Nya kvalregler?
Såhär ser det ut för russens kvalregler:
Kat. B
2.55,0 3 åriga och ostartade
2.45,0 4 åriga
2.35,0 5-åriga och äldre
Om man ska kvala en häst som är över 5 år som är tidigare startad och har ett rekord långsammare än 35 måste han ändå då springa under 35?
//Mickan
Ja 2.35,0 eller snabbare är det som gäller.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Det är ju toppen
Hästen ska alltså behöva kvala snabbare än en tid han tidigare är startad på? Katastrof för sjutton!
#1 Inget ilsket mot dig, tack för snabbt svar!
//Mickan

Jag kan förstå att dom sänker kvaltiderna på ostartade hästar för att russen börjar springa fortare och fortare. Men när man har haft en sen häst som dessutom i början på sin tävlingskarriär blir allvarligt skadad och måste avgå ifrån träning och tävling. Då är det inte så roligt när man måste kvala om och ser denna tidssänkning i kvalen på startade hästar. Jag tycker regeln är rena skämtet ärligt talat.

Vilka är det som beslutar om sånt här? Vi kuskar i allmänhet som betalar medlemsavgifter/startavgifter, jagar sponsorer och satsar våran fritid på vårt intresse osv, vi har inget att säga till om?
//Mickan

Tycker inte det här är vettigt över huvudtaget ärligt talat. Tillbaka till det gamla, tack! Finns ju dom som kämpar med att få ner sina äldre ponnyer för att kunna kvala in på 2.55.0 och blir helt överlycklig av att de klarar tiden. O nu ska dom försöka få ner dom 20 sekunder till för att få kunna börja tävla sin ponny?
Tror det här kommer faktiskt bli lite pressande att man måste få ner hästarna mer o mer i tider. Låt den gamla kvaltiden vara kvar o låt barnen har roligt !
Jag håller med #5!!!!
Jag tycker att alla, oavsett startade eller inte, och ålder ska ha samma kvaltid. 2.55 räcker att visa att hästen är hanterbar.Kvalet är ju tillför att visa att hästen/ponnyn är lydig.Hur fort denspringer saknar betydelse. Ärponnyn långsam kommer den att automatiskt sluta tävla efter ett visst antal försök. Så en idealtid ärdet jag förespråkar. 2.40- 2.55 t.ex.

#5 Det är bara de startade äldre som måste gå snabbare. Alla ostartade oavsett ålder ska fortfarande gå 2.55
Men även jag håller med om att det här kan slå väldigt fel! Andra kvalbestämmelser vora att föredra
Det är ju inte så lätt för alla nya kuskar med nya hästar. Det tar ju ett tag innan man kommer in i det här med träning och tävling med.

Jag tycker att dem gamla var sämre… Men mestadels för att dem gick efter auto tiden när man kvala för volt. Så jag tycker dem här är bättre då, men det kan förstås vara besvärligt ändå
Jag tycker nästan att detta sänder en dålig signal till nya kuskar o hästar det känns som om man vill gallra ur sämre travande hästar genom att sänka kvaltiderna varje år.

Tycker också det känns lite halvkonstigt 

#7 Jag tycker precis som du att en idealtid vore perfekt. Då visar man att hästen klarar av attt interagera med andra hästar, om det nu är andra hästar med i kvalet, det är ju ett annat problem.
När vi kvalade Ratatas Raimon skulle man kunna tro att det var ett idealtidslopp, Palle, som vi kallar honnom, och Wiolina som han kvalade tillsammans med gick i mål med en tiondels differans. Då kunde bägge hästarna visa att det inte var något problem att köra nära varandra, oavsett för hingsten eller stot.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#8 Men är det verkligen så? Jag har suttit och läst igenom allt jag kan hitta och ser ingenstans att det stämmer?
//Mickan

#14 Så här står det i kvalbestämmelserna:
Kat. A
3.50,0 3 åriga och ostartade
3.40,0 4 åriga
3.30,0 5-åriga och äldre
Kat. B
2.55,0 3 åriga och ostartade
2.45,0 4 åriga
2.35,0 5-åriga och äldre
Detta innebär att ostartad ponny skall springa samma tid som en 3 åring.
Jerker Klang,

#15 Tänk vad lätt det är att läsa fel när man är trött och stressad
Tack!!
Då vet man vad som gäller, men det innebär inte att jag tycker det är okej…
//Mickan

Några fler som har åsikter om detta?
//Mickan

Jag tycker att 2.55 för alla russ vore idealiskt. Ett kval är inte till för att visa att hästen kan springa fort, utan att visa att hästen kan föra sig på en travbana, vad gäller voltning, osv.osv.
Många resonerar nog som så att en äldre häst som inte kan kvala på 2.35 inte bör starta. Det gör inte jag. Det kan finnas många anledningar till varför hästen inte går snabbare. Men kan de få starta så kommer tiderna med det. Och kommer inte det så väljer man kanske själv att sluta.
Vårat russ har ett rekord på 2.26, men han går inte det varje gång i lopp, men han får små placeringar här och där, och vi är nöjda med det. Men jag vet inte om han går 2.35 själv, skulle han inte få starta då? Löjligt tycker jag.
Tycker det är bra att de tog bort rek +15s men de skulle endast satt en kvaltid för alla. Vet att det var en motion uppe om det på förbunds stämman, men att den inte blev röstad på då SPTF redan ändrat kvaltiderna. Men den ena motionen sa nämligen att endast en tid för alla….
Hoppas man kan skriva en sådan till nästa år och att den då kan gå att rösta på.
~ Anneli ~

Joo, helt plötsligt handlar ju allt bara om tiden?!?!
//Mickan

Jag kan ju tala för mig själv i detta ärende.
Jag har en häst som var väldigt sen ut till banan. När han sedan startade för varje gång sänkte han flera sekunder per start och utvecklades hela tiden som de allra flesta hästar gör. I hans sista start på eskilstuna sänkte han lite till och fick en placering. Efter den starten upptäckte vi två otäcka muskelskador som vi fått kämpa med. Nu har min häst missat 1 och en halv sesong pga detta eftersom rehabiliteringen och träningen fick ta den tid det tog. Nu när hästen är kvalklar ser jag denna nyändrade regel och blir nästan chockad. Här har jag sett fram imot att få kvala och nu istället känner jag världens press. Jag vet att hästen skulle kunna springa 35 i ett vanlig kvallopp med flera hästar. Men utan hästar springer han det inte ( ponnyskalle som han har ). Så jag är rasande i detta ärende och blir glad av att se att flera utav er också tycker detta är vansinne.
Min kära mor ringde till förbundet och även den personen hon pratade med tyckte lika som oss. Det har lämnats in flera klagomål och hon hälsade till oss att de som har samma åsikter ska göra likadant.
Det jag vill säga är att man inte direkt blir peppad av att hålla på med ponnytrav längre då jag tycker denna sport siktar mera neråt för varje år.

Det är tillåtet att ha en sparringhäst om man kvalar ensam, man måste inte köra ensam!! Många går ju mycket sämre om de är helt själva p å banan.

#22 Jo, men det får man väl bara ha om man är ensam i kvalet? Tänk #21´s häst, om han skulle kvala med en häst som går omkring 2 minuter då får han ju ändå springa ensam?
//Mickan
Och sparring hästen får inte ligga före, inte ens med huvudet före, och då är inte många ponnysar hjälpta av att någon ligger bakom. De vet exakt hur mkt de behöver springa.
~ Anneli ~

#24 Precis, inte speciellt smart kanske?
//Mickan
#25 Nä jag ser inte mycke nytta med det. Möjligen att det kan fungera till någon, men långt ifrån alla.
~ Anneli ~

Jag tycker att sparringhäst borde vara tillåtet om det är under 5 hästar med i kvalet… Och jag håller med #20 om att allt helt plötsligt bara handlar om tiden! Hästen ska kunna föra sig i på banan, i volten, och bland andra hästar. Punkt slut

#27 just därför som jag förordar idealtidslopp i kvalen…..
Jerker Klang,
Inte bara det. En häst som dömts till omkval pga oregelighet kan t.o.m. få kvala ensam eller vara långt ifrån fältet. Även om det i reglementet står att de helst ska kvala så lika tävling som möjligt så är det helt omöjligt att få till ett sådant kval om en eller ett fåtal ponnysar kvalar och som dessutom springer olika fort.
Jag tycker att detta är vansinnigt! Trodde att meningen med ponnytrav var att de ville få in många fler i travet. De finns ju de som köper "ridruss" som vill skola om till trav, eller någon som växt ur ponnyn i ridning.
Har en shettis på 5 år. Han har i rek. 3.31. Men behöver kvala om, och nu måste han kvala på 3.30??!! Tycker att de gamla bestämmelserna med 15 sek plus var mycket mycket bättre! De kan ju inte räkna med att lika många nya ponnyer kommer att komma till start i år om de inte ändrar igen…

tråkigt att höra att ponnytravet bara blir sämre för varje år.. verkar som många börjar tröttna på att tävla, eftersom det nu bara handlar om tid och pengar, vart tog glädjen vägen..??
#31 ja visst e det konstigt, speciellt när det är ett jäkla hallå om att de kommer ta bort pengarna för 12 år och yngre…
Då borde ju glädjen komma igen, när det inte finns pengar med i de loppen.
#30 Det är lika jobbigt att ha en ponny med snabbt rekord och ny kusk som inte klarar att köra så snabbt, då är man glad för de nya tiderna.
~ Anneli ~
Man kan ju vända på resonemanget också.
Skall man ha någon chans till placering i lopp så måste ju hästarna gå betydligt fortare än kvalgränserna.
Att ha för generösa kvalgränser gör ju att dom som inte har nån erfarenhet av ponnytravet kanske tror att det räcker med att klara kvalgränserna för att vara med och kämpa om placeringarna.
När det sen inte räcker kanske man tröttnar för att man bara kommer bland de sista hela tiden.
#33 Det resonemanget håller inte riktigt tycker jag. Säg att du köper en snabb ponny som med ditt barn som kusk springer långt ifrån rekordet men ändå klarar kvalet. Är det roligare? Att en ponny får pengar då den springer på 2.35-2.40 händer faktiskt rätt ofta. En ponny med rekord 1.55 som springer på 2.15 får i princip aldrig pengar. I båda fallen kan man väl hoppas att kusken och ponnyn utväcklas ihop till framtida framgångar.

#33 Nja, det där stämmer ju inte riktigt, finns åtskilliga "0 lopp" där du inte har behöft gå under 2.35 för en placering. Några exempel:
Lopp 6 Kalmar 9 Maj
Lopp 7 Solvalla 15 Maj
Lopp 3 Östersund 16 Maj
Lopp 14 Mantorp 23 Maj
Lopp 11 Tingsryd 5 Juni
Detta var ett snabt axplock. Visst, man kanske inte vinner ett "0-lopp" om inte hästen går under 2.30, men placerad har man deffinitivt chansen till. Mina exempel ovan visar att även en tid på 2.40 kan ge placering.
Detta var bara för att bemöta ditt påstående att "Skall man ha någon chans till placering i lopp så måste ju hästarna gå betydligt fortare än kvalgränserna".
Men det är inte detta som kvalgränserna syftar till. Kvalet är till för att visa att din häst klarar av att interagera med andra hästar. Med dagens kvalsystem motverkar man syftet med kvalet, vilket är det som jag och flera till har försökt peka på i denna tråd.
Jerker Klang,
Det enklaste i det hela borde väll vara att skriva en väl utformad motion till nästa år. Så kan alla klubbar få rösta fram ett vettigt kval system. Det gäller bara att man ser till att sin röst blir hörd på sitt årsmöte.
~ Anneli ~
Ja resultatlistorna är verkligen värda att studeras.
Ex vis Solvalla 15 maj
6 ponnyertill start
3 ponnyer diskade
segrare 2.28 2:a 2.35 3:a 2.43 i detta loppet hade 3an kunnat springa på 3 minuter och ändå varit placerad.
Sen finns det ju ytterligare en sak i ponnytravet. Det gäller att köra så sakta som möjligt för att spara rekordet till nästa start. Kör man för fort blir det ju bara mera tillägg framöver och svårare att placera sig.
# Vi har nog i grunden samma uppfattning här.
Men här handlar det inte om kvalregler utan om hur propositionerna skrivs. För dessa snabba ponnyer som byter ägare och har svårt att få ponnyn att gå max är det ju frihandicaplopp som gäller. Men tyvärr ser vi ju alldeles för få sådana.
#13 Är det "min" Wiolina på bilden? Har hon kommit ut på banan nu? wow, då måste jag ju följa henne också! :)

#13 Japp, det är det. Hon och Palle kvalade godgänt på Åmål tillsammans….
Jerker Klang,
#40 Härligt! Ska hålla koll på hennes starter i framtiden med andra ord! Hoppas det går bättre för henne på banan än vad det gjorde för syster yster.