Föreningsliv
Detta var ett ämne som vi halkade in på i en annan tråd, så vi tar väl en egen 
Hur fungerar det i din klubb/förening?
Är det så att det är ett fåtal som engagerar sig, och som egentligen för klubbens talan (sin egen)?
Är det så att det är lätt för oss medlemmar att gnälla och klaga, både på vår lokala klubb, och på SPTF, men egentligen så gör vi inte så mycket för att få till någon förändring? För vi orkar inte, eller vill inte, eller ids inte???
Berätta hur det är i din klubb/förening och vad du gör, eller försöker göra, för att det ska bli bättre (förutom att gnälla i forum som detta ;) )
Jag börjar väl att berätta hur det är här, utan att namnge någon eller några.
I vår klubb så är det ungefär 10-15 st som kommer på ett årsmöte. Och då är det dom som sitter i styrelsen och deras familj. Kanske någon som halvt om halvt blivit tvingad dit 
Detta för att folk är rädd för att dom ska få någon arbetsuppgift!
Det är samma fåtal människor som gör något, och resten håller sig undan.
Ett fåtal av dom som håller sig undan, är dom som gnäller och klagar över allt. Det är inte nog många tävlingar, fel proppar, det är fel på domarna, det är dåligt rengjorda stallar/boxar, lite aktiviteter mm mm.
MEN det är dom som tyvärr hörs mest. 
Jag ids inte själv vara med i styrelsen, tycker inte jag har tid. Men om jag ska vara ärlig så handlar det om prioritering. 
Min åsikt är att om man inte kommer på möten eller engagerar sig i klubbens aktiviteter på annat sätt så ska man inte heller gnälla.
Jag satt i styrelsen här ett tag, avgick när tiden började tryta då barnen kom. Har inte hunnit gå på årsmöten de senaste åren heller, men försöker hålla mig lite ajour med vad som händer ändå. Diskuterar gärna med styrelsemedlemmar om vad jag tycker o tänker.
Åtminstone tidigare så var det ändå ett ganska hyfsat engagemang här. Vår klubb är ju en ganska liten klubb ännu, dvs även om få är på plats så representerar det en stor del av medlemmarna…

Det klassiska exemplet på hur det fungerar hämtar jag från mina år i Sunne RFs styrelse. Mycket gnäll från medlemmar att än det ena, än det andra skulle vara på ett annat sätt. När det sen var dax för valberedningen var alla "gnällspikar" extremt upptagna och kunde absolut inte tänka sig att ens sitta med som suppleant i styrelsen. Veckan efter årsmöte var tugget igång igen. Framförallt klagades det på vilka som valts in och vilka som borde valts in i styrlsen.
Detta är ett klasiskt exempel som jag sett i många föreningar, sen må det vara ridsport, fotboll eller kyrklig verksamhet, samma problem överallt.
I VPTS upplever jag det dock lite anorlunda. Jag har, som säkert många konstaterat här på forumet, mycket åsikter och gillar att debatera/diskutera. Efterssom jag verkligen brinner för detta med ponnyer så har jag givetvis erbjudit valberedningen att ställa upp för val till styrelsen. Jag anser att är man inte beredd att hjälpa till så skall man heller inte klaga, åsikter får man givetvis ha. Men tydligen är jag en altför besvärlig typ för att valberedningen skall föreslå mig för styrelseuppdrag.
Problemet som då uppstår är, jag har mycket åsikter och idéer, jag har erbjudit mig att driva dessa om jag får mandat till det men man är inte välkommen att göra det. Kommer man med förslag på något så backar styrelsen med att det är för mycket jobb(vilket jag kan förstå, men deligera är ett ädel konst), eller att det är styrelsens domäner att hantera och det skall man inte lägga sig i.
I år på årsmötet hade jag en fundering om att sätta samman en framtidsgrupp som skulle titta på hur vi skall kunna bredda föreningen och rekrytera nya kuskar. Jag fick givetvis detta i knät, vilket jag iof var helt beredd på. Det intressanta var att det fick inte vara en "ny grupp igen". Utan jag blev utsedd till ansvarig för ungdomssektionen där denna form av frågor kan bedrivas. Iof väldigt hedrande (för en 42 år ung grabb) att försöka skaka liv i ungdomssektionen som aldrig fungerat, men det var inte riktigt det jag motionerat om….
Givetvis tar jag mitt uppdrag på största allvar och hoppas få ungdommarna i VPTS att verkligen visa vilken kraft det finns i klubben. Det är ni (vi) som är klubbens framtidstänkare, uppenbarligen inte styrelsen.
Nu blev det ett sådant där långt inlägg igen, hoppas någon har orkat läsa till sista raden….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#3 Intressant. Är det fler klubbar i landet som har folk som vill hjälpa till, men dom "får inte"?
Det kan aldrig vara fel att få in folk som vill arbeta med frågor som framtiden. För är det inte så att det är där det brister? Klubbarna orkar bara se till att klubben fungerar idag, i år. Men det finns ingen som orkar ta tag i framtiden. Och det är ju då alla förändringar kommer som en blixt från klar himel. Jag upplever många gånger att vid olika förändringar finns ingen framtidsplan. Varför gör vi detta, vad ska det leda till, vad gör vi på vägen för att uppnå detta osv.
Jag tycker din idé är bra. Varje klubb borde ha en "Framtidsgrupp". Visioner kan vara precis vad som helst, ex. att vi ska köra ponnytrav på månen om än. Medans mål ska vara uppnåbara.
Men jag tror nog att i dom flesta klubbarna är det få som vill engagera sig.
Vore det inte bra om alla sällskap hade en "Ponnysportchef" anställd (av sällskapen). Som hjälper till med hela sportsystemet, anmälningar, startlistor, resultatinmatningar mm. Det borde ju underlätta för klubbarna att kunna använda sin tid till framtidsfrågor istället? Bara nåt jag tänkte på nu, men det är ju flera som inte vill att vi ska ha för mycket samarbete med stora travet, vi kanske mistar makten att bestämma…. eller 

I boden blir vi uppdelade vissa jobb
#5 Hur menar du då, att ni har grupper eller att var och en får vissa arbeten?
# 4 I Värmland och Dalsland alltså VPTS finns vad jag förstår redan en sådan lösning med en Ponnysportchef. Denna ponnysportchef är anställd av travsällskapen och hjälper klubben med det Du beskriver i ditt inlägg. Detta har pågått ett par år tror jag. Erfarenheterna från detta är bara positiva. Dock tror jag att "gnället" från de aktiva inte kommer att försvinna bara för att en ponnysportchef tillsätts.

#7 Mycket riktigt, vi har en ponnysportchef sedan i fjol som betalas av sälskapet.
Jag tycker det är alldeles utmärkt, men du vet hur det är, gnällspikarna har hittat ytterligare en att gnälla på….
Jerker Klang,
#8 och jag trodde det skulle underlätta och bli bättre.
SPTF ska väl hålla i kurser i hur man driver en förening, ganska så snart tror jag. Det verkar behövas! 
Alla klubbar borde "tvinga" alla som gnäller att ta tag i olika arbetsuppgifter. Så att alla på något sätt blir tvungen att göra något. Då blir det mer sammanhållning och mindre tid till gnäll och klagomål. Det är inte så kul att lägga ner massor av sin fritid, utan betalning dessutom, och sen få massor av skit för att man försöker 
Jag kör för Npts /Boden.
Som Frida nämde har vi arbetsgrupper, och dit sätts alla aktiva familjer ut. I år har vi sponsorgruppen och arbetsgruppen. Man får först möjlighet att välja grupp, sen blir man "tvångsinsatt".
I sponsorgruppen har man som ansvar att fixa sponsorer. Nytt för i år är också att ALLA aktiva kuskar ska fixa minst en sponsor var. Jag har redan 3 stycken på tungan, så det är ju inget mera jobb med det.
Arbetsgruppen mockar stall innan och efter tävling - nog för de flesta ekipaget mockar ut själv, men ja.. Vi chekar så det ser bra ut. Sen ska arbetsgruppen även fixa fika till tävlingsdagar, stå i kiosken, steka hamburgare osv. När klubben även har inskrivningen på storhästdagarna så är det arbetsgruppen som brukar baka fika dit.
Förra året fanns även aktivitetsgruppen. Den gruppen funkade dock inte alls, då min stackars mor fick dra hela lasset själv ;)
Självklart finns det folk som inte är nöjda med proppar osv - jag tillhör den klassen! Men jag har faktiskt blivit förstådd, då min ponny med 4 fler nästan har det omöjligt att starta på hemmabanan.
För att göra lite reklam.. Kom till Bodens dubbeltrav den 29e juni till 1a juli - JÄTTETREVLIGT :D

#9 Jag anser att det är bra med en sportchef.
Alltid praktiskt med en person som man kan fråga istället för att jaga diverse styrelseledamöter eller andra som sitter i någon tävlingskomité. Om jag inte missminner mig så är detta någon form av försöksprojekt som jag verkligen hoppas blir permanentat.
Jerker Klang,

Fick ett intressant telefonsamtal….
Den från VPTS som inte har samma åsikt som det som jag skriver här, får gärna ta det med mig direkt eller i en öppen diskussion här. Inte ringa andra och snacka en massa skit…..
Du kan ju alltid PMa om du inte vill stå för dina åsikter offentligt…
Jerker Klang,
Å jag som trodde att det bara var våran klubb som har problem ;)
Våran klubb har ju tyvärr inte så många medlemar, därför blir det tyvärr att man sliter ut dem som är aktiva.
På vårat årsmöte har vi dragit ner från att vara i travbanans restaurang----> till att bara vara i kuskrumet…. Å det säger ju inte så lite om hur taskigt med aktivt folk vi har.
Många känner sig tvingade att ta en post bara för att det ska vara eett namn på papperet. Det brukar inte bli så bra i längden.
Flera i våran klubb har för många saker att göra, och då kan det bli så att vissa saker inte blir så genomtänkta och bra genomförda som de borde.
Vi skulle aldrig få ihop så mkt folk att vi skulle kunna lägga olika aktivitets grupper m.m. fas jag tycker att det vore bra att ha det så.
Nu kan en å samma person få sitta med proppar, anmälningar, program, boxar, priser, sponsorer m.m. för att få en tävlingsdag att funka. Sen har man barn och andra intressen på sidan av oxå, det kan bli svårt.
Tyvärr så funkar det lite, eller har iaf funkat lite så att en eller två personer kan allt vad gäller att arangera tävlingar. m.m Men nu hoppas jaag att vi får in lite nytt folk som vill hjälpa till.
Som tur är så är vi inte så hiskeligt många som klagar på dåliga proppar å så, så vi har inte de problemen i våran klubb. snarare att vissa inte litar på att den andre ska klara av sin uppgift och inte "vågar" släppa greppet. Förhoppnings vis sö kommer även det att lösas och att vi får in lite nya medlemar och flera som vill jobba för barnen och klubben!
Jag hoppas verkligen att våran klubb är på väg mot en framtid där vi kan jobba ihop och kan ha flera väl genom förda tävlingar
hoppas även att vi kan ha några träningstävlingar och andra intressanta kurser. Som så många andra klubbar har.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#13 Vilken klubb?

Våran klubb är uppbyggd så att den består av olika kommitter, utbildning, tävling, propp, sponsor och aktivitet. Sen finns det alltid minst en från styrelsen i varje kommitté. På det sättet kommer alla information från kommitte mötena upp till styrelsen.
Jag tycker att det är rätt okej med spridnigen på jobb i vår klubb, vi har flera familjer som är aktiva, men sen finns självklart eldsjälarna även hos oss. Och sen finns det de som bara kommer och tävlar men inte mer.
I år har vi verkligen fått in många nya i styrelsen, det finns både positivt och negativt med det men jag hoppas och tror att vi skall göra ett bra jobb! Det känns kul att få börja jobba på nytt, när det är samma personer som sitter många år blir det mycket invanda grejer som är svårt att ändra på.
Ylva
#14 villken klubb vad?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#16 hon menar nog vilken klubb du pratar om!
#15 Det är alltid bra, och för den delen nödvändigt, med ett antal nya i en styrelse. Det behövs nya idéer, nya friska fläktar.
Problem får alltid en styrelse som får "för många" nya. Jag tänker då på att dom gamla får väldigt mycket att göra för att hålla reda på sånt som måste göras. Vissa saker som att tävlingdagarna är inskickade i tid, att ansökan för att få tävla med djur är inskickad i tid, att proppar görs och skickas in i tid, att medlemsregister skickas in, att funktionärerna skriver proven och att dom skickas in mm mm.
Annars står man ju där och får inte köra tävlingsdagen, så då spelar det ingen roll att styrelsen har haft massor av roliga och nya idéer.
Jag tänker även på SPTFs styrelse. Om för många nya väljs in, hur blir det då för dom som har ett år kvar (dom gammla)? Det lär väl vara några fler saker och tänka på än för en lokal klubbförening? Eller vad tror ni?
Samtidigt som jag tror (som jag skrev tidigare) att några nya är bra. 
Det verkar iaf som om många problem finns redan i våra klubbar, bland våra medlemmar, men det är ju enkelt att sitta hemma och gnälla
Lite skönt att slippa göra nåt, bara komma in på banan, tävla, packa ihop och fara hem. 

#18 Mycket utav dem praktiska saker har vi utlagt på kommitterna och där sitter det ofta samma personer från år till år. Sen har vi en som är väldigt duktig som är ansvarig för tävlingskommitten och håller i alla papper för tävlingarna.
Ylva

#19 Viktigt, tycker jag, att inte låta mycket viktig kunskap ligga på en persson. Se för altivärlden till att hela tiden ha minst två som aktivt arbetar med den typen av uppgifter samt att man upprättar "kom i håg listor". Det har hänt i mer än en förening att en "nyckelpersson" dött, gått in väggen eller liknande och föreningen får jätte bekymmer.
Låter annars som att eskilstuna har en av de bäst fungerande organisationerna innom svenskt ponnytrav….
Jerker Klang,

#20 Det som den personer gör vet vi andra om och har kunskaper om. Den personen som har ansvaret är väldigt duktig och ordentligt, men det är självklart viktigt att vi andra också har kunskapen. Men eftersom informationen oftast kommer till styrelsen och vi sedan vidarebefodrar den så finns informationen och kunskapen på flera ställen, men en har ansvar för att genomföra det som måste göras för att få köra tävlingarna.
Ylva