Linjeavel
Lite nyfiken hur det ser ut bland russen. Vet att linjeavel är hyfsat vanligt bland shettisar. Hur ser det ut bland russen? Någon som vet? någon som linjeavlar? Nyfiken… 

Det är inte speciellt ovanligt bland russ. Själva har vi en linjeavel på gång. Jaritza och Tejas Monljus har bägge Marika i tredje led.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Min Hagdala Karamell är linjeavlad på Kurir G. Porter som ligger långt bak i stammen kommer ur samma möderne som Marit610. Bifogar stamtavla
Kan mycket väl tänka mig att avla betydligt närmre än så och har även gjort det på shetland. Mitt ena sto har endast två olika hingstar i tredje led. Dessutom är morfars mor farfars mormor
Veritas odium paretFörvånad

Jag har en linjeavlad på Sven 195, och det gjorde uppfödaren bra måste jag säga!

Jag tror inte att trav ponnierna henna är linjeavlade, men jag vet att min ridhäst, ette arabiskt fullblod, har en del samma, dels en mycket fin hingst, men det är långt tillbaka…
Ernst Romeo är linjeavlad på Dröm.
På fädernet är det NiklasII 1.44,4 - Nepturn 1.58,1 - Dröm 1.56,9
på mödenet Regatta 1.51,9 morfar Garribaldi 1.52,9 mormorsfar Dröm 1.56,9
En go samling prestationshingstar i samma individ.

Känner inte riktigt att det är linjeavel i min mening.. Kusiner ses ju inte som "inavel", utan är helt ok utan vidare fundering. Det jag menade var tex individer som är halvsyskon eller så.. Det är ju då man bör ta sig en rejäl funderare. Har tom sett shettisar som har samma far som morfar…

Stötte på ett russ som hade samma morfar och far. Sådant kallar jag innavel och kan inte rekomenderas, tycker jag.
Linjeavel är, om jag fattat det hela rätt, när du har samma individ på två platser i tredje eller fjärde led.
Jerker Klang,
Svar till ryttarn: Det är inte alla som håller sig på rätt sida av stängslet….
Mera svar: Jo, nog linjeavlar vi på russen, naturligt eftersom det varit en sån smal avelsbas (och fortfarande är…..). Lite med vilja också för att få fram bra, rörliga individer!

#9 Du menar att vissa hästar är mänskliga….
I det aktuella fallet var det inte så, utan det var högst medvetet….
Själv försöker jag bredda avelsmatrialet så mycket som möjligt. Vi har delvis satsatt på bra travlinjer på stosidan eftersom den hingst vi har här, Tejas Monljus, inte är så beprövad på travet, ännu…. Det gör att vi för in "nyare" blod i travlinjerna. Bara hålla tummarna för att det funkar….
Trots det lyckades vi med linjeavel på honnom och Jaritza….
Jerker Klang,

#11 Titta! Precis så, och Brunte med, låter ju himla bra. Fler som har den här typen av linjeavlade russ?

Två hingstar som verkligen lyckats i aveln är ju Munter (Dröm som morfar och farfar), Vagabond (Gullding som morfar och mormorsfar) bl.a. fler exempel finns. Mitt hingstföl Dumle har Signal som farfarsfar och mormorsfar. Mitt stoföl Lissi har Hero som farfar och helsystern till Hero, Loella, som mormor……
Man måste också ta hänsyn till, när man avlar på sin häst, att vissa stammar är mer benägna för trav än andra……vissa rör sig väldigt vackert, men har en begränsning när det gäller farten!

#14 Jo, såklart. Men det jag mest hade i åtanke var risken för defekter, tex slinger. Hur man resonerar kring den risken och så.
Har en med Grane som både morfar och farfar… Hon är efter Junisorken och u: Aja.. uppfödaren är en gammal veteran inom russaveln så jag litar på om dömet till 100% :D

Mitt sto har brunte 220 både som far och som morfars far.

#17 Den stammen skulle inte jag tacka nej till ;)

#20 Rollo, jatack ;)
Vet man vad man gör, så är linjeavel/inavel aldrig fel. Däremot ska man vara försiktig om man inte är hundra på vad man gör.

Dom här är linjeavlade i mina hästars 5 första led…
Odena: Rajman, Klippman
Gullett: Rajman, Gullding, Klipp, Raggen och Ultra
Blåsippa: Rajman, Gullding, Nina Pan, Raketen, Lisen och Ponte
När man kommer tre-fyra generationer ner i russen är det många gånger samma individer som kommer igen. Russen var starkt utrotningshotade ett tag, det fanns inte så väldigt många individer kvar. Därför ser det ut som det gör i de flesta stamtavlor. Nu ser det lite bättre ut, även om avelsbasen är ganska smal.

Det här gamla tråden.. kul!
#25 Sant. En bredare avelsbas vore önskvärt.. 

Gumino har Brunte som ff och mff Smedens Attack är linjeavlad e. Maxmer (e. Kärlingehults Max u. Hammarshus Merry) mf. Haodo (e. Dollman, ff. Kärlingehults Max, mf. Damm som är u. Hammarshus Merry) vi har en unghingst till med denna kombination: Smedens Maxig f.2006 Sedan har vi en unghingst Micklo Nick f. 2005 som är e. Micklas (e. Niklas) u. Cloetta mf. Niklas
Även Lufsen II är linjeavlad på Kärlingehults Max och har honom både som ff. och mf.

Tycker att det är mest intressant med linjeaveln på russ, eftersom det är där man är så orolig för slinger… Inget jag skrivit, men det var detta jag vill beröra i denna tråd. Hur noga är man med att kolla upp ev. slingeranlag innan man linjeavlar. 
Zolero är e. Niklas 467 (mest känd som Nicklas II inom travet), u. Cazzandra.
Niklas 476 är e. Nepturn 308, u. Ariette 2586.
Cazzandra är e. Axel 318, u. Regina
Nepturn 308 är e. Dröm 131 (Klippman - Bo-Dolla), u. Najad 687 (Nils Dacke - Lillie)
Ariette 2586 är e. Seppo 158 (Klippman - Bettina), u. Colombine 874 (Rask - Pyret)
Axel är e. Ponte 230 (Rollo - Diana), u. Anna 1727 (Sven - Anja)
Regina är e. Signal 148 (Raketen - Maja), u. Russi (Dröm - Ricki).
Zolle har alltså flera "förfäder" e. Klippman och Dröm. Även Raketen, Rollo och Dollman har han i sig på flera olika sätt.
Alltid kul och släkt forska lite :)
Nästan hela Raketens hingstlinje försvann p.g.a slingeranlag i slutet av 60-talet, bara Signal blev kvar. På senare år är det bara en hingst som blivit kasserad som bärare av anlaget. BÅDE stoet och hingsten måste ha anlaget. Jag tror inte att det fötts något föl på ganska många år, men klart är att man måste vara lite uppmärksam…….

#29 Vrf är han känd som Niklas II inom travet ? Har honom som morfar i Ronaldo.
#31 Det fanns förmodligen en annan Niklas reggad hos SPTF då han skulle tävlingsregistreras. Då blev det en tvåa efter.
Det är nog få av de ponnyer som har tvåor och treor bakom namnet som har dessa i sitt ursprungliga namn.

*Borttaget inlägg*
#31, som Anna säjer fanns det nog mest troligen en annan Niklas, dock lite mer okänd ;)