Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 660 ggr
amandahandersson
0

Bra exempel på dålig penningpropp!

Umåker

Fredag 27 april

Prop. 1. Konsum Nords Dvärgbjörk Kategori A 4.000-25.000 kr. 1640 m. Tiläägg 20 m vid vunna 8.000 kr, 40 meter vid 13.000 kr.
Pris 3.000-1.500-1.000-750-600-(500) kr.

Är det bara jag som tycker att det är smått knepigt att om man tex. har en 4.500:- ponny, och har en häst med 20.000 mer 40 meter bakom sig? 

Det är det här jag menar med att det är förjävligt med penning…

crazycattiz
0

Fast dvärgbjörken kördes väl med ungefär samma prop ifloj o då va de upploppsstrid..

amandahandersson
0

Om inte jag minns fel var det högst 15.000:- då.

MaritaM
0

Varför kan man inte ge penninghandikappen en chans innan man sågar det totalt. Jag vet att Amandah tex i proppen som är i Boden i mars står bättre till än om det hade varit rekordhandikapp. Så snälla alla sluta klaga och gnäll på det nya, det går ju att gå tillbaka till det gamla om det visar sig vara totalt galet för ponnytravet.. Sen är det bara fantasin och kunskap hos dom som skriver propparna som måste finnas. Jag personligen tror att detta kommer att funka bra.Fot i munnnen

amandahandersson
0

#3, Juppe står åt helvete i stort sett alla penninglopp…

OM en penningpropp ska funka tror jag den måste vara stoppad vid tid. Och stängd både neråt och uppåt! Högst 10.000 mellan lägsta och högsta summan, + en tidsstängning.

MaritaM
0

Det är ju så att man inte kan skriva proppar så att alla ska vara 100% nöjd, men tanken är ju att man ska skriva propparna och utgå från det hästmaterial man har i området för oss här uppe är det Skellefteå, Umeå och Boden. Från det ska man då utgå i hur propparna ska utformas man kan inte skriva propparna efter några hästar. Du Amandah vet ju att Ante startade på ett 1640m lopp med Toker och hade 300m tillägg och kom i mål som 3:a så allt är möjligt, detta var ett lopp med rekordhandikapp. Dom kommer nog alltid att få långa tillägg men man får göra det bästa av situationen. Så Amandah GE INTE UPP MED JUPPE han är ju så duktig liksom du Cool

amandahandersson
0

Jo jag vet, men Toker är ju en grym häst då med ;) Min gosse gillar inte tillägg, 100 meter räcker så tjurar han ihop x)

fan_idole
0

Den kanske är jättebra i Umeå-regionen, vad vet jag. Det beror ju på vilka hästar som finns där, hur mycket de har tjänat och hur fort de har gått. Jag tror inte att proppmakarna har tagit hänsyn till shettisarna i Skåne (eller för den delen Stockholm) när de skrivit den här proppen. Det går inte att säga generellt att en propp är bra eller dålig, vare sig det handlar om än det ena, än det andra hcp-systemet. Ett rekordhandikapp på 2.45 samlar förmodligen 15 hästar i augusti på Sundbyholm, medan det på Åby kanske bara kommer fem hästar till start. Alltså är 2.45 ingen bra propp på Åby, medan det är en lysande propp på Eskilstuna.

juliapettersson
0

"Bara fantasin sätter gränserna", var fanns fantasin när denna propp gjordes? Intervallerna är alldeles för stora, och 4.000:- till 25.000:- är på tok för mycket.

För övrigt, vem vågar köra ett lopp med 3.000:- i första pris?

PippiL
0

Du Amandah, har du tillgång till sportsystemet? Har du det inte, hur kan du veta vilka hästar som dom vill ha med i loppet?

Håller med #7, det kanske stämmer jätte bra med hästarna där.

#8 Jag skulle gå ut i ett lopp med dom prispengarna. Men jag har en snabb häst, så mer eller mindre pengar spelar ingen roll. Jag möter samma motstånd ändå. Och det är väl ingen klubb som skriver ut proppar med prispengar över 3000 kr till långsamma hästar?

Några här börja låta som kallblodsägarna….. det finns aldrig lopp för deras hästar. Det är för mycket prispengar, för långa tillägg….. osv. Nä ibland får man ge, ibland får man och ibland vinner man. Det är bara kul om fler olika kuskar vinner. Det är dom värda. Ställ den med lägst poäng på start och fyll på med övriga efter poängen. Sen spelar det ingen roll om den som har lägst poäng har snabbaste tiden, för då är det väl ändå dens tur att vinna????

Lillen
0

Det är väl dom bra propparna som skall uppmärksammas.

Om propparna är bra eller dåliga vet vi ju tyvärr inte förrän loppen har körts.

Nitro
0

#4 Det är tillåtet att skriva sådana proppar!!!
Man får skriva ut tex:

Prop 1
Kat A.
8000-15000, snabbaste rekord 2.30.
1640 Linje.

Prop 2
Kat B.
Fri handicap med grundlag 2.20
1640 Voltstart

I ett sk. ordinarie lopp med stora travet kan man också skriva en propp:
Prop 3.
Kat B.
Fri handicap för hästar med rek 1.50-2.05
1640m Voltstart

Det kommer gå att skriva nästan samma proppar som vi har nu, bara att handicapern inte måste följa reglerna för hur man räknar tillägg i tid. Men, det säger sig själv att det kommer vara det vanligaste sättet!

Dessutom när nu tidshandicapen bytt namn till fri handicap kommer vi inte ha en enda strykning för feldistansering!

Efter att jag fått precis allt förklarat för mej om vad som gäller osv. så börjar jag också förstå möjligheterna med detta!

Möjligheterna är många, bara man ser till att använda dem!

Edde
0

#11 Fri handicap, vet du att det innebär att häst inte får ha halvrad? Där stänger du ute många hästar! Åtminstone i de regioner där vi kör tävlingar i stort sett varje helg. Plus att den fria handicapen innebär ett stort merarbete för arrangerande klubb, det måste läggas ut preliminära listor och det kommer att blir många förbehåll i anmälningarna.

Trollet
0

#12  Vi behöver ju inte ha 14 dagars anmälningstid.  6-7 dagar skulle ju räcka gott. Dåslipper vi ju många halvrader. 

Och många tvångsstrykningar efter transporthinder slipper vi också.

Nitro
0

#12 Det kommer komma upp en motion om detta på förbundstämman!
Den långa anmälningstiden gör att det blir halvrader, vilket inte jag gillar! Att dubbelanmäla & sedan se hästens tre senaste prestationer istället för fem i programmet är inte så kul för de andra.

ryttarn
0

#12 Jag tror tyvärr inte det kommer bli speciellt mycket fria hcp. Det riskerar att bli alldeles för stor press på handicappern, man skall vara mentalt väldigt stark för att klara allt det snack som det kommer bli om distanseringar…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

FridaSimonsson
0

Umåkers propp var mkt bättre förra året som Amandah säger, jag var själv med , med min kålkulla, men han var inte på humör den dagen så det gick käpprätt åt skogen

Nitro
0

#15 Jag vill tro att det kommer vara mycket fri handicap! Om man som handicaper för det mesta använder sig av mallen för tidsräkning som vi har idag så kan ju ingen klaga!?
Jag tycker inte om pengahandicap, men med fri handicap kan man göra såååååå mycket, om man bara vill!!!

PippiL
0

#16 Fast hur proppen skrivs i år har väl inget med hur den skrevs ifjol. Det beror väl på vilka hästar som dom vill ha med i loppet. Jag kan tänka mej att dom vill ha med dom snabbare i deras region, då det är så mycket prispengar, och ett lopp i samband med deras V75 helg. Och då kanske den passar jätte bra i år med det underlag dom har i år.

Det är som #10 skriver, det är först efteråt vi vet om proppen var bra eller inte.
Ifjol var det en bra propp, men det är inte säkert att samma propp i år skulle vara lika bra. Glad

Det var därför jag undrade om amandah_ har tillgång till sportsystemet, så hon ser vilka hästar som finns och vilka tider dom har? För hon verkar onekligen väldigt insatt i vilka hästar som finns i stora delar av Sverige. Då hon kommenterat proppar både för Solvalla och Bergsåker och upp över landet. Och själv bor i boden.

Inget illa ment, det är bra att det finns dom som orkar och vill engagera sej, så länge man vet vad man talar om. så det inte bara "tas_ur_luften_för_att_det_är_min_åsikt_just_nu_och_jag_vägrar_byta" Flört

ryttarn
0

#17 Min förhoppning är samma som din, men du vet ju skälv hur reaktionen hos vissa personer var i Lördags när diskussionen kom upp. Eller snarare efter….

Olika hästar i olika faser gynnas av olika proppositioner, det är därför jag förordat att vi skall behålla 50/50. I teorin kan du göra på samma sätt men med fritt hcp men problemet blir integriteten hos den eller de som skall hcp. Oavset om dom gör rätt eller fel riskerar dom verbalt stryk, tror inte så många klubbar vill utsätta någon för det.

En idé skulle kunna vara helt annonyma handicappare eller att man klubbarna kan skicka in anmälningarna centralt och någon i en helt annan region handicappar. Då slipper man tjatet vid anmälan om distans, form hittan och dittan utan alla vet att det är någon annan som handicappar.

Jerker Klang,

www.isil.se

juliapettersson
0

Jag tycker som Rebecca. Anänder man sig av fri hcp i propparna och även tidsräkning kan det bli riktigt bra lopp.

Men övergången är för snabb, jag tycker att man ska köra dessa fri hcp-lopp 50/50 med rekordhcp år 2008 så vi får se hur det funkar.

Teja-Bea
0

Bara en fråga. När man ska handikappa efter så kallad "fri handikap", så har man möjligheten att distansera hästarna som man vill. Kan man då inte tillämpa tex intervallhcp med tillägg 20m för varje 1,2 sekunder? Då blir det som vanlig rekordhandikap i alla fall?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Nitro
0

#21 Man får göra det precis huuuuur man vill!! Det är ju det som är så bra! Många verkar tyvärr inte förstå det…
Man kan ju också då, som i Finland, tillämpa max-tillägg så att (om det tex är en intervallhcp-propp) det inte kan anmäla jättesnabba hästar som tjänar massor på det!

ryttarn
0

#21 i princip kan du hcp som du vill.

I tävlingsreglementet står det som följer:

**

Handicaper och handicaplopp 7 §

**

Handicapern skall i handicaplopp - fri handicap eller handicap med grundlag - fastställa hästarnas distanser. Hästarna skall i möjligaste mån ges lika chans med hänsyn till handicaperns uppfattning om deras föregående prestationer och aktuella form, oberoende av deras rekord och startsumma. Handicaperns beslut kan ej överklagas. Häst får ej starta mellan en handicaps offentliggörande och dess avhållande.

**

Tillämpningsanvisningar:

**

- För att få startanmälas till handicaplopp skall häst odiskvalificerad ochodistanserad ha fullföljt minst ett totalisatorlopp inom den senaste 6-veckorsperioden. - Med grundlag (t ex 1.20) avses att häst som placerats på grunddistansen förväntas ha kapacitet för denna tidsnotering. Ingen häst kan placeras framför grunddistansen.

Såg faktiskt på tv häromkvällen att dom hadde ett lopp efter fri hcp på V65, kommentatorerna sa att det inte var speciellt vanligt men att dom förordade att man skulle använda detta mer. Kommer dock inte i håg hur den proppen såg ut.

Jerker Klang,

www.isil.se

Nitro
0

#23 jag såg också det loppet! Det var handicapat efter formen på hästarna . Spännande ;)

ryttarn
0

#24 Det är, om man läser tävlingsreglementet, det som är tanken med fri hcp. Väldigt spännande men oxå svårt att handicappa, vem vet formen på hästarna….?

Jerker Klang,

www.isil.se

Nitro
0

Men samtidigt måste jag tycka att det är iaf lättare att se på en ponny än en storhäst.
På de stora spelar resan så stor roll, många hästar vinner inte från dödens, eller efter sista 1000 i tredje. Sånt bekymrar inte en ponny…

fan_idole
0

Jag har en känsla för fri handicap och man kan använda den som vi förr i tiden använde rekordhandicap med gottgörelse. Det innebar att hästen handikappades efter sin bästa tid de fem senaste starterna - dock max. fem sekunder sämre än sitt rekord. Det här var mycket bra, speciellt för hästar som hade gjort sitt livs lopp (tidsmässigt) på en välpreparerad bana t.ex. i samband med stora travet. Vi hade en som sänkte drygt två sekunder till 1.55,6 i volt i Elitloppet 1996 (oplacerad). Han var inte i närheten av den tiden efteråt, men kunde ändå starta och t.o.m. placera sig bra eftersom ovan nämnda hcp-form fanns.

Sedan kommer det ändå naturligtvis att bli gnäll, men det blir det hur du än vrider och vänder på saker och ting. Tävlingssäsongen har inte börjat - men ändå är allt och alla utdömda av vissa.

Nitro
0

Jag dömde ut allt, för jag tänkte inte efter! Men nu har jag gjort det och fått mycket förklarat för mej!
Det gjorde att jag ändrat uppfattning, till en viss del.. Det hänger mycket på proppskrivarna & handicaparna i framtiden…

Edde
0

En sak till Nitro, du är INTE fri att skriva ut lopp hur du vill! Du kan inte blanda penninghandicap + tidshandicap som du gjort i ditt förslag #11 prop 1, har du det förankrat hos SPTF att det är ok??????

ryttarn
0

#28 Håller med, även om jag inte är helt konverterad…. Det skall bli riktigt intressant att utvärdera säsongen 2008, om vi överhuvudtaget får ut någon häst till start eller inte, som sagt handlar mycket om proppskrivares fantasi och hcpares integritet…

Jerker Klang,

www.isil.se

Nitro
0

#29 Jag fick det förklarat för mej på årsmötet i lördags att man kan skriva ut sådana propositioner…! Men då som fri handicaplopp och inget annat..

fan_idole
0

Jag vill bara påpeka att jag inte hade varken #28 eller #30 i tankarna när jag avslutade mitt förra inlägg. Sedan är det självklart så att alla kommer inte att "konvertera", jag har en känsla av att det kommer att upptäckas flera barnsjukdomar med de nya reglerna. Ni som var med när ändringen från fem tillåtna galopper till dagens tillåtna två (jag tror det var 1996) vet att det blev ett himla liv i Kapernaum även då. Och det märkliga är att flera av de som "skrek högst" då om ponnytravets undergång - inte har tappat ett dugg i röststyrka nu.

amandahandersson
0

#9, jag vet nog mycket om vilka sortens hästar som finns här uppe - TRO MIG, jag har koll! Det är någon sorts hobby för mig att titta på sådant…

Min ponny tex. skulle stå 20 meter före en 2.25 häst, en 2.34 häst osv…

amandahandersson
0

#18, detsutom.. Har du  missat att Umåker är Bodens NÄST närmaste bana? Vet du hur mycket Boden-hästar som tävlar där?

På Umåker tävlas det mest med Boden, Skellefteå, Umeå och Solänget hästar. Ibland även Bergsåker, Hagmyren och Östersund. Nån gång har det dykt upp från Eskils och Solvalla, och det har vart heldagar med 3.000 i första pris!

PippiL, vad har du för koll på hästarna här uppe? Jag bor i Boden, jag har koll på ganska många hästar, typ hur fort dom gått, hur mycket pengar…

Skulle du vela ha en häst med 21.000:- mer 40 bakom dig? Vet du hur många sekunder det kan vara?
Eller starta på samma volt som en häst med 20.000:- mer? Kul - eller?

PippiL
0

#34 Men amandah_ varför denna aggressiva ton?

Jag skrev också att jag inte menar något illa, utan jag är mest imponerad av att någon som inte har tillgång till sportsystemet har sån koll på så många hästar. För det blir ju en och annan häst om man räknar från Stockholm - Eskilstuna och ända upp till Boden. Själv har jag lite koll på hästarna jag tävlar mot. Generad

amandahandersson
0

#35, inte tänkt som aggressiv ton, men om du tror att vi här uppe inte har koll på andras hästar så är du liiite fel ute.

Du förstår, här har vi tre banor inom 30 mil och det är inte mycket häst heller. Sen får vi medlemmar i NPTS en gång om året utlagt statistik över hästarna från Boden, Skellefteå och Umeå.

Detsutom - söderut har hästarna mindre prispengar vilket i sin "tur" gör denna propp ännu ojämnare.

fladde
0

jag tycker att det är för stora skillnader mellan penga loppen  vi har en häst som bara skulle få 20 meter i tillägg fast han gått 2,31,6 han står bra inne i ett sådant lopp.

amandahandersson
0

#37, omg! :O min häst har 2.42 å skulle åkt på 20 meter tillägg..

FridaSimonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pippi L

nu ska vi ta dina kunskaper på spel.

Hur mkt pengar och vilket rekord har min ponny kålkulla advocat ? skulle han stå bra elr dåligt till i dvärgbjörken, varsegod säg nu.

Jag vet att amanda vet, för hon har sten koll, men eftersom du värkar tro att du kan så mkt så varsegod låt mig höra ?

å när vi ändå håller på, mitt ena russ Bert W vad har han för rekord och hur mkt pengar
Jag tkre är bra att amandah har koll, då kan man ju fråga henne när man vill ha hjälåp ; ))

kålkulla advocat skulle fått 20 meter tillägg och har ett rekord på 2.41,5 # 37

FridaSimonsson
0

men lilla pippi nu hjälpte jag ju dig lite me advocats rekord ^^

PippiL
0

#39 40

Har du problem? Uppenbart.
Men för att du frågar, Bert W har 2.16,3 som sattes den 4 juni 2006 på Bodentravet, av hästen ägare och tränare Emelie Kauppi (dom blev 1:a). 2875 kr har Bert W tjänat. En häst som du inte ens äger eller tränar enl. SPTFs register!!!

Är du helt dum? Ursäkta, men det finns ju att läsa på Ponnyrondens hemsida.

Varför skulle jag vara intresserad av era hästar överhuvudtaget? Jag skrev tidigare att jag är intresserad av dom jag tävlar mot. Och dessutom så har jag inte alls varit otrevlig mot amandah_ utan snarare tvärtom. Hon skriver ju också själv att hon har koll på hästar i ett stort område.

Men det är ju bra att du har någon att fråga, om du själv inte har intresse att lära dig. Räcka ut tungan

PippiL
0

I Umeå, Sk, Bo och Sä finns 17 hästar (2006) som har mellan 4000-7999 kr, rekorden ligger mellan 2.45-2.59. Det finns 13 hästar som har mallan 8000-11999 kr, rekord mellan 2.36-2.56 och 11 hästar mellan 12000-25000 kr, med rekord mellan 2.25-2.47.

Ja, hästar är det ingen brist på i den klassen. Dom har ju verkligen lyckats lägga en prop där det finns hästar som kan starta, och många.
Sen beror det ju på startpoängen vilka som kommer med. Men dom kan nog få ett riktigt bra och jämt startfält.

amandahandersson
0

#42, många hästar kan starta - men hur jämt är det??

Min mening är absolut inte att vara otrevlig mot nån eller några! Bara så du vet :)

PippiL
0

#43 Jag tror inte du vill vara otrevlig mot mig Glad

Jag kan mycket väl tänka mig att det kommer att bli fullt lopp, med hästar från 2.30-2.45. Alltså runt 15 sek i skillnad. Men vad man måste ta hänsyn till är, att när det är fullt fält, med få volter så är det bra mycket svårare att hitta ett bra spår, man blir instängd, hästar runt omkring galopperar mm mm. Det är inte bara att jaga ikapp en, gå ut och köra om, fortsätta mot nästa osv. Nu måste man köra ett travlopp.
Vilket kan bli mycket intressant.

Man skulle ha haft en häst till start i det loppet, men jag är ju för gammal för kat. A  Ledsen

amandahandersson
0

#44, fullt lopp blir det säkert… Men ändå - det lär ju inte bli särskilt jämt…

PippiL
0

#45 Det blir nog svårt för dom snabbaste att sänka sina rekord, för det tar längre tid att runda fullt fält, speciellt om man inte har fritt spår. Däremot kan nog flera av dom långsammare (förutsatt att dom är tränade för rekordfart) dras med och sedan ha mycket krafter kvar på upploppet och sänka sina rekord.

Det brukar ju vara så, för dom i dom snabbaste klasserna, att det är svårt att sänka rekorden när dom springer själva. Men med rätt draghjälp, så finns chansen (eller kanske risken beroende på hur man ser det Räcka ut tungan).

divansson
0

ja, å då kan man ju bara undra hur det kommer att bli i sommar och 2008! så.. det är visst bara att vänja sig.. :(

amandahandersson
0

#46, så jävla stor skillnad på loppen är det inte. Men i det här loppet lär rekorden på hästarna ligga mellan 3.00-2.25 (snabb avrundning..). Och hur kul är det?
En 2.25 kan ju gå 2.40 och ändå runda så tjugo 3.00-hästar.

fan_idole
0

Tänkvärt! 

Jag citerar: "Den kloke kryddar sitt språk med ordspråk, den enfaldige med svordomar"

Med tanke på detta ytterligare ett citat: "Onormal är den människa, som aldrig byter åsikt"

…eller som Alf Henriksson en gång skrev: "Retar du upp dig på ting som är små så är du väl inte större än så" 

Och avslutningsvis: "Den som lever får se"

amandahandersson
0

#49, jag må vara enfaldig,
men jag har en åsikt.

Och jag måste få ha min åsikt,
och när det gäller penninghandicap - så ändrar jag inte på den.

Och vill du veta en till sak, fan_idole, vem du nu är.

För att vara människa måste man lära sig att ha respekt för andras åsikt. Och man måste stå för sin åsikt.

tuffing
0

Hej #11

Funderade mycket över de proppar som du redovisade.

Frågade Ylva på kansliet och hon gav mig detta svar:

Prop. 1. är fullkomligt felaktig då du inte får blanda tid och pengar.  

Prop. 2. är fullt möjlig  

Prop. 3. är också helt felaktig

Fri handicap innebär att man INTE räknar hästens rekord eller startprissumma utan en tänkt prestation.

Vore intressant om du kollade upp detta med den person som gav dig denna information.

amandahandersson
0

Men va ;S får man inte blanda tid å penning? ;s

christ
0

#51 Var själv på samma möte och fick exakt den information som #11 beskriver,Vi fick informationen av Arne Florqvist styrelseledamot i SPTF.

Nitro
0

#51 Som ovan skriver fick jag informationen från Arne Florquist. Som jag förstod (och många andra) fick man låsa penninglopp med tid så länge det hette fri handicap.
Man fick göra lopp med grundlagar och man fick också köra fri handicapslopp under ordinarie storhästtävlingar.

proppenpropp
0

jaa men det är så, ponnytravet ska va så likt som stortravet det är därför vi ska han pengalopp. Jag tycker inte häller det är så bra men så är det bara :( :)

amandahandersson
0

Nejfy, får vi inte stänga vid tid så känns det knepit.

ryttarn
0

Kan bara instämma med #54, var på samma möte och hörde samma information…

Efter att själv ha läst STCs reglemente angående Fri HCP ställer jag mig dock tvivlande till denna möjlighet. Undra om SPTF tänker sig någon tillämpningsanvisning, men då rör man till det värre än vad dagens system innebär. Se gärna mitt svar #23 där jag klipt direkt från STCs reglemente för 2007.

Efterssom jag vet att flera SPTFstyrelseledamöter "smygeromkring" här på forum so vore det intressant om någon kunde ge sig till känna och bekräfta eller dementera dessa uppgifter.

Jerker Klang,

www.isil.se

tuffing
0

# 53 - 54 - 57

Det ska bli intressant att se vad detta hamnar, eftersom ni tre har fått samma info av Arne.

ryttarn
0

Mmmm, absolut….

En annan info vi fick på VPTFs årsmöte var att SPTF kommer at anordna kurser i proppskrivning under våren. Kan vara bra att de i klubben som sitter med detta/vill sitta med detta passar på att gå dessa kurser. Där kommer säkert mycket av "mallarna" för hur majoriteten av loppen kommer att se ut under 2008 sättas.

Jerker Klang,

www.isil.se

FridaSimonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 42

Nehe så jag tränar inte Bert W ?

vad synd att han står hemma på min gård och att jag ska köra honom idag ? tänkvärt elr hur : )

å sen jag har inga problem, de har väll inte du heller, hoppas jag iaf.

PippiL
0

#60 Varför har du inte han på din tränarlista då? Konstigt av hästens ägare att hon har honom kvar på sin tränarlista. För jag skulle då inte ha en häst på min lista som inte jag tränar. Vad vet jag vad den nya tränaren petar i hästen?

Inte för att jag menar att du gör det, men det är ju en risk man tar.