Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2132 ggr
[vigalund]
0

OHP.......?

Kan någon kunnig person förklara för mig Vad OHP står för?

Har en nära vän som inte får starta sin shettis på ÅBY 13/6 pga OHP…

Det har nåt med härstamningen att göra, men vad?? Ponnyn har pass i SSS och är reg i sptf, har startat både på Vaggeryd och Mantorp i år, men på Åby blev det tvärstopp!!

För er som har intresse att forska i detta så heter ponnyn Flipper född 2004 e: Felix u Ayora. kolla sss webstambok och hitta felet som jag inte kan se!!!

Tacksam för all hjälp vi kan få i detta ärende!!! (tilläggas kan, att Stockholm inte heller kan hitta problemet, endast ÅBY….!)

VeronicaP
0

Vet inte vad OHP betyder …

linnri
0

fråga dem på Åby vad OHP betyder och vad grunderna för beslutet var/är.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Kris_J
0

Av vad man  utläser i webbsstamboken förefaller ponnyn inte ha något pass, dessutom finns inget stamboksnummer(reg.nr).

Veritas odium paretFörvånad

PernillaJ
0

#0, 3 Ponnyn är registrerad som korsningsponny, SE 99-04-9362: se Blå Basen.

[vigalund]
0

#4 jamen, för att vara startberättigad gäller väl känd stam i 3 led (vilket han ju har!!) utan inslag av varm eller kallblod? dessutom är han ju tävlingsreg. i SPTF !!

PernillaJ
0

#5 Kan det vara så att loppet han inte fick starta i var utskrivet för shetlandsponnyer?

VeronicaP
0

#4 Men har hästen pass då ? och den var ju inte reggad i SSS som du skrev där uppe eftersom den inte har något pass där så kan de inte heller vara reggad där ?

VAd jg inte förstår är varför den är reggad som korsningspponny?

Är den reggad för sent ? eller vad är det som gör att den inte är reggad i SSS

Jennie_A
0

#5 Fast man kan skriva ut lopp för Shetlandsponnys resp Gotlandsruss, och då är bara renrasiga startberättigade.

Tusen
0

Jag hittade en "annan" Flipper med samma stam och som är "reggad" som shettis. Den saknar dock födelseår. Länk

Kan det vara därför? Dvs det är oklart vilken ponny det gäller. Det kan ju vara felskrivet i Blå Basen. Det händer ju lite då och då faktiskt.Flört

[cancan]
0

PÅ Eskilstuna sist så var där en shettis som det stod okänd på morfarn i startlistan..

Är det inte 3 godkända led för att få starta?

Tycker då att det ska va rätt för alla o inte bara på ''vissa''..

giffan
0

Låter jätte konstigt. Om den är reggad hos SPTF och har startat i år, då borde det inte vara något fel.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

ValentinoRossi
0

Är de inte så att om den är född från ett visst år så måste den ha godkänd stam, kan va så att den där ponnyn va rätt gammal kanske?:P

Hagelberg
0

#10 Ponnyer som blev tävlingsreg. innan reglen med tre kända led får fortsätta tävla, även avkommer till dessa. Så tror jag att det är!

johannaolofsson
0

Kan Åby inte ha matat in fel häst i ponnysystemet vid anmälan då?

stallnysater
0

Flipper har startat förut på Åby… I ett kval förra året….

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

giffan
0

Men nu vill man  ju veta, någon som kommer ringa Åby?? Jag blir nyfiken.

~ Anneli ~ 

stallnysater
0

Den som anmält Flipper borde ringa till Åby…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

[vigalund]
0

#12 Flipper är född 2004

Vad jag inte förstår är varför han inte får starta på ÅBY pga OHP,  för precis som #11 och #15 skriver så kvalade han på Åby förra året, och har startat på Vaggeryd och mantorp i år!!

Hon som anmält har kontaktat Åby, men blev inte klokare för det!! De hänvisar till OHP!

Hon har pratat med Sptf som säger att det inte finns några problem, han är startberättigad!!!

Men som det ser ut just nu får han alltså ändå INTE starta på ÅBY!!!Obestämd

[vigalund]
0

Tack ALLA som engagerat sig i detta!!! Nu står Flipper OCH Ripadals Gia med i startlistorna på Åby! Skrattande

Stort tack till Åby som fixat till "misstaget"! Skrattande

StuteriSolo
0

och angående härstamning på A-ponny så är det så att de som finns med i STPF:s tävlingsregister (d.v.s har tävlat själva, många under ett stort antal år) och inte har idag godkänd antal led, deras avkommor får trots det tävla då deras föräldrar tävlat. Nu är det inte så många som är aktuella, då de flesta är till åren.

Först 1987 krävdes registrering av alla födda föl, före det behövde du inte ens registrera ditt föl, så chansen att tappa bort språngsedlar var stor.

giffan
0

#19 men vad betyder OHP då?? Har du fått något svar på det?

~ Anneli ~ 

[vigalund]
0

# 21, nej, jag vet fortfarande inte vad OHP står för!!

En vän föreslog " Okänd Härstamning Ponny"? men som sagt det är bara en gissning!

I vilket fall som helst var det ju väldigt tråkigt att en ponny som är helt startberättigad, fick det beskedet, och Ägaren/Tränaren får ringa runt halva Sverige för att få klarhet i något som INTE var ngt problem!

De är dessutom nya i ponnytravet och har helt nytagen licens (har startat 3ggr och ett kval). Inte så bra PR för ponnytravet!!

Att det upptäcktes, berodde på,  att jag här på i Focus,  såg att de inte fanns med på de prel. startlistorna! De väntade och trodde att de skulle kolla startlistor på SPTF:s hemsida (vilket inte är så konstigt när man är ny och inte är så intresserad av internet!)

Men solskenet är ju i alla fall att det inte gick "prestige" eller nåt annat "troll" i det hela, utan man visade att man kan rätta till felaktiga beslut!! Stor eloge!Glad

VeronicaP
0

#22 Det som jag tror kan ha krånglat till det är just att det är en shettis med stam som är reggad som korsningponny(vilket jag fortfarande undrar varför den är ) + att samma häst står 2 gånger i blå boken ena gången med födelse år och allt okey och en gång utan. För mig veterligt borde den ponnyn kunnat vara reggad i SSS .

NathalieForsman
0

#23 Vad jag vet är det okänd härstamning Ponny :) Men kul att dem får starta iallafall! :)

VeronicaP
0

#24 Men den har ju inte det eg , den har en godkänd pappa , en mamma som också är godkänd och den har en helbror som är reggad i SSS så nej det är eg ingen sådan ponny , utan borde vara så att de som ägde ponnyn när den var föl/unghäst inte reggade ponnyn i tid och sen inte villa ta DNA på mamma och avkomma för att få den reggad , enda orsaken som jag kan se det på att den är reggad som korsningsponny

NathalieForsman
0

#25 Jo jag tycker också det är väldigt konstigt :P

Dolores
0

I en del av loppen på Åby står det att det är för  russ, andra shetland.Är dom stängda för ex welshar då.Russ serien naturligtvis, men dom andra loppen