Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: hästhälsa
Läst 4020 ggr
Rajmon
0

Travsport=Djurplågeri?

Läste en insändare i Trelleborgs Allehanda där en person beskrev hur travsporten påvärkar hästarna, vilket djurplågeri det är och hur folk ska agera för att djurplågeriet (travsporten) ska försvinna…

länkar till artikeln..

Blev väldigt upprörd över hur vissa ser på travsporten.. Det händer väl en hel del dödsfall innom andra ridsporter också? Jag menar, har det aldrig hänt att en häst innom fälttävlan går omkull och skadar sig rejält?

Pengarna som travsporten drar in är ju så mycket att de hjälper och sponsrar för att hålla ridsporten vid liv!

MarcusJohansson
2

Ridsporten är en gnällig skitsport när det kommer till frågor om pengar. Allt vi gör inom trav och galopp är kass och allt vi tänker på är pengar!

Men just dom pengarna är dom mycket lyckliga över att ta för sig av! ATG är svenska ridsportens största Sponsor. Ponnytravet får däremot inte en krona! Var är logiken i det?

Ridsporten är fyllt till brädden av okunniga klantar som förstör hästar i parti och minut! Det är värre än travet någonsin varigt! När ska tidningarna och gnället upptäcka den guldgruva av skandaler som ridsporten bygger på?

uffesterner
0

Några kommentarer angående ovanstående insändare.

Rubriken: det är en ren osanning. Varken t.ex. hundägare eller kattägare bryr sig om herr X eller fru Y spelar på hästar. Hund- och kattplågeriet fortsätter förmodligen i oönskad skala.

Stycke 1: Vem blir inte upprörd om en tävlingshäst dör? Att tycka så är inte enbart förbehållet sådana som inte gillar t.ex. travsport.

Stycke 2: Det är bara bra att sådana saker upptäcks och att ansvariga får stå till svars. Det tycker säkert alla inblandade i travsporten.

Stycke 3: Handlar om ren okunnighet, eftersom om det hon skriver vore sant skulle vi inte ha några travlopp, sporten skulle helt enkelt inte finnas. Alla hästar skulle nämligen ständigt galoppera. Dessutom är - om inte jag är helt felunderrättad - trav en för hästen naturlig gångart.

Stycke 4: Eftersom 99% av travhästar i lopp inte galopperar är de med andra ord varken stressade eller vill fly. Se också ovan, stycke 3.

Stycke 5: Egentligen ingen kommentar, mer än att människan saknar fantasi och verkar trög eftersom hon fortfarande behöver ta lektioner.

Stycke 6: En ren generalisering, som mycket annat i denna insändare. För inte är det väl så att alla österrikare är galna bara för att Adolf Hitler var det?

Stycke 7: Det behöver man inte vara expert för att göra. Sedan undrar jag om insändarskribenten är säker på om hon använt orden "faktiskt" och "gedigen" i rätt sammanhang.

Stycke 8: Om att tillföra statskassan miljarder kronor per år anses oetiskt, så finns det väl ingen anledning att betala skatt för den enskilde medborgaren. Totalt måste ju vi alla tillföra staskassan ännu mer än själva totospelet gör. Om att leva på att träna eller äga eller att föda upp hästar anses oetiskt, så gäller väl i så fall detta all hästnäring, inte bara travsporten?

Stycke 9: Att ta personligt avstånd från hetsen på våra tävlingsbanor gäller i högsta grad all idrott, speciellt ungdomsidrott, och där är skribenten rätt ute.

Stycke 10: Hur vet skribenten detta?

Stycke 11: Se "rubriken", ovan.

Summa summarum, en onyanserad, subjektiv, generaliserande insändare skriven i affekt med såväl skygglappar som öronproppar väl applicerade.

Lina-P
0

Fråga en massör vilken som tjäns fräschast efter ett jobb, Distans häst eller travhäst?!

travandeE_T
0

Hästarna/ponnyerna springer (travar) inte för att dom flyr utan för att dom tyker det är roligt. Det gäller då i alla fall våra. När det gäller att fly så har då i alla fall jag trott att dom tar till sken. Och vad gäller att travhästarna är rädda som ridhästar. Har inte jag märkt utan tvärt om de är mycket trevliga som ridhästar eftersom dom (flesta) är väluppfostrade och inte blir rädda för allt. Men vad jag vet så kan även ridhästarna bli rädda. Stressade och hetsiga det tror jag är mer vanligt hos ridhästarna (i alla fall de som tävlar). Se bara vad det är för bett dom använder. Mycket skarpare än travbett. Sen finns det väl skarpa travbett också. Men inte lika vanligt.

MarcusJohansson
0

#2 Fantastiskt bra skrivet. Ditt svar är allt som behöver sägas.

juliapettersson
0

Det går ju inte att komma ifrån att alla hästar, tävlingshästar som skogsmullar, blir "utnyttjade" av oss människor. Vi använder dem till ridning, körning, longering osv. för våran egen skull. Inte är det naturligt för en häst att släpa runt en ryttare på ryggen heller. Inte naturligt att begära att den ska trava runt i ett ridhus, den skrittar nog hellre. Bäst vore kanske om man släppte alla lösa, så vore allt frid och fröjd…?

ErikaAndersson
0

det är mer "plågeri" mot hästen att rida på den, då den är bättre byggd för att dra, inte bära!

Rajmon
0

#2 Bra skrivet!!

iiirma
0

#2 Riktigt bra skrivet, skulle väldigt gärna vilja att den som skrivit insändaren kunde läsa det.

Kima
0

Denna tråden handlar väl inte om att slänga skit på ridsporten utan att diskutera artikeln ifråga eller är jag helt ute och cyklar?!?!

ruffe
0

2# och 10# har rätt

carsbo
0

som ovan skrivet, håller med #2

att säga att travsporten är djurplågeri är i min mening fel. visst, hur kul kan de va och springa tills man får ont i hjärtat och det känns som om lungerna ska sprängas, de e ju bara att ut och springa själv får man se. personligen tkr jag att artikeln har fel. det är mer djuplågeri isåfall att tävla fälttävlan med den, där den måste springa fort och hoppa över sanslösa hinder där både ryttare och häst riskerar sitt liv.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

MagganS-B
0

# 2 Inget mer behöver sägas i den här frågan! Det finns alltid gnällspikar och förståsigpåare!

madde89
0

det finns väl ingen som skötter sina hästar så  nogrant som travfolket gör och bara för det har inträffat en he  del  döds fall i  år så  tycker dem att travsoprten är djurplågeri sport  - precis som alla andra sporter  före kommer skador och dödsfall,  jag menar hur många rid hästar som tex fälttävlan i england som bryter  men både till  höger  och vänstar när de stupar när de hoppar jätte höga fasta hinder, jag för står inte varför folk gnäller på travsporten men alla tror att  hästarna är maskiner som bara man ska tjäna penagr på vilket inte stämmer , det så klart det är väldigt  mkt pengar  i  travsporten till skillnad från ridningen men det är väl ingen  annan  hästsport som har så  mkt regeler osv. 

jag tror att dessa människor som  gnäller och de beror ofta på okunnskap  , jag kleäste ett  inlägg i en tidning  om hur vi plågade våra travhästar, att vi  använd tungband och checkrem men det  har faktisk en  funktion som dessa människor inte vet nåt om , utan de bara gnällllleeeeeer än då ! 

jag menar ridsporten är inte dugg bättre där rider man hästarna med grammantygel oavsett om man inte kan rida med hjälp medelt eller inte kan det , skarpa bett  och långa sporrar en del får blodiga sår efter dessa som använder dem på fel sät

jag  menar om allt " ska vara så naturligt " ska vi inte hålla på att verkeln köra el rida hästarma eller sko dem nej då ska man  låta hästen va ! Kom i gen nu detta är skitsnack helt enkelt från okunniga människor som bara kan gnällllla !

hur mkt jobb möjligheter  ger inte travsporten , skötarna deras pass hästar är om deras  bebisar: jag menar utan skötarna som göra allt  jobb skulle dessa hästar inta vara någonting  allas, bra vård , travhästarna får i alla fall daglig utevistelse hur många ridhästar får inte det ! 

Jag  tror inet att en  travhäst är något mer stressade än andra hästar, men travh'ästar har i alla fall uppfostas , ordekligt så de är hanterbara , med tal  om stressade hästar en del stressar medan andra är hur lungna som hellst ,

tex jag var på praktik hos  västerbo stuteri :

då hade  vi med oss tre hästar till  aktionen  men våra hästar var hur lungna som helst trots att de bara  var 1  år , hur många ridhästar skull klara den miljön , tex västerbo daylight åring , hon storm trivdes i  aktuionsringen inga problem allas , stod nästan helt stilla '

så slitanaack !!!!!!!!!!!!!!! att travsporten skulle plåga sina hästar  !

Karsk
0

#2 bra skrivet. håller med dig

carsbo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skulle välja att lägga till några saker som är i min mening

i "stycke" 3 nämmner hon att galoppen är en flyktgångart för hästen som travsporten tydligen anänder som drivkraft för att springa fortare. där tkr jag hon har fel. hästens flockinstinkt är närapå starkare än flyktinstinkten, och har människan ens kollat på travlopp och säger sig veta så mkt om hästar ska hon väl ändå se att hästarna sprnger i en samlad klunga. utom på opploppet, där det skulle va det enda stället jag ser att någon kusk skulle förska få sin häst i "flykt" som hon säger.  skulle personligen kalla det "ta i mer".

och det är ju endast upploppsrakan, om kusken skule hetsa hästen i början av ett lopp så skulle den galoppera. har alldrig sett en kusk bhöva ens röra sin häst första varvet, möjligen om någon försökt ta spets och sprängt på i dödens. men den hästen orkar ju inte mer ens sen och kusken får skylla sig själv.

+ att om en travhäst skulle vilja skena, då skenar den. fins ingen som kan stoppa den. så ser knappast denna sport som någon skensport

skrattar åt "stycke" 4 för hon har inget som helst koll vad det är hon ens snackar om, och hon hittade inge brutalare ord än "remtyg" som får det att låta som nåt verkligen brutalt. detta "remtyg" är inget plågsamt, kan sjusteras i olika längder, och är enbart en hjälp för hästen, ger den mer stöd.

rätta mig om jag har fel, men stängerna används enbart för att stödja hästen när den håller på och rullar över i galopp. men hon får det att låta som amerikansk travsport här med "wobblers" på sidorna. där hästarna inte kan galoppera, gör dom det stupar dom på mulen. och kuskarna kan slå dom hur mycket som hälst, i travsporten försvarar sig hästen med att galoppera.

bandet hon nämner runt tungan, används på få hästar. men hon verkar ju vilja att hästen ska svälja tungan ist? va de ine hon som tyckte travsporten va hemsk med alla dödsfall?

öronproppar och skygglappar är endast för att lugna ner hästen, i visa fall har den tillome motsatt effekt. + det skriver en människa som inte ens kan stava vidrigheterna rätt. och vad skule dessa vidrigheterna vara? dopingprov? hemskt att människor sticker nålar i hästanra nu oxå lr? denna människa måste ju ha något fel på sig. som #2 nämner i hans "stycke" 5, tar hon ridlektioner fortfarande om hon ridit lektioner i 59 år? dom som tävlar tar ridlektioner eftersom man alldrig är fulllärd, men hon nämner väl alldrig att hon tävlar?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Duffismylife
0

Jag läste i en sprinspårstidning att hälften av alla travhästar har magsår! men nog har hopphästar det oxå. Det verkar som att i ridsporten får man göra hursom helst när som helst!?

En bekan till mej håller på att lära sin arab western men då den är un så går hon på lektion och där rider dom klassiskt och hon tycker inte om det för man är så hård i handen!!!!! Hon sa att det känns som att hon drar sönder munnen.

Så trav är inte ensamt om att vara "djurmisshandel". Visst det finns en del knäpphuvven men alla är inte det och då ska även dom befläckas av travets ryckte?!

xXMaaXx
0

Jag tänker bara på varje unge som går på ridskola, kommer med sporrar på skorna och en piska i handen, och de tvekar verkliogen inte att använda de på de stackas ridskole hästarna. Jag har varit med flera av mina vänner när de rider på ridskolan och nästan alla barnen i grupperna tar och ger hästarna FLERA hårda slag av piskan! Jag personligen tror att de är mer djurplågeri i galoppen eller i ridsporten. Travsporten i sverige är mycket stränga i loppen och nästan varje travdag så är det en eller flera som får böter för "otillåten driving eller grovt missbruk av körspö". Men Sverige kan göra så som i Norge, förbjud spö då, så blir det slut på allt tjatt om spön!!  Men jag tycker att de som tycker att trav är djurmisshadel, titta då på galoppen i första hand.

extra
0

Här kommer min kommentar. Travsporten är inte djurplågeri! Jag tycker att travskolorna har mycket teori på en lektion men på en ridskola har de knappt någon teori alls!! Travhästar får oftast vara mer ute i hage men vissa ridhästar får det knappt alls. Vissa ryttare ska ha det bästa och det nyaste, de dyraste hästarna och rider sönder hästarna så att de får dem utdömda och slaktade. Jag ska börja tävla lite dressyr på min sköthäst, ett fint gammalt travsto som inte har tävlat så mycket i trav men jag tror att hon kommer att gilla dressyr. På ridskolan där jag rider är det bra stämning. Hästarna tirvs och de får vara ute mycket och de behöver inte arbeta för hårt. I hoppning och fälttävlan får man både ha  sporrar och spö men använder jag aldrig tillsammans.

Duffismylife
0

En i mitt stall tyckte på ett sätt att trav var dåligt då det inte är en "naturligt" för dom….. Man bara jaha?! är det normalt för hästar att hoppa hinder som är nästan likastora som dom? eller roade vildhästarna sig med att gå i piaff?? Tror inte det va?!

Shettisen jag ska tävla står i ett privat ridstall så där är många väldigt "rädda" om sina hästar och så. Det finns en till i stallet som har kontakt i travvärlden då hon har ett Vbl sto som gått i travet och ett alldeles nyfött vbl föl.

DubbelE
0

äh hon har bara bestämt sig att det är djurplågeri, punkt slut end of story. Till den grad att hon inte ens lagt energi på att lära sig vad man har utrustningen till och för. jag tycker gramantyglar tillsammans med ett kombinationsbett i fel händer är tusen gånger värre än rycktussar. Men det är ju vad jag tycker.