nästan aldrig kör några snabbjobb på banan. I allmänhet kör vi ev. någon träningstävling i mars och nybörjarhästarna får jogga runt lite för att se hur en travbana ser ut. Detta trots att vi bor knappa 10 minuters ridväg från Sundbyholms travbana. Någon annan som inte heller är på travbanan och kör snabbjobb?

palomia
0

Nu har vi inga tävlingshästar själva för dagen men när/om vi har det så kör vi mer eller mindre aldrig på banan. Som TS oftast för att nya hästar skall få se miljön på banan och lära sig volta. Kör hellre intervaller "lite här och var"… Skulle inte få för mig att köra fort på banan med en "gammal häst".

Tusen
0

#1 Skönt att höra. Började undra om vi var lite konstiga.Skäms

clarro
0

#0 Tycker det är lite inviduellt! Min ena häst blir så stressad av intervaller och därför passar banjobb bättre, men den andra ska vara så lite som möjligt på banan för att då tycker han att det blir roligare när det är tävling! :D Så man ska göra det som passar hästen bäst tycker jag! ;)

http://carolineforsner.blogg.se/

amandahandersson
0

Nej då, inte alls!

Vår shettis, Norrskenets Jupiter, går aldrig snabbjobb på banan. Han vet vad som gäller där och tänder till när det är tävling då.

Zolero körde jag inte heller allt för mycket på banan, vi tränade mest hemma och körde något snabbjobb på banan då och då för att kolla lite hur han var i aktionen på banan och sånt.

Razmus Raid har väl tränat en del på banan, men det är för han är så nervig och fick träna lite på att slappna av. Men han är mindre snabbjobbad på banan än de flesta jämnåriga skulle jag tro.

giffan
0

Vi har under året som varit kört på banan en gång i veckan, men inte för hästarnas skull utan för kuskarnas skull samt att vi har hjälpt några som är nya i sporten att träna och ta licens.

Men några snabb jobb vill  jag inte kalla det. Snabbaste shettisen går i träning på banan runt 4 min och även russet går med där. Så vi kör verkligen inte efter klockan, men lägger mycket tid på att volta och köra om varandra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ebba93
0

#3 haha samma för mina me:D

MagganS-B
0

När vi hade tävlingsruss körde vi aldrig fort på banan heller. Unghästarna fick givetvis åka till banan för att vänja sig, men snabb jobben gjordes här hemma på 1000 meter rak åkerväg med mjukt i mitten. Många hästar ledsnar om man "harvar" på banan alltid…..

einarsson
0

Vi kör aldrig in till någon bana för att träna. Vi kör intevaller på upptill en kilometer hemma. Vi tränar även omkörningar hemma. Vi har bara trekilometer till bana, men skulle aldrig köra dit och träna hästarna. Unghästarna får åka med på några tävlingsdagar och kolla banan innan de kvalar.

Joanna89
0

Brukade bara köra på banan innan tävlingssäsongen börjar, några gånger tills jag känner att hästen är i tävlingsform. Och för att jag kan köra fort en längre sträcka än om jag kör hemma, där det bara går att köra 1km snabbt.
Vill inte komma till en tävling och märka att hästen inte är i tävlingsmässigt skick. Glad

[Josefine-Appollo]
0

Jag kör inte så mkt banjobb, dels för att vi har 6mil till gävletravet men också för att vi har bra vägar som vi kan köra snabbare på:)

Karsk
0

Kör inte heller banjobb. Fast jag har så nära till banan så känns det onödigt. som att jag har en rakbana utanför mitt stall.

juliapettersson
0

Icke jag heller.

jessssica
0

Ibland måste man ju åka till banan, det beror ju alldeles på vad man har för möjlighet till träningsvägar hemma.

Mina träningsvägar är så kuperade och man kan aldrig komma upp i några högre farter på längre sträckor, blir bara korta intervaller.

Och en del av hästarna behöver få springa i lite högre fart en längre sträcka. Därför åker jag upp ett par ggr till banan i mars typ med ponnyerna.

Men det blir väl 1-5 ggr/ år max och då på våren innan tävlingarna, och brukar oftast köra i lag med nån då men det ordnas även provlopp för ponny.

Polenta
0

Förut har jag åkt in och kört 1-2 banjobb men det har jag slutat med nu då tanten är banless så jag försöker att hålla henne ifrån både vagn och banan så mycket som jag bara kan.

Men ibland kan de ju måsta vara så att man måste pröva diverse utrustning för att se hur hästen reagerar osv. Även om det fungerar hemma kan hästen vara helt annorlunda på banan med utrustningen, ev. måste jag göra så med min tant men då blir det ett ytterst lätt "banjobb" med sällskap.

divansson
0

Då vi har hemskt urusla vägar här hemma så får vi lov, går inte att gasa på ens 50m. Men det handlar aldrig om några tempon i alla fall..  Varje gång vi är upp med ponnyn är det för att försöka få han att trava och alltså inte om att springa fort.. balansen har vi ju fortfarande inte lyckats med så värst bra tyvärr..  syns i resultatraden för 2009 :P:P

even
0

Jag kör nästan aldrig på banan heller och då har jag bara några hundra meter till banan, skulle jag köra på banan ofta skulle jag få en sur häst som skulle tröttna fort på banan, kör då hellre intervaller på rakan eller i skogen

linnri
0

jag håller på med provlopp nu, och ska ta in sunrise för första gången på banan i min regi på söndag. tyckte att det passade rätt bra. men i övrigt så är jag inte inne på banan så mkt alls. förra ponnyn jag hade var inne 2 ggr, men inte för snabbjobb utan mest rutinmässigt, som att titta på skyltar och torn. jag kör hellre då lite tuffare motion någon gång då och då i skogen, dels för att det är roligare för hästen och dels för att vi ändå har så bra träningsmöjligheter :b har delvis planerat in lite backintervaller någon gång då och då, som en ytterligare variation.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

iiirma
0

Jag är inne ganska ofta jag.

ryttarn
0

Blir inte så ofta att vi är till banan. Brukar bli några jobb när det närmar sig startdax. Detta för att balansera hästarna. Detta funkar inte att göra hemma på grusvägarna då förutsättningarna på en bana är helt annorlunda. Men "vanlig" träning gör vi aldrig på bana.

Dert viktigaste i träning av en ponny, anser jag, är omväxling. Det är väldigt lätt att tråka ut en ponny om man hela tiden gör samma sak. Sedan må det vara samma skogsslinga hemma eller varv på varv inne på banan. Det gör ingen större skillnad.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Belindaa
0

Jag har nog aldrig varit inne på banan för banjobb syfte. Den enda gången jag har varit ner på banan utöver provlopp för licensen, jippolopp osv. är före Belinda skulle kvala. Det för att hon aldrig hade varit på banan förut och vi behövde vänja henne och kolla om hon var rädd för ljuden :)

Nitro
0

Jag orkade sällan åka till banan med Pigall. Gjorde jag det så körde jag intervaller på rakan, inte rund.

hannibal-roll
0

Jag körde sällan banjobb. I så fall med unga/ovana ponnyer eller för att kolla av ny balans eller utrustning. Annars blev det alltid intervalljobb hemma.

hermitage
0

har inte kört banjobb innan.ska försöka göra det lite i år med lady o orra

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

hannabrink
0

Själv tänker jag bara köra någon enstaka gång på banan i mars för att se hur hästen känns på banan. Eftersom träningen här hemma är mycket mer uppskattad så vill jag spara på krutet tills det är tävlingsdax!

Mandah
0

Med min ena shettis kör jag nästan aldrig snabbjobb på banan med, han tröttnar då. Utan bara någongång innan tävlingsässongen för att de hur han funkar, men då blir det bara 1 max 2 snabba rätvarv, resten är lugn jogging i bakvarv.
Mitt russ o min andra shettis brukar jag ta in till banan kanske 2-3 gånger innan tävlingsässongen börjar på våren. Då brukar jag vara med och köra med licenskurserna som går så det ska blir lite mera ''lopp''. Vilket jag tycker är kanon, går inte fort, och mycket omkörningar m.m. vilket mina ponnyer beshöver :)

fnut
0

Jag åker inte heller in på banan ofta. Jag åker dit mest för att kolla att hästn känns bra även på banan och sen är det ju alltid kul att klocka. Men egentligen är det bra för Fe´rgus att gå mycket på banan så han lugnar ned sig.

madde89
0

vi har  bana  hemma  så där  kör vi bland  prima  går  heat  jobb  på  banan  och hon verkar tycka det är  kul i alla  fall, fvåran rakbana  har inte  gått att använda  på  vintern nu  så de har vart det enda stället att  köra  fort på nu  under vintern  , sedan har  i en  backe att  köra  intervaller och uppe  på rakan  bredvid tågebanan så vi  försöker variera  för att  göra  träningen  kul  för  både oss och hästarna

DubbelE
0

Jag kör sällan på travet, förra året var det för att rocky skulle vänja sig med allt nytt. Men efter att han gjorde debut gick han enbart på travet när han skulle starta.

sarahansen
0

Jag har banor hemma, en rundbana på 800 m och en rakbana på 700 m och en backbana :) Så jag behöver sällan åka in. Åker väl in nån gång extra med en ostartad unghäst men då är syftet att titta runt.

Polenta
0

Jag brukar bara åka in och köra fort en gång innan start, sedan får det räcka då tant har lätt för att bli less på banan.

Hade inte tänkt åka in något i år innan start men jag måste nog in och testa något bakvarv bara för att testa hur hon reagerar utan bomull bland mkt häst .. (hon har tränat hela vintern utan).

VeronicaP
0

Vi kör på banan i mellan åt mest för att vi kanske inte alltid har de bästa tränings möjligheterna här hemma , får alltid lasta och köra iväg om det ska tränas (om de inte rids då) .

vi har en som behöver gå rätt mycket på banan och det är kanon med provlopp och annat just för att hon ska *
lugna * sig , sen brukar även unghästarna få gå lite sådana lopp osv

Karsk
0

#0 Jag tränar inte heller mitt russ på banan. Den ända gången han går på banan är det är lopp som han startar i.

marika-J
0

Nu har det blivit så eftersom ena hästen ska mätas har vi åkt in till solvalla 1 gång på våren, i mars brukar det vara. Annars kör jag bara hemma.

Kris_J
0

Kör i princip aldrig snabbjobb på bana. Det är nog 10 år sedan senast. Kan bli aktuellt igen om någon nybörjarpålle behöver miljötränas.

Veritas odium paretFörvånad

Emmma
0

Kör inte heller snabbjobb på banan, bara om vi har nån nybörjar ponny som behöver det. Men då är det ju mest miljöträningen där det gäller.. I samband med mätning etc.
För min del känns det annars ganska onödigt, de tkr de är kulare att komma iväg att tävla om de inte springer på en bana så ofta (så har det iaf varit för våra).

Colt
0

Colt var jag inte inne till banan speciellt ofta med och var jag det så körde jag aldrig med klocka…tycker det var ganska så oväsentligt att se om han gick 2.10 eller 1.59, det är känslan jag är ute efter när jag kör fort med mina hästar.
Tonic och andra sidan var nere rättså regelbundet förra året innan hon kvalades för att få rutin och lära sig springa i kurvorna.

extra
0

Kör sällan snabbjobb med min ponny. Det blir mest motionskörning och skritträning. På vintern går det att köra fort på vägarna hemma men inte på sommaren.