Listor Bergsåker den 19:e
När listorna kommer så kan ni väl lägga ut dom här?
För sen är det dax att tippa loppen!!
Hoppas dom kommer på dagen (imorgon, eller ja.. senare idag?). Ska bli himla kul! Var senast 2007 jag tävlade på Bergsåker. Årsdebut sitter ju givetvis extra fint! :)

putt
Hoppas dom är på gång, alltid lika roligt att läsa dom :)
Kommer dom inte snaaart? (A) Hoppas det blir välfyllda lopp! :)
inga listor på kanal 75 ?
putt

Tålamod gott folk, de som fixar startlistorna har förmodligen ett jobb och ett liv att sköta med :P
#7 hehe, klart dom har.. men när man själv inte har något annat för sig än att glo på 8 valpar som bara äter så känns det som om allt går så himla långsamt! ;D

#8 Jo men det är ju alltid samma visa när de gäller anmälningar :P
Man är ju alltid ivrig! :) ibland gåre superfort och ibland tar det lite längre tid! :) men det är ju bra att de som anmält är taggade, sen vill man ju se listorna i god tid ifall det skulle vara något som känns fel :)

Någn sm vet ungefär när de kommer? :)
Inga startlistor idag..

puttar upp
Segt att gå och vänta :)

#14 lite :) men de kommer nog idag
#15, det hoppas jag :D

#16 :)
Nej nu msåte jag skärpa mig, har suttit en halvtimme och bara uppdaterat sidan x)
#18, Så gör jag med, haha :)
preliminära listor
YES :D Bra första lopp för Musse, tuffare andra… Men kul ska det bli! :)
ser ju en självklar vinnare i båda sin lopp och det är Razmus Raid :)

Tråkigt att inte snabbloppet blev av :(
#22, nja, 2880 är en tuff distans… Men vi ska göra vårt bästa :)
Visst är det en värmningspaus efter lopp 6? Annars blir det tufft, lopp 6 och lopp 9 har vi… Är det någon mer värmningspaus?
Äntligen! Montén ser okej ut men travloppet, blir hårt det med Musse som vinnare. Bara köra för en andraplacering ;)
#25, jag tror på Bonjoda från start i lopp 9..
Ska vi köra tippningar i denna tråd eller en ny? :)
#26 klart Musse tar segern i båda sina lopp, tror han kommer springer ruggigt fort och krossa de andra ;)
Nu tippar jag :)
Lopp 1. Monté för Fe´rgus. Väljer att inte tippa.
Lopp 2. Danielle-Klöwer Nyx- Gransjöns Kinder
Lopp 3. Smedens General-Krabat-Bradstone Anizett. (Kör så det ryker med Gustav Elsa!)
Lopp 4. Antonio-Smedens Mess- Stubin
Lopp 5. Betsie/Lilla Du/Cocos - Löndalas Vilde Bill - Coco Chanel (Nolby ser ut att ha kanonlopp, Heja Sofia,Carro och Amanda!)
Lopp 6. RASMUS RAID - Micklo Nick - Abdulla
Lopp 7. Klöwer Nyx - Vävsla Ginny - Goofy
Lopp 8. Kör själv.
Lopp 9. Kör själv (hmmm RASMUS RAID!)
Lopp 10. Tyson Ås - Axtorps Alert - Dinny

Natalie tippar:
1:(rider sj)Thyra tyrann-Fergus-Micklo Nick
2:Danielle-Kinder-Daizy II
3:Smedens General-Krabat-Bradstone anizett
4:Antonio-Golda getaway-stubin
5:Löndalas vilde bill-Lilla du-Cocos
6:Rasmus Raid-Micklo nick-Abdulla
7:Golda getaway-Butterfl-klöver nyx
8:Antonio-Amorillo doll-Jack sparrow
9:Rasmus raid-Fergus-coco chanel
10:Fia Lotta-Tyson ås-axtorps alert
Musse är en segrare i båda loppen!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#30 håller med där! :)
Mina tippningar:
Lopp 1: Thyra Tyrann eller Fe'rgus. Thyra Tyrann tog svenskt rekord i monté senast, men Fe'rgus är en riktig kanon under sadel. "Nya" ryttare på båda - dagsform avgör! Cocos kommer 3:a.
Lopp 2: Hårt mellan Danielle och Gransjöns Kinder. 3:a blir Daizy II (hur fort kan hon gå?) eller Klöwer Nyx.
Lopp 3: Detta vinner Smedens General före Krabat och L.A. Prima-Donna som gör upp om 2:a och 3:e platsen.
Lopp 4: Inget snack om saken- Antonio!
Lopp 5: Här slåss Betsie och Lilla Du om segern. Fördel Lilla Du, som gick e bra tid senast.
Lopp 6: Kör själv (9 Razmus Raid)
Lopp 7: Ett relativt jämt lopp, måste jag säga! I alla fall om man ser på hästarnas senaste prestationer. Ska man kolla på rekorden så tror jag Butterfly vinner, men jag håller Golda Getway och Klöwer Nyx högt också.
Lopp 8: Antonio tar en dubbel och vinner före Amorillo Doll.
Lopp 9: Kör själv (11 Razmus Raid). Tror dock att Bonjoda vinner.
Lopp 10: Trots att Emmy svek mig (hehehe) så tror jag att Tyson Ås vinner, före Axtorps Alert. Hur fort kan Super Ted gå? Han kan mycket väl utmana om segern!
#28 kul att du tror på tyson :DD
#32 hahah gav dig segern bara ;), men kul att du tror på tyson :)
Här kommer mina då ;)
Lopp 1: 8-7-6
Lopp 2: 9-6-5
Lopp 3: 1-3-4
Lopp 4: 3-7-8
Lopp 5: 4-2-1
Lopp 6: 9-10-8
Lopp 7: 10-12-6
Lopp 8: 11-9-1
Lopp 9: 11-2-12
Lopp 10: 6-2-3
Lycka till allihoppa :)
#34 haha kul att du tro på tyson :DD
Jag tippar lite senare ikv elr imorn :)
Det ska väl vara 20m tillägg för äldre kuskar i lopp 2 och 8? Eller är jag helt fel ute?

Lopp 1; Kommer stå mellan ThyraThyrann eller Fergus, sedan cocos
Lopp 2; Danielle - Gransjöns Kinder - KLöwer nyx
Lopp 3; Smedens General - Krabat - L.A. Prima-Donna
Lopp 4; Antonio - Stubin - Barbie
Lopp 5; Lilla Du - Betsie - coco chanel/cocos
Lopp 6; Rasmus Raid - Abdulla - Micklo Nick/Axtorps Alert
Lopp 7; Det blir hårt mkt jämnt!
Lopp 8; Antonio - Jack Sparrow - Askö Tiger
Lopp 9; Kör själv,, hårt
Lopp 10; Axtorps Alert, Tyson Ås och Dinny kommer det stå imellan!
okej försöker jag med :)
Lopp 1: _Thyra Tyrann/Fe'rgus - cocos
_
lopp 2: _Gransjöns Kinder - Danielle - Klöwer Nyx
_
lopp 3: Smedens General - Krabat - L.A Prima Donna
lopp 4: Antonio - Stubin - Golda Getaway
lopp 5: _Lilla Du -Cocos - Coco Chanel
_
lopp 6: _Razmus Raid! - Abdulla - Micklo Nick
_
lopp 7: Klöwer nyx - Emmeros Gnista - Hamras Caramba
lopp 8: Antonio - Amorilla Doll - Dalsgårds Karamell
lopp 9: _Razmus Raid- Fe'rgus - Pärloito
_
lopp 10: kör själv, Tyson Ås. :)
Det är så roligt att folk tror på Fe´rgus, hoppas han visar talangerna som han gärna döljer :)

har ännu inte sett listorna, vet ej om jag vågar kolla x) haha, hört att der blev lite felanmälning för min del i montén, haha!
visste redan på förhand att razmus raid skulle ut i samma körlopp som oss men kul att vissa iaf tror på oss som 2/3a. nu ska jag kika själv!
lycka till alla! =D
Razmus Raid vinner båda sina lopp (:

Allt ni behöver veta inför helgens tävlingar på Bergsåker hittar ni på hemsidan under Tävlingsinfo! :)
Razmus Raid får inte starta i båda loppen. Det är för långa lopp. 
#43, Razmus Raid kommer att strykas ur ett lopp.
#43 har rätt, hade Razmus raid gått ett 1640 lopp innan 2640 hade det varit ok men nu startar han i 2140 o ett 2640!
Det står i "allmänna bestämmelser" under fliken "dokument"
Då ponny startar i två (2) lopp samma tävlings-
tillfälle får den totala grunddistansen ej överstiga
4 280 m och det måste gå minst en (1) timme
mellan starterna
Hästen borde naturligtvis strykas i båda loppen p.g.a. felanmälan. Att låta hästens tränare välja ett av loppen efter att startlistorna publicerats kan skapa ett felaktigt prejudikat.

#46 men hästen stryks väl från sitt andrahandsval av de två loppen? Vilket som är vilket talar man ju om vid anmälan så detta bör inte vara några problem. Välja lopp efter man har sett startlistorna kan man inte göra…
en fundering, eftersom listorna nu är klara o ligger på sptf's hemsida, om hästen då måste strykas ur ett lopp borde den inte följdstrykas i det andra då? :S eller kan man ändra detta även fast listorna är "klarmarkerade"…

#48 Bra fråga? Men man har ju sett i vissa resultatlistor att ponnyer har strukits pga felanmälningar om jag inte minns helt fel. Tråkigt att det ska bli så här, men knepigt att inte SPTF har sett något?
#49 ja visst har man det! men det hade väl varit en sak och ändra under tiden listorna var preliminära? nu är dom väl inte det längre och måste hästen då strykas ur ett ska den ju strykas ur båda ? det gäller ju alltid om man stryker ur ett lopp, spelar ju ingen roll vilken anledning ? eller är jag helt ute och cyklar?
ja det är konstigt att sptf inte sett något, sen är det väl det här med tränaransvaret i det här fallet också? att man ska veta själv osv?

#50 Tränaransvar och tränaransvar. Visst, men jag hade ingen som helst aning om det och det känns som en regel som inte kommer upp allt för ofta.
Sen är det väll bara att ta det som det blir, tror inte Amandah eller någon annan heller för den delen skulle blåneka och strida hur mycket som helst om man inte skulle få starta i något lopp :)
Alla gör vi misstag, synd bara att det inte blev upptäckt i tid.
#51 nej det är inget som uppstår så ofta då det sällan körs så långa lopp att grunddistansen överskrider maxgränsen på en och samma dag. Men när det väl gör det så borde de kollas lite mer noggrant, inte bara tränaren som ska ha koll utan sptf borde ju sett det också.
Men det är som du säger väldigt tråkigt att det inte upptäcktes under tiden listorna var prel.

#51 o #52 Mycket knepigt är det iaf, vi får se hur det blir, vi lär märka på lördag hur de blir om inte annat. Jag tycker att det är lite både tränarens ansvar, man ska ju ha lite hum om vilka regler osv som gäller. Men detta händer ju så sällan, helt ärligt så hade inte jag någon koll på vad den maximala distansen under samma tävlingsdag är, men jag startar aldrig i 2 lopp under samma dag så. Samt iom att SPTF går igenom listorna så borde de ha upptäckt ev. fel som i detta fall, men alla gör vi ju misstag ..
Knepigt tycker jag med, men men. Fler tipningar skulle vara roligt :)
För er intresserade - Razmus Raid stryks ur ett lopp pga felanmälan, ej båda. Det är en tabbe av mig som tränare, grejen är det att jag trodde den totala grunddistansen var någon annan. Fel av mig - dock kommer ju inte hästen att starta i båda loppen. Utan han stryks ur ett lopp pga. felanmälan, som sagt. Och om ni ser på andra fall så händer det att ponnyer stryks ur ett lopp pga felanmälan. Vilket är precis vad det är i detta fall med.
Kan lova att jag kommer kolla upp allting grundligt imorgon, så jag verkligen vet vad som gäller. Åker då fan i mig inte 55 mil och övernattar för att bli struken - no way!
#55 självklart så ska han ju strykas för felanmälan, det man undrar är ju att om han måste strykas för felanmälan och sen få starta i ett annat lopp, borde inte detta ha gjorts då innan listorna blev "klara"? Liksom när dom är preliminära? eller spelar det ingen roll?
Är lite nyfiken på hur det funkar..

Nu måste jag få lägga mig i lite.
Han är väl bara felanmäld till det ena loppet? Det loppet han går som är 2140, ellet 2640 för den delan överskrider ju inte maxdistansen? Det är bara dessa två tillsammans som överskrider. Därför måste han ju få starta i ett av dom!!!!
Lycka till Amanda med din superfina häst, kör så det ryker!!
#56, felanmälan kan man stryka för i ETT lopp, det ger ingen följdstrukning. Och tydligen går det att göra när listorna är färdiga. Har pratat med arrangören som har pratat med SPTF, och det är okej att göra så. Man kan kolla på flera tidigare "fall" där hästar blivit strukna ur ett lopp pga felanmälan men tävlat i ett annat under dagen. Hade jag däremot startat i båda loppen skulle jag tänka mig att vi på efterhand blev diskade. Var ju en incident förra året då en 3-åring startade i 2 lopp på Dannero. Den hade kunnat struka för felanmälan i ett lopp, men startade i båda och blev diskad.
Kort och gott - min ponny kommer att starta i ett lopp.
#57 om det inte ger en följdstrykning ska han ju självklart få starta i ett av loppen. Jag undrade bara om det inte gav en följdstrykningen eftersom jag inte visste hur det låg till!
#58 okej, ja jag visste inte riktigt hur det låg till, men nu vet jag ju =) Det är ju kul att du kommer att starta i iaf ett lopp!
#59, nej, det är ju inget fel på hästen så… Det blir aldrig som man tänkt sig - synd att det bara blir ett lopp, men det är bara se glad ut och köra på, vi kommer igen!

Jag kan meddela att film från loppen kommer upp i lopparkivet på Foto-Mike.se allt eftersom under tävlingsdagen på lördag.
Observera att tävlingarna inte sänds live utan loppen läggs upp i efterhand så fort som möjligt efter målgång i loppen.
http://foto-mike.com/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=0
Lite off topic, på söndag blir det Solvalla och samma sak även där om allt går enligt planerna.
#61 Härligt :D
#61 alltid kul att kunna se loppen sen!! :D
#61 Yes då kan vi kolla på Razmus Raid ;)
#61 åh va trevligt!:D
# 61 Härligt ! 

#61 tumme upp för de! :D alltid lika kul att kunna komma hem efter tävlingen o sätta sig ner för att se på loppen!
#67, Förlåt om ja snor tråden lite för en enkel liten fråga men, Amanda är du vaken? Ska vi kila till stallet för att packa? :D

Regnar det lika mkt i Sundsvall som här :(?

#69 Det har regnat heeela dagen lång, det öste verkligen ner i morse men sedan har det avtagit lite och duggat :/

#70 usch hoppas de avtar :(
Skulle igentligen till Ammerån idag men där hade det regnat så mycket att de var tvungen att ställa in :/ Mycket regning sommar iår igen >.<
#69 Vilket tråkigt väder ni har haft :(
liten stund innan lunch blev det fint väder här i Mantorp och har vart så hela kvällen, underbart :)
Hoppas det blir fint väder imorgon, så ni får en toppendag :)

I Värnamo har det varit Strålande sol hela dagen 
Ja här har det då regnat och jag blev smutsig efter några bakvarv på banan… Hmprf… Hoppas på bättre väder imorgon! :)
Någon som vet hur det går i loppen?! :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Fergus visade än en gång att han trivs under sadel. Vann lopp 1 i överlägsen stil. Tiden ej officiell ännu men runt rekordet 50,8. Värsta konkurrenten Tyra Thyran diskad.
#76 såg det loppet via mikes lopparkiv! :)
Det är lopp 6 som gör mig intressant…. Det borde gå snart.. :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Nu går lopp 6… Nervöst!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#76 Jo han kan det där med monté. Han var underbart bra idag :)