08 orna
Hur går det med era -08 nu när våren har kommigt, tränas dom eller körs dom in eller? Skulle vara kul med bilder!
min 08 håller på att tömköras men snart så ska vagnen på :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

min 08 Mattino är redan inkörd och tränas på. han går ca 1-2 gg i veckan dock jätte lungt och kort. just nu har han vila helt då ja ginte vill köra när de är slaskigt när vagnen slirar så han vilar och busar och har sig i hagen. han tränas inte hårt blir knappt svettig utan han går bara för att han tycker de är kul. han är super duktig :D

Putt :)

Våran 08 Granös Morninglight är satt för vagn och körd några gånger både i skritt och trav och sköter sig mycket bra. Pga studier har det bara blivit sproadiskt men tanken är att köra henne i lugnt tempo en kortare runda en eller två gånger i veckan tills sommaren då hon ska få gå på bete.
# 3 Det var ett riktigt "Brådisface"!
min 08 hade vagnen på sig för första gången igår
Hon var jätte duktig 
~Stuteri Stenbydal~

Syncro har blivit tömkörd vid ett par tillfällen. Har dessvärre inte riktigt förstått sig på vad vi begär utav honom, så vi ligger lite lågt och låter honom mogna till lite först.
(Matte ska ha lite tid över också) Han är dock van vid sele, träns och har blivit ledd i vagn (sulky) redan som fölunge, samt gått vi sidan av de äldre hästarna när vi varit ute och kört. Vi har lagt lite mer fokus på att han ska vara snäll att lasta, verka och leda.
Zavanna agerar dagisfröken Februari 2009 --->
Här kommer en bild på min 08 :)
Andra gången hon har vagn på sig plus att jag kör henne :D
OBS! Mobil bild :/
~Stuteri Stenbydal~

puttputt, nog måste det finnas fler 08or än såhär? :)

(#2) Mattino är super fin och körs några gg i veckan, han har även varit på banan (dock inte körd där) men varit med och kollat när andra har kört och lyssnat på högtalare. han är kanon fin och helt underbar, visst inte att en 2 åring kunde vara så lydig, i hagen är han världens busfrö han leker med kompisar och bollat och rep och allt möjligt men när han står på gången och körs är han som en vuxen häst. ( =
bild: första gången han fick följa med.

#10 Minns bilden på Guzino som föl, Ursöt! och jag ser att han behåller charmen och gör sig till när kamran ska fram. 

Min Metallica hade vagnen på sig ett par gånger innan det var dags att åka på sommarbete. Hon skötte sig utmärkt, och nu ska hon bara få gå och växa till sig hela sommaren, innan det är dags för träning till hösten.

13* Haha ja tack:) Visst är han söt!! Han älskar att vara med på bild!!

Igår hade min lillkille Guzino vagn på sig för första gången! Vilken kanon kille jag har, han var så duktig och brydde sig inte det minsta när den kom åt honom på sidorna i svängarna eller när den rullade på i nerförs backen. Men när uppförsbacken kom tillbaka till stallet då vart de sååå jobbigt!! ;) Men med öronen framåt och med ett trippande steg så såg han heeel nöjd ut över att få arbeta lite. :D

#19 förlåt mitt inlägg men att redan "träna" en 2-åring 3 ggr i veckan framför vagn och med en unghäst som är stor tycker jag du bör ta det varligt med. Tror hon mår bra av att ta det lite lugnare och variera sysselsättningen så hon hinner med sin kropp, hon ska ju hålla länge och bör få vara unghäst och umgås och leka med kompisarna, där bygger dom sina muskler bäst, träningen kan du ta upp till hösten/vinter efter ett långt och skönt sommarlov, detta var bara ett välmenat råd och inte ett påhopp!
Lycka till!

#20 Eh min häst tränas helt lugnt utan att hon blir trött, hon går ute dygnet runt med en shettis dam så "leka" får hon. Jag har tränat en del unghästar och mina föräldrar har stora travare och det va mina föräldrar som hjälpte mig att köra in henne och de vet hur man tränar upp en unghäst. Och visst hon är rejäl och så men hon travar helt klockrent utan ett enda felsteg så hon mår inte dåligt av att tränas, stora travarna kör man in som 1,5 åringar och börjar träna dem.

#20 Rafaela, född 06, kördes in i feberuari 08, av sin uppfödare. Jag tränade henne 2-3 ggr i veckan hela våren, sommaren och hösten, men det var lugna turer och hon fick lunka på i det tempo hon ville. Sedan har hon alltid varit mogen i psyket och knappt krånglat framför vagn. Började heller inte köra "riktiga" snabbjobb med henne förrän i maj 09.
Vår massör har också kollat upp henne med jämna mellanrum i ett år, och har inte hittat några låsningar m.m, och Rafaela har varken tröttnat eller tagit skada av att vara körd så länge som hon varit. Enligt min åsikt är det okej att köra en 2åring, som är mogen för uppgiften såklart, bara man tar det lugnt och gör det på hästens villkor.

Mattino går nu på sommarbete och busar med kompisarna (Hedvig LEAF 2år. Molltas LEAF 4år och Telia 12 år)
dom har super trevligt i hagen. Mattino och Hedvig går på bete över dagen på natten står dom inne just nu, efter midsommar ska dom börja sova ute nattetid också men inte på bete.
Mattis tränas 1-3 gg i veckan men har haft vila helt i 2 veckor så han har fått gå och bara äta och busa, men han vill värligen ut och springa, han fick skor i går och var hur grym som hälst, helt sjukt de var som att han var skodd 20 gg tidigare och de var första gången i hela sitt liv : P tappade typ hagen trdde inte mina ögon men stolt blev man då som ägare ;D
Hedvig Leaf som ochså är en -08 (min syster tar hand om hon) är under inkörning och är tömkörd och dragit skaklar och har även haft vagn på sig en gg utan att nån satt i den. och allt de utan problem ( =
Träning av unghästar har ju alltid varit ett omdebatterat ämne. Att köra en 2-åring 2-3 gånger veckan lungt är en sak, men när jag ser folk köra sina 2-åringar på banan under våren tycker jag liksom… nja…
Klassen på unghästarna har stigit något så enormt. För några år sedan kunde man vinna Kriteriet på 2.08, nu krävs det alla gånger 1.58 för att vinna. Jag tror att på sikt kommer vi få se fler unghästar som börjar tränas riktigt mycket som 2-åringar. Och det är ju inte bra.
Själv körde jag Razmus Raid 2 gånger i veckan med start från maj som 2-åring, och då började vi med 1 kilometer långa pass och till slut körde vi 5 kilometers pass (i augusti). Han besökte en travbana för första gången någonsin i slutet av mars som 3-åring.
Var rädda om era unghästar! Kanonerna visar sig själva, inte av massa träning!
Voran 08´er Kongsgaards Mattis e Django GRH 20 & Gumma GR 49 har blivit NH-tränet, lastat i trailer och socialt handterat.
Just nu blivar han tömkört och senare på sommeren blivar han bekantat med en vagn.
Titta inn på hans site www.russ-park.dk / Mattis russ
Mvh bj