Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 5656 ggr
hermitage
0

liniment

vilken sort använder ni??smörjer ni varje gång ni har kört eller bara när det körts hårdare pass??

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

linnri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

de liniment som jag använder mig av är Tallibanolja, gjort på tallbarr m.m, Pharma Arrow eller Greenes. Dessa har ju olika egenskaper, Greenes kyler, Arrow värmer och Tallibanoljan ger en intensiv värme och läkning.

Men när jag ska ge hästen en riktig genomkörare, efter snabbjobb eller hårdare pass ( nu inte varje gång, men med ca 1 månads intervaller) så blistrar jag, med antingen Cedaroil eller ett schweiziskt blister som vi har .. :)

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

rebeccanisse
0

Använder inte liniment när jag har kört lugnt hemma. Kör vi hårdade hemma eller på banan använder jag cool spray från dr schaette, sen på natten brukar en av mina hästar få stå med care fore paddar samt care fores stalltäcke och den andra brukar ha back on tracks paddar. Till rygg/bogar använder jag dr schattes linimentbalsam eller arnika.

savrarpstuteri
0

Dr Schattes liniment Glad!

olivialundgren
0

Slappolja de är  jätte bra och kyler inte ner hästen heller efter en stund som många andra linnement gör. ifall de har ont i benen har jag vallnötskoncentrat som man lägger om läker fort. från Alyose.se

sarahansen
0

Jag använder olika linementer :) Bitter Cool, Arnika, värmesalva, kyllera, Radital. Olika när jag använder det, men brukar bli linement och bandage under natten när hästen gått hårdare samt inför start.

extra
0

Arnika, Eclipse Ice gel och Eclipse Ice Spray (tror jag att det heter). Jag har det bara efter hårdare arbetspass och Arnika kan jag ha några dagar innan start.

[Mariaaaaaa]
0

pärlan bandageras nästan varje kväll med back on track. oftast med raditals värmesalva. nu ska jag prova fyra ess linementet. måste variera lite :)

Polenta
0

Jag använder lite olika liniment, förr använde jag ofta Radital eller Blue Lotion men har gått över till Arnika och gröngröt nu. Använder också väldigt mycket Back on Track, både på rygg och ben, sedan jag började med det har Polle blivit riktigt bra i ryggen.

Gröngröten använder jag tillsammans med plast och bandage, och brukar ha det 3 dagar och sedan uppehåll 2 dagar och kör på så, ofta inför start.

[Mariaaaaaa]
0

#8 gröngröt är underbart! fast just nu har jag slut. är billigt också. Slappolja är också bra men den ska man vara försiktig med, kan lätt bli blistereffekt om man har det på hästen i direkt solljus eller med täcke. En av mina hästar fick ryggen helt hårlös och jätteöm pgr av att jag gjorde så…. medans en annan klarade det hur bra som helst.

[cancan]
0

#8 Vad är gröngröt? =)

carolineornfeldt
0

Blue Lotion inför tävlingar!:)

carolineornfeldt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och även ibland efter hårdare pass.

Polenta
0

#9 Ja jag håller med, tack vare gröngröten har jag fått ordning på ett bakben med! :) Ja jag har märkt det, har haft slappolja, eller jag har en flaska men har inte använt det på säkert över ett år ..

#10 Kopierat från Alyose AB som säljer gröngröten :)

Gröngröt

kan hjälpa mot: vävnadsskada, svag horntillväxt

Innehåller:
kattmynta /Nepeta cataria/ (bedövande)
älgört /Filipendula ulmaria/ (bedövande),
granbarr /Picea abies/ (ökar genomblödningen)
brännässla /Urtica dioeca/ (värmande)
pepparmynta /Mentha piperita/ (vidgar blodkärlen och ökar resorbtionen av
andra ämnen)

Den används för att förebygga och lindra skador i leder, senor och ligament. Effekten kan ibland bli så kraftig att huden blir inflammerad med värme, ömhet och små sår. Håll upp med behandlingen så läker reaktionen på ett par dagar.

Applicerad på hovbanden påskyndas hovtillväxten

Jag har använt gröngröt, plastat och bandage flera dagar i sträck som sagt, men har aldrig fått någon blistereffekt. Dock har Polle ett gammalt ärr på vänster bak sedan hon fastnade med benet i grimman (jag hade henne inte då), under det har de varit som en liten knöl, ett litet sår uppstod på sidan om ärret och knölen borta efter att jag använt gröngröten :) Detta ärr hon har är gammalt, flera år.

hannibal-roll
0

Det som brukar finnas i mitt stall är arnika och blue lotion. Använder arnikan till muskler efter massage och som våtvarmt värmande bandage, blue lotion efter hårdare jobb/tävling.

ruffe
0

Blue Lotion till mina hästar efter hårda jobb och lite då ok då om dom typ är varma i ett knä eller liknande.

var nograna nya doppingregler mer info på stc.