Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1658 ggr
Polenta
2010-07-11 23:13
0

Åska

Hur gör ni med era ponnyer när det åskar? Låter ni dom stå inne eller har ni kvar dom ute?

Jag står i valet och kvalet om jag ska åka och ta in Polenta och Zooty, dessa två går själva ute dygnet runt i en stor gräshage med skogsdungar. När jag var där förut brakade helvetet lös, Polle sprang som en galning men lugnade ner sig när hon märkte att Zooty var lugn.

Lät dom vara kvar ute då åskan lugnade sig, dock har åskan dragit igång igen, och det regnar en del. Frågan är vad som är bäst att göra?

Jag kanske är mesig, men jag funderar på att ta in dom, men de känns onödigt om de är lugna.

Skulle ni ha låtit dom vara kvar ute eller tagit in? Kan tyvärr inte fara iväg någonstans fören om 30 min då jag sitter med hårfärg i huvet … Skäms

Ammiii
2010-07-11 23:25
0

Är de lugna så låt dem vara ute!
Våra är ute oavsett väder, men de har skydd mot ovädret, och nu tycker nog de flesta att det är skönt om det lättar på värmen och kommer någon regnskur.

Blir de oroliga så mår de väl bäst att vara inne såklart!

Polenta
2010-07-11 23:28
0

#1 Jag valde att ta in dom istället, jag vet dock inte hur de beteer sig. Men ringde stallägaren att ta in dom ändå. Polenta drog några repor i hagen förut vid de första smällarna, sedan blev det lugnt och jag åkte hem då jag trodde det var över .. men se så fel jag hade.

bea28
2010-07-11 23:35
0

Jag vill helst ta in mina när det åskar. Var med om en gång då ett av mina ston drog igenom staketet när det slog precis utanför hagen. Som tur var slog det inte i hagen, och staketet gränsade bara till en av de större hagarna, så det kunde ha gått värre än vad det gjorde.. men efter det tar jag alltid in dem. Speciellt om det åskar på natten, har en känsla av att det blir värre då än när det åskar på dagen.

NathalieForsman
2010-07-12 00:07
0

Det åskar o regnar  här med o vi tog in alla hästar för det är lite för  hårt väder :/

extra
2010-07-13 03:38
0

Mina hästar bryr sig knappt om åska inte ens när blixten slog ner i ett träd brevid ena hagen men om det ösregnar får dom komma in annars får dom vara ute.

Kima
2010-07-13 11:27
0

Jag tar in, för jag är själv så rädd för åska och står inte ut med tanken på att hästen ska få stå ute i sånt hemskt väder :(

Wille00Moggis
2010-07-13 11:51
0

Jag brukar ta in dom när det regnar samtidigt,annars är dom ute

sandraedv
2010-07-13 12:59
0

vi hade världens åskväder i natt, och vi hade hästarna ute.. dom stod under deras ek (som ger ett väldigt skydd mot regnet) och rörde sej knappt även fast de small ca 10gånger  i minuten :O

Själv va ja livrädd xD

Wille00Moggis
2010-07-14 12:20
0

Jag hade lite tur med vädret,åskan rörde sig precis bortom vår gård igår