När ni köper häst?
När ni köper häst så går ni givetvis på stam och exteriör, men om ni enbart skulle få välja en sak, vilket köper ni då på stam eller exteriör? :P
exteriör skulle jag nog gå mest efter! Den har större inverkan på hästen än stammen tycker jag… :)

Extriören, helt klart. Utan en god extriör som stämmer med det jag tänkt använda hästen till kommer den ju inte klara uppgiften.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Stammen helt klart.
Jag tänker helt tvärt om (travfantast som jag är!) Har aldrig någonsin varit med om att någon av våra hästar vare sig de är russ eller varmblod haft så dålig exteriör att de inte klarat av att tävla framgångsrikt.
Fick vatten på min kvarn när jag för 2 veckor sedan var på avelsutbildning, visserligen för varmblod men där sa de när de avelsvärderar hingstar tittar de ca: 10% exteriör, 60% prestation och 30% härstamning.
(jag vill inte skapa någon debatt, bara visa att man kan tänka olika)
Jag menar alltså tvärt om mot #1 #2 var lite seg att få iväg så Skott han skriva emellan

#5 Du är allt lite långsamm ;)

#4 Det hela handlar ju om vad man menar med extriör. Att köpa en häst med dålig elastisitet, brutna leder eller kort och stelt steg bara för att den har en "superstam" och sedan tro att den kan springa är ganska naivt.
Tittar jag på en ponny för trav handlar extriören framförallt på gångarternas utséende och att hästen är "rätt hopmonterad". på ett russ handlar det extremt mycket om individen och mycket mindre om stammen då de flesta russ är väldigt nära besläktade.
Jerker Klang,

Jag tittar rätt mycket på det exteriöra. En travare ska ju vara byggd för att kunna trava snabbt.
Åker jag och tittar på en kanonstammad travponny som inte har bra kroppsbyggnad/ben/rygg, så köper jag så klart inte den.

#7 De första jag tittar efter innan jag åker och tittar på en häst är i MITT fall givetvis stammen skulle jag sedan komma dit och hästen ha tex kort stelt steg så köper jag ju givetvis inte den.
I MITT fall har jag hellre en 36p med ett bra rek än en 42p med mindre bra rek. Men har jag en häst med både 42p och ett bra rekord är de givetvis de bättre.
Helt beroende vad jag skall använda hästen till, skall den gå på utställningar så är exteriören det jag tittar mest på, men skall den gå på travet är det ju helt klart stammen.

#7Instämmer helt .
man ser ju tyvärr en del bra *travstammade* med hemsk extriör som man sen också har sett gått sönder .
Så i första en bra extriör som gör att hästen klarar den uppgift jag har i åtanke till den .
Mina hästar ska vara klass 1 minst här hemma då jag tänker längre än bruksdelen , även för framtida avel osv .
Även valackerna vill jag ska vara Klass 1 helst 38 poäng och uppåt, inga 6 or någonstans .
Jag är kräsen jag , de ska vara snygga och bra bruksponnyer också :P
Tänk vi har varken tittat på stam eller exteriör vid de flesta av våra köp. Men vi har haft tur. De hästar vi haft har gått bra i både utställningeringen och i travet. Även andra dicipliner har de klarat av bra.
Den enda som vi tittat lite på stam var vårt nyaste förvärv, Fanny LEAF, som har en lite spännande stam. Men det har visat sig att hon också går bra i utställningsringen. 39 p på första försöket!! Det är bra tycker jag.

Jag har haft några 36or men med handen på hjärtat är de dem jag aldrig behövt behandla. och om jag inte mins fel så gick den ena över 200starter utan en enda hälta.

Jag har ett till bra exempel en som fick 33p som aldrig i hela sitt liv behövt använda benskydd eller skor en natur travare utan en enda skada.
Men visst finns de hästar med dålig extriör som håller sämre men jag har aldrig träffat på någon ännu.
Jag vill såklart ha både fina och snabba hästar men ska jag välja så tar jag helt klart de snabba :) (MIN ÅSIKT)

Jag måste säga att tycker just det samma som du #9. Jag har köpt nästan alla våra ponnysar från Sverige utan att jag har sett dom. Bara kollat deras stam (jag är mest intresserat om modern stam). Och har haft inga besvikelser
, tvärtom!
#11 Jag tror inte man kan sätta likhets tecken mellan som du säger dålig exteriör och gå sönder,Nä det är nog många andra faktorer som är orsak till att hästar går sönder. Fel träning, okunskap, dåliga banförhållande, felskodda, för många starter, för höga farter och allmänt slitna.

Jag letar travstam :) Det är det jag vill ha. Bryr mig inte så jätte mycket om vad hästen/föräldrarna har för poäng utan kollar mest på om föräldrarna har gått bra på travet och om de har lämnat bra. Mamman behöver inte ha startat men ska ha lämnat bra avkommor. Det är hur jag kollar :) Och såklart så vill jag ha en häst som är rättställd, det är viktigt.

Dar's Golf köpte jag enbart för sin fina stam. Han var ganska ful exteriört, liten, kort kropp och nästan vridna framben (fransysk). Men han travar som ett varmblod och har skalle som få 

#Förtal av egen häst, borde vara straffbart!
Här pratar vi om en som fått 39 poäng?! Plus fransysk benställning har enligt studier visat öka hållbarheten på travare.
//Cecilia
Det räcker inte med bra exteriör eller bra stam, hästen skall ha ett visst uttryck också. Alltså öronspel, glada kloka ögon, helt enkelt se pigg och vaken ut, utan att vara hispig.
Och allt från 36 poäng, alltså silver, anser jag vara mycket bra exteriör, man skall inte stirra sig blind på att hästen fått 40 poäng!

#20, haha… han har dock aldrig varit på utställning, det var Rosalie. Jaha, där ser man!

Haha, vet inte riktigt vad jag kollar på.. Föll för att hon va söt… Ingen egentlig travstam att tala om, 34p på premiering.. Men jag gillar min fula häst utan 1.50 hästar i stamtavlan =D
Skulle jag köpa en till häst idag skulle jag köpa Oddny =) Inte för stammen eller exteriören utan för att hon är hon!
//Mickan

Hästar med sämre stam behöver ju inte vara dålig. Har ju haft hästar med sämre stam som springer utmärkt. Sen extriören lär man ju gå på, mena så hästen är "fräsch".

Lite intresant läsning vad gäller extriör och prestation. Undersökningen är iof gjord på kallblodstravare men jag tror man kan dra en hel del paralleler där till russen.
Jerker Klang,
Exteriören!
För mig är stammen oviktig. Hästen kan säkert springa ändå :)
Men sen är det klart att stammen är ett plus ;)
Självklart är extriören viktig för en häst, men en bra tävlingshäst måste ha skallen också. Det finns många hästar som har hur fin extriör som helst men som aldrig travar några bättre tider. Tex många "högpoängare" är väl inte de bästa tävlingshästarna….
Det är hästarna som har det lilla extra som blir de bästa. Nu menar jag inte att de hästarna med den bästa stammen är de som har de lilla extra, utan det är ju en sak som en häst har - eller inte. Däremot tror jag att förutsättningarna för en bra tävlingskalle ligger i blodet, och då är det ju bra om hästen har en fin travstam.
Jag gillar personligen Musses modell - långbent, lätt och smidig. Inte särskilt russaktig, men vad sjutton… Han har ett jättebra steg, rör sig naturligt och har framför allt jordens skalle. Så om jag skulle köpa en till häst, är de det som jag skulle titta på. Stammen är ett plus i kanten!
Helt klart stammen, vad det gäller exteriören vill jag ha längd i ryggen och ett långt sluttande kors och ett "klokt huvud", bryr mig inte om poängen
#28,29 Finns många med "bra" stam men saknar huvud också. Tyvärr är det inte så enkelt. Stam och huvud hänger inte alltid heller ihop.
Hur vet man förresten om hästen har ett bra "huvud" innan den får börja tävla och möta motstånd?

#30 Man kan ju inte alltid veta hur en ostartad 3åring huvud är men visst speglas ofta föräldrarna igenom.
Utan att nämna några namn så finns de ju några hingstar som kanske lämnat lite segare och mindre omotiverade travare men som ändå presterat bra, sen finns de hingstar som lämnat mkt hetsiga lite piggare och vassare avkommer och några som lämnat en riktig "skallar" som bara ska vara först och försvara ledningen trots att de kommer en betydligt snabbare häst utanpå.
Man kan ju alltid fråga uppfödaren till hästarna hur föräldrarna har varit och vad de har lämnat.

#31 Jag tycker Regatta är exemplarisk i den frågan.
Hos "våran egen" Molly blev stona bäst för dom omsatte humöret med att springa fort medans hingstana/valackerna var knepigare.
#31 Då det gäller humöret är det väl i så fall mödernet man ska gå efter. De präglar nog fölet mer än hingsten.
#30, "Nu menar jag inte att de hästarna med den bästa stammen är de som har de lilla extra, utan det är ju en sak som en häst har - eller inte" skrev jag.
Jag tror att mödenet spelar mycket stor roll i "huvudfrågan". Det är som du säger, ston präglar fölen mer än hingsten. Musse har ärvt en del motor av sin mor, till exempel. Sen är ju hans pappa också en framgångsrik tävlingshäst, och det tror jag bara ger pluspoäng.
Och ja, hur märker man att det är en vinnarskalle eller inte som man har att göra med? För mig krävdes det då bara några körturer innan jag märkte att Musse var det lilla extra. Har man en ponny som har "det", märker man det nog. Helt klart kan hästar utveckla tävlingsskallar allt eftersom man tävlar med den och den "fattar grejen", men jag tror ändå att det är de med medfödd skalle som har det lättast.
#34 Fast du köpte väl honom som 1-åring? Då kan du väl knappast kört honom?
#30 Menade ett klokt uttryck, klart det finns bra stammade utan bra skalle men där är många fler bland de omeriterade som har dålig skalle.
#34 Precis, en bra häst utmärker sig oftast direkt o har lätt för sig.
#35, redan som 1-åring märkte man att han var pigg och alert, var med på det mesta och tyckte allt var kul. Han rörde sig jättefint när man sprang med honom för hand. Honom köpte jag mest pga stammen, men också för extriören - lätt inte så ponnyaktig modell. Men din fråga var ju hur man märker hur en häst har skalle innan man börjar tävla, och det gjorde jag ju på honom som 2-åring. Innan han varit på en travbana.
#36, ja exakt, man märker verkligen när en hästar har DET.
#37 Jo, fast tråden heter ju "när ni köper häst" och att hästen är pigg och glad är väl en förutsättning för att kunna använda den. Att han senare visade att han dessutom kunde springa är väl inget som märks bara genom att titta på en fölunge eller 1-åring. Lite tur behövs säkert också vid ett hästköp.
Att hästen är lättlärd är ju säkert ett tecken på att det finns förutsättningar men i början behöver de ju inte lära sig så mycket.

#33 Tror hingsten oxå spelar stor roll, därför skrev jag att man kan ju fråga uppfödaren hur föräldrarna har varit.
#40 Ofta äger man ju inte hingsten man betäckt sitt sto med så det kan vara svårt för en uppfödare att beskriva en hingst man inte känner så väl. I alla fall skulle inte jag kunna beskriva andras hingstar mer än det jag ser på tävlingsarenorna. Och det är ju inte alltid de är likadana hemma.
#38, detta kanske låter helt sjukt, men faktiskt så var det så att jag och min mamma hittade annonsen på Musse på hastnet.se. Jag såg en bild på honom och blev helt kär! Som han såg ut, stammen, och till vilket pris…
Han verkade så övertygande att min mamma köpte honom osedd. Tanken var att han skulle vara en 15-års present men jag hittade köpkontraktet två månader innan min födelsedag.
Ibland klickar det bara, och jag tror faktiskt det finns stunder i livet då man verkligen kan känna - oj vad rätt!
#42 Precis vad jag menar. Det behövs lite tur ibland. Och ibland faller man bara för en häst. Man blir förälskad.

#41 Fast du tar väl reda på fakta om hingsten innan du betäcker med den? De gör iallafall jag.

När jag var och kollade på Golf som 1,5-åring utmärkte han sig direkt i flocken. Han trängde sig fram före de andra, bossade och var tuffast, så jag gick lite på det.
#44 Visst gör man det men inte mer än vad hingstägaren berättar. Har varit med om fler än en gång att saker undanhållits och dolts. Saker som kommit fram efter hand då man kanske hört sig för ännu mer när problem uppstått t.ex.

#46 Visst finns det hingstar som nedärver temprament. Jag har ju flera ston som är helt olika i sina sätt att fostra fölen och har dessutom haft flera gästston med helt olika temprament. Men avkommorna är väldigt jämna över lag. Man märker ganska snart vilka i flocken som är systrar med samma far.
Jag tycker Trojka är ett praktexempel. Har bara träffat trevliga individer efter honom även om morsorna varit bitchiga. 
Jag kollar stammen mycket då insidan av huvudet är viktigt för mig.

#22 Ojdå!
Fast han har bra exteriör.
Jag tycker att om man tittar generellt på russ så har de flesta en relativt god exteriör och bra ben ur hållbarhetssynpunkt. Man ser sällan några skräckexempel. Då är det värre ställt med många korsningsponnysar och andra raser.
När jag köper häst går jag både på stam, exteriör, temperament och rekommendationer från kunniga människor.
//Cecilia

När jag köper häst kollar jag först och främst på hästens temperament, sedan stammen och till sist extriör. Med extriör menar jag ifall hästen har rättställda ben och vilken typ av häst det är. Jag tänker inte att "den hästen måste ha 40p på utställning", för att jag är inte intresserad av utställning så mycket. Är mer intresserad av ponnytrav. Visst är det kul om man köper en häst som får 41 p, men det är roligare om den har löparhuvud och vill springa på banan :D
På tal om att ha tur när man köper häst måste jag berätta om Bolsan. När vi lånade henne hade ingen några som helst förväntningar på henne. Hon var ganska omotiverad till allt, rund om magen och hade som femåring varken gått på travet eller tävlat i någonting annat. I och för sig är Junisorken hennes pappa, men det verkade inte märkas då hon var så lat…
"Hon går nog kanske ner till 2.20" fick vi höra, och visst, i början gick det segt. Tiderna i loppen låg mellan 2,40-2,35. Sedan någon gång i mitten av första säsongen, på ett snabbjobb på banan, hände något, hon fattade plötsligt vad det där med att springa gick ut på. I loppet efter den träningen sänkte hon sig med tio sekunder.
Idag är hon värsta krutpaketet som älskar att springa, och snart är vi nog under två minuter… Bolsan latmasken, som hon var för tre år sedan, finns inte längre.
Jag tycker att det är ett jättebra exempel på att även om hästen kanske inte ser så mycket ut för världen kan man ha tur och få nästa SM-vinnare.
Nä, man måste nog först och främst ha tur när man köper en häst. Allt kan inte gå på kunskap. Visst är det klart att en häst med bra stam har bra förutsättningar för att bli bra, men det är liksom inte allt :P
#47 Nu är ju förstås Trojka en av mina favorithingstar och vi tog reda på rätt mycket om honom innan vi betäckte Monita med honom. (Det kanske inte är alldeles för vanligt) Dessutom är vi ju nära vänner med "Viking"-folket.
Men det var faktiskt inte hans temprament som var den egenskap som var något som det talades så mycket om att det nedärvdes. Det var hans jämnhet bland avkommorna. Snygga och duktiga allihopa. Men det som var den absolut avgörande faktorn var att han och Monita kompletterade varandra perfekt. Men tävlingsskallen, som Montró har, kommer helt klart från Monita. Snälla och trevliga är de i alla fall, alla tre.
Exteriören självklart. Hästarna behöver inte ha bra stam för att bli duktiga. Jag vill att hästarna ska kunna hålla för det arbete de ska gå. Men jag är inte petnoga med exteriören.
psyket och se ut som en travare.
Jesper Björling