Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: foder-utfodring
Läst 3332 ggr
VeronicaP
0

Karens tid nytt i juni

Har ni sett det nya som har tillkommit under karenstiderna under foder och fodertillskott , där står ju tex Gluccosamin med och vi är ju mååånga som ger våra hästar detta .

http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=hestvetForstasida

[cancan]
0

Vet många som ger sina ponnysar nypon… så det är alltså 96h på det nu..

giffan
0

#1 Bara rekomenderat…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[cancan]
0

Vad innebär ''bara rekommenderay''? Kan det ge utslag på ett dopingprov ?

Heartbreaker
0

Jo, jag har läst det, men min fråga är, VAD menas med en rekomenderad karensObestämd? Antingen har preparatet karens eller inte? Vad är det för mening med en rekomenderad karens?

Hjälp mig gärna att förstå, för för mig är det rena rama rotvältskan det där med rekomenderad karenstid på nypon glucosamin osv, jag förstår faktiskt inte.?

VeronicaP
0

Det är väl för att gardera sig , inte vet jag , man ger väl på eget bevåg då kan jag tro ..

giffan
0

#4 Att det rekommenderas för att vara säker på att det inte ska ge utslag i en dopingkontroll. Tolkar jag det som.

~ Anneli ~ 

Heartbreaker
0

Jo, men garderar sig hur och mot vad? Låt säga att min ponny får nypon och det tas ett dopingprov på honom. "Hmm, den här ponnyn får nypon, då vet vi det, tack och hej." Det kunde ju jag berättat för dem innan ;-). Tycker det verkar helt tokigt, antingen är det karens eller inte, och då på preparat som har ett syfte och effekt att förbättra prestationen, inte på preparat som, enligt hur jag ser på det, är en extra omsorg för återhämtnings skull? Men men…

giffan
0

7 Nu vet jag inte exakt vad det är i nyponen de hittar som doping, men något spår av något måste det ju finnas.

Men om alla sa att jag ger det ju bara i förebyggande för att vara snäll mot min häst… så skulle vi kunna ge hästarna vad som helst. Man kan ju ge smärtstillande med då ju för att den inte ska känna träningsverken…

Det farliga med de rekomenderade 96h är ju att många av de örter som det står om, kan hästen få i sig  i naturen… hur gör man då?

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

#8 Ja de kan man ju undra faktistk , ska de inte kunna gå och äta ängs`gräs tex

Tusen
0

Kan det inte vara så som det t.ex. 'är med massage för maskin. Man vill inte att det skall utföras/ges inom 86 timmar men eftersom det ine går att kontrollera så kan man bara rekomendera det.

Är det möjlige så med dessa preparat också. De är lindrigt smärtstillande/antiinflamatoriskt men att man inte har metoder för att påvisa detta och att det, som ni säger, finns naturligt i många hagar. Så tolkar jag det.
Vet vissa som ger sälj till sina hästar. Sälj är också smärtlindrande och antiinflammatoriskt utan att det ger utslag vid dopingprov.

giffan
0

#10 Det är 0h på massage både med händer ock maskin, så det tror jag inte att det är så de tänker.

Jag tror att något i örterna kan ge utslag på proverna, men att man måste ge stora mängder örter för att det ska synas.

Det är ju egentligen så med allt man är osäker på, så håller man 96h så bör man klara sig.

Alla karens tider är ju egentligen rekomenderade. För vissa har åkt dit påd oping även om de hållt föreskriven karens tid. Bara att det går  ur kroppen olika fort på olika  hästar.

~ Anneli ~ 

StallS
0
VeronicaP
0

Det är inte klokt snart kan man väl inte ge hästarna något och hålle dem på box så de inte råka få i sig något nyttigt som kan räknas som doping Flört

Heartbreaker
0

#13, jo, det är lite så jag tänker.

Tusen
0

#11 Okej, det har varit karrens på maskinmassage förrut. Men ta akupunktur då som ett annat exempel. Det är det karrens på men omöjligt att testa. Jag tror du förstår vad jag menar i alla fall.

giffan
0

#15 Jo jag förstog vad du menade, men då det inte är karens på det så ville jag förtydliga. Det är inte lätt att ha reda på alla karenser och svårare blir det.

~ Anneli ~