Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2038 ggr
NatthaBlom
0

Olyckor

På sista tiden har det hänt väldigt mkt allvarliga olyckor, vad tror just du är anledningen till detta? vad kan vi göra för att förebygga detta?
Och hur blir du påverkad?

Polenta
0

Jag har faktiskt själv funderat på detta, och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som är den största orsaken till det hela. Men effekten det får på mig är att man är riktigt rädd att köra loppen, jag har ännu inte kört något storhästlopp, licensloppen kändes bra att köra då det ändå fanns en liten "trygghet" i att man körde med samma personer hela tiden och visste hur denne skulle köra, hur deras hästar var osv och man hade hyfsad koll på alla ändå.

Men hur det skulle vara att komma ut i ett lopp med segersugna lärlingar vet jag inte hur det får för effekt på mig.

En del utav olyckorna som sker tror jag beror på att man tror att det finns så pass "mkt" utrymme att man kan ta ut sin häst ett spår osv utan att det egentligen finns. Men samtidigt vet man ju inte vad hästarna göra, de kan ju lyckas snubbla osv med. Det finns så sjukt mycket olika anledningar som kan finnas.

Har du några förslag själv?

Colt
0

Extra innerspår tror jag skulle hjälpa mycket!  Kanske till och med två extra innerspår?

Rajmon
0

#2 det tror jag också! Hade dessutom underlättat mycket när det gäller galopperande hästar på innerspåret.. I frankrike har man ju det!

Polenta
0

#3 Ja det hade nog hjälpt väldigt mycket vid galopperande häst :)

[[AcsJulia]]
0

Jag vet inte vad det kan vara för orsak till detta, men jag ska helt klart skaffa körsäkerhetsväst!

NathalieForsman
0

#2 Har jag tänkt på med! Det skulle verkligen införas!

divansson
0

#2 håller med.

Sen såg vi ju igår på Rättvik där tre kuskar var inblandade, att de två som klarade sig bäst var de som hade säkerhetsväst på sig(iaf vad jag har hört). Tycker det är jättebra att det kommer bli obligatoriskt senare, men de borde ha satt gränsen tidigare tycker jag.. Hinner hända mycket på den tiden.

extra
0

Jag såg olyckan på solänget och hästen som var iblandad har varit totalt livsfarlig i voltstart!! Men vissa kuskar som kör många lopp kan bli lite okoncentrerade när de kör många olika hästar. Jag tycker att förslagen ni ger är bra och jag håller med er.

stallnysater
0

Man kanske ska införa 3 sekunders regel… 1001, 1002, 1003…
Så ska man ju räkna när man kör bil…. Kanske vore en idé… Att man inte ska ligga för nära varandra….
Men attans vilka tråkiga lopp vi skulle få se…………..

Tror att det är svårt att kunna göra loppen 100% säkra…
Om nu en häst snubblar till mitt i en klunga så kan man ju inte göra så mycket för att undvika en olycka…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

NatthaBlom
0

Jag känner också att jag ska skaffa ny säkerhetsväst o den kommer nog även användas i träning av stor häst….

Men det underliga är att det hänt så mkt allvarligt nu på slutet..
Vissa tror att allt fler hästar snubblar för att dom inte har druckit tillräckligt med vatten, men som i fallet på rättvik var det för att hästen tappade travet helt o hållet…

Vissa säger att just FCS vagnarna är de som ger mest av katapulteffeten, men Strömberg hade inte det och flög likförbaskat lika ordentligt ner i backen så det med vagnarna tror jag vi kan glömma…

Jag har faktiskt tyvärr ingen förklaring eller nå själv runt detta, men jag tror att man måste börja tänka till innnan man handlar i loppen. Visst en häst kan snubbla det är helt naturligt men man måste ligga steget före som kusk

therese-persson
0

Det har även hänt olyckor på banans träningsvägar under vanlig träningstid…

För att det ska förbättras säger jag: **KÖR UTAN HUND!!
**Man kan inte ha med en hund på en allmän träningsväg när man kör en häst och har en lös hund med sig.!
Plus att jag tycker att det är förenat med livsfara om man har en hund med som man sätter fast med ett koppel i skalmen.

men det är ju vad jag tycker..

EmmiieNilsson
0

Det är bara det att nästan alla är ouppmärksamma. De senaste loppen jag kört har jag nästan blivit påkörd för att kusken bredvid får galopp, och kör ut mot mitt håll. vilket också gett att min häst börjat galopperat, och då blir jag diskad tack vare det.
Jag har god lust att gå fram till dessa personer och fråga ;
- Hur gör du när du får galopp?? - Har du inte tagit licens?? för det verkar inte mycket bättre.

Vi måste vara mera uppmärksamma när vi tävlar & är vid hästarna överhuvudtaget, dom är levande djur.

HallonLilly
0

- Ta ut hästen ur fältet när du får galopp

- Ivestera i en säkerhetsväst, finns flera modeller som är anpassade till travoch mycket bekväma att köra i

- Använd slagrem!

Polenta
0

#12 Hänt mig med. Man undrar vart folk fått sina licenser ifrån, känns som att det är många som bara drar tvärnit när de får galopp utan att ens kolla sig omkring. Det finns många som är Väldigt dåliga på det …

#13 Mycket bra saker att nämna! Nånting som jag tycker att en hel del är dåliga på i ponnytravloppen är att ta UR hästen UR FÄLTET när hästen galopperar .. OK att det oftast inte finns några samlade fält, MEN det finns folk som kommer ute i spåren med sina hästar, dessa blir då hindrade när inte folk tar ur sina galopperade hästar.

divansson
0

jamen vafasen, kuskarna skiter totalt i andra. Körde själv mitt första lopp nyligen och i värmningen hamnade jag samtidigt som bilprovstarten så ja tänkte va med där. Kommer en jäkel och tvärkapar benen på min häst så han snubblar till rejält. Kuskarna är för inåt och skiter totalt i de mindre och de nya. Hävdar inte att han själv är bra för de är han inte heller. Men alltså, marginalerna blir mindre och mindre och det är klart det händer saker då, och för guds skull kan man väl kolla vart man sätter sina jäkla hjul ändå..

Och det med galopperande hästar är ju bättre i stora travet men i ponnytravet är det rent hemskt ibland, riktiga skräckexempel finns ju. Tvärstop när det är massa hästar precis bakom, styra ut framför andra osv..  Tycker att många har dålig koll i allmännhet..

Sen att hästar kanske snubblar och ramlar är sånnt som inte kan göras något åt. Tur är det att det inte sker så ofta ändå. Gäller väl att hålla hästarna friska och fina :)

rebeccajansson
0

Vet inte hur det har varit på travbanorna den senaste tiden eftersom att jag inte varit aktiv på 2år men vad jag har märkt då när jag tävlade var att ungefär 2 av 3 olyckor så har hästarna varit oregeliga, några har inte körts tillräckligt och vants vid banan, jag tycker att som kusk så MÅSTE man kunna veta när hästen är mogen nog att delta i lopp, tåla press från andra hästar, kunna volta o ha en häst framför, efter och brevid sig. 

En tjejs häst hoppade in i min vagn så min sulky brast och jag kastades av skadade ryggen tack vare denna kusk som alltså anmält sin häst till start trots att den varit oregelig vid ett flertal tillfällen, hade inte en av flaggvakterna fått tag på min häst nästan direkt så hade hon troligtvis skenat iväg åt  h#lvete o aldrig kunnat köras igen…

Är en häst oregelig i volten STRYK den omedelbart låt den ej delta i loppet spara blod, trasiga sulkys/utrustning o blåmärken.

Polenta
0

#15 Jag håller med dig till 100%, jag är nästnintill avskräckt från att köra storhästlopp nu trots att min licens är klar. Det fanns en viss trygghet när vi körde våra licenslopp då vi alla visste hur våra hästar fungerade, vem som oftast körde till ledning osv. Men den tryggheten har man inte i ett storhästlopp med hur många olika kuskar och hästar som helst, som har egna åsikter osv.

Som du sa kan man inget göra om en häst snubblar till i ett lopp, men kuskarna kan ta deras ansvar och KÖRA sin häst och inte bara åka, tänk på att olyckor kan hända.

#16 Jag håller med om att hästen måste vara mogen för att tas ut i ett lopp och starta, men jag håller inte med om att det är KUSKENs ansvar, inte inom det stora travet, där är det oftast catchdrivers som kör hästarna och det är omöjligt för dessa att ha som ansvar att hästen ska vara pålitlig och mogen, däremot är det tränarens ansvar att denne har tränat hästen, och varit in och kört på banan för att vänja den osv.

rebeccajansson
0

#16 har inte sett några olyckor på stortravet, preciserade mig inte ordentligt. Här på gotland när olyckan har varit framme ett flertal gånger när jag ännu tävlade så har kusken ägt o tränat den oregeliga hästen och anmält ut den i lopp trots att den misskött sig och bråkat i förut. Säger inte att det är så längre, det kan jag inte uttala mig om men i mitt tycke så anmäler man inte ut en häst som man vet bråkar på banan, man tar reda på varför den gör det istället. Tycker inte att man skall ta för givet att hästen kanske kommer att sköta sig i loppet om den bråkat förut. Många hästar har skenat och kuskar skadats tack vare detta dåliga beslut.

Visst är det den som kör/tränar/äger hästens skyldighet (inte cathdriver) att se till att hästen inte utger en fara för andra? Jag har kört ett 20tal russ men aldrig tagit ut någon som bråkat på banan sedan så är det en helt annan sak om en häst börjar sparka/kasta sig som aldrig gjort det förut, det kan man ju inte hjälpa.

HallonLilly
0

Vi har i alla fall en enormt stor tur att olyckor inte inträffar oftare i ponnytravet. Var med i ett kvallopp (som min ponny deltog i då han blivit ådömd omkval för oregelighet när han bröt ut två spår på upploppet…) där ponnyn framför mig tvärnitade och kastade sig ut i banan mot utgången. Min ponny fick in frambenen under ponnyn framförs sulky och det var ren tur att han inte bröt båda benen… Det enda min ponny gjorde var att ta några galoppsteg, men fullföljde sedan kvalloppet på godkänd tid, och det gjorde även ponnyn som kastat sig mot utgången. Båda blev godkända.

Så, som svar på #16:
Jag anser, precis som du, att kusken/tränaren måste veta att hästen är mogen att vara på banan och för sig bland andra hästar. Men, är det inte detta kvalloppen är till för? Att hästen ska bevisa att den klarar av att var bland andra hästar utan att orsaka olyckor? Personligen tycker jag att SPTF borde ägna en tanke åt detta istället för att putsa på kvaltiderna…