Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1329 ggr
MarcusJohansson
0

Strejkvarslet

Kommunal har utfärdar ett strejkvarsel (ett hot om att ta ut sina medlemar i strejk) för:

• Västergötlands travsällskap,
  • Södra hälsinglands travsällskap,
  • Svensk galopp AB,
  • Åby travsällskap,
  • Jämtlands travsällskap och
  • Örebro-Bergslagens travsällskap

Detta leder till att alla tävlingar hos dessa arrangörer ställs in då banarbetarna går ut i strejk. Hur kommer detta påverka ponnytravet på dessa banor? Kommer Ponnychampionatet ställas in? Kommer klubbarna som är verksamma på dessa banor ha tävlingar?

Anledningen till strejken är att förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal (avtal om löner, arbetstider och allt annat om jobben) har strandat. Facket och Arbetsgivarna är långt i från varanda enligt kommunal.

[Mariaaaaaa]
0

Kan dubbeltravet på Östersund vara i fara ifall det blir strejk tro?

trrrav
0

Tråkigt om det drabbar en av de största travhelgerna på året

MarcusJohansson
0

Ja det är en bra fråga. Om det blir strejk är banarbetarna i allafall inte där.

MarcusJohansson
0

Strejken bryter ut den 9 juli om partena inte kommer överens…

haerrdin
0

#3 Och för någon annan att använda banarbetarnas redskap (t.ex. vattenbil och traktor) är väl att betrakta som strejkbryteri, eller?

VeronicaP
0

Tycker att det är rätt att de tas ut i strejk, så de får högre lön bättre avtal mm.

Då får väl vi vara storstilade och stötta folket som arbetar med detta och inte gå in och göra deras jobb om jag ska vara ärlig , det är strejk fbrytari tycker jag och man saboterar för de som är anställda och JAG skulle aldrig gå in och göra någons jobb som är uttagen i strejk.

Jennie_A
0

#5 Nej, det betyder det inte. Det är bara de som är medlemmar i fackförbundet Kommunal som strejkar. Alltså kan du fortfarande arbeta på någon om arbetsplatserna nämnda i #0 även om det är strejk,  om du inte är med i facket. Är alla anställda med i Kommunal så strejkar alla. Jag jobbar inom Hotell- & Restaurang, och vi har nyligen haft samma situation. Men parterna kom överrens på natten innan strejken skulle bryta ut.

ChristinaH
0

Jag redigerar mig själv. Läste inte ordentligt. Det stod att varslet lades 24 juni.

Så det jag skrev tidigare har jag raderat för att inte förvilla.