Jägersro 11/7
Idag var vi på Jägersro och tävlade. Fantastiskt väder, lite varmt, god inramning och mycket folk.
Resultaten blev kanske inte på topp men vi är relativt nya på detta.
En sak som jag verkligen blev bestört över är hur domarna behandlar de aktiva när de går upp i tornet för att protestera eller för att få en förklaring.
I monté-loppet idag var det verkligen en cirkus. Först skickar de ut en häst som inte skulle blivit utskickad sen får man höra på stallbacken att de varit oförskämda uppe i tornet när ryttaren ville ha en förklaring och lämna sin åsikt. Tjejen lär ha varit helt förtvivlad och gråtit senare. Måldomaren hade i princip sagt att gå ut med dig, näst intill kastat ut henne. Även en kvinnlig domare hade varit dum i munnen. Vad är det för domare de har på Jägersro?
Kunde de inte se det på film?? Men det ville de inte.
Ryttaren hade sagt till huvudstartern att voltvakten inte hade vinkat och det sa denna med.
Det var full diskussion på publikplats som undrade vad de sysslade med i tornet.
Det är ju pinsamt. Hoppas att de inte blir tackade på denna sajten som de brukar.
Håller med, riktigt kasst gjort.
// Ellinor Rasmusson
medarbetare på engelskt fullblod ifokus
putt
Jag skulle fråga om jag fick prispengar i mitt ena lopp ioch med jag fick rosett men det stod inte på resultatlistan då fick jag som svar: " Nä ioch med att så många var strukna så får du inga pengar" OK ja jag, och skulle precis gå och då sa hon: " Ja du ska iallafall vara glad över att du fick en rosett".
Jag blev rent paff och gick!
Bara svara så "moppsigt" när jag ställde en vänlig fråga!
Dåligt tycker jag!
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Det finns alltid en männsklig faktor som kan gå fel när det kommer till sånt här. Ibland går det fel men för det mesta så blir det bra. Alla kan vi göra fel och misstag.
Jag hörde en tjej fråga om inte hon skulle få prispengar eftersom hon hade fått rosett, tjejen som satt med vinstpengarna svarade att hon inte var riktigt säker då det var en vit rosett och att hon inte visste eftersom det inte stod på listan hon fått ut, det var flera strukna i loppet. Hon kunde inte dela ut något kuvert eftersom hon inte var den som ansvarade över hur prispengarna fördelades, dock uppmanade hon den frågande tjejen att höra med någon annan, minns inte namnet. Detta gjorde hon väldigt vänligt och avslutade med ett grattis till rosetten.
Så den episoden var helt korrekt skött utifrån hur jag ser på det, olyckligt att andra känner sig utsatta i andra situationer, jag säger inte att det inte förekommer episoder som de ovan nämnda, men i det stora hela hoppas jag att det funkar korrekt.
#4 det var nog mig du menade ;)
~Stuteri Stenbydal~
#3 Var det uppe i tornet som de var dumma? Jag hjälpte till att lämna ut pengar och vi var inte dumma till dig. Vi skickade dig vidare 

#5, det är möjligt att det var du, det vet jag inte, men OM det är det så ser vi ju ett exempel på hur olika man kan uppleva situationer
.
#6 nä det var inte ni Amanda :)
Vet ej vad hon heter på "andra våningen" ;)
#7 Men det var inte de som satt och delade ut pengarna ;) det var hon på "andra våningen" ;)
~Stuteri Stenbydal~

Jag håller med, monte loppet var under all kritik! sånt får ju bara inte hända!
Någon som sett eller tillvaratagit min gröna pisk som jag tappat utanför banan idag.. ?

#8 Jag hämtade mina pengar på första våningen ;)
men jag sa till henne att snacka med de i dommartornet ;) för alla hämtade pengar hos mig där nere :P
// Ellinor Rasmusson

#12 Ahaaaaaaaaaaaaa, NU kopplade tom jag :P
haha, det var ju bra ;D
// Ellinor Rasmusson

En sak till jag tycker är konstigt är att dommarna "klart" såg att berörd ryttare var över bägge gångerna när inte ens flaggvakten såg det!
Att man inte kan erkänna sina misstag eller kalla upp flaggvakten, kolla på filmen vad som helst! Och dessutom vara otrevlig.. som sagt! UNDER ALL KRITIK!!

håller med er till fullo. man går upp för att få förklaring istället bemöts man utav sura miner, tråkigt.

Ja de har ju hänt förr att ungdomarna blir dåligt bemötta när de går upp och frågar även från veterinären/na på banor inte bara å Jägersro så tyvärr är det nog varken första eller sista gången det händer .
Låter som allt varit ett sjukt stort missförstånd och någon fått solsting X)
Förutom att anse att denna incident tydligen orsakades av den männskliga faktorn och en dåliga dag för somliga, måste jag ändå ge heder åt alla domare, funktionärer och alla som finns och medverkar i dagens ponnytrav….
Ett fel någon gång om året, ibland stort, men vilka är det alltid som får ta skit? Vilka är det alltid som kör mil för att hjälpa till, Helt gratis för den delen också… Hur skulle dagens ponnytrav se ut utan alla frivilliga händer, alla sjysta funktionärer och utan att alla innerst inne menar väl?
Det är i stort sett ALLTID som "hon" (vet ej vad hon heter x))
svarar surt mot en när man ställer en vänlig fråga!
Bara för att man har en dålig dag behöver det inte gå ut över oss!
~Stuteri Stenbydal~

I ett av mina lopp (lopp 1) på söndagen blev det två omstarter; den ena för att det inte var någon flaggvakt på en volt och den andra för att någon var för tidig över startlinjen. Jag visste att jag inte varit för tidig, men på resultatlistan stod det att jag fick "1p" (a-varning) för att ha varit för tidig över startlinjen. Först tänkte jag inte bry mig om detta då jag faktiskt inte haft någon varning alls hittills under året, men min käre mor tyckte att jag skulle gå till tornet och fråga om det var rätt. Mycket riktigt, jag hade faktiskt inte orsakat någon omstart. Måldommaren erkände direkt att han skrivit i fel kolumn. Jag kom nämnligen in som 9a i mål, och det var ekipage nr. 9 som skulle ha bestraffningen, inte jag! Jag blev mycket trevligt bemött och fick allt förklarat om hur det kunnat bli så fel och fick även bestraffningen bortplockad.
Jag tror att hur man blir bemött i tornet beror mycket på vad man själv är på för humör. Jag var varken arg, ledsen eller irriterad över någonting, och det gjorde säkert att jag kunde prata lugnt och sansat och fråga vad som blivit fel utan att de på "andra våningen" tolkade det som att jag kritiserade deras arbete. Jag har själv varit arg som ett bi en gång och NÄSTAN skällt ut måldommaren över hur de sett på saken, men det hjälper inte! Se till att lugna ner dig och ha klart för dig vad du ska säga innan du ber om en förklaring, det underlättar för alla.
Och kom ihåg, trav är trav. Allt kan hända och måldommarens röst väger alltid tyngst, hur fel de än har!

# 18 Jag håller med om att alla kan göra fel, det är bara mänskligt och de är guld värda som ställer upp som domare. Men får man det påpekat för sig att man har gjort fel från olika håll och inte bara från de tävlande, utan även från andra funktionärer men struntar i den informationen då gör man fel medvetet.
# 20 Jag kan intyga att Joanna definitivt inte var otrevlig uppe i måldomartornet, dessutom är hon inte den typen av person.