Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettmont
Läst 2751 ggr
F_aanyy
0

Rida monté med stor häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka kommer att prova på att rida monté på stor häst när ni fyller 18 år??

Jag ska, på pappas hästar. :)

divansson
0

jag vill i alla fall.. vi skaffar ju nya unghästar hästar varje år så.. men jag hoppas då det ;) jag har ju ridit mycket på stora hästar.. har till å med ridit in en.. :P och ska få börja att rida in nåra st nu till våren/sommaren.. så ja, det är nog ganska klart;) haha

Geminii
0

man behöver bara vara 16 när man får börja med licensen eller om det är 17..aja jag ska iallafall de..våran "granne" har massa varmblod som jag brukar rida..

Trav_
0

Ni får börja ta licensen som 16 men dock inte tävla förrens ni är 18!

carro_wendy
0

F-licens får man ta från man är 16 år och får då starta om proppen är utformad så att F-licensinnehavare får starta där. Så vad jag förstått får man då starta..

Jag ska rida mitt första licenslopp för montén nästa vecka, förhoppningsvis :)

Trav_
0

Jo alltså det får man men dock så finns det inga monté lopp för f-licensare! Men annars så får f-licensare köra om proppen är utskrivet för det!

Saaandberg
0

Lätt at ja kommer! Om ja rider stor häst nu, så varför inte då? Mina stora monte' hästar heter Lorage Cold case( blivande) och Oragan. ? föredettan Tiffany.(mamma till cold case)

zchristinaz
0

Man får rida alla Montè lopp med F licens.

Man får börja ta montè/trav licens när man är 15år, men inte ta ut den innan det året man fyller 16.

utom stor loppen SM osv.

[Emma123]
0

det är väl så att man inte får rida om man inte väger typ 65 kg, är det då samma om man har F-licens?(:

Tusen
0

#8 Jodå, man får visst rida fast man inte själv väger 65 kg.Glad 
Det är bara det att du ska väga 65 kg total för att få starta oavsett licenstyp. Totalt betyder: du, dress, hjälm, skor, säkerhetsväst och hästens utrustning. Om man i alla fall inte kommer upp till 65 kg lägger man på vikter i sk. viktvojlockar. Används av många små montéryttare inom stortravet.
Eller så stoppar man stenar i fickorna. Det vet jag att Malena har gjort någon gång då hon behövde väga mer och utrustningen inte räckte till.

fnut
0

jag vill ta montélicens. brukar rida på våra varmblod hemma:)

Katitzi
0

jag vill ta montelicens för stor häst men har ingen häst att göra det med :/

Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

xXMaaXx
0

Jag ska ta montè licens nu i vinter och är 15 år, fast jag får börja köra/rida det året jag fyller 16 år, om jag har rätt:)

Duffismylife
0

Jag skulle oxå vilja ta monté licens för stor häst då jag är för tung för russ :(

Men har ingen häst att tävla isånna fall nog för att det är två år kvar för mej xD

33miliaa
0

jag vill, elller jag SKA göra det någon gång :D

men häst är ju det största problemt :o

Karsk
0

Jag kan tyvärr inte som att min rygg inte skulle hålla för det. MEn annars hade jag gjort det, jag får nöja mig med att träna istället

Polenta
0

Jag vill jättegärna ta montélicens, men jag måste nog se till att börja ridträna lite hästar så man får upp orken och styrkan hehe :P

Saaandberg
0

Självklart! vikll sätta igång så fort som möjligt, ser att mitt savr där uppe inte längre går att ändra/ta bort, men mina älskade hästar Ouragan och Lórage inte längre är våra, plus att ColdCase blev döpt till Flight Pitch bara någon månad efter födseln.

Men hästar finnbs det gott om, en sak är säker

jag ska rida monté! :D

sarahansen
0

Jag kommer ta monte licens :)

SandraErikssonn
0

Jag har rider montè på russ och ska absolut ta för storhäst oxå! :) Är 15 nu så det blir efter nyår någon gång.

divansson
0

Oj en tråd sedan 2007.. HAhah.

Öm, jag kommer ta licens när jag fyller 17 eller 18. Då jag inte kan ta i vinter eftersom jag kan ju inte rida med 20kg i vikter. Måste träna upp mer muskler så ja väger mer, haha;)

SandraErikssonn
0

#20, har samma problem som du, väger alldeles för lite :s
Men mitt problem är att jag vill inte träna upp mig så jag väg så mkt för då kom jag ju inte kunna rida russ :p

A-Appelbro
0

Jag ska ta licensen när jag fyller 16:)

NovaRoll
0

För er som är FÖR lätta fins det viktvojlockar….

SandraErikssonn
0

#23, jag har hört att viktvojlockar inte är bra för hästarna rygg?

fffny
0

ja ska det ;)

Fanny Henriksson 

thilda-
0

va händer om man väger mer än 65 då ? :P nu snackar jag +20kg

Nitro
0

#26 Hästen måste bara välbyggd och ha mycket muskler för att orka bära, men dessutom går det inte lika fort. Ju tyngre desto jobbigare för hästen.

Jag håller på att ta montélicens nu, bara för att. Jag kommer nog inte rida så mycket lopp om något alls, jag tycker jag är för tung. Väger ca 65 bara jag.

thilda-
0

oki :)
tråkigt nog så har jag inte så mycket fett på kroppen som jag kan banta ner :P

Nitro
0

#28 Nej jag är lång, 174cm, så några 55 kilo kommer jag aldrig väga om jag inte svälter mig själv. Så jag får också stå ut med att inte rida så mycket :)

thilda-
0

#29 oki :) och jag kommer med mina 170 och väger hela 80kg ;)
jag kan nog komma ner till 75 om jag bantar bort magen :P

Matilda-S
0

Jag ska ta montelicens till vintern :)

equuleus
0

Jag ska ta montelicens nu till våren och jag är 177 och väger 76 så beror nog alldeles på det där hur man rider och hur hästen ser ut :)

aamaandaahh
0

jag vill ta montelicens på storhäst (:

Tusen
0

#24 Det har jag svårt att tro på. Vikten bärs ju upp av hästens ryggmuskler oavsett om vikten ligger i en vojlock eller på ryttaren.

zchristinaz
0

Jag rider montè på stor häst :) tog min licens i sommras jag är 170 och väger ca 66m sadel :) har ridit 3monte lopp nu, med plasseringar i alla! Rekomenderas starkt! Är jätte kul! :)

SandraErikssonn
0

#34, det är bara nåt jag hört.  Har dock ingen aning själv :p

LjungensPirat
0

Jag ska ta montélicens på varmblod till våren Skrattande

pluttanna
0

#36 Det beror kansk epå hur man ser det.

Död vikt bruklar man säga är sämmre dvs vikter. Behöver man vita upp sig är alltså en tyngre sadel bättre i viss mån. En tyngre sadel har även i allmenhet en bättre fördelning av vikten än viktvoljock i och med bommen.

Men kan inte ryttaren stå i balans så är det sämmre med en lätt ryttare för hästens rygg än vikterna.;)

Sara-Juventus2
0

jag vill absolut ta licens, får bli jägers då. problemet är häst och inte tillräckligt med ryttare för de skulle hålla en kurs.

sarahansen
0

Jag höll på att ta licens men fick sluta nu för att jag inte har någon häst att rida :(

Katitzi
0

Jag håller på att ta min montelicens nu :) <3

Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

extra
0

Tänker ta min licens när jag fyller 16. Ska både rida monte och köra lopp. Tränar nu på hästarna hrmma.