Rid-ställning monté
Vi har set någon ryttare sitte ner och andra stanne upp i lopp.
Va är fördelar och olämper i dom två stilarterne - va gör ni ?
Mvh. bj + Emma
Jag har hört , rider inte monte själv på ponny men dom jag frågat som halvsitter ner, är att det är lättare för de ponnyer dom ridit att hålla balansen. lutar dom sig för mycket framåt så blir ponnyn för framtung och galopperar lättare. De säger att ponnyn blir stabilare och dom kan följa ponnyns rytm lättare! :) på min ponny funkar det bäst att halvsitta, han är nog framtung så det går inte att stå upp.
vet inte vad dom som står upp tycker .
som nr 1 säger det handlar helt och hållet om att balansera upp sin vikt rätt för att på minsta möjliga viss störa hästen. Sitter man i sadlen blir det ju att det skumpar och det kan irriterar hästen. Står man upp och lutar sig för mkt framåt så blir det lätt att hästen galopperar. Därför är det bättre med ett mellanting. Dem flesta jag har sett halvstår/halvsitter, och det gör jag själv med, sedan får man ju anpassa sig efter sin ponny :)
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

Jag står upp på min ponny, och jag tycker att det fungerar bra. Man skulle inte kunna sitta på honom för han skumpar så mycket och jag skulle inte vilja göra det för det känns som om jag stör honom lite. Men han är så att han gärna vill klara allt själv, så han skulle man inte kunna sitta ner på. =)
precis som nr 2 skriver så menar jag att man halvsitter/halvstår. Inte sitter helt, för det tror jag stör och gör nog rätt ont i ryggen på hästen. :)
det är likadant med att en del börjar rida lätt, det stör hästen något enormt
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com
tror också som fanny att det är väldigt olika på hästar, sen är det väl också så att man kan rida lätt utan att helt sätta sig i sadeln och det ska heller inte störa hästen utan vara precis som att stå upp. Tror det förekommer rätt mycket av den stilen i frankrike om jag inte har helt fel. det kallas för något annat än att rida lätt också. Men de som är skickliga på den stilen stör inte hästen då.
Håller med alla andra, det är nog upp till vilken häst man rider och vad som passar bäst för just den hästen.
På min halvstår jag upp och får inte luta mig för mycket frammåt för då galopperar han, medans en häst jag tog licens med var jag tvungen att luta mig lite frammåt för att hon inte skulle galoppera. Så jag tror det är helt upp till vilken häst man rider och att rida lätt tror jag är det sämsta för att det stör hästen grymt mycket, men det finns säkert sånna hästar som man måste göra det på också. ;)

Problemet är väl att de flesta som rider ponnymonté har alldeles för långa stigläder och är för dåligt tränade. Ett försök till att stå upp i förlånga stigläder gör att man tippar frammåt och det är nog få hästar som kan trava med all ryttarens vikt på frambenen. Men visst det är sjukt mycket lättare för ryttaren att stå i en sån position än att rida med en korrekt sits för monté.
Med korta stigläder kan en rätt tränad ryttare stå i en position mitt över hästen och på så sätt störa den minimalt.
Jag tycker att ponnymonté är på G och ryttarna blir bättre och bättre!
Kolla bara på storhästmonté, där red dom med jättelånga läder för bara 2-3 år sedan och nu idag försöker många svenska ryttare träna upp sig för att kunna rida som fransmännen.
Vi är som sagt också på gång nu ordentligt med ponnymonté lopp så jag tror vi får se mycket utveckling de närmsta åren :)

#10 Det är just det jag menar, innom stora travet försöker många träna upp sig för att orka rida korrekt. På ponny sätter sig många bara upp och tror att man kan rida likadant som dom gör hemma skogen..
#9 Jag kan inte riktigt hålla med dig i ditt resonemang. Visst ärsitsen du beskriver klart överlägsen då du rider stor häst och då du har bra kondition, men många gånger har barn och ungdomar mycket bättre kondition är de som rider monté på stor häst. Annledningen till att man harlängre läder är inte alltid att man inte orkar stå upp. Hästen måste kanske balandseras upp och då krävs något längre läder för att orla bära upphästen med benen istället för med armarna.
Malena rider både storhästmonté och ponnymonté och hennes sits på stor häst liknar den du visade bild på medans hennes sits dåhonrider ponny kan se helt annorlaunda ut.
Har tyvärr inga bilder på detta men jag lovar att hon är nog en av de montéryttare som är mest vältränade.
Jag tror det finns bilder på hennes profil som visar hennes olika ridstilar. (mallan-nog) (Är hennes namn här iFokus.)

jag har två russ hemma som jag brukar rida, rider även många andra men just dessa två är helt olika.
den ena, henne måste jag nästan trycka ner mig på och då travar hon jätte bra, rider då i rätt korta läder.
på den andra måste jag stå upp i korta läder för att han ens ska röra sig frammåt, men rider jag så så travar han grymt :P

Jag tycker att det är lite svårt att rida jockeysits på ponnyer eftersom de är så pass galoppbenägna. På storhästar är det ju "bara att tuta och köra", medan på ponnyer måste man hela tiden klara av att hålla dem i maxfart utan att slå över i galopp. Och det är lättare i fältsits, är min personliga åsikt.

Som sagt så beror det ju helt enkelt på vilken ponny man rider. Det är olika för olika ponnyer i vilken sits man ska sitta. Tex. Fe´rgus och Hults defekt så ska man halvstå men inte luta sig så långt fram för då har dom lättare att falla över i galopp. Medans Muskelknutten kan man stå i galoppsits utan att han galopperar. Sen min egna Cocos är otroligt framtung så han måste man bokstavligen sitta och luta sig bakåt eftersom att han är så sjukt stark ! Därför funkar han inte i så bra i monte heller.. synd nog..
Men det är stor skillnad på ponny och storhäst. Ponnyerna har mycket lättare att galoppera och är mer att hålla. Medans man kan lätta på tyglarna och driva mer på upploppet utan att dom faller över i galopp.

OM en ryttare ska få rida mina ponnyer ska dom stå såhär: (sebild) bilden är tagit i värmingen så det syns inte så väl, men typ.
Det är ju ganska simpelt att ta reda på den "perfekta monté sitsen". Kolla på fransmännen, de är ju ändå de som är ledande inom montén.
Så jag måste säga att jag håller med Cattiz. Men för de är det kul att det har blivit så mycket ponny monté och att många vill rida. Man måste ju börja någonstans! :)
#14 du behöver inte bli framåt tung med en jockey sits. (och det är inte bara att tuta och köra med stora hästar men nog är de travsäkrare än ponnyerna i överlag)

håller med #17

#17, har inte skrivit något om framtunghet.
Det märks att det är många som är nya här. Jag kan berätta, som hållit på ett tag, att montén var MYCKEt större, inom ponnytravet, för 10-15 år sedan än den är idag. Då blev hästar ofta tvångsstrukna i loppen som nästan alltid var överfulla. Men det var på den tiden man skillde på trav- och montérekord.
#17 Sen akn jag inte hålla med om att "fransmännen" är ledande inom montén. För bara nåfra år sedan red de värre än våra nybörjarryttare på shettis. Armar och been flaxade åt alla håll. Men så omskolade sig en jockey till montéryttare och genast såg man att om man inte stör hästen så springer den fortare. Än idag finns det ryttare i Frankirike som rider i den äldre, flaxiga stilen. Detta har ponnyryttare aldrig gjort. Ponnyryttare är i allmänhet mycket duktiga ryttare som ofta känner vilken stil som passar den speciella ponnyn. Att hävda att jockeysitsen är den bästa för alla ponnier, visar bara på okunnighet och att man inte själv rider ponnymonté.
Jag tycker att de flesta ponnyryttare är duktiga på att känna av ponnyn de ska rida, för om man rider med en enda stil på alla ponnyer man rider, lär man inte komma i mål odiskad så särskillt många gånger.

Det sliter väldigt mycket på hästens/ponnyens fram knän om man inte trycker vikten riktigt långt bakåt, och om man har förlånga stigläder och står rakt upp o ner så får man så mycket luft motstånd att man stör både travrytmen til hästen + att ryttaren blir väldigt mycket tyngre med alt luft motstånd den får. Om man rider lätt stör man ponnyen som mäst, + att den kan få ont i ryggen om man rider med galopp sadel.
Den såkallade "franska" stilen är optimal om man klarar av att rida i den, man stör inte hästen, och noll luft motstånd då man ligger så långt ner, och fölger hästen.
Och #20
För några år sedan ? Det spelar ingen roll hur deras stil var för några år sedan.. nu snakkar vi om stilen som används NU.!
Jag vil även tillägga att den "franska" stilen inte är samma som man rider i galopp tävlingar (jockysitts) ryttarna står mycket högre i jockysitts något som häller inte är särskilt positivt i trav. värkar inte som du har sett så många franska lopp. förutom för "några år sedan"..
detta är min personligaåsikt.
#21 Ta en titt på när Peter Jarvén rider. Han är jockey. Och mycket duktig i både galopp och monté.

Absolut är han;) Det är denna stil vi menar med "fransk"
Jag har sagt det för och säger det igen, du blir ingen bättre ryttare för att du rider med fransk stil/ jockey stil eller någon stil. En bra ryttare är någon som kan anpassa sig till hästen man rider. Det handlar om balans, styrka och feeling. Ponnys är svåra som tusan att rida, därför tycker jag inte man kam utgå från att någon speciell stil är rätt eller fel. Sålänge resultaten kommer så varför ändra sin stil bara för att andra tycker man ska rida så.?
#24 håller med!
Man kan inte jämföra ponnyer med stortravare, punkt. Dom är så pass olika men ändå så lika. Och om man ser överlag så är det mer att "tuta å köra" med blodingarna då dom bara springer, nästan som maskiner. Visst kan dom också få galopp men absolut inte samma som ponnyerna.
Ponnyerna är ju inte gjorda för att trava snabbt runt en oval, även om aveln kanske blivit mer så nu än om man jämför med dom stora som är avlade sedan lång tid tillbaka för detta ändamål.
Säg att du har en ponny som behöver mycket stöd i munnen, en som är riktigt stark och kanske vill lite för mycket ibland och har lätt för att falla in i galopp och får den det är den svår att få ner i trav igen för att den är så pass stark, är bilden i #16 den mest optimala sitsen då för en ryttare? Jag bara funderar..
Min ponny rids på detta sätt, det spelar ingen roll vad andra tycker/tänker, hästen har aldrig varit sämre än 3a i disiplinen så vi kör på detta.

til #25, Hahah kul att du säger så, för det spelar ingen roll vilken ponny det handlar om, man kan rida samma ställning på olika sätt. Om en häst är hård i munnen kan man stötta sig i tyglerna för att kontrollera hästen, medan en häst som är mjuk i munnen kan man stötta sig på manken som på bilden för att inte störa hästen i munnen men sammtidigt stötta den.
Tjejen som rider på bilden rider just där en häst som inte är hård i munnen, men hon rider även min andra ponny som nog kan klassas som en VÄLDIGT svår riden häst, som är väldigt hård i munnen och är jätte svår att få ner från galopp.!
Visst kan hästar få bra resultat med andra stilar med, men kanske om dom ridits i "fransk" stil hadde dom kanske presenterat ännu bättre.? självklart är det undantag också.
mina hästar går inte montè för att få belastnings skador och rygg problem, dom går montè som variation för att förbättra hästarna. Så jag kunde aldrig få för mig att låta någon rida mina hästar som rider "lätt" hoppar upp og ner i sadlen eller står upp. oavsett hur dom hadde pressenterat. Jag vil ha min häst fräch i både ben och rygg i så lång tid som möjligt.
Detta är min åsikt. Jag säger inte att alla ska rida så. Tråden handlar om "fördelar och olämper på ridstilar, jag komenterar vad min åsikt är, och vad jag tycker och tänker om detta. Inget personligt till någon, ni får rida som ni vil, men inte på mina hästar. :)

#20 jag tycker att montèlopp ska handicapas efter montè rekord, inte efter sulky lopp. Tycker det ska vara så det var för några år sedan.
inte för att det har något med tråden att göra kanske, men håller med dig till 100 där.
# 27 Håller med! Det var en av de dummare sakerna SPTF beslutat bara för att några ponnyer var snabbare i monté än i trav!
Jag har sett ponnyryttare som lutar sig lätt bakåt när dom rider monté, då är det lätt att balansera upp hästen, mycket lättare än när man lutar sig framåt. Bl.a. Catrin Fajersson (numera profffskusk på Kalmar) använde den stilen när hon red ponnymonté både på shettisar och russ (började när hon var 12!). Länge sen, men vaddå, monté som monté!
#24 håller med dig maretto.

#24 Kunde inte skrivit det bättre själv kollegan, håller med 
Hej alla !
Vi från russ-park.dk sajer tack for de många informationer - mycket lärorigt.
Emma & bj
när jag tog min monté licens så tyckte dom att ja skulle stå mer lutad framåt , men med den där pigga klubbponnyn som jag låna gick de inte ! för de första var han inte nå travsäker och sen var de som att hålla i en vägg, så de var tusen gånger lättare att sitta lite lätt bakåt lutad ! inte mycke men tillräckligt för att kunna balansera upp honom . och samma med mitt russ så måste man sitta lite längre bak och ihop krypen för om jag sitter för långt fram blir hon jätte framtung och galopperar och går verkligen inte att hålla upp henne då ! och sen är de ju mycke lättare att stå upp eller halvsitta lite, försöka störa ponnyn så lite som möjligt :) fast som sagt så är de ju inte samma för alla, både ponnys och ryttare.